Samochód osobowy produkowany przez koncern Fiat w latach 1994-2001. Model pięciodrzwiowy oznaczony był symbolem 146.
Alfa Romeo 145 była następcą przestarzałego modelu 33. Samochód charakteryzował się lekko agresywnym wyglądem i twardym zawieszeniem. Jednocześnie wnętrze jest przestronne i zapewniające wygodną podróż czterem pasażerom.
Połączenie walorów użytkowych ze sportowymi samochodu jest cechą charakterystyczną wszystkich Alfa Romeo.
Nadwozie Alfy 145 charakteryzowało się strzelistym przodem i lekko wznoszącą się linią boczną. Tył 145 zakończony jest delikatnym ścięciem. W przeciwieństwie do wielu trójdrzwiowych samochodów, tylne oszklenie boczne sięga aż za uchylną szybę.
Przód maski ozdobiony jest typowym dla tej marki trójkątnym logotypem wpasowanym w kratę chłodzenia silnika. W przeciwieństwie do modelu 33, nie wprowadzono wersji z nadwoziem typu kombi.
W 1997 roku zmodernizowano wnętrze samochodu – zmieniono kształt i kolorystykę deski rozdzielczej. Okazją ku temu była zmiana palety silnikowej. Zaprzestano produkcji bokserów i wprowadzono tzw. TS-y.
W 1999 roku samochód poddano delikatnemu faceliftingowi nadwozia – zmieniono zderzaki i wlot powietrza do chłodnicy.
W Alfa Romeo 145 początkowo wykorzystano silniki z modelu 33 (trzy silniki typu bokser i jeden diesel). Następnie unowocześniono je i wprowadzono model 1.7 16V. Silniki bokser posiadały sportowy charakter dzięki krótkiemu skokowi i sporemu stosunkowi szerokości do długości tłoka. Do tego moc, którą osiągały przy swoich pojemnościach były stosunkowo duże w porównaniu do innych silników z tamtych lat.
W 1997 roku całkowicie wycofano boksery, zastępując je oszczędniejszymi i mniej kłopotliwymi silnikami typu Twin spark z dwiema świecami zapłonowymi na cylinder.
Alfę 145 można było dodatkowo wyposażyć w poduszki powietrzne i system ABS.
Wymiary Alfa Romeo 145:
- Długość: 4093mm
- Szerokość: 1710mm
- Wysokość: 1427mm
Masa własna od 1175kg
Rozstaw osi 2540mm
źródło: Fiat