X
TA STRONA UŻYWA COOKIE. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz zablokować pliki cookie w przeglądarce. Pliki cookie są wykorzystywane przez reklamodawców oraz do celów statystycznych.

Audi A6 allroad quattro C6, dane techniczne

Strona główna -> Audi -> A6 Allroad -> C6 (2006-2011)

 



FSI: bezpośredni wtrysk benzyny i duża moc
Pojęcie FSI oznacza w Audi „bezpośredni wtrysk benzyny” – a więc technikę, w której paliwo nie jest wtryskiwane w tradycyjny sposób do kolektora ssącego, lecz bezpośrednio do komory spalania. Ten termodynamicznie korzystniejszy proces poprawia sprawność ogólną silnika i dzięki temu zwiększa efektywność jego pracy.

Silniki FSI uzyskują większą moc i dynamikę niż konwencjonalne jednostki napędowe z wtryskiem do kolektora ssącego - i to przy ekonomicznym obchodzeniu się z paliwem. Za pomocą osiągniętego tutaj wzrostu efektywności firma Audi po raz kolejny demonstruje przysłowiową dla tej marki przewagę dzięki technice. Opracowany przez Audi, system bezpośredniego wtrysku benzyny udowodnił swój wysoki potencjał w czerwcu 2001 roku podczas z pewnością najtrudniejszego na świecie testu wytrzymałości: silnik FSI napędzał sportowy prototyp R8, który zdecydowanie zwyciężył w wyścigu Le Mans. Przez dalsze cztery lata odniesiono wiele kolejnych zwycięstw.

Silniki FSI firmy Audi pracują w oparciu o technikę bezpośredniego wtrysku benzyny i są wyposażone w nowo opracowane, regulowane zależnie od zapotrzebowania, jednotłoczkowe pompy wysokiego ciśnienia - po jednej dla każdego rzędu cylindrów. Pompa tłoczy dokładnie tyle paliwa do sytemu, ile potrzeba do uzyskania chwilowego ciśnienia roboczego w zasobniku, które zmienia się w zakresie od 30 do 100 barów.
Na drodze dolotu powietrza, do której należy także dwustopniowy przełączalny kolektor ssący, znajdują się ruchome klapy dławienia przepływu, które powodują wymagane zawirowanie („tumble”) zassanego powietrza.

W komorach spalania tworzona jest w ten sposób jednorodna mieszanka paliwowo-powietrzna o współczynniku nadmiaru powietrza lambda =1. Bezpośrednio wtryskiwane paliwo chłodzi komory spalania, zmniejszając skłonność do spalania stukowego. Dzięki temu konstruktorzy mogli zwiększyć podstawowy stopień sprężania obu silników do wartości 12,5 :1 - silniki z wtryskiem do kolektora ssącego osiągają zwykle stopnie sprężania na poziomie 10,5 : 1.

W wyniku tego następuje bardziej efektywne spalanie i związany z nim większy przyrost mocy, który uzewnętrznia się przede wszystkim w spontanicznym przyspieszaniu. Dalsze zalety silników FSI widoczne są w często wykorzystywanym zakresie obciążeń częściowych, gdzie zadowalają się one mniejszym zużyciem paliwa od silnika z wtryskiem
do kolektora ssącego.

350 KM: 4.2 FSI
Silnik V8 FSI o pojemności skokowej 4.163 cm3 , który po raz pierwszy występuje w linii modelowej A6, stanowi adaptację silnika z Audi Q7 i jest blisko spokrewniony z jednostką napędową zastosowaną w sportowym Audi RS4. W Audi A6 allroad quattro, ze względu na zredukowane obroty maksymalne, rozwija on moc 257 kW /350 KM, która jest osiągana przy 6.800 1/min. Za to przebieg jego momentu obrotowego jest jeszcze bardziej korzystny niż w RS4: osiąga on wartość 440 Nm przy obrotach 3.500 1/min. 85 procent maksymalnego momentu obrotowego jest do dyspozycji już przy 2.000 1/min.

Kadłub silnika V8 został wykonany w zwiększającej sztywność konstrukcji „bedplate”, w której łożyska główne wału korbowego są umieszczone w ramie pośredniej. Blok cylindrów jest odlany ze stopu aluminiowo-krzemowego, a tłoki są prowadzone po twardych kryształkach krzemu gładzi cylindrów. Osadzane oddzielnie tuleje cylindrowe nie są potrzebne, co pozwala na zmniejszenie grubości ścianek między cylindrami do zaledwie 5,5 milimetra, zmniejszenie całkowitego ciężaru kadłuba i redukcję jego długości do zaledwie 464 mm.

Bezobsługowy, dwustopniowy łańcuchowy napęd rozrządu, składający się z trzech jednorzędowych łańcuchów drabinkowych, napędza cztery wałki rozrządu; umieszczono go z tyłu silnika, w sposób pozwalający zredukować jego długość o 52 mm. Czwarty łańcuch służy do napędu dodatkowych urządzeń silnika.

« < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > »