Volkswagen Transporter, VW T5 – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Nadwozie odzwierciedla teraz w pełni nowe DNA designu Volkswagena. Zarówno pod względem wizualnym, jak i technicznym. Nowe, oszczędniejsze i niezwykle ciche silniki wysokoprężne z turbodoładowaniem (TDI) posiadają teraz wtrysk Common Rail. Dzięki nowym TDI zużycie paliwa zmniejszyło się nawet o 1,9 litra, a emisja CO2 o 52 g/km. Wszystkie silniki spełniają normę emisji spalin Euro5.

Ponadto, po raz pierwszy na świecie, w tej klasie samochodów montowana jest opcjonalnie siedmiobiegowa, dwusprzęgłowa przekładnia DSG. Również jako wyposażenie dodatkowe dostępny jest nowy, sterowany elektronicznie napęd na wszystkie koła 4Motion ze sprzęgłem typu Haldex czwartej generacji, z którym pokonywanie bezdroży sprawia prawdziwą przyjemność. Na przełomie roku Volkswagen Samochody Użytkowe będzie oferował wersję 4Motion także z DSG.

Seryjny asystent ruszania pod górę, udoskonalony ESP, nowa funkcja świateł ostrzegawczych w światłach stopu oraz nowe opcjonalne systemy wspierające kierowcę zostały w znacznym stopniu zoptymalizowane. We wnętrzu znaleźć można nowe zegary, kierownice, systemy nawigacji, tapicerki oraz inne elementy, które jeszcze bardziej poprawiają ergonomię.

Cztery nowe TDI z Common Rail i dwusprzęgłowa przekładnia DSG

Z nowymi czterocylindrowymi silnikami wysokoprężnymi z wtryskiem Common Rail seria Transportera, będąca numerem 1 w swojej klasie w Polsce i Europie, pod względem ekonomicznym i ekologicznym wytycza nowe standardy. W ofercie są jednostki TDI (1.968 cm3) o mocy 62 kW/84 KM, 75 kW/102 KM, 103 kW/140 KM i 132 kW/180 KM.


W wersjach do 140 KM siłę ciągu gwarantuje turbosprężarka ze zmienną geometrią turbiny. W najmocniejszej wersji 180 KM Volkswagen zastosował regulowane dwustopniowo doładowanie biturbo. Taka forma „downsizingu” została po raz pierwszy wykorzystana w tym zakresie mocy silników samozapłonowych w samochodach koncernu Volkswagen.


Największą redukcję spalania widać przy zastosowanej, pierwszy raz w samochodzie dostawczym, vanie lub kamperze, 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej DSG: w porównaniu z poprzednim modelem z 6-biegową skrzynią automatyczną zużycie w wersji 180 KM jest mniejsze nawet o 1,9 litra.

Średnio we wszystkich wariantach emisje dwutlenku węgla i zużycie paliwa zmniejszyły się w porównaniu z poprzednimi modelami o dziesięć procent. Dla Transportera z manualną skrzynią biegów, napędem na przednią oś i krótkim rozstawem osi spalanie i emisja CO2 wynoszą od 7,2 litra i 190 g/km CO2 (84 KM i 102 KM) do 7,5 litra i 197 g/km CO2 (180 KM), czyli nawet o 0,9 litra mniej, niż wcześniej.


Wszystkie cztery silniki wysokoprężne niezwykle dynamicznie reagują na polecenia kierowcy, nawet przy prędkościach obrotowych niewiele wyższych od prędkości biegu jałowego. Najmniejszy TDI o mocy 84 KM rozwija maksymalny moment obrotowy 220 Nm od 1.250 obr./min. W wariancie 102 KM, 250 Nm jest dostępnych od 1.500 obr./min., 140-konny silnik TDI ma moment obrotowy 340 Nm dostępny od 1.750 obr./min., a najmocniejszy o mocy 180 KM od 1.500 obr./min. dysponuje doskonałym momentem 400 Nm. Naturalnie we wszystkich samochodach z silnikami wysokoprężnymi zamontowane są filtry cząsteczek stałych.

Jako nowość w tym segmencie, modele te zostały po raz pierwszy wyposażone w układ wspierający kierowcę przy zmianie pasa ruchu (Side Assist). Tak jak w Touaregu, diody w lusterkach zewnętrznych ostrzegają kierowcę, jeżeli w tzw. martwym polu znajdzie się inny pojazd. Nowością jest również wskaźnik ciśnienia w oponach. System ten analizuje w sposób ciągły prędkość obrotową kół i rozpoznaje czy ciśnienie nie jest zbyt niskie.

Wnętrze samochodów z tej serii zostało także poddane modyfikacjom. Zegary są podświetlone na biało i otoczone chromowanym pierścieniem. Seryjnie każdy model wyposażony jest w nową generację wskaźnika optymalnego biegu. Jednocześnie zaktualizowano ofertę systemów radiowych i nawigacyjnych. Najbardziej rozbudowany system RNS 510 posiada ekran dotykowy i nawigację z twardym dyskiem. Interface
USB Media-IN pozwala na podłączenie odtwarzaczy MP3. Nowością są elementy obsługowe półautomatycznej i automatycznej klimatyzacji oraz trójramienne kierownice.

 

SZCZEGÓŁOWY OPIS:

Ekonomiczny – bardzo niskie koszty eksploatacji
Niskie koszty eksploatacji są cechą charakterystyczną T5, teraz jeszcze bardziej odczuwalną, niż kiedykolwiek. Najnowszy model jest jeszcze oszczędniejszy, bardziej przyjazny dla rodziny, a także bardziej interesujący dla małych i większych przedsiębiorców. A to dzięki znacznie niższym wartościom spalania, wysokiej wartości rezydualnej i jeszcze mniejszym kosztom eksploatacji. Na przykład częstotliwość wymiany paska zębatego silnika została przedłużona z 125.000 kilometrów do 210.000 kilometrów.

Certyfikat ekologiczny dla T5

Jak już wspomniano, nowy T5 jako pierwszy model wśród samochodów użytkowych Volkswagena otrzyma w przyszłym roku certyfikat ekologiczny potwierdzony przez TÜV Nord. Certyfikat ten poświadcza postęp pod względem ekologicznym w porównaniu z poprzednimi lub porównywalnymi modelami i informuje, jak w koncernie Volkswagen wytwarzane są pojazdy, podzespoły oraz w jaki sposób oddziaływają one na środowisko. Bilans ekologiczny nie obejmuje tylko „okresu jazdy” pojazdu, lecz cały jego cykl życia, od produkcji poprzez użytkowanie do utylizacji. Podstawą certyfikatu ekologicznego są szczegółowe bilanse środowiskowe opracowane zgodnie z niemiecką normą ISO 14040/44, sprawdzone przez niezależnych instytucje, takie jak TÜV NORD.

Cztery nowe silniki TDI z Common Rail i przekładnia DSG
• Nowa generacja TDI jest wyraźnie oszczędniejsza, cichsza i mocniejsza
• Wszystkie wersje TDI z napędem na przednią oś zużywają poniżej 8 l paliwa

Bestsellerowa seria T5 została udoskonalona w każdej dziedzinie. Największy krok na przód został zrobiony w zakresie silników. Dzięki nowym, ekstremalnie cichym czterocylindrowym jednostkom TDI z wtryskiem Common Rail, seria ta – numer 1 w swojej klasie w Polsce i Europie – uzyskuje rekordowe wartości, zarówno w konkurencjach związanych z ekologią, jak i ekonomią.

Montowane poprzecznie i pochylone do przodu o osiem stopni silniki TDI (1.968 cm3) mają moc 62 kW / 84 KM, 75 kW / 102 KM, 103 kW / 140 KM i 132 kW / 180 KM. Do mocy 140 KM za siłę ciągu odpowiedzialna jest turbosprężarka ze zmienną geometrią turbiny.


W najmocniejszej, 180-konnej wersji zastosowano dwustopniowo regulowane turbodoładowanie. Dzięki zmiennie sterowanym wielokrotnym wtryskom systemu Common Rail udało się poprawić akustykę silników. Nowa wersja 180 KM z poziomem hałasu na zewnątrz 70 dB(A) jest o cztery, a wersja 140 KM o pięć dB(A) cichsza. Ludzki słuch odbiera tę różnicę tak, jakby hałas zmniejszył się o około połowę. Wśród jednostek benzynowych oferowany jest czterocylindrowy, dwulitrowy silnik o mocy 85 kW / 115 KM.

TDI – nawet o 20 procent oszczędniejsze
Wszystkie cztery TDI po raz pierwszy zostały zastosowane w serii modeli samochodów użytkowych Volkswagena. Czterocylindrowe silniki z Common Rail zastępują dotychczasowe cztero- i pięciocylindrowe jednostki z pompowtryskiwaczami. W porównaniu z poprzednimi silnikami zużycie paliwa zmniejszyło się nawet o 20 procent. Średnia wartość redukcji emisji CO2 i spalania dla całej serii wynosi 10 procent. Zużycie paliwa i emisja CO2 dla wariantów z manualną skrzynią biegów i napędem na przednią oś (na przykładzie Transportera w wersji furgon) wynoszą od 7,2 litra / 190 g/km CO2 (dla silników o mocy 84 KM i 102 KM) przez 7,4 litra / 195 g/km CO2 (140 KM) do 7,5 litra / 197 g/km CO2 (180 KM). Jest to nawet o 0,9 litra mniej w porównaniu z poprzednikiem.

Redukcja paliwa jest jeszcze wyraźniejsza, gdy T5 zostanie wyposażony, w zastosowaną po raz pierwszy w samochodzie dostawczym Volkswagena, dwusprzęgłową przekładnię (DSG). W porównaniu do poprzednika o mocy 174 KM z 6-biegową skrzynią automatyczną zużycie paliwa w wersji 180 KM obniżyło się do 7,8 litra (205 g/km CO2), czyli o 1,9 litra (52 g/km CO2).

W celu redukcji emisji tlenków azotu (NOx) i cząsteczek stałych zastosowano niskotemperaturowy układ recyrkulacji spalin. Ponadto we wszystkich wersjach nadwozia i napędu spaliny oczyszczane są przez katalizator oksydacyjny i filtr cząsteczek stałych.

Dynamika TDI
Przy konstruowaniu silników TDI w centrum uwagi, oprócz ograniczenia zużycia i emisji, znalazła się wyczuwalna poprawa reakcji na pedał przyspieszenia. Cel ten został osiągnięty dzięki kompletnej zmianie charakterystyki momentu obrotowego. Już najmniejszy TDI o mocy 84 KM maksymalny moment obrotowy 220 Nm rozwija od 1.250 obr./min i utrzymuje go do 2.500 obr./min.

Takie ostro wznoszące się w górę i utrzymujące się na jednym poziomie przez szeroki zakres prędkości obrotowych przebiegi momentu obrotowego charakteryzują także trzy mocniejsze TDI. W wariancie 102 KM maksymalny moment 250 Nm jest dostępny między 1.500 a 2.500 obr./min. Silnik TDI – 140 KM uzyskuje 340 Nm już przy 1.750 obr./min i utrzymuje je również do 2.500 obr./min. Silnik TDI – 180 KM przekazuje na wał korbowy od 1.500 obr./min całe 400 Nm. Wartość ta nie zmienia się aż do 2.000 obr./min. 90 procent maksymalnego momentu obrotowego jest do dyspozycji do 5.000 obr./min. Generalnie wszystkie silniki dzięki bardziej dynamicznemu przebiegowi momentu obrotowego umożliwiają uzyskanie znacznie lepszej elastyczności.

TDI o mocy 180 KM
Najmocniejszą jednostką jest nowy silnik 2.0 l biturbo o mocy 132 kW / 180 KM, uzyskujący najwyższą moc przy 4.000 obr./min. Już od 1.500 obr./min ten biturbo generuje maksymalny moment obrotowy 400 Nm i utrzymuje go na tym poziomie do 2.000 obr./min. Zależnie od wariantu nadwozia i napędu, T5 z tym silnikiem osiąga prędkość maksymalną 191 km/h.


Na przyspieszenie 0-100 km/h w napędzanym na przednią oś Transporterze potrzebnych jest 11,3 sekundy. Mimo tak dobrych osiągów średnie zużycie paliwa wynosi zaledwie 7,5 litra oleju napędowego. Jak już wspomniano, TDI 180 KM może być zamawiany z napędem na przednią oś, manualną skrzynią biegów lub przekładnią DSG. Oba rodzaje przekładni mogą być również połączone z napędem na wszystkie koła 4MOTION.

TDI o mocy 140 KM
Także ten TDI o mocy 140 KM z wtryskiem Common Rail rozwija doskonały moment obrotowy 340 Nm, i w porównaniu ze swoim poprzednikiem (96 kW / 131 KM i również 340 Nm) dysponuje znacznie lepszą charakterystyką momentu obrotowego. Oba silniki uzyskują swój maksymalny moment obrotowy przy 2.000 obr./min, lecz nowy TDI utrzymuje taki moment do 2.500 obr./min, a nie do 2.300 obr./min, jak poprzednia wersja. Prędkość maksymalna Transportera z 140-konnym TDI wynosi 173 km/h. Przyspieszenie do 100 km/h przy seryjnej 6-biegowej skrzyni manualnej zajmuje 13,1 sekundy – i to przy średnim zużyciu paliwa 7,4 litra oleju napędowego (CO2: 195 g/km), czyli na poziomie silników
o mniejszej mocy. Poprawa w stosunku do pięciocylindrowego poprzednika: 0,9 litra oraz 24 g/km CO2 mniej. Volkswagen oferuje nowy silnik TDI 140 KM dla wszystkich wersji T5 również z napędem na wszystkie koła 4MOTION lub z DSG. DSG w porównaniu z tradycyjną automatyczną skrzynią biegów pozwala na zaoszczędzenie 1,6 litra paliwa. Emisja CO2 obniżaja się przy tym o 40 g/km.

TDI o mocy 102 KM
Jeszcze oszczędniej pracuje silnik TDI o mocy 75 kW / 102 KM połączony z manualną, 5-stopniową skrzynią biegów. Pozwala on na rozwinięcie maksymalnej prędkości 157 km/h. Bezpośredni wtrysk podaje do komór spalania średnio zaledwie 7,2 litra na 100 km (emisja CO2 wynosi 190 g/km). W porównaniu z poprzednią wersją spalanie obniżyło się o 0,7 litra (emisja dwutlenku węgla – o 18 g/km).

Tak jak silnik 1.9 TDI poprzedniego modelu o takiej samej mocy, także ten TDI dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 250 Nm, który jest jednak dostępny już od 1.500 obr./min i nie zmniejsza się do 2.500 obr./min. W silniku, którego zastąpił nowy TDI, maksymalny moment obrotowy był dostępny tylko w zakresie od 1.900 do 2.000 obr./min. Także w tym przypadku dostrojenie dostosowane do dużej siły ciągu pozwala na jazdę bez częstej zmiany biegów oraz osiągnięcie minimalnych wartości spalania i emisji.

TDI o mocy 84 KM
Najsłabszy silnik 2.0 TDI rozwija moc 62 kW / 84 KM (przy 3.500 obr./min), czyli identyczną moc, jak jego poprzednik o pojemności 1,9 litra. Postęp widać wyraźnie, gdy porówna się maksymalny moment obrotowy. Nowy silnik dysponuje o 10 procent wyższym momentem, czyli 220 Nm zamiast 200 Nm i utrzymuje go między 1.250 a 2.500 obr./min. Prędkość maksymalna 146 km/h robi wrażenie, jak na samochód o tej mocy i tej wielkości.

Idealna charakterystyka momentu obrotowego i związane z tym niskie prędkości obrotowe mają pozytywny wpływ na zużycie paliwa i emisje spalin: średnio ten TDI zadowala się 7,2 litrami oleju napędowego na 100 kilometrów, co oznacza poprawę o 0,8 litra. W przeliczeniu na emisje CO2 odpowiada to 190 g/km czyli redukcji o 21 gramów na kilometr.

DSG i nowa generacja napędu na wszystkie koła 4MOTION
• Przekładania DSG będzie oferowana w połączeniu z silnikami TDI 140 i 180 KM
• Po raz pierwszy możliwa jest kombinacja DSG i napędu na wszystkie koła (4MOTION)

Równocześnie z nowymi, 2-litrowymi silnikami TDI premierę w T5 będzie miała również dwusprzęgłowa przekładnia (DSG). 7-biegowa DSG łączy w sobie komfort tradycyjnej przekładni automatycznej z wysokim stopniem sprawności i efektywności przekładni manualnej. Nowa DSG została opracowana przez Volkswagena i jest wytwarzana w niemieckich zakładach produkujących podzespoły w Kassel. Montowana jest w samochodach z napędem na przednią oś lub na wszystkie koła.

W seriach lekkich samochodów użytkowych będzie ona stosowana w połączeniu z silnikami wysokoprężnymi o mocy 103 kW/ 140 KM i 132 kW / 180 KM. Zgodnie z życzeniami wielu kierowców, po raz pierwszy Volkswagen Samochody Użytkowe będzie oferował model Caravelle, Multivan i Transporter także z kombinacją automatycznej skrzyni biegów (DSG) i napędu na wszystkie koła (4MOTION).

Ekonomiczna i komfortowa DSG pozwala na uzyskanie nowych standardów prędkości zmiany przełożenia. Zmiana biegu następuje w ciągu kilku setnych sekundy i bez przerwania siły ciągu. Bardziej konsekwentnie niż jakakolwiek inna przekładnia automatyczna, DSG sprowadza do wspólnego mianownika takie zagadnienia, jak ekologiczność, sportowy charakter i komfort. Żadna inna skrzynia automatyczna nie pracuje tak oszczędnie, szybko i precyzyjnie.

Siódmy bieg nowej DSG został przewidziany jako „overdrive”, tzn. ma wyjątkowo długie przełożenie. Obniża to prędkość obrotową, przede wszystkim na autostradzie, a tym samym zużycie paliwa, emisję i hałas. Prędkość maksymalna osiągana jest na szóstym stopniu przełożenia. Redukcja spalania w porównaniu z dotychczasowym, 5-cylindrowym TDI robi wrażenie. W przypadku silnika o mocy 140 KM, zużycie oleju napędowego zmniejsza się do 7,9 litra, czyli o 1,6 litra. Silnik biturbo o mocy 180 KM spala tylko 7,8 litra – o 1,9 litra mniej, niż wcześniej. Emisja CO2 zmniejsza się analogicznie o 52 g/km.

Nowy napęd na wszystkie koła 4MOTION

Najnowszy stan techniki reprezentuje także udoskonalony napęd na wszystkie koła 4MOTION nowej serii Transporterów. Najnowsza generacja sprzęgła wielotarczowego zoptymalizowanego pod względem tarcia, opracowana przez szwedzkiego kooperanta – firmę Haldex, pod względem trakcji, bezpieczeństwa, komfortu i ekonomiczności wytycza nowe standardy. Napęd na wszystkie koła jest dostępny w połączeniu z dwoma najmocniejszymi TDI (103 kW / 140 KM i 132 kW / 180 KM), a w przypadku największego silnika może być także połączony z DSG.

Cechą charakterystyczną nowego, pracującego szybko, z wyczuciem i cicho sprzęgła Haldex4 jest fakt, że w przeciwieństwie do dotychczas stosowanego, regulowanego mechanicznie modułu Haldex2, posiada ono regulację elektroniczną. Ciśnienie oleju odpowiedzialne za rozdział momentu obrotowego na tylne koła w sprzęgle wielotarczowym nie jest już generowane przez różnicę prędkości obrotowej między przednią a tylna osią, lecz przez elektryczną pompę, dzięki której ciśnienie w zbiorniku wzrasta do 30 bar. Jednocześnie zbiornik ciśnieniowy oleju umożliwia czasowe odłączenie pompy elektrycznej, co z kolei zmniejsza zużycie paliwa. W ekstremalnym przypadku możliwe jest przeniesienie nawet 100 % momentu obrotowego na tylną oś. Sprzęgło Haldex jest napędzane przez wał kardana.

Samo sprzęgło niezwykle szybko wykonuje polecenia elektronicznego układu sterującego, a to poprawia nie tylko trakcję w trudnym terenie i na śliskiej nawierzchni, lecz także ogólne bezpieczeństwo aktywne. Na przykład, gdy czujniki kół zarejestrują poślizg na przedniej osi, moment napędowy zostanie przesunięty na tylną oś, zanim jeszcze będzie mogła pojawić się podsterowność. Elektroniczny układ sterujący uwzględnia łącznie 40 różnych sygnałów, w tym kąt skrętu kół, odchylenie, pozycję pedału przyspieszenia i prędkość obrotową silnika. Utracie trakcji przez poszczególne koła zapobiega blokada mechanizmu różnicowego EDS poprzez aktywną ingerencję w hamulce. Jako opcję Volkswagen oferuje system 4MOTION także z mechanicznie działającą blokadą mechanizmu różnicowego dla tylnej osi, która gwarantuje maksymalną trakcję również poza utwardzonymi drogami.  

Bezpieczeństwo – zaktualizowana generacja ESP i nowe systemy wspomagające kierowcę
• Rozszerzony zakres funkcji ESP jest nowością w tej klasie samochodów
• System ułatwiający zmianę pasa ruchu, kamera cofania i wskaźnik ciśnienia w oponach dostępne są jako opcje

Z dużą liczbą systemów wspomagających kierowcę i zwiększających ochronę, aktualna generacja T5 osiąga nie mający sobie równych poziom bezpieczeństwa. Do systemów tych należą obok ESP (seryjnego dla wszystkich modeli), także system ułatwiający zmianę pasa ruchu (Side Assist), kamera cofania (Rear Assist), różne funkcje dodatkowe świateł i wskaźnik ciśnienia w oponach.

Side Assist
Opcjonalny system ułatwiający zmianę pasa ruchu przy włączonym kierunkowskazie ostrzega przed samochodami, które znajdują się z boku, w tak zwanym martwym polu lub nadjeżdżają z tyłu z dużą szybkością. W tym celu radar o częstotliwości 24 GHz skanuje przestrzeń zarówno z boku, jak i za samochodem. Gdy Side Assist rozpozna niebezpieczną sytuację, diody LED w obudowie lusterka zewnętrznego sygnalizują grożące niebezpieczeństwo. System ten aktywowany jest przy prędkości powyżej 30 km/h i jest dostępny dla wszystkich wariantów T5 z zamkniętym nadwoziem, krótkim rozstawem osi, płaskim dachem i tylną klapą.

Statyczne światła doświetlające zakręty
Dodatkowe bezpieczeństwo i dużą wygodę na skrzyżowaniu oraz przy parkowaniu zapewniają reflektory przeciwmgielne doświetlające zakręty. Światła te włączają się przy prędkości poniżej 40 km/h, zapalonych światłach drogowych i skręcie kierownicy oraz po włączeniu kierunkowskazu. Ponieważ światła te oświetlają strefę z boku samochodu pod kątem 35 stopni i na odległość kilku metrów, kierowca może łatwiej zauważyć pieszych i rowerzystów. Światła doświetlające zakręty należą do wyposażenia seryjnego Multivana PanAmericana i Multivana Highline oraz Californii Comfortline. Dla pozostałych wariantów są dostępne jako opcja.

Wskaźnik ciśnienia powietrza w oponach

Awarie opon pociągają za sobą koszty, a podczas wymiany koła na poboczu drogi lub pasie awaryjnym autostrady, powodują poważne zagrożenie bezpieczeństwa. Najczęstszą przyczyną takich awarii jest zbyt niskie ciśnienie w oponach. Wskaźnik ciśnienia zapobiega tym uszkodzeniom. System rozpoznaje odpowiednio wcześniej nieprawidłowe ciśnienie porównując ze sobą prędkości obrotowe kół i ostrzega odpowiednim symbolem na zegarach.

Rear Assist
Kamera cofania jest dostępna na życzenie dla wszystkich wersji z nawigacją RNS 510 oraz z tylną pokrywą. Rear Assist zostaje aktywowany po włączeniu biegu wstecznego i uzupełnia akustyczną sygnalizację odległości prezentując obraz na wyświetlaczu systemu nawigacji. Interesujące są dynamiczne linie pomocnicze, które w zależności od odchylenia kierownicy pokazują drogę, po jakiej będzie poruszać się samochód. Pozwala to na bardzo precyzyjne parkowanie, jest również bardzo przydatne przy zaczepianiu przyczepy.

Funkcja Coming home / Leaving home
Funkcja „Coming home / Leaving home” oświetla po zmroku obszar wokół samochodu. W tym celu światła mijania Multivana, Transportera, Caravelle lub Californii po opuszczeniu samochodu gasną z pewnym opóźnieniem lub zapalają się z wyprzedzeniem po wciśnięciu przycisku na pilocie. Ten element wyposażenia, podobnie jak czujnik deszczu, automatycznie przyciemniane lusterko wewnętrzne i automatyczne włączanie świateł należy do opcjonalnego pakietu.

ESP najnowszej generacji
We wszystkich modelach: Transporterze, Caravelle, Californii i Multivanie montowany jest seryjnie elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESP wraz z asystentem ruszania pod górę. System ESP zapobiega niebezpieczeństwu przewrócenia się samochodu przy dynamicznych manewrach i dużych przyspieszeniach poprzecznych. Porównując moment obrotowy silnika i rzeczywiste przyspieszenie, moduł sterujący rozpoznaje stan obciążenia pojazdu (pusty, w połowie lub całkowicie załadowany) i odpowiednio reaguje. System poprawia również sprawność hamulców na nieutwardzonych drogach.

W przypadku ostrego hamowania szybko migające światła stopu informują jadących z tyłu kierowców o niebezpiecznej sytuacji. Układ stabilizujący zespół samochód + przyczepa jest teraz także jeszcze skuteczniejszy.

Nowe DNA designu Volkswagena
Multivan, Transporter, Caravelle i California są niemieckimi klasykami designu. Odpowiednio do ich statusu forma nadwozia została zmodyfikowana z wielką pieczołowitością. Aktualna stylistyka podąża teraz za nowym, opracowanym przez Waltera de Silvę DNA designu, prezentującym typowe cechy Volkswagenów.

Przód nadwozia
Nową generację można rozpoznać między innymi po całkowicie zmodyfikowanej przedniej części nadwozia. Czyste, poziome linie sprawiają, że modele z tej serii wyglądają bardziej szlachetnie i ponadczasowo. Między czterema podstawowymi modelami oraz poszczególnymi wersjami nadwozia i wyposażenia występują niewielkie różnice. Zderzaki Transportera, Caravelle Trendline i Multivana PanAmericana są wykonane z ciemnego tworzywa sztucznego, natomiast zderzaki wszystkich pozostałych wersji są pokryte lakierem w kolorze nadwozia (po raz pierwszy także w Multivanie Startline). Zawsze czarne są poprzeczne listwy kratownicy osłony chłodnicy. W przypadku Transportera (furgon, kombi i skrzyniowy) i Caravelle Trendline są one czarne i matowe. Caravelle Comfortline, Multivan i California Comfortline mają natomiast błyszczące listwy z chromowanymi paskami. Górny z tych pasków jest optycznie przedłużony aż do reflektorów, które również zostały zmodyfikowane. Nowe światła przeciwmgielne zamontowane w zderzaku opcjonalnie służą po raz pierwszy jako statyczne światła oświetlające pobocze.

Tył nadwozia
Tył nadwozia Caravelle, Multivana i Californii różni się od poprzedników nowymi światłami, reprezentującymi aktualne DNA designu. Zmienione zostało także oznaczenie silników.
W przypadku dwóch mniejszych jednostek wysokoprężnych o mocy do 102 KM wszystkie trzy litery TDI są chromowane. Przy wersji 140-konnej litera I jest czerwona. W wersji 180 KM czerwone są litery D oraz I. Silnik benzynowy nie maj oznaczenia.

Sylwetka
Do charakterystycznych szczegółów sylwetki należą zoptymalizowane pod względem aerodynamicznym lusterka zewnętrzne. Po raz pierwszy umieszczono w nich kompletny system anten do odbioru sygnałów radia, DAB, TV, telefonu i GPS. Kolejną nowością w tym segmencie jest opcjonalny układ ułatwiający zmianę pasa ruchu Side Assist. Za pomocą diod LED w lusterkach zewnętrznych ostrzega on przed pojazdami, które znajdują się w tzw. martwym polu lub się do niego zbliżają.


Wzbogacono również ofertę obręczy kół. Wersje z silnikami 180 KM można rozpoznać po klasycznych 17-calowych obręczach stalowych. Wyjątkiem jest Multivan Comfortline z wersji 180 KM i 140 KM 4MOTION, który porusza się na nowych, eleganckich 17-calowych kołach ze stopu metali lekkich „Thunder” (pięcioramienne). Multivany ze słabszymi silnikami otrzymują 16-calowe koła ze stopu metali lekkich „Cartagena” (siedmioramienne). Multivan PanAmericana jeździ na obręczach „Thunder”. Multivan Highline jest dostarczany zawsze z nowymi kołami ze stopu metali lekkich o średnicy 17 cali „Neva”

 

źródło: Volkswagen