Seat Leon drugiej generacji — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Koncepcja Salsy stworzona w 2000 roku będzie kontynuowana w produkowanej seryjnie nowej generacji modelu SEAT León. W eleganckim nadwoziu nowego samochodu połączono sportowy wizerunek coupé z funkcjonalnością auta 5-drzwiowego. Sylwetka nadwozia Leóna idealnie pasuje do firmowego hasła „zaprojektowany, by pobudzić emocje”, którym Walter de’Silva określa styl koncepcji realizowanej w najnowszych generacjach samochodów SEAT.

SEAT León drugiej generacji dołącza do Ibizy i Altei, stając się trzecim filarem zupełnie nowego SEAT-a. Jest to najnowszy model wprowadzany na rynek przez hiszpańskiego producenta w ramach nowej generacji produktów po utworzeniu Grupy Marek Audi w 2002 roku. Co ważniejsze, spośród wszystkich modeli nowej generacji to właśnie León wyraża w najwyższym stopniu sportowego ducha i innowacyjny styl, będąc jednocześnie zakorzenionym w wartościach marki.

Wygląd coupé – funkcjonalność 5-drzwiowego hatchbacka
Nowy León wywodzi się od prototypowego samochodu Salsa i podobnie jak pierwowzór łączy w sobie funkcjonalność auta pięciodrzwiowego ze sportowym wizerunkiem coupé. Taką sylwetkę uzyskano dzięki ukryciu klamek otwierających tylne drzwi w słupkach oraz profilowi samych drzwi, które podkreślają linię coupé nowego SEAT-a.

Wyraziste reflektory, atrakcyjny kształt maski oraz duża osłona chłodnicy, która zdominowała przód auta doskonale komponują się z mocno wysklepionymi nadkolami. Tu właśnie rozpoczyna się „dynamiczna linia” – jeden z unikatowych elementów wzorniczych charakterystycznych dla samochodów SEAT nowej generacji. Linia ta biegnie dalej w dół przez przednie i tylne drzwi, aż do tylnego koła.

Bardzo ważny dla stylu nowego Leóna jest kształt i położenie wycieraczek przedniej szyby. Tak samo jak w Altei, pióra wycieraczek w pozycji spoczynkowej ustawione są równolegle do przednich słupków, jednak w Leónie nie są one ukryte we wnękach za słupkami, ale w całości widoczne.

León „urósł” w stosunku do poprzednika. Auto jest teraz o 132 mm dłuższe i mierzy 4315 mm. Szerokość zwiększono o 26 mm do 1768 mm. Wysokość auta wynosi 1458 mm. Dzięki tym wymiarom sylwetka nowego Leóna jest dynamiczna, chociaż auto zachowuje wszystkie cechy typowego samochodu kompaktowego.

W porównaniu z poprzednikiem poprawił się także komfort wnętrza. Dzięki zwiększeniu rozstawu osi o 65 mm do 2578 oraz pracy inżynierów z Martorell, nowy León może poszczycić się znakomitą przestronnością przedziału pasażerskiego.

Bagażnik o pojemności 341 litrów jest niewiele większy niż w poprzednim modelu – ale za to bardziej funkcjonalny. Na początek – 4 silniki do wyboru

W chwili premiery rynkowej nowy León oferowany będzie z czterema silnikami, w tym dwoma benzynowymi i dwoma Diesla. W wersji podstawowej samochód wyposażony jest w silnik benzynowy z pośrednim wtryskiem paliwa, o pojemności 1.6 litra i mocy 102 KM (75 kW). Mocniejszy silnik benzynowy to jednostka dwulitrowa zbudowana w technologii FSI, rozwijająca moc 150 KM (110 kW) Zwolennicy silników Diesla będą mogli wybrać wersję z silnikiem 1.9 TDI o mocy 105 KM (77 kW) lub 2.0 TDI o mocy 140 KM (103 kW). Wszystkie cztery silniki spełniają normy emisji spalin Euro 4.

Silnik benzynowy 1.6 oraz diesel 1.9 TDI współpracują z pięciobiegową skrzynią manualną, zaś dwie mocniejsze jednostki (2.0 FSI i 2.0 TDI) są oferowane ze skrzynią sześciobiegową. Samochody z silnikiem 2.0 FSI będą dostępne z manualną skrzynią biegów lub ze skrzynią automatyczną z możliwością sekwencyjnej zmiany przełożeń w systemie Tiptronic, natomiast silnikowi 2.0 TDI może towarzyszyć tradycyjna skrzynia manualna lub automatyczna przekładnia DSG – obie w wersjach sześciobiegowych.

Sportowy charakter i maksimum bezpieczeństwa
SEAT León drugiej generacji gwarantuje stabilne prowadzenie oraz dynamiczne osiągi dzięki zastosowaniu zawieszenia zbudowanego według koncepcji „zwinnego podwozia” opracowanej w Centrum Technicznym firmy SEAT w Martorell i udoskonalonej w porównaniu z wersjami stosowanymi w innych autach marki SEAT. Niezależne zawieszenie osi przedniej z kolumnami MacPhersona jest w zasadzie identyczne, jak w modelu schodzącym, jednak teraz montowane jest na nowej aluminiowej ramie pomocniczej. Półniezależne zawieszenie tylne z belką skrętną zastąpiono w pełni niezależną konstrukcją wielowahaczową.

León wyposażony jest w elektryczno-mechaniczne wspomaganie układu kierowniczego oraz wentylowane hamulce tarczowe z przodu i pełne tarcze hamulcowe z tyłu. Systemy bezpieczeństwa aktywnego obejmują: ABS i układ kontroli trakcji TCS oraz elektroniczny program stabilizujący ESP. W samochodzie zastosowano układ ESP najnowszej generacji poprawiający sprawność hamowania i sterowność w sytuacjach krytycznych.

Za bezpieczeństwo bierne w Leónie odpowiada 6 montowanych standardowo poduszek powietrznych (w tym 2 czołowe, 2 boczne i 2 kurtynowe). Opcjonalnie mogą być zamontowane także dwie dodatkowe poduszki boczne z tyłu. Samochód jest standardowo wyposażony w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa dla wszystkich foteli. Dodatkowo, pasy przednie mają układ napinający oraz ograniczniki napięcia; miejsca skrajne z tyłu posiadają pasy bezpieczeństwa z ogranicznikami siły napięcia oraz punkty mocowania fotelików dziecięcych Isofix.

Nowy SEAT León zapewnia taki sam poziom bezpieczeństwa w kolizji z pieszym jak model Altea. Znakomite wyniki Altei w rygorystycznych testach Euro NCAP to zasługa kształtu pokrywy silnika z łamanymi zawiasami, a także odpowiedniego wyprofilowania przodu samochodu i pionowego umieszczenia wycieraczek szyby przedniej.

Światowa premiera SEAT-a León drugiej generacji odbyła się na Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym w Barcelonie w maju 2005r. Nowy León jest produkowany wyłącznie w fabryce w Martorell i oferowano go w czterech różnych wersjach wykończenia i wyposażenia: Reference, Stylance, Sport i Sport-up.

CZYTAJ DALEJ  Porsche 911 Carrera 4 Cab - dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

 

Seat Leon drugiej generacji — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

 

źródło: Seat