Znany z wytrzymałości, komfortu, funkcjonalności i wygody X-TRAIL został odświeżony zarówno z zewnątrz, jak i w środku. Zmiany dotyczą rozwiązań mechanicznych i poprawy własności aerodynamicznych. Zmodernizowany X-TRAIL zużywa mniej paliwa i emituje mniej CO2.
Najbardziej widoczne zmiany zaszły z przodu. Nadwozie modelu X-TRAIL wydaje się teraz bardziej zintegrowane, dzięki nowym kształtom grilla, reflektorów i zderzaka. Nowocześniejszy i bardziej techniczny przód sprawia, że nadwozie wygląda bardziej dynamicznie. Solidniejszy grill łączy się ze zderzakiem, którego dolna część zachodzi na boki, podkreślając szeroki rozstaw kół i solidność sylwetki.
Zmiany w przedniej części nadwozia przyczyniły się do ujednolicenia charakteru jego górnej i dolnej części. Na grillu pozostawiono dwie ukośne listwy po obydwu stronach logo marki, co upodabnia model do pozostałych SUV-ów w globalnej ofercie Nissana.
Reflektory są smuklejsze i bardziej techniczne. W zależności od wersji wyposażenia w samochodzie zastosowano ksenonowe lub halogenowe lampy projektorowe w światłach mijania oraz halogenowe reflektory paraboliczne w światłach drogowych. Kierunkowskazy – podobnie jak dotychczas – są zintegrowane z kloszami reflektorów i umieszczone w ich górnej części. W wersji podstawowej reflektory mają srebrne gniazda, natomiast w średniej i wyższej wersji wyposażenia gniazda reflektorów są czarne. Lampy przeciwmgielne zamontowano pod reflektorami, w zagłębieniach zderzaka.
Unowocześnione wyraziste pionowe tylne lampy zespolone zostały wyposażone w diody świecące (światła pozycyjne i „stop”), co przyczynia się nie tylko do obniżenia zużycia paliwa, ale także do poprawy widoczności i bezpieczeństwa. Kierunkowskazy znajdują się w dolnej części lamp zespolonych, a światła pozycyjne i „stop” umieszczono w segmentach zewnętrznych.
Z profilu sylwetka modelu X-TRAIL zyskała dzięki zwiększeniu wymiarów kół. 10-ramienne 18-calowe aluminiowe obręcze są także szersze (225/55/18), co podkreśla stabilność pojazdu.
Podobny efekt przyniosło poszerzenie nadkoli wynikające z zastosowania szerszych opon. Dostępne są także nowe koła 17-calowe z pięcioma podwójnymi ramionami, z którymi X-TRAIL prezentuje się również bardzo atrakcyjnie.
Modernizacja nadwozia modelu X-TRAIL spowodowała nieznaczną zmianę wymiarów zewnętrznych. Długość samochodu wzrosła o 10 mm wskutek przeprojektowania przodu. O tle samo zwiększyła się wysokość i szerokość z powodu poszerzenia i zwiększenia średnicy kół i opon.
Lepsze materiały i lepiej dobrana kolorystyka wnętrza, zwłaszcza w okolicy słupka A, sprawiły, że przedział pasażerski prezentuje się bardziej harmonijnie. Materiały wokół przełączników na kierownicy, dźwigni zmiany biegów oraz pokrycie podłokietników na drzwiach są przyjemniejsze w dotyku. Grubsza i bardziej miękka jest też tapicerka foteli. W wersjach wyposażonych w tapicerkę skórzaną przeszycia prezentują się bardziej atrakcyjnie i luksusowo.
Kierowcy docenią lepszą czytelność nowego zestawu wskaźników, z większym i bardziej przejrzystym prędkościomierzem i obrotomierzem. Pomiędzy dwiema głównymi tarczami umieszczono nowy wyświetlacz komputera pokładowego. Informacje prezentowane są białą czcionką na czarnym tle, co zapewnia optymalną czytelność. Komputer dostarcza szeregu przydatnych informacji, takich jak: zużycie paliwa, temperatura zewnętrzna (w tym ostrzeżenie o oblodzeniu), zasięg, średnia prędkość oraz przypomnienie o konieczności robienia przerw w czasie długiej podróży.
Na wyświetlaczu komputera pokładowego mogą być też prezentowane dodatkowe informacje, takie jak ostrzeżenie o niskim poziomie paliwa, zaciągniętym hamulcu ręcznym, braku inteligentnego kluczyka w zasięgu czujników i otwartych drzwiach, oraz informacje dotyczące serwisowania pojazdu, takie jak przypomnienie o konieczności wymiany opon, oleju czy zbliżającym się terminie przeglądu.
Dzięki zmianie konstrukcji przednich foteli poprawił się komfort podróży na tylnej kanapie. Pasażerowie zyskali więcej miejsca na nogi bez uszczerbku dla wygody kierowcy i osoby siedzącej obok niego. Materiał, z którego wykonano osłonę bagażnika jest teraz bardziej odporny na zużycie.
X-TRAIL to zwykle intensywnie eksploatowany samochód rodzinny, dlatego jedną z opcji wyposażenia jest schowek w desce rozdzielczej z kontrolą temperatury, w którym można przewozić zimne lub gorące napoje – w zależności od upodobań pasażerów i pory roku.
Udoskonalono system ogrzewania i klimatyzacji. Zarówno ogrzanie, jak i schłodzenie wnętrza X-TRAILA trwa teraz krócej.
Kolejnym przykładem dbałości o wygodę pasażerów jest opcjonalne podgrzewanie tylnych foteli, w które może być wyposażony zmodernizowany X-TRAIL.
Innowacyjnym rozwiązaniem zastosowanym w Nissanie X-TRAIL jest zintegrowanie wyświetlacza kamery cofania z lusterkiem wstecznym przymocowanym do sufitu. Dzięki temu nawet egzemplarze bez systemu nawigacji mogą być wyposażone w podnoszącą bezpieczeństwo i ułatwiającą precyzyjne i bezpieczne manewrowanie kamerę cofania, która w połączeniu z czujnikami parkowania pozwala ocenić odległość od innych pojazdów lub przeszkód znajdujących się za samochodem. Obraz w wysokiej rozdzielczości pojawia się w lusterku wstecznym po włączeniu biegu wstecznego, dzięki czemu kierowca może pewnie cofać nie odrywając wzroku od lusterka. Jasność obrazu automatycznie dostosowuje się do natężenia światła zewnętrznego, co gwarantuje wyraźny obraz na wyświetlaczu. W zależności od preferencji kierowcy obraz można wyłączyć przyciskiem znajdującym się na lusterku wstecznym.
Unowocześniony silnik Diesla w modelu X-TRAIL zużywa teraz mniej paliwa, emituje mniej spalin i jest zgodny z normą Euro 5. Najważniejsze innowacje to dodatkowy siódmy kanał wtryskiwacza oraz geometria denka tłoka dostosowana do nowej konfiguracji wtryskiwaczy.
Zmienione przełożenia w manualnej skrzyni biegów zapewniają lepszy kompromis między przyspieszeniem, oszczędzaniem paliwa i emisją spalin. Modyfikacje w skrzyni automatycznej przyczyniły się do zmniejszenia tarcia. Dodatkową funkcją jest wskaźnik podpowiadający zmianę biegu. Informacja wyświetlana na ekranie komputera pokładowego zachęca kierowcę do zmiany przełożenia w celu zoptymalizowania ekonomiki jazdy.
Dzięki bardziej opływowemu podwoziu współczynnik aerodynamiki w modelu X-TRAIL został obniżony z 0,36 do 0,35. Obciążenie dla środowiska w postaci emisji CO2 i zużycia paliwa zmniejszyło się też dzięki zastosowaniu opon o niskich oporach toczenia.
źródło: Nissan