Mitsubishi Outlander – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Projekt to znacznie więcej, niż modne kształty zakrywające mechanizmy samochodu. W projekcie mieści się prawdziwy wyraz marki, jej aktualnej wartości, a jednocześnie wskazówka co do kierunków rozwoju i ambicji na przyszłość – jest to także wyraz emocji, jakimi dana marka chce przyciągnąć i przekonać do siebie klientów.


Tak właśnie należy czytać osobowość samochodów Mitsubishi Motors – spójną z ambicjami planu “Jump 2013“ zakładającego poszanowanie środowiska i światowy rozmach.


Nowe podejście do projektowania. Z nowym podejściem do projektowania można zapoznać się po raz pierwszy w Outlanderze trzeciej generacji. Ten sposób projektowania będzie stopniowo zmieniał charakterystyczne linie samochodów MMC, które były ich firmowym znakiem przez ostatnich 10 lat, widoczne między innymi w modelach Colt, Lancer / Lancer Evolution, Outlander i L200.
Nowy wygląd samochodów może być rozumiany jako wyraz niemal stuletniej tradycji Mitsubishi w dziedzinie zaawansowanych technologii dostosowanych do potrzeb i oczekiwań współczesnego świata, a dzięki temu bliższych rzeczywistym potrzebom klientów, używanych z empatią i spełniających realne zadania.


Dzięki zwróceniu większej uwagi na zasady rządzące aerodynamiką, nowy sposób projektowania wniósł bardziej płynne kształty do nowego, jeszcze nie do końca ustalonego* wyglądu przedniej części samochodów. Wygląd ten rozumiany jest jako otwarta koncepcja, która zachowa dość elastyczności, by pozwolić na dostosowanie jej do specyficznych potrzeb poszczególnych samochodów, jeśli tylko pozwoli to odpowiednio wyeksponować słynne Trzy Diamenty znajdujące się w logo Mitsubishi.


Ujmując to wszystko w paru słowach, stopniowo wprowadzany wygląd nowych modeli Mitsubishi będzie mówił o ich solidności i odpowiedzialnym podejściu do otoczenia.
*W tym sensie wygładzone linie nowego wlotu powietrza w modelu ASX na rok 2013 oraz delikatne przedzielenie wlotu powietrza w nadchodzącym samochodzie “Global Small“ można uważać za rozwiązanie przejściowe.


Nowe kształty
Przy podobieństwie wymiarów zewnętrznych do poprzedniego modelu, Outlander nowej generacji pokazuje wyraźnie nowy styl projektów Mitsubishi, których kluczowymi wyznacznikami są pojęcia “solidność – bezpieczeństwo – prostota“ i kształty, które z nich wynikają – solidny wygląd i gładkie powierzchnie, jak w pokazanych wcześniej samochodach koncepcyjnych PX-MiEV z 2009 roku oraz PX-MiEV II z 2011 roku.

Wysoko położone powierzchnie boków nadwozia, ich czysta forma, wyraźnie nakreślona linia szyb, łagodnie ukształtowane błotniki – wszystkie te zabiegi formalne przypominają o komforcie podróżowania we wnętrzu cichego i bezpiecznego samochodu, który łącząc wysoką jakość z wygodą pokonywania długich tras będzie świetnie pasował do możliwości zaawansowanego hybrydowego napędu PHEV.


Ten wciąż duży samochód swoim wyglądem obiecuje dynamikę, którą można dostrzec w jego miękkich konturach, jak i w klinowym kształcie linii okien, zdającej się rozciągać profil samochodu.
To samo dotyczy tylnej części nadwozia, gdzie wysoko poprowadzona listwa łącząca graficznie przeźroczyste klosze tylnych świateł poszerza optycznie nadwozie i mocno “osadza“ samochód na drodze, nie odbierając jednak wrażenia dynamiki i ruchu.


Z punktu widzenia architektury konstruktorzy i projektanci poszukiwali jednocześnie sposobów na uzyskanie jak najwyższej sztywności struktury w połączeniu z jak najniższą masą. Stąd kształt karoserii, który zapewnia dużą sztywność nadwozia i najefektywniejsze przenoszenie obciążeń.


Nowa twarz
Wyrażone w powściągliwy sposób aerodynamiczne kształty Outlandera podkreślono wąskim wlotem powietrza na pasie przednim.
Pozbawiony krzykliwości, ale zdecydowany wygląd zewnętrzny uzyskano między innymi projektując wąski, aerodynamicznie ukształtowany wlot powietrza, z chromowanymi liniami w kształcie kija hokejowego wykonanymi tak, by wyglądały jak wyfrezowane z jednego kawałka metalu, zbiegającymi się na środku wokół Trzech Diamentów, a z drugiej strony zamkniętymi wąskimi, ciekawie ukształtowanymi reflektorami.

Nowa jakość
Tak, jak sugeruje wysoka jakość i solidność wyglądu zewnętrznego, również wnętrze samochodu zabiera podróżnych do bardziej wyszukanego świata, w którym …
… królują logicznie proste powierzchnie, mniej liczne, ale większe, dokładnie spasowane elementy, co jest wyrazem solidności oraz precyzji montażu kokpitu i konsoli centralnej,
… podróżnych otaczają materiały wysokiej jakości:

  • przypominające skórę powierzchnie górnej części deski rozdzielczej i paneli drzwiowych, zakończone miękkimi krawędziami i wykończone z wysoką starannością,
  • akcenty wykończone w czerni fortepianowej na centralnym panelu oraz lewym panelu wentylacji,
  • srebrny pas dający trójwymiarowy efekt wizualny, umieszczony przed miejscem pasażera na desce rozdzielczej i sięgający do panelu drzwi.
  • kontynuacja srebrnego pasa na panelach drzwiowych tworzy wrażenie dynamiki i jednocześnie daje podróżnym poczucie bezpieczeństwa.
  • kierowca widzi przed sobą deskę rozdzielczą zaprojektowaną w formie “otwartej książki“, co sprzyja lepszej koncentracji, kierownica wyposażona w elementy sterowania osprzętem elektronicznym* swoją grubością wzmaga poczucie solidności, a zestaw wskaźników jest wyjątkowo łatwy do odczytu,  dzięki kontrastowej kompozycji i wysokiej rozdzielczości wyświetlacza.

*zestaw audio, telefon, tempomat, tempomat adaptacyjny, ogranicznik prędkości.

Dopracowane szczegóły. Jako samochód oferowany przez Mitsubishi Motors w coraz bardziej wymagającym europejskim segmencie D, Outlander nowej generacji musi dysponować łatwo zauważalnymi zaletami w porównaniu do swojego poprzednika, szczególnie na tych polach, na których w poprzednim modelu zostawiono trochę miejsca na poprawę (jak wyciszenie kabiny, czy postrzegana jakość materiałów).


Cisza. Jako produkt wysokiej jakości – w każdym znaczeniu tego pojęcia – Outlander nowej generacji dysponuje szeregiem kompleksowo pomyślanych rozwiązań przyczyniających się do zapewnienia ciszy wewnątrz i na zewnątrz samochodu, jak oczekują tego nabywcy pojazdów konkurujących z typowymi produktami klasy premium:


Technologia silników Diesla:

  • Przewidziany od samego początku dla nowego Outlandera, opracowany przez Mitsubishi silnik “4N14” Clean Diesel był projektowany z myślą o niskim zużyciu paliwa, niskiej emisji spalin, wysokich osiągach ORAZ cichej pracy, której przysłużyło się zwrócenie szczególnej uwagi na trzy oddzielne zagadnienia.
  • Stopień sprężania: stosując niezwykle niski (jak na silnik Diesla) stopień sprężania wynoszący 14,9:1, dążono do obniżenia sił i naprężeń, a to w sposób oczywisty przełożyło się na obniżenie poziomu hałasu generowanego przez silnik, szczególnie wyraźnie redukując drgania towarzyszące jego pracy.
  • Spalanie: założone rezultaty osiągnięto dzięki jednoczesnemu zastosowaniu płytkiej komory spalania, wielostopniowego wtrysku paliwa, systemu common rail z ciśnieniem wtrysku osiągającym 2000 barów i złożonym systemom elektronicznym, które sterują pracą silnika.
  • Dieslowski “klekot” – będący w rzeczywistości dźwiękiem towarzyszącym spalaniu paliwa – został w znacznym stopniu zredukowany. Przyczynia się do tego pilotażowy wtrysk pierwszej części dawki paliwa, co inicjuje proces spalania, a jednocześnie przyczynia się do złagodzenia przebiegu spalania i ograniczenia towarzyszących mu wibracji.
  • Przesunięcie osi wału korbowego: w celu zminimalizowania sił bocznych występujących między płaszczami tłoków, a gładziami cylindrów, oś wału korbowego została przesunięta o 15 mm w stosunku do osi symetrii tulei cylindrowych. W ten sposób ograniczono również emisję CO2, uzyskano przyrost mocy silnika i obniżono poziom hałasu wytwarzanego przez silnik w pełnym zakresie jego prędkości obrotowych.

Dzięki zastosowaniu komputerowo wspomaganej symulacji ruchu, zoptymalizowano odległość przesunięcia wału korbowego, co pozwoliło na obniżenie o 20% strat tarcia między tłokami i cylindrami oraz przełożyło się na wynikające z tego obniżenie zużycia paliwa.

Mocowanie silnika: Outlander nowej generacji otrzymał nowo wprowadzone wahliwe mocowanie silnika celem obniżenia hałasów i drgań przenoszonych na nadwozie. Zespół napędowy został podparty wzdłuż swojej osi bezwładności, a momenty reakcyjne przekazywane są na elementy oporowe przenoszące siły wzdłużne, zamiast sił pionowych wywołujących wyższy poziom hałasów i drgań.
Dodatkowo powiększono element mocujący silnik z prawej strony, wbudowując w niego komorę hydrauliczną tłumiącą hałasy i drgania przenoszone z silnika na nadwozie w czasie jazdy w typowych warunkach. Rozwiązanie to poprawia również komfort jazdy po nierównych nawierzchniach.

Izolacja akustyczna: Równolegle prowadzono też prace nad innymi sposobami wyciszenia wnętrza.

  • Hałasy przenoszone z kół jezdnych: zastosowano nowy typ opon, zmieniono geometrię elementów zawieszenia kół (szczególnie w zawieszeniu przednim), zoptymalizowano rozmieszczenie materiałów dźwiękochłonnych.
  • Hałasy pochodzące od silnika: oprócz nowego systemu zawieszenia silnika, zastosowano nową geometrię tłumika wydechu.
  • Hałasy opływu powietrza: dopracowano aerodynamikę nadwozia, poprawiono uszczelnienia (przy mocowaniach lusterek do drzwi, uszczelki drzwiowe, grubsze szyby w przednich drzwiach, kształt słupka „A”,…)

W rezultacie uzyskano znaczną redukcję natężenia hałasu w kabinie, zarówno pochodzącego od drogi, jak i od silnika, ( maksymalnie nawet o 5 dB), uzyskano także bardziej równomierny poziom tego hałasu.


Subtelne wnętrze. Samochód, w którym podróży ma towarzyszyć cisza i atmosfera relaksu, musiał zostać drobiazgowo dopracowany we wszystkich szczegółach. Nowy Outlander, jak przystało na porządny japoński samochód, został pod tym względem bardzo starannie wykończony. Wnętrze samochodu daje wrażenie kontaktu z materiałami wysokiej jakości, które nie tylko dobrze wyglądają, ale też są rzeczywiście starannie dobrane pod kątem wytrzymałości i trwałości. Aby efekt był właściwy, należało zadbać o jakość każdego detalu.

  • Wybrano prostsze kształty elementów, elementy wnętrza są teraz większe i jest ich mniej, co pozwala na lepsze dopasowanie elementów w rejonie deski rozdzielczej.
  • Zastosowano miękkie pokrycie deski rozdzielczej, osłony wskaźników i przednich paneli drzwiowych.
  • Zaokrąglono krawędzie poszczególnych paneli, co nadaje wnętrzu bardziej przyjaznego, “miękkiego“ wyglądu.
  • Poprzednio stosowaną “techniczną strukturę“ powierzchni zastąpiono bardziej naturalną strukturą przypominającą wykończenie skórą. 
  • Skórzane elementy tapicerki obszyto podwójnym ściegiem, a w przypadku tapicerki materiałowej zastosowano nowe satynowe wykończenie.
  • Panel centralny i panel wentylacji po stronie kierowcy wykonano w czerni fortepianowej.
  • Po stronie pasażera umieszczono poziomo biegnący srebrny pas o trójwymiarowej strukturze, kontynuując ten motyw na panelu drzwiowym.
  • Nowe przyciskowe włączniki trybu pracy systemu 4WD umieszczone na konsoli centralnej zastąpiły poprzednio stosowane pokrętło, poprawiając ergonomię obsługi i wygląd tych elementów.
  • Tarcze zegarów oraz pokrętła regulacyjne klimatyzacji zostały obwiedzione srebrnymi pierścieniami.

Przemyślany komfort we wnętrzu. Tworząc bardzo starannie dopracowany samochód, jakim jest Outlander nowej generacji, należało wzmocnić cechy, za które użytkownicy już wcześniej wysoko cenili Outlandera, jak bardzo obszerne wnętrze, wysoka użyteczność samochodu i jego przyjazny dla użytkownika charakter, a wszystko to należało osiągnąć pamiętając o obniżeniu masy samochodu.

Przemyślne rozplanowanie. Inżynierowie MMC pracujący nad rozplanowaniem elementów samochodu otrzymali niewdzięczne zadanie uzyskania większego wnętrza w pojeździe zajmującym tyle samo miejsca na drodze, co poprzedni model. Poproszono ich, by nowy Outlander oferował:

  • jeszcze więcej wygody i miejsca, niż poprzedni model, wysoko ceniony właśnie za te cechy,
  • więcej rozwiązań podwyższających komfort podróży,
  • miejsce na wszystkie elementy hybrydowego układu napędowego PHEV,
  • A JEDNOCZEŚNIE powinien być wyraźnie lżejszy od poprzedniego Outlandera!…

… Inżynierowie wypełnili dokładnie postawione zadanie, uzyskując realne korzyści dla użytkowników samochodu.

  • Nowa kinematyka drugiego rzędu siedzeń (odchylane siedzisko i kładzione oparcie).
  • Nowa aranżacja wnętrza pozwoliła na uzyskanie przestrzeni ładunkowej o długości 1,69 m po złożeniu drugiego i trzeciego rzędu siedzeń (+ 335 mm w porównaniu do poprzedniego Outlandera). 
  • Podłoga bagażnika przebiega obecnie na poziomie uszczelki drzwi przestrzeni bagażowej, co ułatwia załadunek i rozładunek.
  • Podłoga przestrzeni bagażowej po złożeniu siedzeń jest płaska.
  • Siedzenia drugiego rzędu otrzymały zakres regulacji wzdłużnej wynoszący 250 mm (80 mm w poprzednim modelu), co zapewnia więcej miejsca dla pasażerów podróżujących w trzecim rzędzie 7-miejscowej wersji samochodu.
  • Ten sam drugi rząd siedzeń otrzymał łatwą w użyciu funkcję przesunięcia siedzeń celem ułatwienia dostępu do trzeciego rzędu siedzeń (zamiast składania siedzeń drugiego rzędu w poprzednim modelu).

Nowo zaprojektowany trzeci rząd siedzeń zastępuje wcześniej stosowane osobne fotele. Nowe siedzenia w trzecim rzędzie otrzymały również:

  • zoptymalizowaną ramę i strukturę sprężynowo-piankową, co zapewnia wyższy komfort podróży,
  • regulowane zagłówki,
  • podział 50/50,
  • kładzione oparcie,
  • uproszczenie funkcji składania i chowania w podłodze,
  • obniżenie masy o 10 kg,
  • możliwość instalacji fotelika do przewozu dzieci (w wersji europejskiej).

Przestrzeń ładunkowa została wydłużona do 872 mm, gdy siedzenia trzeciego rzędu są złożone. Dostępna będzie pokrywa schowka bagażowego na luźne przedmioty, znajdującego się pod podłogą bagażnika. Pokrywa przewidziana jest na czas, kiedy schowek nie jest wykorzystywany. Zamiast stosowanych poprzednio dzielonych drzwi bagażowych, skonstruowano wygodniejsze w użyciu drzwi zamykające tę przestrzeń. Opcjonalnie drzwi bagażnika mogą być sterowane elektrycznie (zależnie od wersji modelowej i rynku przeznaczenia).

 

Bogate wyposażenie. Na koniec nie sposób nie wspomnieć o możliwości zaspokojenia najróżniejszych potrzeb i gustów przyszłych klientów, a to dzięki jeszcze dłuższej liście wyposażenia opcjonalnego, jakie będzie dostępne w nowym Outlanderze. Na liście tej (zależnej od wersji modelowej i rynku przeznaczenia) znajdzie się między innymi:
dwustrefowa klimatyzacja z podziałem stref na lewą i prawą. Klimatyzacja ta jest:

  • pierwszą tego typu w ofercie MMC,
  • lżejsza od stosowanej w poprzednim modelu klimatyzacji jednostrefowej,
  • bardziej ergonomiczna w obsłudze (panel znajduje się bliżej oczu) i bardziej elegancko zaprojektowana (prosta graficznie, z ograniczoną ilością elementów regulacji, z estetycznym czarnym panelem),

ekran systemu audio najnowszej generacji:

  • kolorowy ekran dotykowy o przekątnej 6,1’,
  • system monitorowania sytuacji za pojazdem,
  • cyfrowe złącze audio (dla wersji europejskich),
  • wbudowane przyłącze USB/iPod,
  • specjalnie i wyłącznie opracowany do stosowania w Outlanderze zestaw audio klasy premium 710W “Rockford Fosgate” z 9 głośnikami rozmieszczonymi w 7 miejscach wnętrza, wyposażony w nowe funkcje (regulowana kompensacja głośności, zależna od prędkości jazdy, selektor pozycji słuchacza pozwalający dostosować dźwięk do miejsca zajmowanego w samochodzie przez słuchającego, wielokanałowy system konwersji dźwięku “DTS Neural Surround” itp.),

nowa wielofunkcyjna kierownica z regulacją wzdłużną i pionową,
nowy zespół wysokokontrastowych wskaźników z kolorowym wyświetlaczem LCD wysokiej rozdzielczości o przekątnej 4,2’, z prostą i logiczną grafiką ułatwiającą obsługę urządzeń w samochodzie, szczególnie przy korzystaniu z zaawansowanych funkcji bezpieczeństwa Outlandera, jak adaptacyjny tempomat.

 

źródło: Mitsubishi