Klasa C jest modelem Mercedesa o największej sprzedaży i ma dla firmy ze Stuttgartu szczególne znaczenie. Aktualny typoszereg znalazł od marca 2007 ponad milion nabywców na świecie. Po wprowadzeniu na rynek pierwszej Klasy C w roku 1982 (W 201, występującej pod handlową nazwą „190”) Mercedes-Benz sprzedał w tym segmencie łącznie ponad 8,5 miliona pojazdów. Również w roku 2010 Klasa C zajmowała czołowe miejsca w statystykach rejestracji nowych aut. W Polsce Klasę C w obu podstawowych wersjach nadwoziowych wybrało w ubiegłym roku 744 Klientów.
Dynamika i pewność siebie: wyposażenie zewnętrzne. Klasa C wygląda teraz jeszcze bardziej dynamicznie. Przód samochodu dostosowano do nowej linii stylistycznej marki. Jego centralny element – atrapa chłodnicy – jest teraz bardziej zauważalna. Dolny, środkowy wlot powietrza zwęża się do góry niczym odwrócona litera „V”, optycznie podpierając grill Klasy C. Z kolei wyraźnie narysowana górna linia zderzaka jest kontynuacją centralnego kształtu „V” i rozszerza się ku górze. Lampy przednie rozciągają się teraz dalej, aż na maskę i są dobrze widoczne z boku. Boczne wloty powietrza zderzaka są osadzone dosyć głęboko, nadając Klasie C przysadzisty wygląd. Nowe wersje limuzyny i kombi Klasy C otrzymały maskę silnika z aluminium, co wpływa na znaczną redukcję masy samochodu, czyli także w efekcie na obniżenie zużycia paliwa. Kontur maski w obrębie reflektorów i atrapy chłodnicy stanowi kontynuację kształtu przypominającego literę „V” i nadaje Klasie C znacznie więcej wyrazu.
Forma reflektorów ze szkła przezroczystego została zmodyfikowana tak, by sprawiały wrażenie bardziej dynamicznych i współgrały z pozostałymi elementami nowego przodu Klasy C. Reflektory wyglądają niezwykle nowocześnie, a zostało to osiągnięte dzięki grze stref matowych i błyszczących. Reflektor halogenowy wykorzystuje klasyczny podział na światło mijania leżące na zewnątrz, światło drogowe umieszczone wewnątrz i kierunkowskaz zwieńczający lampę w narożniku od strony błotnika. W wyposażeniu dodatkowym z lampami biksenonowymi w systemie ILS (Intelligent Light System), wrażenie głębi jest wzmocnione dzięki modułom świetlnym ustawionym szeregowo. Światło pozycyjne w formie litery C stanowi szczególnie nocą wyróżniający element nowej Klasy C. Obok znajdziemy światło doświetlające skręt, które przechodzi w główny moduł reflektora samochodu. Cokół w dolnej części reflektora tworzy poziomą szerokopasmową jednostkę LED, która stanowi kierunkowskaz. Dzięki temu Klasa C nawet z daleka jest bezbłędnie rozpoznawalna. Z tyłu Klasy C, w obrębie zderzaka, krawędzie poszczególnych świateł i ich linie podziału zostały poprowadzone na nowo tak, by bardziej podkreślać szerokość limuzyny i modelu kombi. Zabieg ten jeszcze wyraźniej rzuca się w oczy dzięki bardziej stromo wznoszącym się bocznym częściom krawędzi świateł odblaskowych w kierunku zasadniczych świateł tylnych. Światła odblaskowe w ich górnej część płynnie przechodzą z boku w linię podziału zderzaka i błotnika podkreślając sportowy charakter Klasy C. Szczególne wrażenie głębi świateł tylnych uzyskano dzięki sprytnemu zabiegowi: kierunkowskazy LED, umieszczone po środku lampy, wydają się lewitować nad górnymi i dolnymi, czerwonymi pasami świateł mijania, co przywodzi na myśl poprzednie generacje Klasy C. Szczególnie nocą tylne lampy Klasy C są bardzo rozpoznawalne.
O niezwykłej dynamice wyglądu Klasy C świadczą parametry aerodynamiczne. Przy wskaźniku cw 0,26 Klasa C nie tylko osiąga wartość najlepszą w swojej klasie, ale przy powierzchni oporu powietrza cw x A = 0,57 m² prześlizguje się przez wiatr lepiej niż większość samochodów kompaktowych, a nawet małolitrażowych.
Wnętrze: wysoka jakość i duch sportu. Główny wysiłek działań designerów we wnętrzu skupiał się na ukształtowaniu nowej deski rozdzielczej ze zintegrowanym wyświetlaczem, która dostarcza lepszych wrażeń wizualnych i dotykowych. Galwanizowane wykończenia powierzchni elementów obsługi są dopracowane w szczegółach. Listwa zestawu wskaźników, poszerzona przez element schodkowy, obejmuje obecnie także centralny ekran monitora i jest przeciągnięta aż do miejsca pasażera po prawej stronie kierowcy. Dysze nawiewu umiejscowione centralnie mają kształt trapezu, z kolei te leżące skrajnie, przy drzwiach, są okrągłe, a ich dopracowanie podkreślone jest poprzez galwanizowane elementy ozdobne. Ważnym elementem składowym nowej deski rozdzielczej jest duży element ozdobny sięgający od środkowej dyszy nawiewu, poprzez deskę rozdzielczą przed pasażerem, aż po dyszę skrajnego prawego nawiewu. Listwa ta daje w efekcie optyczne wrażenie dużo szerszego wnętrza. Górna część deski rozdzielczej o nowej strukturze ma swoją kontynuację w bocznej linii drzwi, na przedłużeniu dolnej krawędzi okna. W środkowym panelu obsługi widać nową generację przyrządów o srebrnych podłużnych przyciskach. W zestawieniu z matowymi przyciskami, strefami o wysokim połysku i nowym kołem kierownicy podkreślony został komfort wnętrza nowej generacji Klasy C. Razem z nową generacją telematyki udoskonalony model Klasy C wyposażono również w nowy zestaw wskaźników ze zintegrowanym ekranem wyświetlacza. Główny zestaw wskaźników umieszczono w trzech współosiowych pierścieniach o galwanizowanych powierzchniach, otwarcie demonstrujących sportowe ambicje Klasy C.
Przynależność do segmentem premium podkreśla koło kierownicy nowej generacji, wprowadzone pierwotnie w nowym modelu CLS, a dostępne obecnie w sportowej linii wyposażenia AVANTGARDE Klasy C. Koło kierownicy z chromowaną częścią centralną podkreśla stylową i sportową atmosferę samochodu. Linie ELEGANCE i AVANTGARDE są teraz bardziej zróżnicowane. Jest to między innymi efekt zastosowania nowych elementów ozdobnych w jesionie koloru brązowego, drewnie orzechu ciemnego (ELEGANCE) albo w szczotkowanym aluminium, czy jesionie koloru czarnego, wykończonego na połysk (AVANTGARDE). ELEGANCE ma w standardzie komfortowe zagłówki, których boczne skrzydła można regulować według swoich potrzeb.
Większa moc, mniejsze zużycie: silniki. Zużycie paliwa nowej generacji Klasy C udało się obniżyć w zależności od wersji nawet o ok. 31 procent. Wszystkie modele Klasy C o napędzie na tylne koła są wyposażone seryjnie w funkcję ECO Start-Stop. Z kolei wszystkie silniki mają obecnie oznaczenie BlueEFFICIENCY, co sygnalizuje, że są wyjątkowo sprawne i gospodarują paliwem oszczędzając środowisko w szczególnym stopniu. Wersje z automatyczną skrzynią biegów za wyjątkiem modelu C 300 CDI 4MATIC będą w przyszłości dysponować udoskonaloną automatyczną skrzynią siedmiobiegową 7G-TRONIC PLUS (w C 250 CDI 4MATIC zostanie ona wprowadzona w czerwcu 2011). Ponadto jednostki napędowe zostały zoptymalizowane pod względem wielkości spalania.
Wszystkie silniki benzynowe nowej generacji Klasy C mają wtrysk bezpośredni. Szczególną niespodzianką jest wprowadzenie nowego silnika benzynowego V6 w C 350 BlueEFFICIENCY o innowacyjnej, wysoko sprawnej technologii BlueDIRECT. Na przykładzie silnika sześciocylindrowego szczególnie wyraźnie można się przekonać o skoku wydajności: wyraźnie wzrosła jego moc: silnik C 350 BlueEFFICIENCY zapewnia teraz 225 kW (306 KM) i 370 Nm (wobec dotychczasowych 215 kW/292 KM i 365 Nm). Równocześnie wyraźnie zredukowano spalanie: C 350 BlueEFFICIENCY pali średnio tylko 6,8 litra/100 km – czyli aż o 1,5 litra lub 31 procent mniej niż model poprzedni C 350. Także silniki benzynowe czterocylindrowe, które w 2009 roku poczyniły wielki skok ewolucyjny uzyskując wtrysk bezpośredni i turbodoładowanie, charakteryzują się wysoką sprawnością i wzorcową wręcz oszczędnością.
Najbardziej oszczędny model Mercedesa Klasy C stał się teraz jeszcze bardziej oszczędny: C 220 CDI BlueEFFICIENCY z ręczną skrzynią mechaniczną i funkcją ECO start-stop w standardzie pali średnio 4,4 litra oleju napędowego/100 km – 0,4 litra mniej niż dotąd. Odpowiada to jedynie 117 gramom CO2 na kilometr. W połączeniu z dodatkowo udoskonaloną automatyczną skrzynią 7G-TRONIC PLUS i funkcją ECO Start-Stop w standardzie modele C 220 CDI BlueEFFICIENCY i C 250 CDI BlueEFFICIENCY zajmują ex aequo pierwsze miejsce w kategorii oszczędność paliwa. Wystarcza im jedynie 4,8 litra oleju napędowego/100 km w łączonym cyklu zużycia paliwa. Odpowiada to emisji CO2 rzędu 125 gramów na kilometr.
Ostrzegać i interweniować: nowe systemy asystujące kierowcom. Wyposażona w łącznie dziesięć nowych systemów asystujących kierowcy – od rozpoznawania symptomów zmęczenia kierowcy ATTENTION ASSIST aż po regulowanie odstępu do poprzedzającego samochodu DISTRONIC PLUS Klasa C wspięła się na nowy poziom bezpieczeństwa. Systemy asystujące posługują się najnowocześniejszą techniką radarową, kamerową i czujnikową, które zaprzężono do diagnozowania i zapobiegania wypadkom, których częste przyczyny, to zbyt mały odstęp, przemęczenie i ograniczone pole widzenia.
Większy komfort obsługi, lepsze możliwości podłączeniowe: nowa generacja telematyki. W nowej Klasie C zadebiutowała telematyka nowej generacji, która sukcesywnie będzie pojawiać się w kolejnych modelach producenta ze Stuttgartu. W skrócie prezentuje się ona następująco: większy komfort obsługi, większe ekrany wyświetlaczy, dostęp do książki telefonicznej, wyświetlacz SMSów oraz bezprzewodowe odtwarzanie muzyki za pośrednictwem Bluetooth oraz port USB, teraz montowany w środkowym podłokietniku.
System multimedialny COMAND Online po raz pierwszy zapewnia dostęp do Internetu. Klienci mogą podczas postoju auta albo swobodnie posługiwać się wyszukiwarką, albo surfować po dostępnych online informacjach ze specjalnych serwisów Mercedes-Benz, których strony otwierają się szczególnie szybko i mogą być łatwo obsługiwane także podczas jazdy. Zintegrowane są także usługi informacji o pogodzie i wyszukiwania celów szczególnych poprzez Google z możliwością wgrania trasy skonfigurowanej wcześniej na komputerze PC w ramach Google Maps i wysłanej do auta. O nowe funkcje poszerzono też nawigację COMAND Online. Nowa także jest optyka 3D z plastycznymi planami miast. Inna nowość to możliwość zapisania przejechanych tras i późniejszego ich odtwarzania, zapamiętywania indywidualnych celów podróży lub importowania za pośrednictwem karty SD oraz wskazywania czterech alternatywnych tras na mapie nawigacji, w tym wariantu szczególnie ekonomicznego. Klasa C ma po raz pierwszy do dyspozycji korzystne cenowo rozwiązanie nawigacji dostępne także z podstawowym systemem obsługi Audio 20 CD. Zalety Becker® MAP PILOT w stosunku do rozwiązań z rynku akcesoriów niefabrycznych to między innymi: zintegrowana obsługa za pomocą centralnego elementu obsługi, prezentacja nawigacji na ekranie systemu Audio 20, a także dyskretne położenie w schowku na rękawiczki, oraz możliwości aktualizowania za pośrednictwem portalu Internetowego.
źródło: Daimler