Honda CR-V trzeciej generacji — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Trzecia generacja modelu CR-V odznacza się właściwościami jezdnymi oferowanymi przez samochody osobowe segmentu D, wyższym standardem wyposażeniowym oraz najnowocześniejszymi technologiami z zakresu bezpieczeństwa, nie tracąc przy tym nic ze swej praktyczności.

Niezwykle popularny poprzednik ustanowił nowe standardy w sektorze SUV i stał się wyznacznikiem doskonałych właściwości jezdnych i wszechstronności. Ze względu na stale rosnący rynek samochodów SUV, Honda podniosła poprzeczkę jeszcze wyżej, tworząc auto, które prowadzi się i wygląda jak samochód osobowy, jest bardziej komfortowe, posiada luksusowe wnętrze i odzwierciedla rosnący popyt na wysokiej jakości produkty premium sektora SUV. Jednym słowem, nowy CR-V cechuje się dynamicznym stylem, łącząc w sobie cechy sportowe i użytkowe.

Bezpieczeństwo. Na długiej liście wyposażenia nowej Hondy CR-V znalazły się dwa niespotykane w tym segmencie elementy: tempomat adaptacyjny (ACC), wykorzystujący radar w celu automatycznego dostosowania dystansu do jadącego tym samym pasem pojazdu poprzez przyhamowywanie samochodu lub kontrolę przepustnicy; i układ hamowania minimalizujący skutki kolizji (CMBS), który ostrzega kierowcę i aplikuje lekkie hamowanie jeżeli odległość do poprzedzającego pojazdu niebezpiecznie się zmniejszy, a w krytycznej sytuacji zainicjuje ostre hamowanie i napnie pasy bezpieczeństwa. Obydwa systemy występują w opcji w zależności od wersji wyposażeniowej.

Zwiększone bezpieczeństwo we wszystkich wersjach zapewnia układ kontroli stabilności jazdy (VSA), który pomaga kierowcy utrzymać kontrolę nad pojazdem podczas pokonywania zakrętów, przyspieszania i nagłych manewrów, aplikując siłę hamującą do odpowiednich kół i kontrolując przepustnicę. System VSA działa jako uzupełnienie systemu napędu wszystkich kół Real Time 4WD.

Nowy CR-V będzie również wyposażony w system Trailer Stability Assist (TSA), który dzięki połączeniu możliwości redukcji momentu obrotowego i indywidualnego hamowania każdego z kół zapewni bezpieczne i stabilne wyhamowanie pojazdu do odpowiedniej prędkości w razie wystąpienia efektu myszkowania holowanej przyczepy.

System oświetlenia adaptacyjnego (Active Front Lighting System AFS) – dzięki któremu reflektory typu HID oświetlają kierunek, w którym zmierza samochód – będzie po raz pierwszy dostępny w modelu CR-V.

Nowy model jest kompletnie wyposażony w zakresie bezpieczeństwa biernego i standardowo zawiera dwustopniowe przednie poduszki powietrzne, boczne poduszki dla pasażerów siedzących na przednich fotelach, pełnowymiarowe poduszki kurtynowe oraz system przypominający o zapięciu pasów bezpieczeństwa z przodu i z tyłu. We wszystkich wersjach wyposażeniowych (oprócz wersji S) dostępne będą również aktywne przednie zagłówki.

Na tylnych siedzeniach Honda umieściła pięć mocowań ISOFIX, które umożliwiają zamocowanie dwóch fotelików dziecięcych na zewnętrznych siedzeniach bądź jednego fotelika na siedzeniu centralnym. Tylne siedzenia mogą być przesuwane, co daje rodzicowi siedzącemu na przednim fotelu doskonały dostęp do dziecka, gdy tylne siedzenia przesunięte są maksymalnie do przodu. Kolejnym udogodnieniem jest specjalne lusterko ‘konwersacyjne’, dzięki któremu można prowadzić swobodną rozmowę z pasażerami tylnych siedzeń bez potrzeby odwracania się w ich stronę lub obserwować siedzące z tyłu dzieci. Lusterko pojawia się po częściowym otwarciu uchwytu na okulary i standardowo montowane jest w modelach Elegance i Executive.

Poprzedni CR-V wyznaczył nowe standardy w zakresie bezpieczeństwa pojazdu, a nowy model podtrzymuje doskonałą reputację poprzednika, dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych technologii bezpieczeństwa. Struktura nadwozia kompatybilna z techniką zaawansowanej zgodności (ACE) zapewnia pełne bezpieczeństwo w przypadku kolizji. Wielokątna struktura przedniej części nadwozia zapobiega niewspółosiowemu ustawieniu się pojazdów podczas zderzenia, a górne i dolne elementy pochłaniające energię uderzenia optymalizują także jej rozkład.

Styl. Sportowy styl Hondy CR-V podkreślony jest klinowym kształtem nadwozia oraz typowymi dla aut coupe, zwężającymi się bocznymi szybami, które nadają sylwetce dynamicznych cech. Przednia część nadwozia prezentuje się równie dynamicznie za sprawą wyraźnie zaznaczonej pokrywy silnika i eleganckiej, podwójnej osłony chłodnicy, uzupełnionej reflektorami projektorowymi. Muskularne proporcje dolnej partii nadwozia, duży rozstaw kół i standardowe 17-calowe obręcze potwierdzają przynależność modelu CR-V do segmentu SUV. Równie elegancki tył auta zawiera zaokrągloną szybę pokrywy bagażnika i wyraźnie wyprofilowaną, otwieraną pionowo klapę bagażnika. Koło zapasowe umieszczono pod podłogą przedziału bagażowego.

Decyzję o zastosowaniu pionowo otwieranej pokrywy bagażnika podjęto na podstawie sugestii klientów, którzy zwrócili uwagę na zalety tego rozwiązania na zatłoczonych parkingach, gdzie samochody zaparkowane są bardzo blisko siebie.

Przemyślana konstrukcja zawiasów i geometria pokrywy bagażnika, w połączeniu z lekkimi komponentami użytymi do jej wykonania, zapewnia łatwe opuszczanie pokrywy do wysokiego punktu, w którym klapa zamyka się pod własnym ciężarem oraz bezproblemowe jej podnoszenie do niższego punktu otwarcia.

Przeniesienie koła zapasowego pod podłogę bagażnika oznacza skrócenie nowej CR-V o 105 mm (do 4530 mm) w stosunku do poprzednika. Nowa Honda jest jednak szersza o 35 mm (1820 mm) oraz niższa o 30 mm (1810 mm łącznie z anteną dachową). Rozstaw osi zmniejszono z 2630 mm do 2620 mm, a rozstaw kół z przodu i z tyłu zwiększono o odpowiednio 25 mm i 5 mm (do 1565 mm).

Przedział bagażowy został powiększony dzięki przejęciu miejsca wcześniej zajmowanego przez koło zapasowe. Jego pojemność wynosi 556 litrów (VDA) z siedzeniami ustawionymi w normalnej pozycji i 955 litrów (VDA) po rozłożeniu siedzeń (do linii okien).

Wnętrze. Nowa kabina pasażerska łączy doskonałą ergonomię i przemyślany system schowków z nowoczesną architekturą. Ekskluzywne wnętrze zawiera metaliczne wstawki na desce rozdzielczej i na drzwiach, kontrastujące z gładkim, czarnym wykończeniem kabiny pasażerskiej. Przednie fotele są większe i bardziej komfortowe, a kolumna kierownicy jest regulowana zarówno w pionie, jak i w poziomie. Drążek zmiany biegów został przeniesiony na konsolę środkową, co oznacza łatwiejszą zmianę przełożeń i więcej miejsca między fotelami. Całości dopełnia zlokalizowany na krawędzi konsoli centralnej kompaktowy hamulec ręczny z przyciskiem zwalniającym, który dzięki zwartemu mechanizmowi cięgien zajmuje bardzo mało miejsca.

Po lewej stronie tablicy przyrządów znajduje się obrotomierz, a po prawej stronie prędkościomierz. Białe podświetlenie cyfr diodami LED i niebieskie oświetlenie tła dodaje desce rozdzielczej niepowtarzalnego stylu. Pomiędzy głównymi wskaźnikami znajdują się kontrolki poziomu paliwa i temperatury płynu chłodzącego oraz podświetlany progresywnie cyfrowy wyświetlacz. Ponad nim znajduje się lampka kontrolna otwartych drzwi, wskaźnik zewnętrznej temperatury oraz wyświetlacz ukazujący informacje wybrane za pomocą przycisku na kole kierownicy, takie jak chwilowe spalanie, średnie spalanie, zasięg pojazdu, średnia prędkość, przybliżony czas przejazdu, licznik kilometrów oraz licznik przebiegu okresowego A i B. Wyświetlacz trybów pracy automatycznej skrzyni biegów (w wersji z automatyczną przekładnią) umieszczono wewnątrz obrotomierza. Wersja Executive zawiera jeszcze bardziej rozbudowany wyświetlacz wielofunkcyjny, który pokazuje również status tempomatu adaptacyjnego ACC (w modelach wyposażonych w ACC).

Rozmieszczenie elementów wnętrza nowej Hondy CR-V zapewnia doskonałą widoczność i przestronność, przewyższającą tą z poprzedniego modelu. Większe otwory drzwiowe, tylne drzwi otwierające się pod kątem 80 stopni i niżej umieszczone progi ułatwiają zajmowanie miejsca w aucie.

Pojemne schowki rozmieszczono w łatwo dostępnych miejscach kabiny pasażerskiej. Przed podróżującym na przednim fotelu znajduje się podświetlany schowek o pojemności 6.9 l, a tuż nad nim praktyczna, zamykana półka o pojemności 3.1 litra. Na oparciu fotela kierowcy umieszczono przydatną kieszeń. Obszerne schowki w drzwiach pomieszczą 500 ml butelki z napojami.

6.5 litrowy pojemnik umieszczony z tyłu konsoli centralnej jest wystarczająco pojemny, aby pomieścić 24 płyty CD i zawiera przesuwaną pokrywę, dającą szybki dostęp do zawartości schowka. Zlokalizowano tu również wejście audio umożliwiające podłączenie odtwarzacza MP3 oraz gniazdko 12V. Po prawej stronie pojemnika znajdują się dwa uchwyty na kubki, a po jego lewej stronie półka na drobiazgi i przełączniki podgrzewanych siedzeń (wersje wyposażone w podgrzewane siedzenia).

Po rozłożeniu tylnego podłokietnika ukazuje się miejsce na umieszczenie dwóch kubków.

Bardziej ekskluzywna specyfikacja. Możliwość wyposażenia samochodu (w zależności od wersji) w fotel kierowcy elektrycznie ustawiany w 8 kierunkach, skórzaną tapicerkę, 18-calowe obręcze aluminiowe, przednie i tylne czujniki parkowania i tylną kamerę, świadczy o przynależności modelu CR-V do wyższego segmentu rynkowego. Tylna kamera umieszczona jest nad tablicą rejestracyjną i zapewnia kąt widzenia wynoszący 131 stopni w poziomie oraz 91 stopni w pionie. Kolorowy obraz wyświetlany jest na ekranie nawigacji satelitarnej (wersje wyposażone w nawigację).

W skład pakietu czujników cofania wchodzą sensory narożne, umieszczone z przodu i z tyłu oraz dwa dodatkowe sensory tylne, które przekazują informacje do ekranu znajdującego się na środku konsoli centralnej. Zmniejszanie dystansu do przeszkody sygnalizowane jest migającym symbolem graficznym oraz narastającym sygnałem dźwiękowym. Tylne sensory uaktywniają się tylko w momencie włączenia biegu wstecznego.

Najnowsza generacja systemu nawigacji satelitarnej Hondy, który dostępny jest w opcji w modelach Elegance i Executive, zawiera 6.5-calowy ekran dotykowy, łącze Bluetooth i system obsługi głosowej. System wyposażono w cyfrowy czytnik plików MP3 oraz WMA zapisanych na kartach pamięci w formatach SD, CompactFlash i Flash ATA. W skład zestawu wchodzi również system audio dostarczający 43 W mocy do każdego z czterech kanałów oraz 80 W do głośnika niskotonowego.

Panoramiczny, przeszklony dach, znany z modeli Civic, jest standardowo dostępny w modelach Executive, a za dopłatą w wersji Elegance. Laminowane, przyciemniane szkło ciągnie się od przedniej szyby po tylną część przedziału pasażerskiego i zapewnia wyjątkowo pogodną i przestronną atmosferę. We wnętrzu kabiny, szkło podzielone jest na dwa panele o tych samych wymiarach. Sekcje zawierają dwie niezależne, sterowane elektrycznie rolety, które wykończono tym samym materiałem, co podsufitkę. W razie potrzeby, okna dachowe można przysłonić.

Tylne siedzenia – których podstawa dzieli się w stosunku 60:40, a oparcia w stosunku 40:20:20 – można przesuwać w zakresie 150 mm, zapewniając więcej miejsca dla pasażerów lub bagażu. Centralna sekcja może zostać złożona, zapewniając odpowiednią powierzchnię do transportu długich przedmiotów i wystarczającą ilość miejsca dla dwojga pasażerów. Po całkowitym złożeniu tylnych siedzeń, pojemny bagażnik pomieści dwa rowery górskie, bez potrzeby demontażu ich przednich kół.

Przedział bagażowy Double Deck. W części bagażowej nowej Hondy CR-V zastosowano wyjątkowo praktyczne rozwiązanie – system ‘Double Deck’. To innowacyjne rozwiązanie, standardowo montowane w wersji Elegance i Executive, a w opcji w wersji Comfort, wprowadza całkowicie nowy sposób transportu bagażu. Duża, wyjmowana półka, umieszczona 330 mm nad podłogą, pozwala na transport standardowej wielkości wózka dziecięcego na dolnym pokładzie. Oznacza to, że bagaż można podzielić na dwie części i na dole umieścić przedmioty, do których potrzeba łatwiejszego dostępu. Półka zawiera zawiasy ułatwiające jej otwieranie i może być łatwo zdemontowana lub umieszczona na podłodze bagażnika, gdzie doskonale wpasowuje się w specjalną wnękę.

Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest możliwość ukrycia zawartości bagażnika przed wścibskimi oczami przechodniów oraz lepsze rozplanowanie przestrzeni bagażowej. Dodatkowym zabezpieczeniem jest wysuwana podwójna roleta ochronna.

Nowy silnik benzynowy 2.0. Do napędu Hondy CR-V posłużył silnik benzynowy o pojemności 2.0 litrów oraz poddany dalszym ulepszeniom 140 konny diesel 2.2 i-CTDi.

Nowa, benzynowa jednostka 2.0 pochodzi z tej samej rodziny, co silnik 1.8 SOHC i-VTEC z modeli Civic. Podobnie jak w mniejszej jednostce, silnik 2.0 zawiera najnowocześniejszy system Honda i-VTEC połączony z technologiami redukującymi tarcie. Dodatkową cechą układu i-VTEC jest możliwość opóźnienia zamknięcia zaworów dolotowych w połączeniu z pełnym otwarciem przepustnicy podczas jazdy z niewielkim obciążeniem, dzięki czemu zredukowane zostają straty spowodowane przetłaczaniem mieszanki i zmniejszone zostaje zużycie paliwa.

Moc i moment obrotowy są podobne do wartości uzyskiwanych przez poprzedni silnik – 110 kW/150KM przy nieco niższych obrotach – 6200 obr./min. oraz 192 Nm przy 4200 obr./min.

Dzięki wyższej sprawności silnika, nowym skrzyniom biegów, a także redukcji współczynnika oporu powietrza, spalanie spadło z 9.0 i 9.3 l/100 km do znakomitego wyniku 8.1 i 8.2 l/100 km dla, odpowiednio, manualnej i automatycznej skrzyni biegów, w porównaniu z obecnym modelem. Emisja CO2 w modelach ze skrzynią manualną i automatyczną spadła do odpowiednio 192 i 195 g/km.

Poprawie uległy również osiągi – czas przyspieszania od 0 do 100 km/h zmniejszył się z 10.8 do 10.2 sekundy (skrzynia manualna) oraz z 13.1 do 12.1 sekundy (skrzynia automatyczna).

Modele z silnikiem benzynowym sprzężone są z nową, 6-biegową przekładnią manualną lub nowym, 5-biegowym automatem.

Uznany silnik wysokoprężny Hondy – 2.2 i-CTDi. Wprowadzenie w 2005 roku do gamy modeli CR-V zawansowanego silnika wysokoprężnego 2.2 i-CTDi pozwoliło na zyskanie jeszcze większej przewagi nad konkurencją szczególnie pod względem elastyczności na czwartym i piątym biegu. Tak doskonałe osiągi Honda zawdzięcza 140 KM uzyskiwanym przy 4000 obr./min. oraz 340 Nm generowanym przy zaledwie 2000 obr./min.

W trzeciej generacji modelu CR-V silnik przeszedł kolejne modyfikacje, dzięki czemu zmniejszono zużycie paliwa, a opory aerodynamiczne nowego modelu zmalały aż o 12 procent. W rezultacie, spalanie w cyklu mieszanym spadło z 6.7 do zaledwie 6.5 l/100 km, a emisja CO2 ze 177 do 173 g/km. Czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h również uległ poprawie z 10.6 do 10.3 sekundy. Modele z silnikiem diesla współpracują z 6-biegową przekładnią manualną.

Wydajny system napędu czterech kół Real Time 4WD. Dzięki systemowi napędu czterech kół Real Time 4WD, który włącza się automatycznie tylko wtedy, gdy jest to niezbędne, Honda CR-V oferuje bezpieczne prowadzenie na śliskiej drodze oraz dobre właściwości terenowe na nawierzchni nieutwardzonej. Wszystko to przy zmniejszonym zużyciu paliwa.

Kompaktowy i lekki system Real Time 4WD wykorzystuje dwie hydrauliczne pompy wspomagane jednokierunkowym sprzęgłem mechanicznym, które jeszcze precyzyjniej wykrywa moment uślizgu przednich kół. System przenosi o 20 % więcej momentu obrotowego na tylne koła niż obecne rozwiązanie, znacząco poprawiając stabilność pojazdu podczas ruszania z miejsca lub jazdy po śniegu czy śliskiej nawierzchni. Pozwala również zredukować hałas silnika i szumy toczenia kół, przyczyniając się do uzyskania lepszego komfortu akustycznego w kabinie pasażerskiej.

Właściwości jezdne samochodu osobowego. Właściwości jezdne Hondy CR-V zbliżone są bardziej do charakteru prowadzenia auta osobowego. W przednim zawieszeniu modelu CR-V zastosowano układ kolumn MacPhersona oraz układ podwójnych wahaczy poprzecznych z tyłu. Jednakże obniżenie o 25 mm środka ciężkości, zwiększenie rozstawu kół i zastosowanie większych 17-calowych obręczy, w połączeniu z wprowadzeniem znaczących zmian w geometrii, szczególnie układu kierowniczego, zaowocowało bardziej precyzyjnymi reakcjami na ruchy kierownicą, mniejszymi przechyłami nadwozia oraz lepszą stabilnością kierunkową i zwrotnością. Większy komfort jazdy zapewniają ulepszone tuleje podatne i większy skok zawieszenia.

Wszystkie wersje Hondy CR-V wyposażone są w 4-kanałowy system ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania EBD, który odpowiednio steruje siłą hamowania przednich i tylnych kół, aby zapewnić jak najskuteczniejsze hamowanie. We wszystkich wersjach zastosowano 293 mm wentylowane hamulce tarczowe z przodu i 302 mm tarcze lite z tyłu. Dodatkowym atutem jest układ wspomagający nagłe hamowanie Brake Assist, który automatycznie zwiększa siłę hamowania w awaryjnych sytuacjach na podstawie siły nacisku na pedał hamulca.

Skok pedału hamulca jest teraz nieco krótszy, a działanie bardziej miękkie, co zapewnia lepszą kontrolę i płynne dozowanie siły hamowania przez kierowcę.

Wspomaganie kierownicy o zmiennej sile działania (tylko z silnikiem 2.0 i-VTEC) zapewnia większą, ułatwiającą manewrowanie siłę wspomagania przy niskich prędkościach oraz niższą i precyzyjną siłę wspomagania przy wyższych prędkościach.

Modele z silnikiem benzynowym wyposażono w elektryczne wspomaganie kierownicy EPS, a wersje z dieslem w system hydrauliczny.

Rozciągliwa stal stanowi teraz 56 procent konstrukcji nadwozia – w porównaniu z 33.5 procentami w poprzednim modelu – z czego 9 procent przypada na bardzo wytrzymałą stal, zastosowaną w elementach podłogi i w belkach dachowych. W rezultacie, nadwozie jest lżejsze o 28.7 kg, co więcej, wytrzymałe i lekkie materiały przyczyniają się do zwiększenia bezpieczeństwa podróżujących. Honda przewiduje uzyskanie bardzo wysokich ocen w testach zderzeniowych Euro NCAP.

Statyczną sztywność zginania zwiększono o 32 procent, a lepszy balans pomiędzy przednią i tylną sztywnością skrętną oznacza większą stabilność prowadzenia i bardziej precyzyjną reakcję na polecenia kierowcy.

Celem konstruktorów była również eliminacja wibracji i hałasu poprzez zastosowanie nowoczesnych materiałów wygłuszających.

Felgi i ogumienie. Modele Comfort i Elegance wyposażone są w 17-calowe, aluminiowe obręcze z oponami 225/65 R17. 18-calowe felgi standardowo dostępne są w modelach Executive, a w wersjach Comfort w opcji. Opony o niskich oporach toczenia przyczyniają się do mniejszego zużycia paliwa.

źródło: Honda / Mototarget