Nadwozie. Celem projektantów było stworzenie samochodu, z którego właściciel mógłby być dumny. Aby przestronne wnętrze zmieścić w kompaktowym nadwoziu posłużyli się oni dynamiczną formą stylistyczną.
Stylistykę nowego CITY można porównać do strzały gotowej do wystrzelenia z łuku, co w szczególnym stopniu potęguje energia skumulowana w tylnej części samochodu.
Wnętrze. Projekt wnętrza typowego przedstawiciela klasy subkompaktowej zwykle charakteryzuje się zróżnicowaną stylistyką deski rozdzielczej i drzwi, co niweluje wrażenie wąskiej przestrzeni. W nowym CITY zastosowano inne podejście stylistyczne, łączące wszystkie elementy w jedną całość. Wrażenie dużej szerokości potęguje deska rozdzielcza, złożona z górnego elementu wyprofilowanego na zewnątrz, wyodrębnionej części tablicy przyrządów oraz głęboko wygiętej, dolnej powierzchni.
Wskaźniki umieszczone w desce rozdzielczej zawierają wypolerowane powierzchnie w kolorze srebrnym lub brązowym oraz metaliczne wykończenia. Prędkościomierz posiada podświetlane, trójwymiarowe wskaźniki i zewnętrzne pierścienie, dające wrażenie technologicznego zaawansowania.
Wymiary. Niewielkie rozmiary nadwozia modelu klasy subkompaktowej są jego atutem. Długość całkowita nowego CITY wzrosła jedynie o 5 mm w stosunku do obecnej generacji modelu i wynosi 4 395 mm. Co ważniejsze, rozstaw osi został zwiększony o 100 mm*, co umożliwiło zachowanie odpowiednich proporcji oraz pozwoliło na powiększenie odległość pomiędzy przednimi, a tylnymi siedzeniami o 25 mm.
System audio. W nowym CITY Honda zastosowała zaawansowany system audio kompatybilny z urządzeniami typu iPod®, odtwarzaczami MP3 i innymi źródłami dźwięku cyfrowego*. Do podłączenia urządzeń służą gniazda USB i AUX umieszczone w konsoli centralnej. Za obsługę najważniejszych funkcji systemu – od wyboru utworu, poprzez regulację poziomu dźwięku, wybór stacji radiowej do ustawień czasu – odpowiadają cztery przyciski i pokrętło wyboru.
Po podłączeniu odtwarzacza typu iPod®, centralne pokrętło systemu audio przejmuje funkcje manipulatora urządzenia. Wszystkie informacje prezentowane są na czytelnym wyświetlaczu LCD umieszczonym w panelu sterującym. O doskonałe wrażenia akustyczne dbają natomiast 4-kanałowy wzmacniacz* o wysokiej mocy 45W, zestaw czterech głośników stożkowych z neodymowymi magnesami* oraz komplet dwóch kopułkowych głośników wysokotonowych*. Honda opracowała także korektor graficzny DSP, który został specjalnie skalibrowany z uwzględnieniem warunków akustycznych panujących w kabinie.
Bagażnik. Bagażnik nowego CITY to doskonały kompromis pomiędzy maksymalną pojemnością, a praktycznym układem. Zazwyczaj zbyt głębokie wyprofilowanie bagażnika utrudnia dostęp do jego tylnej części, co ogranicza możliwość łatwego pakowania i wypakowywania bagażu. Bagażnik nowego City łączy imponującą pojemność 506 litrów*1 z wygodą w codziennym użytkowaniu.
Układ napędowy. Celem Hondy podczas opracowywania nowych jednostek napędowych było osiągnięcie odpowiedniego kompromisu pomiędzy osiągami, a zużyciem paliwa. W nowym modelu zastosowano nowoopracowany czterozaworowy silnik benzynowy i-VTEC o pojemności 1.4-litra. Cechuje się on znakomitymi osiągami i wysokim momentem obrotowym w szerokim zakresie prędkości obrotowych.
Jednostka napędowa, o pojemności 1339 cm3 i mocy maksymalnej 100KM (przy 6 000 obr./min), wytwarza maksymalny moment obrotowy 127 Nm przy 4 800 obr./min. – w porównaniu z poprzednią jednostką i-DSI o mocy maksymalnej 83 KM i maksymalnym momencie obrotowym 119 Nm.
Przekładnia. Honda City została wyposażona w zmodyfikowaną, 5-biegową przekładnię manualną znaną z poprzedniego modelu. Poszczególne jej przełożenia zostały zoptymalizowane pod względem osiągów i zużycia paliwa.
Zmieniono skok pedału sprzęgła, zastosowano karbonowe synchronizatory drugiego i trzeciego biegu, które minimalizują obciążenia związane z przełączaniem biegów, osiągnięto większą precyzję działania dzięki zredukowaniu inercji tarczy sprzęgła oraz usprawniono drogi prowadzenia drążka.
Podwozie. Oprócz zastosowania mocniejszych silników, ulepszenia materiałów wykończeniowych we wnętrzu oraz wprowadzenia szeregu zmian w zawieszeniu, nowa Honda City oferuje większy komfort podróżowania i lepsze właściwości jezdne. Zwiększenie sztywności nadwozia pozwoliło na pewniejsze prowadzenie oraz bardziej sprężyste wybieranie nierówności.
Zmiany objęły głównie wydłużenie rozstawu osi i poszerzenie rozstawu kół – co wpłynęło pozytywnie na stabilność pojazdu – oraz unowocześnienie układu kierowniczego i zawieszenia, które mimo licznych zmian w geometrii zachowało układ znany z poprzednika. Pomimo zwiększenia wymiarów nowego City, średnica zawracania pomiędzy krawężnikami nie zmieniła się w stosunku do poprzedniego modelu i wynosi 10,7 metra. Umożliwia to łatwe manewrowanie w mieście.
Technologie bezpieczeństwa
Systemy bezpieczeństwa aktywnego
Nowy CITY został wyposażony w systemy bezpieczeństwa aktywnego, które pomagają kierowcy zapanować nad pojazdem.
System ABS stabilizuje pojazd podczas hamowania i pomaga kierowcy ominąć przeszkodę znajdującą się na drodze. Układ EBD elektronicznie rozdziela siłę hamowania pomiędzy koła przednie i tylne w zależności od obciążenia, dbając o optymalne hamowanie w każdej sytuacji.
Systemy bezpieczeństwa pasywnego
Zastosowana w nowym modelu technologia kontroli siły przeciążenia – G-Force Control Technology – redukuje obrażenia pasażerów, kierując poza przedział pasażerski energię uderzenia w razie wypadku. Poziom bezpieczeństwa podniósł się dzięki przeprowadzanym przez Hondę testom zderzeniowym w naturalnych warunkach, włączając w to testy zderzeniowe dwóch pojazdów w pierwszym na świecie zamkniętym obiekcie testowym. Chroniąc pasażerów i nadwozie samochodu, systemy Hondy powodują jednocześnie mniejsze uszkodzenia innych pojazdów biorących udział w kolizji.
Odpowiedzialność za środowisko naturalne. Oprócz zastosowania przepływomierza powietrza, w nowym CITY umieszczono podwójny system kontroli mieszanki powietrzno-paliwowej z czujnikiem LAF (Linear Air-Fuel) oraz sondą lambda. Układ umożliwia spełnienie normy czystości spalin Euro-4 i jeszcze wydajniej oczyszcza gazy wydechowe pomimo mniejszej ilości metali w katalizatorze.
Tam, gdzie to było możliwe, Honda zredukowała lub wyeliminowała wykorzystanie ołowiu, chromu sześciowartościowego, PVC (polichlorku winylu), kadmu oraz innych szkodliwych substancji.
źródło: Honda