Samochód osobowy klasy średniej, produkowany przez w latach 1972-1985. Fiat 132 zastąpił w produkcji Fiata 125, ale odziedziczył po nim konstrukcję przedniego zawieszenia oraz przekładnię kierowniczą i płytę podłogową do tylnego mostu. – tu nastąpiły spore zmiany: zastąpiono resory eliptyczne sprężynami i drążkami oraz zastosowano dwa skośne drążki prowadzące, co spowodowało znaczne poprawienie komfortu jazdy.
Fiat 132 produkowany był początkowo w dwóch odmianach 1600 i 1800 różniących się pojemnością silnika. Silniki te też trafiały do pokrewnego modelu Fiat 131. Od początku prezentowany model wyposażany był w nowoczesne silniki benzynowe o pojemności 1592 cm³ (98 KM) i 1756 cm³ (105 KM i 107 KM a pod koniec 111 KM).
W 1977 roku, po zakończeniu produkcji Fiata 130, Fiat 132 stał się „modelem flagowym”. W związku z tym silnik 1.8 został zastąpiony jednostką o pojemności 1995 cm³ o mocy maksymalnej 112 KM (model 2000). Zmieniono też detale nadwozia i koła oraz hamulce. Rok później pojawiły się silniki diesla o pojemnościach 2.0 i 2.5 dm³.
W 1981 Fiat 132 przeszedł gruntowną modernizację, w wyniku której uzyskał znacząco odmłodzone nadwozie. Tak zmodernizowany pojazd uzyskał nazwę Fiat Argenta (132A) i był produkowany do 1985 roku.
Pod koniec produkcji zastosowano w Argencie najmocniejsze silniki 2,5 TD o mocy 90 KM oraz 2.0 z sprężarką volumexa 135 KM i stąd symbol VX.
Po trzynastu latach produkcji Fiata 132 został on zastąpiony przez Fiata Cromę.
Fiat 132 produkowany był także w Hiszpanii w zakładach SEAT jako SEAT 132. Pod oznaczeniem 132p montowany był w Polsce. Fiat 132 w Polsce był limuzyną ministerialną i ulubionym za dynamikę środkiem transportu PRL-owskiej Służby Bezpieczeństwa.
foto: Fiat