Alfa Romeo 4C – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Z zewnątrz, nowa „Launch Edition” „może  przyjąć” dwie barwy – „Czerwoną Alfa” lub specjalną matową „Białą Carrara”. Linia tej limitowanej serii wzbogacona jest przez pakiet aerodynamiczny z włókna węglowego, który oprócz podkreślenia stylu samochodu, redukuje dodatkowo jego ciężar. Pakiet ten składa się z reflektorów, spoilera i obudów lusterek zewnętrznych, tylnego wlotu powietrza z aluminium z ciemnym wykończeniem, reflektorów Bi-Led oraz obręczy ze stopów lekkich 18” (koła przednie) i 19” (koła tylne) z ciemnym wykończeniem.


Poza tym, aby jeszcze bardziej podkreślić sportowy wygląd auta, przewidziane są przednie wloty powietrza, zaciski hamulcowe w określonym kolorze, sportowy układ wydechowy oraz kit zawieszenia ze specjalną regulacją amortyzatorów i tylnego drążka poprzecznego.

Ten sam styl widoczny jest wewnątrz samochodu, gdzie oprócz charakterystycznego, numerowanego znaczka, na pierwszy plan wysuwają się sportowe fotele oraz kierownica, wykonane ze skóry i mikrowłókna z białymi obszyciami, gałka dźwigni zmiany biegów i aluminiowe listwy. W przypadku czerwonej barwy, Alfa Romeo 4C „Launch Edition” posiada czerwone obszycia na kierownicy, hamulcu ręcznym, dywanikach, klamkach i sportowych fotelach.

Oczywiście, nowa Alfa Romeo 4C „Launch Edition” jest kwintesencją sportowego ducha ukrytego w samym sercu „DNA Alfa Romeo”: to osiągi i doskonałość techniczna ukierunkowana na zapewnienie maksymalnej przyjemności z jazdy, z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa.

Zaprojektowana przez inżynierów Alfy Romeo i wyprodukowana w zakładzie Maserati w Modenie, nowa dwuosobowa wersja coupé z napędem na tylne koła i centralnie umieszczonym silnikiem gwarantuje maksymalną jakość i dbałość o każdy szczegół z niemal zegarmistrzowską precyzją. Pierwsze dostawy w Europie przewidziane są na drugą połowę września 2013. Alfa Romeo 4C stanowić będzie również początek planu globalnego rozwoju Alfy Romeo: amerykańska wersja zostanie zaprezentowana w Los Angeles w listopadzie 2013, a według planu, pierwsze dostawy zostaną zrealizowane do końca roku. Jednocześnie z wprowadzeniem na rynek Ameryki Północnej, 4C dotrze na wszystkie główne rynki świata. Ceny obowiązujące na poszczególnych rynkach zostaną ogłoszone odpowiednio w momencie wprowadzenia modelu w danym regionie i będą uwzględniały ofertę konkurencji. Ze względu na ograniczenia związane z przyjętymi rozwiązaniami technicznymi i technologicznymi, w ciągu roku Alfa Romeo 4C będzie dostępna w limitowanej ilości 3.500 egzemplarzy, z czego 1.500 będzie przeznaczonych na Europę, Bliski Wschód i Afrykę, 1.200 na Amerykę Północną i 800 dla reszty świata.

Alfa Romeo 4C wywodzi się bezpośrednio z koncepcyjnej wersji modelu, która podczas Salonu Samochodowego w Genewie w 2011 roku wzbudziła tak wielki podziw, że aż zdobyła trzy prestiżowe nagrody: „AutoBild Design Award” (Niemcy, rok 2011), „Design Award for Concept Cars & Prototypes’ (Włochy, rok 2012) i „Most Exciting Car of 2013 – 'What Car?’ (Wielka Brytania, rok  2012).

Nazwa 4C. Nazwa „4C” czerpie inspiracje ze swojej chlubnej przeszłości, przenosząc w czas przyszły osiągnięcia technologiczne oraz związane z nimi emocje. Odwołuje się do wielkiej sportowej tradycji Alfy Romeo w latach trzydziestych i czterdziestych, symbole 8C i 6C wyróżniały wtedy samochody cywilne oraz wyścigowe, wyposażone w mocne silniki ośmiocylindrowe oraz innowacyjne sześciocylindrowe, uzyskując docelowy stosunek masy do mocy taki, jak w prawdziwym samochodzie wyścigowym, czyli poniżej 4 kg/KM, ale stawiając nie tyle na dostarczaną moc, co na ograniczenie masy, tak, aby zapewnić lepszą elastyczność i osiągi.  Alfa Romeo 4C wykorzystuje technologie i materiały stosowane w sportowych samochodach (wśród których jest już Alfa Romeo 8C Competizione) takie, jak: włókno węglowe, aluminium, napęd na tylne koła oraz technologie własne z ostatnich modeli seryjnych Alfy Romeo, unowocześnione w taki sposób, aby wydobyć jeszcze bardziej sportowy charakter nowego samochodu.  Dowodzą tego nowy silnik benzynowy o pojemności 1750 z turbodoładowaniem i wtryskiem bezpośrednim, wykonany z aluminium, zaawansowana technologicznie skrzynia biegów „Alfa TCT” z podwójnym suchym sprzęgłem oraz systemem Alfa Romeo D.N.A.,  wzbogaconym o nowy tryb Race.

Nadwozie. Zaprojektowany przez ośrodek stylistyczny Centro Stile Alfa Romeo, 4C odwołuje się bezpośrednio do kultowych modeli, które pozostawiły znaczący ślad w historii marki. Jednym z nich, ze względu na analogiczne wymiary i układ jest z pewnością 33 Stradale – samochód, który łączył wyjątkowe wymagania mechaniczne i funkcjonalne ze stylem, eksponując za pomocą silnika i nadwozia niepowtarzalne cechy Alfy Romeo. Również 4C pokonuje tę samą drogę i kontynuuje trend zapoczątkowany przez 8C Competizione, udoskonalając jeszcze niektóre specyficzne koncepcje marki, takie jak kompaktowość, dynamiczność czy elastyczność. Prace nad nadwoziem 4C ukierunkowane były od samego początku na wyeksponowanie stylu pojazdu oraz jego cech technicznych, zarówno pod kątem dynamiki, jak i aerodynamiki; z tego powodu, wszystkie zastosowane rozwiązania zostały tak udoskonalone, aby osiągnąć najważniejszy cel: maksymalne osiągi.  

Zaokrąglona i „ponętna” tylna bryła samochodu pokrywa i jednocześnie otula główną cześć samochodu, czyli część mechaniczną i silnik widoczny przez tylną szybę pojazdu. Efekt ten osiągnięto dzięki podkreślonej „muskulaturze” nad kołami nadającej tylnej części pojazdu wrażenie mocy i siły.

Część tylna pojazdu opiera się na okrągłych światłach i bocznych wlotach powietrza potrzebnych do chłodzenia intercoolera i dostarczania powietrza do układu ssącego silnika.

Z tej tylnej, „naładowanej energią” bryły oraz z dwóch bocznych wlotów powietrza wychodzą dwa długie „mięśnie” nadające szybkości i dynamizmu części bocznej, tworząc w części czołowej miejsce na przyjęcie reflektorów przednich, a w części centralnej dwa wyraźne wgłębienia, biegnące wzdłuż maski silnika i tworzące charakterystyczne „V” naturalnie schodzące się wokół  „scudetto”. Wraz z dwoma bocznymi wlotami powietrza, „scudetto” tworzy znany motyw  “Trilobo”, znak rozpoznawczy Alfy Romeo.

Wnętrze pojazdu.Istota designu i użytych materiałów widoczna jest również wewnątrz pojazdu, gdzie wszystko pomyślane jest i ukierunkowane na czerpanie maksymalnej przyjemności z jazdy. W szczególności, wewnątrz na pierwszy plan wysuwa się włókno węglowe zastosowane do realizacji przestrzeni wokół kierowcy i pasażera, które nadaje zaawansowanemu technologicznie wnętrzu, unikalnego  i lekkiego charakteru. Deska rozdzielcza oraz panele drzwi posiadają wykończenia typu „asfalt”, przypominające główne powołanie Alfy Romeo 4C, zaprojektowanej w celu dostarczenia maksymalnej przyjemności z jazdy. Fotele gwarantują postawę odpowiednią dla jazdy sportowej, wzmacniając kontakt kierowcy z samochodem i jego lepsze „czucie” drogi, nie wpływając jednak negatywnie na komfort jazdy podczas normalnego użytkowania pojazdu.


Deska rozdzielcza, prosta i charakteryzująca się optymalnym wykorzystaniem wszystkich funkcji, znajduje swoje odzwierciedlenie w koncepcji driver oriented, dzięki cyfrowym wskaźnikom i przełącznikom zmiany biegów umieszczonych na kierownicy o odpowiednim kształcie. Kokpit silnie nawiązujący stylem do świata motocyklowego oraz samochodów wyścigowych, dostarcza wszystkich informacji potrzebnych do jazdy i kontroli pojazdu. Poprzez zastosowanie grafiki silnie i bezpośrednio wpływającej na zmysł wzroku kierowcy, informacje przykuwają jego uwagę i umożliwiają kontrolę nad pojazdem bez konieczności skupiania się na sterowaniach zbędnych w tego typu samochodzie. Zestaw pedałów, podnóżki dla kierowcy i pasażera wykonane są z aluminium, podkreślając dodatkowo sportowy charakter samochodu w każdym minimalnym szczególe.

Wymiary i aerodynamiczny kształt. Kompaktowe wymiary wpływają na wyjątkowość tego dwuosobowego samochodu coupé na tle jego konkurentów: długość 399 cm, szerokość 200 cm, wysokość 118 cm i rozstaw osi wynoszący 238 cm.  Są to wymiary, które z jednej strony podkreślają zalety kompaktowego samochodu, a z drugiej jego elastyczność. Poza tym, dzięki doskonałej pracy projektantów, samochód osiąga maksymalny poziom efektywności aerodynamicznej, odnotowując ujemny Cz (współczynnik siły nośnej), który tak, jak w samochodach wyścigowych, przyczynia się do zwiększenia stabilności i przyczepności przy wyższych prędkościach.

Nowy, czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1750 i mocy 240 KM z turbodoładowaniem. Silnik jest bijącym „sercem” Alfy Romeo. W tym przypadku chodzi o nowy czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1750 z turbodoładowaniem o mocy 240 KM, zaprojektowany w ściśle określonym celu: aby zagwarantować doskonałe osiągi, bez uszczerbku dla płynności jazdy oraz jego wykorzystania w każdej sytuacji, zarówno na torze wyścigowym, jak i w ruchu miejskim. Nowa jednostka napędowa Alfy Romeo 4C wykonana z aluminium jest umieszczona centralnie i posiada udoskonalone układy ssące i wydechowe, podkreślające jeszcze bardziej sportowy charakter samochodu, zarówno przy niskich obrotach, jak i podczas przyspieszania, również dzięki wałowi korbowemu z ośmioma przeciwwagami. Dodatkowo, zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania techniczne, jak bezpośredni wtrysk paliwa, podwójny, ciągły rozdzielacz faz rozrządu, turbosprężarkę oraz system kontroli „Scavenging”, który redukuje efekt tzw. „turbo dziury”. Dostarczany moment obrotowy jest intensywny: maksymalna jego wartość wynosi 350 Nm, a 80% jest dostępne już przy 1700 obr./min.

Automatyczna skrzynia biegów Alfa TCT. Benzynowy silnik turbo o pojemności 1750 współpracuje z innowacyjną, automatyczną skrzynią biegów „Alfa TCT” z podwójnym suchym sprzęgłem – prawdziwym punktem odniesienia w tej kategorii ze względu na ograniczoną masę i wyjątkową szybkość włączania przełożeń. Skrzynia może być również sterowana w trybie sekwencyjnym przez kierowcę za pomocą łopatek umieszczonych pod kierownicą.  W stosunku do skrzyni biegów zastosowanej w modelach Giulietta i MiTo, skrzynia biegów TCT Alfy Romeo 4C posiada nowoczesne oprogramowanie kontrolne i oferuje nową funkcję „Launch Control”, optymalizującą wszystkie systemy pojazdu w celu dostarczenia maksymalnego przyspieszenia. Dodatkowo, w celu zapewnienia najlepszego zachowania pojazdu w zależności od warunków na drodze oraz stylu jazdy, skrzynia biegów Alfa TCT stosuje zoptymalizowane logiki funkcjonowania, współdziałając z selektorem Alfa D.N.A., układem hamulcowym, systemem kontroli silnika i kontroli stabilności pojazdu. Na przykład, w trybie automatycznym logiki zmiany przełożeń są inne w zależności od ustawień wykonanych przy pomocy Alfa D.N.A.

Nowy selektor kontroli dynamicznej pojazdu Alfa D.N.A. z trybem „Race”. Dla Alfy  Romeo 4C zaprojektowany został nowy selektor kontroli dynamicznej Alfa D.N.A., który do trzech dostępnych do tej pory ustawień – „Dynamic”, „Natural” i „All Weather” – dodaje czwarty tryb: „Race”, wprowadzony, by jeszcze bardziej wzmocnić doznania jazdy po torze wyścigowym. W celu uruchomienia go wystarczy dłużej przytrzymać selektor w pozycji Dynamic: w ten sposób Alfa D.N.A. wyłącza kontrolę stabilizacji, pozostawiając kierowcy pełną kontrolę nad pojazdem. Dodatkowo, w zależności od ustawienia Alfa D.N.A., zestaw wskaźników full digital z wielofunkcyjnym wyświetlaczem TFT zmienia konfigurację – pokazując jedynie informacje ważne dla wybranego trybu – oraz kolor: żółty dla Race, czerwony dla Dynamic, szary dla Natural i niebieski dla All Weather.

Lekka i sztywna struktura.Sztywna, wytrzymała, a jednocześnie lekka struktura nośna jest absolutnym wymogiem dla samochodu sportowego o wysokich osiągach. Ta sama zasada konstrukcyjna była inspiracją dla wykonania Alfa Romeo 4C. W tym celu zastosowano technologicznie zaawansowaną mieszankę wysokiej jakości materiałów hi-tech charakteryzujących się niezwykłą sztywnością i wytrzymałością, a jednocześnie bardzo lekkich. W szczególności, nadwozie zbudowane jako jednobryłowe, wykonane jest w całości z włókna węglowego w technologii „pre-preg”, pochodzącej z Formuły 1 stosowanej wyłącznie dla najbardziej zaawansowanych super samochodów  i waży zaledwie 65 kg. Wewnątrz znajduje się miejsce dla kierowcy i pasażera. Przednia i tylna struktura nadwozia oraz siatka wzmacniająca dach wykonane są w całości z aluminium.

 
Poza tym, nadwozie pojazdu wykonane jest w całości z materiału kompozytowego o niskiej gęstości  i wysokiej wytrzymałości. Dzięki zastosowaniu tego materiału uzyskano korzyści takie jak:  zmniejszenie ciężaru (-20% w stosunku do blachy) i doskonałą odporność na korozję, gwarantując stabilność wymiarową porównywalną z blachą i lepszą niż w przypadku aluminium. Fotele posiadają siedzenie z materiału kompozytowego o strukturze mieszanej: z włókna węglowego i włókna szklanego, gwarantującego jednocześnie wysoką odporność na naprężenia i bardzo niewielką wagę. Uzyskany wynik końcowy to znaczne zmniejszenie łącznego ciężaru  (waga wynosi zaledwie 895 Kg) w połączeniu z najlepszymi charakterystykami sztywności skrętnej i wytrzymałości,  a także optymalizacja położenia środka ciężkości. Wszystko to poprawia zrywność samochodu i komfort jazdy na trudniejszych odcinkach.

Zawieszenia. Alfa Romeo 4C posiada technologicznie zaawansowany schemat zawieszenia –  wielowahaczowe w przypadku zawieszenia przedniego, oraz ewolucję schematu McPherson dla zawieszenia tylnego – zapewniający maksymalną zwinność i przyczepność do drogi.  To rozwiązanie, w połączeniu z napędem na tylne koła oraz niezwykłym stosunkiem masy do mocy, stanowi gwarancję przyjemności prowadzenia samochodu  Alfa Romeo, również dzięki rozłożeniu obciążenia (40% na oś przednią i 60% na oś tylną). Poza tym, dla osób pragnących uzyskać  maksymalne osiągi dostępny będzie komplet zawieszenia ze specjalną regulacją amortyzatorów oraz drążkiem stabilizującym tylnym.

Układ hamulcowy, koła i układ kierowniczy. W celu zapewnienia skutecznego hamowania również w intensywnych warunkach jazdy, układ hamulcowy posiada cztery perforowane samowentylujące tarcze z czterotłoczkowymi aluminiowymi zaciskami Brembo na osi przedniej. Dodatkowo, aby „przykleić” samochód do drogi, wybrano opony o różnej średnicy i szerokości dla osi przedniej i tylnej (dwa dostępne warianty, 17”-18” i 18”-19”) specjalnie zaprojektowane w celu zagwarantowania doskonałych osiągów (przewidziany jest również zestaw opon z bardziej miękkich mieszanek w celu poprawy przyczepności). Zgodnie z przeznaczeniem samochodu, układ kierowniczy Alfy 4C nie jest wyposażony w serwo-wspomaganie: dzięki temu udało się nie tylko zaoszczędzić dodatkowy ciężar, lecz przede wszystkim dodatkowo podkreślić „przyjemność” jazdy, utrzymując odpowiedni nacisk na kierownicę dzięki ogólnej lekkości pojazdu.  

Osiągi prawdziwego „supercar”.Najnowocześniejsze rozwiązania techniczne i technologiczne zastosowane w modelu  Alfa Romeo 4C zapewniają temu samochodowi osiągi prawdziwego „supercar” i wyjątkową przyjemność czerpaną z jazdy. Świadczy o tym maksymalna prędkość wynosząca ponad 250 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h osiągane w zaledwie 4,5 sekund,  1,1 g przyspieszenia promieniowego na łuku oraz 1,25 g maksymalnego opóźnienia przy hamowaniu.

źródło: Fiat