Optima

Światowa premiera Optimy odbyła się na międzynarodowym salonie samochodowym w Nowym Jorku w kwietniu 2010 r., a jej europejski debiut miał miejsce na salonie samochodowym w Paryżu kilka miesięcy później. Od tego czasu model ten — sprzedawany w Korei pod nazwą „K5”, a we wszystkich innych krajach jako „Optima” — święci triumfy w sprzedaży na całym świecie.


Od wczesnych faz procesu rozwoju nowej Optimy koncern Kia zakładał, że globalny popyt na nowy model będzie bardzo duży. W rezultacie Optima jest jednym z nielicznych modeli Kia produkowanych aż w trzech miejscach na świecie: w fabryce Kia w Hwasung w Korei, w zakładzie w stanie Georgia w Stanach Zjednoczonych oraz w zakładzie nr 1 spółki Donfeng Yueda Kia w Chinach, który dostarcza samochody na rynek chiński.

Od momentu wejścia na rynek Optima dostępna będzie dla europejskich klientów z 1,7-litrowym turbodoładowanym silnikiem Diesla — w Europie właśnie na ten silnik spodziewany jest największy popyt — a od maja 2012 r. również z 2,0-litrowym, 170-konnym silnikiem benzynowym.

Oferowana jednostka Diesla to nowa, 1,7-litrowa wersja popularnego silnika U2. Nowy silnik, wyposażony w turbosprężarkę o zmiennej geometrii (Variable Geometry Turbocharger, VGT), osiąga moc 136 KM i maksymalny moment obrotowy 325 Nm przy 2000 obr./min, pozwalając na najlepsze w swojej klasie osiągi wśród silników o takiej pojemności skokowej. Dzięki opracowaniu wielu sposobów na polepszenie sprawności silnika, w tym zainstalowaniu jednokierunkowego rozłącznego sprzęgiełka alternatora i innowacyjnego systemu zarządzania pracą akumulatora, Kia Optima umożliwia obniżenie emisji spalin — wytwarza tylko 133 g CO2 na kilometr.

170 konny, 2,0-litrowy silnik benzynowy, który dostępny będzie od wiosny 2012 to zupełnie nowa jednostka. Całkowicie aluminiowy, lekki silnik o pojemności 1999 cm³ o nazwie „Nu” będzie także oferował najlepsze w swojej klasie osiągi i konkurencyjne zużycie paliwa. Wszystkie szczegóły dotyczące silnika Nu zostaną podane do publicznej wiadomości bliżej daty wprowadzenia modelu benzynowego na rynek.

W całej Europie najnowsza Kia Optima będzie oferowana z sześciostopniową ręczną lub automatyczną skrzynią.

Na wybranych rynkach europejskich od trzeciego kwartału 2012 r. Kia będzie także oferowała wersję Optimy wyposażoną w silnik hybrydowy, napędzany benzyną i prądem elektrycznym.
Kia Optima Hybrid będzie napędzana innowacyjną 2,0-litrową jednostką benzynowo-elektryczną. Kia spodziewa się, że europejska wersja Optimy Hybrid w cyklu mieszanym będzie spalała 5,4 l paliwa na 100 km przy emisjach spalin rzędu 129 g/km. Więcej szczegółów dotyczących tego modelu zostanie opublikowanych bliżej daty jego wejścia na rynek.

Niezależnie od tego, którą jednostkę klient wybierze, Optima zapewni mu niezrównaną przyjemność z prowadzenia dzięki dynamicznemu reagowaniu na działania kierowcy w połączeniu z bogatą standardową specyfikacją i szerokim wyborem opcjonalnych elementów wyposażenia kojarzonych zazwyczaj z droższymi samochodami najbardziej prestiżowych marek.

Zgodnie z filozofią spółki zakładającą produkcję samochodów naprawdę wartych wydanych na nie pieniędzy, standardowa wersja modelu Kia Optima posiada bardzo bogate wyposażenie. Klienci będą także mogli skorzystać z wielu opcjonalnych, zaawansowanych technologicznie elementów, które zazwyczaj można znaleźć w samochodach klasy premium.

Kia Optima posiada nadwozie, w znacznym stopniu zbudowane z wysoko rozciągliwej stali, które powstało przy użyciu zaawansowanych technik inżynieryjnych. Materiały te zastosowano już w wielu modelach Kia i to one udowodniły niezrównane bezpieczeństwo — pozwalając tym modelom na osiągnięcie 5 gwiazdek w ocenie bezpieczeństwa w testach zderzeniowych Euro NCAP.

 

Każda Optima wyposażona jest standardowo w układ hamulcowy z hamulcami tarczowymi dla wszystkich kół, wspomagany przez ABS (system zapobiegający blokowaniu się kół podczas hamowania), ESC (elektroniczny system kontroli jazdy) i VSM (system zarządzający stabilnością pojazdu). VSM to nowy system, który przeciwdziała skutkom różnic w przyczepności na śliskich nawierzchniach mieszanych oraz zapewnia stabilność pojazdu, zmniejszając wydajność wspomagania kierownicy, jeżeli kierowca działa na nią ze zbyt dużą siłą, lub zwiększając tę wydajność, jeżeli siła kierowcy jest niewystarczająca.

Aby ostrzec innych użytkowników drogi w przypadku nagłego hamowania, w pojeździe zainstalowano system ESS (system sygnalizacji awaryjnego hamowania). Wykrywa on, kiedy kierowca awaryjnie hamuje, i błyska światłami stopu w celu ostrzeżenia kierowców jadących za nim. Każda Optima jest także wyposażona w przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne oraz przednie „aktywne” zagłówki, pozwalające zminimalizować niebezpieczeństwo uszkodzenia odcinka szyjnego kręgosłupa.

Kia Optima to samochód stworzony całkowicie od podstaw. W porównaniu z poprzednimi modelami z segmentu D oferowanymi przez koncern Kia nowy sedan jest dłuższy, niższy, szerszy i ma większy rozstaw osi — jest uosobieniem tego, co główny projektant Kia Peter Schreyer nazywa „śmiałą, potężną i wyrafinowaną dawką energii”.

Koncepcja, która umożliwiła stworzenie nowego modelu, skupia się na czterech kluczowych obszarach: wyróżniającej się stylistyce — niepowtarzalnym wyglądzie zewnętrznym i wnętrzu dostosowanym do potrzeb kierowcy; wiodącym w swojej klasie osiągom — wydajnych silnikach z sześciostopniową skrzynią biegów; niezrównanej pakowności — nowej, dłuższej platformie; oraz innowacyjnym rozwiązaniom — zaawansowanym technicznie opcjom wyposażenia.

Samochód, który jest wynikiem wdrożenia tej koncepcji, został gorąco przyjęty przez odbiorców. Po swoim debiucie na rynku koreańskim w maju 2010 r. model ten od razu stał się hitem, a jego miesięczna sprzedaż w czerwcu i lipcu przekroczyła 10.000 sztuk, co po raz pierwszy w historii dało Kii pozycję krajowego „bestsellera”. W 2010 r. na całym świecie sprzedano 67.836 egzemplarzy Optimy, a przez pierwszych dziewięć miesięcy 2011 r. już 149.190 sztuk. Popyt w Stanach Zjednoczonych jest tak duży, że Optima jest obecnie produkowana obok modelu Sorento w fabryce Kia w West Point w stanie Georgia, skąd trafia do salonów w całej Ameryce Północnej.

Wysoka, wyraźna linia nadwozia, stylizowane boki i zdecydowanie rozszerzone nadkola tworzą sedan o pełnym gracji, zdecydowanym wyglądzie. Przypominający coupe profil Optimy zwiększa wrażenie dynamizmu, jednocześnie poprawiając jej właściwości aerodynamiczne. Współczynnik oporu aerodynamicznego Cd równy 0,29 (obniżony z 0,32 w przypadku modelu poprzedniej generacji) umożliwił poprawę osiągów i ograniczenie zużycie paliwa.


Klienci pragnący jeszcze wzmocnić wrażenia wizualne swojego samochodu będą mogli wybrać specjalny „Pakiet Sportowy”, obejmujący stylistycznie podrasowane progi, zderzaki i grill.

 

źródło: Kia Motors