Nowa Micra, skonstruowana i zbudowana na nowej platformie V Nissana, opracowanej w ramach kompleksowych nowych założeń inżynierskich, została zaprojektowana i przetestowana w Japonii jako pojazd przeznaczony do produkcji w czterech miejscach na świecie i dostosowany do zróżnicowanych upodobań i potrzeb klientów w 160 krajach. Zrywając z tradycją uruchamiania produkcji na rynkach o ustabilizowanej pozycji, takich jak Europa czy Japonia, Nissan umieści produkcję Micry przede wszystkim w fabrykach zagranicznych, takich jak zakłady w Tajlandii, Indiach, Meksyku i Chinach.
Wzornictwo. „Samochód musi zachwycić globalnego odbiorcę” – wyjaśnia Główny Projektant Makoto Yamane. „Jego przód musi prezentować się elegancko, a nawet wyrafinowanie”. Decyduje o tym unikatowy detal wzorniczy, jakim jest dwuczęściowy zintegrowany grill. Duże znaczenie ma też klasyczność sylwetki. Dlatego zdecydowano się zastosować stylizowaną wersję wyraźnie łukowatej krawędzi okien – tradycyjnego elementu wizerunku modelu Micra, który przysporzył mu popularności w Europie i Japonii.
„Samochód zachował kompaktowe wymiary, ale jest minimalnie dłuższy i nieco niższy od poprzednika. Większy rozstaw kół sprawia, że znajdują się one jeszcze bliżej narożników pojazdu, co przekłada się na bardziej przestronne wnętrze Micry. Rowki w kształcie bumerangu na dachu także mają ściśle określone przeznaczenie” – kontynuuje Yamane. W ramach kontynuacji założeń stylistycznych nadwozia we wnętrzu pojazdu Nissan zastosował koncepcję „połączonego kokonu”, której częścią jest motyw „podwójnej bańki” na desce rozdzielczej. Chodzi tu o owal panelu instrumentów i podobnie ukształtowany schowek w desce rozdzielczej po stronie pasażera.
Zupełnie nowy silnik i przekładnia CVT. Dla Europejskich klientów przygotowano prostą ofertę złożoną z dwóch jednostek napędowych. Obydwa silniki to odmiany zupełnie nowego wolnossącego trzycylindrowego silnika benzynowego 1.2 oznaczonego symbolem HR12. Powstały na bazie czterocylindrowej jednostki HR16 napędzającej Note i Qashqaia nowy silnik Micry jest wyposażony w układ sterowania fazami rozrządu VTC. Silnik rozwija moc 59 kW (80 KM) i maksymalny moment obrotowy 108 Nm. Emisja CO2 w ilości 115 g/km to wynik na światowym poziomie.
Oprócz silnika wolnossącego Nissan zaoferuje doładowany silnik 1.2 z bezpośrednim wtryskiem paliwa i systemem start-stop montowanym jako standardowe wyposażenie wersji europejskich. Innowacyjny technologicznie system stop-start zmniejsza emisję CO2 o 6 procent. Silnik oferuje także znakomitą dynamikę dzięki mocy 72 kW (98 KM) i maksymalnemu momentowi obrotowemu 142 Nm. Emisja wyniesie zaledwie 95 g/km, co jest wyjątkowym osiągnięciem, jak na silnik benzynowy.
Obydwa silniki będą dostępne w Europie z pięciobiegową przekładnią manualną lub z zupełnie nową automatyczną przekładnią bezstopniową (CVT). Skrzynia CVT została po raz pierwszy na świecie sprzężona z dodatkową przekładnią planetarną, która zapewnia większe przełożenia. Mniejsze koła pasowe pozwoliły natomiast na obniżenie masy przekładni o 10% w porównaniu z poprzednimi skrzyniami CVT Nissana. Szeroki zakres przełożeń skrzyni towarzyszącej silnikowi o pojemności 1,2 litra umożliwił uzyskanie ekonomiki porównywalnej z silnikiem o pojemności 1 litra bez uszczerbku dla dynamiki i elastyczności.
Inżynierowie nie poprzestali jednak na osiągach. Samochód charakteryzuje się wysokim komfortem jazdy, dobrymi właściwościami jezdnymi, zwrotnością oraz wysoką kultura pracy zawieszenia. Cechą elementów zawieszenia zamontowanych na platformie V Nissana jest zwarta konstrukcja, dzięki której możliwe było maksymalne powiększenie bagażnika bez uszczerbku dla właściwości jezdnych. Szczególną uwagę zwrócono na charakterystykę amortyzatorów, które gwarantują komfortowe pokonywanie nierówności na drodze, a także bezpieczną jazdę z prędkościami autostradowymi.
Komfort, funkcjonalność i wyposażenie. Samochód doskonale spisuje się na autostradzie, ale zapewnia także doskonałą widoczność, a promień skrętu 4,5 m gwarantuje mu pozycję lidera segmentu pod tym względem. Nowe rozwiązania technologiczne przyczyniają się do obniżenia emisji CO2, wydłużenia przebiegów oraz ułatwiają parkowanie.
Wyposażenie będzie różniło się na poszczególnych rynkach, ale najważniejsze technologiczne innowacje zostały zaprojektowane pod kątem ułatwienia codziennej eksploatacji auta.
Nowa Micra jest wyposażona w czujniki cofania i nowy układ „pomiaru przestrzeni do parkowania” (PSM) z trzema ustawieniami dostosowanymi do umiejętności kierowcy (tryb amatora, zwykły i eksperta). Układ ułatwia parkowanie na zatłoczonych parkingach i jest unikatowym elementem wyposażenia w tym segmencie. Z pewnością będzie bardzo popularny w Europie, gdzie parkowanie „na grubość kartki papieru” jest codziennością.
Pozostałe dostępne opcje wyposażenia to inteligentny kluczyk, zintegrowany system audio i nawigacji satelitarnej Nissan Connect z ekranem dotykowym, szklany dach, automatyczne wycieraczki, regulacja siły dźwięku w głośnikach zależna od prędkości, bezkluczykowy system uruchamiania silnika oraz komputer pokładowy podający takie informacje, jak chwilowe zużycie paliwa, zasięg i temperatura zewnętrzna. Samochód jest także wyposażony w system automatycznego blokowania drzwi po ruszeniu.
Bezpieczeństwo. Wprowadzenie platformy V jest jednym z głównych czynników decydujących o poprawie bezpieczeństwa w przypadku kolizji. Samochód jest zaprojektowany pod kątem absorbowania sił działających przy zderzeniu czołowym w strefach kontrolowanego zgniotu i zachowania integralności kabiny dzięki wzmocnionej konstrukcji nadwozia. W Europie Micra będzie sprzedawana z systemem ABS, dwiema czołowymi poduszkami powietrznymi, poduszkami kurtynowymi i bocznymi poduszkami powietrznymi, elektronicznym systemem kontroli stabilności (ESP) i napinaczami pasów bezpieczeństwa w wyposażeniu standardowym.
źródło: Nissan