Piąte wcielenie popularnego Golfa zaprezentowane zostało jesienią 2002 roku. Jego stylistyka jest dynamiczniejsza, a rozwiązania techniczne bardziej innowacyjne. Jego wygląd zewnętrzny z charakterystycznym tylnym słupkiem, masywną tylną częścią nadwozia, wybitnie sportowym przodem i muskularną, wznoszącą się ku górze sylwetką świadczą o wyjątkowej dynamice.
Golf piątej generacji nawiązuje do tej niepowtarzalności, jednak zarówno optycznie, jak i technicznie, stanowi największy skok ewolucyjny w historii tego modelu.
Przód, opracowany od nowa w najmniejszym nawet detalu, zoptymalizowany został pod względem aerodynamicznym. Uwagę zwracają „zaostrzone“ wyraźnie w kierunku środka pojazdu podwójne, okrągłe reflektory z ustawionymi poziomo, podobnie jak w Phaetonie, kierunkowskazami. Nad reflektorami wznoszą się zdecydowanie zarysowane powierzchnie błotników. Jako część pokrywy komory silnika tworzą one razem z osłoną chłodnicy charakterystyczny element stylistyczny w kształcie litery V, podkreślający dynamikę nowego Volkswagena.
Także tył samochodu i pełne napięć prowadzenie linii bocznej zdradzają siłę drzemiącą w Golfie piątej generacji. Typowe dla marki Volkswagen są okrągłe światła tylne o podwójnym układzie, umieszczone do połowy w podzielonej czystymi liniami tylnej klapie. Duża szyba tylna zapewnia nie tylko dobrą widoczność, ale jest również istotnym elementem stylistycznym podkreślającym elegancję sylwetki. Patrząc na nowego Golfa można rozpoznać dynamikę i siłę większą niż w którymkolwiek z poprzednich wcieleń.
VW Golf dostępny był z nadwoziem trzy – i pięciodrzwiowym. Wszystkie wersje miały bogate wyposażenie zwiększające komfort i bezpieczeństwo jazdy, obejmujące m.in.: sześć poduszek powietrznych, pięć zagłówków (przednie aktywne), trójpunktowe pasy bezpieczeństwa, nową bezpieczną kolumnę kierownicy oraz dźwignie pedałów, które w razie zderzenia nie przemieszczają się do wnętrza pojazdu.
Perfekcja charakteryzuje każdy szczegół. Wszystkie obszary funkcjonalne zostały wyraźnie oddzielone, przyciski i wyłączniki umieszczono w miejscach, w których się ich intuicyjnie spodziewamy. Podczas jazdy do tyłu klimatyzacja Climatronic (element wyposażenia dodatkowego) przełącza się automatycznie na obieg zamknięty, a po uruchomieniu spryskiwaczy szyb inteligentny układ sterowania przerywa natychmiast doprowadzanie świeżego powietrza. Opracowane całkowicie od nowa fotele, zapewniają maksymalny komfort podróżowania.
Nadwozie
Szersze (1759 mm / + 24 mm), wyższe (1483 mm / + 39 mm) i dłuższe (4.204 mm / + 57 mm) nadwozie zapewnia większą przestronność kabiny pasażerskiej (+ 65 mm na wysokości kolan z przodu / + 24 mm z tyłu) oraz bagażnika (347 l).
Zawieszenie
Nowe, bezpieczne zawieszenie Volkswagena jest zarówno komfortowe, jak i dynamiczne. Zoptymalizowana przednia oś z kolumnami prowadzącymi McPherson zapewnia doskonałe prowadzenie samochodu. Z tyłu zastosowano nową oś wielowahaczową.
Napęd
1.9 TDI o mocy 77kW / 105 KM
2,0 TDI o mocy 103 kW / 140 KM
1.4 o mocy 55 kW / 75 KM
1,6 FSI o mocy 85 kW / 115 KM
źródło: Volkswagen