Podróż w czasie do lat 90. przenosi nas do momentu, gdy na drogach zaczęła pojawiać się Renault Laguna I – symbol komfortu i francuskiego designu. Czy była to miłość od pierwszego przejażdżki? Prześledźmy razem, jak prezentują się dane techniczne tego kultowego modelu, zbadajmy jego wymiary i silniki, a także przyjrzyjmy się, jak wyglądała kwestia spalania i pojemności. Odkryjmy też, jak zmieniały się ceny i co użytkownicy myślą o tym samochodzie po latach eksploatacji. Renault Laguna I czeka, aby ponownie zawładnąć Twoją wyobraźnią!
Dane techniczne i wymiary modelu Renault Laguna I.
Renault Laguna I, które zadebiutowało na rynku w 1994 roku, zaimponowało swoją przestronnością i komfortem jazdy. Wymiary tego modelu były dość imponujące – długość wynosiła 4498 mm, szerokość 1743 mm, a wysokość 1428 mm. Taka konstrukcja zapewniała przestronne wnętrze i duży bagażnik, co czyniło go idealnym wyborem dla rodzin i osób często podróżujących na długie dystanse.
Pod maską Renault Laguna I kryły się różne silniki, zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne. Wybór rozpoczynał się od jednostki 1.6 90 KM, a kończył na najmocniejszym silniku 3.0 V6 o mocy 207 KM. Dla miłośników diesla dostępne były silniki od 1.9 dTi o mocy 98 KM do 2.2 dT o mocy 113 KM. Każdy z silników zapewniał dobrą dynamikę i satysfakcjonującą ekonomię jazdy.
Niezależnie od wybranego silnika, Renault Laguna I charakteryzowało się dobrymi osiągami. Prędkość maksymalna dla najmocniejszych wersji dochodziła do 235 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało około 7,2 sekundy. Mimo tych imponujących osiągów, Laguna I zachowywała dobre właściwości jezdne i komfort jazdy, nawet przy wyższych prędkościach.
Dostępne silniki i ich specyfikacje.
Wśród dostępnych jednostek napędowych Renault Laguna I, warto zwrócić uwagę na silniki benzynowe. Najmniejszy z nich, o pojemności 1.6 l i mocy 90 KM, oferował solidne osiągi i niskie zużycie paliwa. Dla tych, którzy szukali większej mocy, producent przygotował wersję 2.0 o mocy 115 KM, a najmocniejszym benzynowym silnikiem był potężny 3.0 V6 o mocy 207 KM, który oferował imponującą dynamikę jazdy.
Jeśli chodzi o silniki wysokoprężne, to w ofercie Renault Laguna I znalazły się jednostki o pojemnościach od 1.9 dTi do 2.2 dT. Najmniejszy z nich, 1.9 dTi o mocy 98 KM, zaskakiwał niskim spalaniem i dobrą dynamiką. Z kolei silnik 2.2 dT o mocy 113 KM oferował jeszcze lepsze osiągi, jednocześnie zachowując atrakcyjne spalanie.
Spalanie i pojemność skokowa silników.
Przyjrzyjmy się teraz bliżej kwestii spalania i pojemności skokowej silników w Renault Laguna I. Średnie spalanie w mieście dla najmniejszego silnika benzynowego 1.6 o mocy 90 KM wynosiło około 9,5 l/100km, natomiast na trasie około 6,2 l/100km. Przy większych jednostkach, jak 2.0 o mocy 115 KM, spalanie w mieście nieznacznie wzrastało do około 10,5 l/100km, a na trasie utrzymywało się na poziomie około 6,5 l/100km. Największy silnik benzynowy, 3.0 V6 o mocy 207 KM, charakteryzował się spalaniem na poziomie około 14,5 l/100km w mieście i około 7,8 l/100km na trasie.
W przypadku silników diesla, 1.9 dTi o mocy 98 KM, spalanie wynosiło średnio 7,2 l/100km w mieście i 5,2 l/100km na trasie. Większy silnik 2.2 dT o mocy 113 KM miał nieco wyższe spalanie – około 8,2 l/100km w mieście i 5,6 l/100km na trasie. Pojemność skokowa silników wahała się od 1.6 do 3.0 litra, co zapewniało szeroki wybór dla różnych preferencji i potrzeb użytkowników Renault Laguna I.
Ceny nowych i używanych modeli Renault Laguna I na rynku.
W momencie debiutu Renault Laguna I, ceny nowych modeli były konkurencyjne i przyciągały szerokie grono klientów. Dziś, na rynku wtórnym, cena używanego egzemplarza może być atrakcyjna dla osób poszukujących niedrogiego i sprawdzonego samochodu z lat 90. Zakup dobrze utrzymanego egzemplarza nie wymaga już tak dużego nakładu finansowego, jak w momencie premiery.
Rynkowa wartość używanych modeli Renault Laguna I zależy od wielu czynników, takich jak stan techniczny, rocznik, wyposażenie oraz przebieg. Mimo upływu lat, modele zadbane i posiadające pełną historię serwisową wciąż cieszą się zainteresowaniem i mogą osiągać ceny wyższe od przeciętnej rynkowej wartości dla tego modelu.
Analizując ogłoszenia sprzedaży, można zauważyć, że ceny Renault Laguna I są bardzo zróżnicowane. Za egzemplarze wymagające większych napraw lub o wysokim przebiegu zapłacimy symboliczne kwoty, natomiast dobrze utrzymane wersje z silnikami V6 mogą kosztować kilka tysięcy złotych, co stanowi ciekawą propozycję dla miłośników marki.
Opinie użytkowników i ekspertów o modelu Renault Laguna I.
Opinie użytkowników Renault Laguna I często oscylują wokół pochwał za komfort jazdy i przestronne wnętrze, które nawet po latach nadal zapewnia przyjemne warunki podróżowania. Właściciele doceniają również solidność wykonania oraz klasyczny design, który mimo upływu czasu nie stracił na atrakcyjności. Dla wielu stał się wręcz symbolem motoryzacyjnych lat 90.
Ekspertyzy branżowe podkreślają, że Renault Laguna I był ważnym modelem w historii marki, przyczyniającym się do ukształtowania pozytywnego wizerunku Renault jako producenta niezawodnych i komfortowych samochodów. Wśród minusów wymienia się natomiast niektóre usterki elektryczne i korozję, które mogą występować w starszych egzemplarzach.
Podsumowanie
Renault Laguna I to samochód z duszą, który nadal potrafi zaskoczyć wielu miłośników motoryzacji swoimi osiągami, przestronnością i niezawodnością. Jeśli poszukujesz auta z charakterem, które przetrwało próbę czasu, dając przy tym wiele radości z jazdy, to Laguna I może okazać się doskonałym wyborem. Zapraszamy do dalszego odkrywania historii i cech tego kultowego modelu, a także do wymiany doświadczeń z innymi entuzjastami Renault. Niech podróż w czasie do lat 90. stanie się inspiracją do stworzenia własnej motoryzacyjnej opowieści z Renault Laguna I w roli głównej.