Audi A4 allroad quattro – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Audi A4 allroad quattro to A4 na wszystkie drogi. Ze stałym napędem na cztery koła i zwiększonym prześwitem poprzecznym nadaje się na wszystkie – lepsze i gorsze drogi oraz gwarantuje przyjemność jazdy nawet tam, gdzie kończy się asfalt. Naturalnie w Audi A4 allroad quattro zastosowano wszystkie innowacyjne technologie, które są mocną stroną serii A4: mocne i efektywne silniki, system dynamiki jazdy Audi drive select, nowoczesną przekładnię S tronic oraz innowacyjne systemy komunikacyjne i wspierające kierowcę.

Stylistyka zewnętrzna. Pod względem stylistyki Audi A4 allroad quattro wzoruje się na A4 Avant, najatrakcyjniejszym kombi klasy średniej. Jego forma zewnętrzna sprawia wrażenie wyprężonej i pełnej napięć. Ostre linie obejmują zaokrąglone płaszczyzny. Wcześnie opadająca linia dachu przypominająca coupé z mocno pochylonymi słupkami D podkreśla dynamikę sylwetki. Prawie niewidoczna spoina łączy bok nadwozia z dachem – wykonana w procesie spawania plazmowego demonstruje wysoką precyzję z jaką Audi projektuje i wykonuje swoje samochody. Rzucające się w oczy detale na nowo interpretują sylwetkę pełną sportowej elegancji. Pod komorą silnika A4 allroad quattro posiada osłonę zapobiegającą uszkodzeniom w wyniku najechania na przeszkodę, wykonaną
z masywnej stali nierdzewnej, sięgającą z przodu lekko do góry i służącą jako wlot powietrza. Osłona chłodnicy singleframe w kolorze popielatym „luna” ozdobiona jest pionowymi chromowanymi listwami, nowy, mocno zaznaczony zderzak i duże wloty powietrza podkreślają wyjątkowy wygląd.

Reflektory są wizualnym odzwierciedleniem wysoko rozwiniętej techniki Audi. Ich „skrzydła” – powlekane chromem kontury z tworzywa sztucznego – stały się już typową cechą marki i w zależności od wariantu reflektorów mają różny kształt. Przy światłach halogenowych źródłami światła do jazdy dziennej są żarówki, w wersji ksenonowej „plus” rolę tę przejmują pasy składające się z 14 białych diod. Ich pobór mocy – tylko dziewięć watów – w istotny sposób przyczynia się do obniżenia emisji dwutlenku węgla.

Przednie błotniki i tylna część boków A4 allroad quattro otrzymały nową, muskularną formę. Otaczająca je okładzina z tworzywa sztucznego chroni nadkola i boczne progi przed uszkodzeniami. W zależności od koloru lakieru jest w kolorze matowym popielatym Platinum lub czarnym. Dach wieńczy reling z dwiema wysokimi poprzeczkami. Patrząc z boku nie sposób nie zauważyć
17-calowych kół z siedmioma ramionami w kształcie „V”. Ich średnica 690 milimetrów sprawia, że wydają się być bardzo duże i atletyczne. Jako alternatywę Audi oferuje 18-calowe koła z oponami 245/45.

Pełen wyrazu: wygląd z tyłu. Także z tyłu Audi A4 allroad quattro prezentuje się jako samochód z charakterem. W wersji z reflektorami ksenonowymi Plus w tylnych światłach zastosowano diody, które tworzą świetlny pas. Zwężający się ku środkowi kształt świateł podkreśla poziome linie, a tym samym szerokość auta.

Wąskie światła odblaskowe w nowym zderzaku i trójwymiarowy kontur tylnej pokrywy wzmacniają ten efekt. Dolna osłona podwozia chroniąca przed uderzeniami jest wykonana ze stali nierdzewnej i swoją żebrowaną strukturą powtarza optycznie motyw przednich wlotów powietrza. W osłonie znajdują się końcówki rur wydechowych, w 2.0 TDI umieszczone obok siebie z lewej strony, w 2.0 TSFI i 3.0 TDI z obu stron.

Dwa pakiety optyczne elementów zewnętrznych nadają wyglądowi A4 allroad quattro indywidualny styl. W wersji „aluminium” ramy okien i reling dachowy wykonano z aluminium, a dodatkowe listwy na progach – ze stali nierdzewnej. Wersja „pełen lakier” opiera się na wersji „aluminium”, lecz dodatkowo listwa biegnąca wokół nadwozia pokryta jest lakierem w takim samym kolorze,
jak reszta karoserii.

Wersja „pełen lakier” dostępna jest w ośmiu kolorach: biały Ibis, srebrny Eis, popielaty Kondor, popielaty Meteor, czarny Phantom, niebieski Tiefsee, brązowy Teak i beżowy Dakar. Ponadto Audi oferuje odcienie niebieski Stratos (wyłącznie dla A4 allroad quattro), niebieski Sphären, czerwony Granat, popielaty Lava i czarny Brillant.

Karoseria. Audi A4 allroad quattro ma 4,72 metra długości, rozstaw osi wynosi 2,81 metra, szerokość 1,84 metra, a wysokość 1,50 metra. W porównaniu z Audi A4 Avant dysponuje prześwitem większym o 37 mm – 180 milimetrów (przy nie załadowanym samochodzie). W wersji podstawowej jego powierzchnia czołowa wynosi 2,24 m2, a współczynnik oporu powietrza CW ma wartość tylko
0,34 – dzięki precyzyjnemu dopracowaniu licznych szczegółów nadwozia i całkowitemu obudowaniu podłogi osłonami.

W karoserii zastosowano wiele blach ze stali o podwyższonej i najwyższej wytrzymałości, które obniżają ciężar i jednocześnie zwiększają sztywność, komfort drgań oraz bezpieczeństwo podczas zderzenia. W jądrze struktury – w tunelu środkowym, słupkach B, progach wewnętrznych i wsporniku poprzecznym ściany grodziowej – znalazły zastosowanie stale hartowane podczas kształtowania na prasie. Stale te, które charakteryzują się najwyższą wytrzymałością na rozciąganie, stanowią 11 procent ciężaru karoserii.

Nowoczesne technologie: montaż karoserii. Podczas montażu karoserii Audi wykorzystuje, jako uzupełnienie punktowego zgrzewania oporowego, wysokiej jakości klej strukturalny, który jeszcze bardziej zwiększa wytrzymałość połączenia. W drzwiach i w progach zastosowano tak zwane zdalne zgrzewanie wiązką lasera – kolejna technologia o wysokiej precyzji, która także przyczynia się do obniżenia ciężaru.

Połączenie precyzyjnie dopasowanych do siebie profili blaszanych chroni pasażerów Audi A4 allroad quattro podczas wypadków. Obie czołowe poduszki bezpieczeństwa uwzględniają pozycję siedzenia kierowcy i pasażera współdziałając z adaptacyjnymi napinaczami pasów bezpieczeństwa zapewniają bardzo dobrą ochronę osobom o różnym wzroście.

Na posterunku są ponadto boczne poduszki bezpieczeństwa z przodu – na życzenie także z tyłu – oraz system poduszek ochrony głowy. Seryjne wyposażenie stanowi również integralny system zagłówków, który zmniejsza ryzyko uszkodzenia kręgosłupa szyjnego podczas zderzenia tylnego – chroni on niezawodnie górną część tułowia pasażerów przednich przed efektem uderzenia biczem od tyłu. W przypadku ciężkich kolizji tylnych napinacze pasów utrzymują pasażerów w korzystnej pozycji siedzenia. Na życzenie dostępne jest mocowanie fotelików dziecięcych Isofix zintegrowane w siedzeniu przedniego pasażera, razem z funkcją odłączenia poduszki pasażera.

CZYTAJ DALEJ  Rolls Royce Phantom Ex - dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Bagażnik
W podstawowym układzie bagażnik Audi A4 allroad quattro ma jeden metr szerokości między nadkolami i 1,03 metra głębokości, a jego pojemność wynosi 490 litrów. Jest wyłożony wysokiej jakości wykładziną dywanową. Dzięki gładkiej powierzchni i niskiej krawędzi osłoniętej listwą ochronną ze stali nierdzewnej, cała jego pojemność daje się w pełni wykorzystać. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy dzielonego w stosunku 40 : 60, (co można zrobić dwoma ruchami rąk), długość bagażnika zwiększa się do 1,78 metra, a pojemność do 1.430 litrów.

Zgodnie ze swoim wszechstronnym charakterem A4 allroad quattro dysponuje całym szeregiem inteligentnych detali. Siatka oddzielająca bagażnik od kabiny pasażerskiej i osłona są umieszczone w oddzielnych kasetach, co ułatwia ich rozsuwanie i chowanie. Po lekkim naciśnięciu osłona przesuwa się w dwóch prowadnicach w górę, poruszana siłą sprężyny. Jej przyciągnięcie w dół jest łatwe dzięki wygodnemu uchwytowi. Tylna pokrywa otwiera się wysoko, tak że mogą pod nią stanąć i wyprostować się osoby o wzroście do 1,89 m.

Inteligentny detal: dwustronna podłoga
Obok relingu dachowego kolejnym seryjnym elementem ułatwiającym życie jest dwustronna podłoga w tylnej części bagażnika. Jej spód to wodoszczelna wanna – idealne miejsce do przewożenia przedmiotów, które mogłyby zabrudzić wykładzinę, np. mokrych butów narciarskich. Dzięki dwóm uchwytom można złapać tę część podłogi jak tacę i przenieść w inne miejsce.
Cztery masywne zaczepy, dwa eleganckie haki na torby, gniazdo 12V oraz boczny schowek z przesuwaną poziomo siatką uzupełniają seryjne wyposażenie bagażnika.

Cały szereg opcjonalnych elementów wyposażenia zwiększa przydatność Audi A4 allroad quattro do różnych zadań. Jest to dwustronny dywanik wraz ze składaną osłoną zderzaka, elektromechaniczny napęd tylnej pokrywy i zestaw do unieruchamiania bagażu składający się z teleskopowej poprzeczki i naprężonego sprężyną pasa do mocowania. Włożony w szyny w podłodze bagażnika służy od do podziału przestrzeni bagażowej odpowiednio do potrzeb. Jako opcja dostępna jest także tylna kanapa z otworem do przewożenia długich przedmiotów i workiem na narty. Zespół sprzęgu przyczepy i specjalne wsporniki dachowe na rowery, narty i kajaki uzupełniają ofertę wyposażenia dodatkowego.

Wnętrze. Dużo miejsca, bezkompromisowa jakość i perfekcyjna funkcjonalność – wnętrze Audi A4 allroad quattro posiada wszystkie zalety charakterystyczne dla marki Audi. Jest skrojone jak sportowy garnitur.

Głęboko osadzone przednie fotele są dopasowane do kształtu ludzkiego ciała i podkreślają sportowy charakter wnętrza. Poza seryjną regulacją wysokości Audi oferuje regulację elektryczną oraz ogrzewanie siedzeń – na życzenie także dla zewnętrznych tylnych miejsc siedzących. Opcjonalne fotele sportowe mają mocno wyprofilowane boki, wysuwaną podporę ud oraz regulowane w dwóch płaszczyznach podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa. Największy luksus oferują komfortowe klimatyzowane siedzenia: obok ogrzewania zamontowano w nich także wentylację z dwoma małymi wentylatorami. Jej zalety można odczuć szczególnie latem. Jeżeli jednak temperatura siedzeń zanadto się obniży, automatycznie włącza się funkcja dogrzewania.

CZYTAJ DALEJ  Subaru Forester - dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Długi rozstaw osi A4 allroad quattro pozwolił na uzyskanie optymalnej wygody dla pasażerów na tylnej kanapie. Uchwyty na kubki i duże schowki pozwalają na przewożenie butelek i innych przedmiotów potrzebnych w podróży. Opcjonalny pakiet schowków obejmuje dodatkowe kieszenie i siatki. Dla przednich foteli można wybrać środkowy podłokietnik ze schowkiem i gniazdkiem 12V. Miękko tapicerowany podłokietnik przesuwa się do przodu i do tyłu oraz zmienia się ich wysokość.

Zorientowany na kierowcę: kokpit. Kokpit jest wyraźnie zwrócony w stronę kierowcy, konsolę środkową pochylono o osiem stopni w lewo. Kierownica posiada regulację wysokości i odległości. Tablica rozdzielcza z dużymi, dobrze czytelnymi instrumentami prezentuje klasyczne elementy stylistyczne Audi. Środkowy wyświetlacz między prędkościomierzem, a obrotomierzem należy do wyposażenia seryjnego.

Przełączniki i przyciski montowanego seryjnie radia z CD chorus z ośmioma głośnikami o mocy 80 W umieszczone są wygodnie w konsoli środkowej. Pod nimi znajduje się pole obsługowe również należącej do wyposażenia seryjnego automatycznej klimatyzacji – nowoczesnej, wydajnej, cichej i komfortowej. Jako opcję Audi oferuje komfortową klimatyzację automatyczną, pozwalającą na podział wnętrza na trzy oddzielne strefy. Kolejnym elementem podwyższającym komfort podróżowania jest asystent świateł drogowych, który – sterowany światłoczułym czujnikiem – samoczynnie włącza i wyłącza światła. W przypadku reflektorów ksenonowych Plus zastosowano regulację zasięgu świateł: przy 120 km/h światła kierowane są lekko w górę, dostosowując się do jazdy na autostradzie.

Na środku kokpitu znajduje się duży monitor pokładowy z ekranem 6,5-cala. Przy radiach concert i symphony lub systemie nawigacji MMI plus jest on kolorowy. Elementy obsługowe Multi Media Interface znalazły miejsce na środkowym tunelu. Duże przyciski wokół centralnego pokrętła-przycisku pozwalają na intuicyjną obsługę. Również na tunelu znajduje się przycisk seryjnego elektromechanicznego hamulca postojowego. Na życzenie jego funkcje mogą być rozszerzone o Audi hold assist.

Sportowa elegancja: kolory i wykończenie. Sportowa elegancja charakteryzuje również zestawienie kolorów i materiałów. Na podłodze zastosowano welurową wykładzinę dywanową, podsufitka ma kolor srebrny Stern, beżowy Leinen lub czarny (opcja). Wyloty powietrza, przycisk hamulca postojowego i przełącznik świateł pokryte są aluminium, a listwy progowe zdobi specjalny napis allroad. Listwy dekoracyjne mają kolor Micrometallic platin, alternatywnie dostępne są wersje z aluminium Trigon, ciemnego drewna jesionowego z widocznymi porami, brązowego drewna laurel lub drewna orzechowego.

Wybierając tapicerkę siedzeń można zdecydować się na specjalną tkaninę allroad, dwa warianty skóry – Milano i Valcona – oraz kombinację skóry z Alcantarą. Skóra dostępna jest w siedmiu kolorach, dwa z nich połączone są z kontrastowymi, sportowymi szwami. Tkaniny tapicerki mogą mieć czarny lub jasnopopielaty kolor. Program Audi exclusive obejmuje inne eleganckie warianty skóry dla tych, którzy chcą zindywidualizować wnętrze swojego
A4 allroad quattro.

Silniki. Na początku sprzedaży Audi oferowało A4 allroad quattro z trzema silnikami: jednym benzynowym i dwoma dieslami – wszystkie trzy posiadają wtrysk bezpośredni z turbodoładowaniem i pracują w systemie TFSI względnie TDI. Imponują dużą mocą, dynamicznym przyspieszeniem, spokojną pracą i niskim zużyciem paliwa.

Silnik 2.0 TFSI, który cztery razy z rzędu otrzymał od międzynarodowego jury ekspertów tytuł „engine of the year“, w swoim aktualnym stadium ewolucji wyposażony jest jednocześnie aż w trzy najnowocześniejsze technologie – system Audi valvelift, który zwiększa dynamikę przyspieszania dzięki zmiennemu sterowaniu skokiem zaworów wydechowych, bezpośredni wtrysk benzyny FSI oraz turbodoładowanie. Wtrysk bezpośredni i turbodoładowanie już od lat stanowią w Audi zwycięski duet, co udowodnił samochód wyścigowy R8 swoimi triumfami w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i wieloma innymi zwycięstwami.
 

źródło: Audi