We wczesnych latach ’80-ych próba zbudowania roadstera (który jako gatunek zniknął mniej więcej o dekadę wcześniej) była na tyle śmiałym pomysłem, że na jego realizację potrzebne było prawie 10 lat. Po latach starannych kalkulacji Mazda podjęła się tego kroku w 1986 r., z założeniem że samochód będzie niewielki, kompaktowy, z silnikiem z przodu i tylnym napędem. 9 lutego 1989, podczas salonu samochodowego w Chicago, zaprezentowano premierowo Mazdę MX-5 pierwszej generacji.
MX-5 od początku miała w sobie wszystko, czego potrzeba idealnemu roadsterowi: była lekka, zwrotna i świetnie wyważona, zapewniała wyjątkową przyjemność z jazdy. Do tego atrakcyjny wy-gląd i podnoszone lampy uczyniły ją przebojem wśród fanów roadsterów na całym świecie. Do 1993 roku Mazda MX-5 przyczyniła się odrodzenia samochodów typu roadster, a sama była już bliska uzyskania statusu obiektu kultu. W tym samym roku Mazda zaprezentowała nowy, mocniej-szy silnik o pojemności 1.8 l. W roku 1998 została zaprezentowana druga generacja modelu MX-5, która jeszcze udoskonaliła oryginalny przepis.
Na wystawie genewskiej w 2005 r., Mazda pokazała trzecią generację swojego roadstera. Był to najbardziej przestronny, dobrze wyposażony, najlepiej prowadzący się i najładniejszy roadster, ja-kiego kiedykolwiek Mazda wyprodukowała. Ale fani kultowego roadstera świętowali również rok później – w 2006 roku Mazda poszerzyła ofertę o model Roadster Coupe, który wyposażono w twardy, mechanicznie rozkładany i chowany dach.