Fiat Professional prezentuje nowego Fiata Fiorino zaspokajającego współczesne potrzeby związane z miejskim transportem towarów. Stanowi on kolejny element w procesie odnawiania gamy samochodów dostawczych Fiat.
Ten oryginalny pojazd, będący efektem współpracy przemysłowej między Fiatem i PSA, produkowany jest w zakładzie Tofas w Bursie (Turcja). Wejdzie do sprzedaży na początku 2008 roku w około 80 krajach na świecie. Fiorino będzie dostępny w wersji do transportu towarów oraz osobowej.
Nowy Fiorino łączy osiągi, płynność jazdy i komfort samochodu osobowego z pojemnością i łatwością załadunku, a także z niezawodnością i ekonomiczną eksploatacją typową dla samochodu dostawczego. Stanowi zatem idealne rozwiązanie dla osób, które spędzają wiele godzin za kierownicą lub muszą zajmować się dostawami, na przykład dla rzemieślników, konserwatorów, firm usługowych czy kurierskich.
Sercem projektu jest innowacyjna idea: stworzenie pojazdu o wymiarach zewnętrznych bardziej kompaktowych w stosunku do samochodów dostawczych z segmentu 1B (tzw. „małych furgonetek”), lecz równie ładownego i funkcjonalnego, zapewniającego niskie koszty eksploatacji oraz sprzedawanego w dostępnej cenie.
Wymiary. Wyróżniający się oryginalnym i dynamicznym stylem, Fiat Fiorino ma 3,86 m długości, 1,72 m wysokości i 1,71 m szerokości. Dzięki kompaktowym wymiarom zewnętrznym samochód może łatwo poruszać się w każdym centrum miasta, a dodatkowo ułatwia to średnica skrętu wynosząca zaledwie 9,95 m.
Wygląd. „Zadziorny” i „dynamiczny” przód auta harmonijnie komponuje się z tylną częścią jego nadwozia, o regularnych liniach, stwarzając już na pierwszy rzut oka wrażenie auta solidnego i obszernego, o dużej ładowności. Podkreśla to też opływowa linia boków, dodająca modelowi dynamiki (należy podkreślić, że w wersji furgon całkowicie gładki bok daje większe możliwości personalizacji samochodu dzięki naklejkom). Duże zderzaki, pozbawione ostrych krawędzi i boczne osłony gwarantują maksymalną ochronę samochodu, zwłaszcza podczas zderzeń z przy małej prędkości jazdy.
Szczególną uwagę poświęcono przestrzeni ładunkowej. Jej pojemność wynosi 2,5 m³, a długość przedziału ładunkowego wynosi ponad 1,5 m. To prawdziwy rekord, jeśli weźmiemy pod uwagę, że zewnętrzna długość samochodu wynosi poniżej 3,9 m. Z ładownością równą 610 kg (łącznie z kierowcą), nowy Fiorino stanowi rewolucyjny samochód w segmencie małych furgonów. Operacje załadunku i rozładunku są ułatwione dzięki wyjątkowo niskiemu progowi załadunkowemu (527 mm) oraz bocznym drzwiom przesuwnym, oraz tylnym z dwoma bardzo szerokimi skrzydłami. Co więcej, aby bezpiecznie przewozić towar, Fiorino wyposażono w sześć solidnych i praktycznych punktów kotwiczenia ładunku, a także przegrodę oddzielającą, chroniącą kierowcę przed przedostaniem się ładunku do kabiny.
Zadbano także o wygląd i zagospodarowanie kabiny, która jest pełna światła, wygodna. Zapewnia kierowcy pozycję taką jak w samochodach osobowych – idealną, by pokonywać drogę w optymalnych warunkach psychofizycznych, z obszerną przestrzenią (schowki, kieszenie i półki) do przechowywania różnych przedmiotów. Wszystko zostało opracowane z maksymalną dbałością o czynniki związane z ergonomią, komfortem akustycznym, klimatycznym i wibracyjnym. Jak wiadomo, dobre samopoczucie w kabinie to bardzo ważny aspekt dla użytkownika samochodu dostawczego, który spędza długie godziny za kierownicą, często w trudnych warunkach.
W Fiorino miejsce kierowcy stwarza ogólne wrażenie komfortu połączonego z praktycznością, dzięki symetrycznej i modułowej desce rozdzielczej – w kształcie litery „T” – która sprawia, że w zasięgu ręki i wzroku prowadzącego samochód znajdują się wszystkie przełączniki oraz liczne wskaźniki. Komfort jazdy oznacza również możliwość dysponowania klimatyzacją, która utrzymuje właściwą temperaturę oraz stopień wilgotności wewnątrz pojazdu i która może szybko zapewnić odmrożenie szyb (dzięki aż ośmiu wylotom powietrza natężenie wydobywającego się z nich powietrza osiąga 400 m3/h).
Również dla zapewnienia dobrego samopoczucia w kabinie, w nowym Fiorino dostępny jest nowoczesny system audio-infotelematyczny, który obejmuje radio z odtwarzaczem CD lub MP3, sprzęt stereo z czterema głośnikami i zestaw głośnomówiący Bluetooth.
Silniki. Nowy Fiorino może być symbolem „wydajności i produktywności”, co dla użytkownika pojazdu przekłada się na wyjątkowo niskie koszty eksploatacji (zużycie paliwa, terminy przeglądów okresowych i koszty naprawy) oraz takie zalety, jak przyspieszenie i duża elastyczność, nawet przy obciążonym samochodzie. To zasługa dwóch dostępnych silników Euro 4: jednostki benzynowej 1.4 o mocy 73 KM i turbodiesla 1.3 Multijet o mocy 75 KM.
W połączeniu z manualną 5-biegową skrzynią oraz automatyczną skrzynią biegów z 6 przełożeniami, 1.3 Multijet stanowi prawdziwy przełom technologiczny, który w praktyce oznacza zmniejszenie zużycia paliwa (4,5 l/100 km w cyklu miejskim, co przekłada się na tysiąc kilometrów zasięgu przy pełnym zbiorniku paliwa); redukcję emisji spalin (zawartość CO2 wynosi zaledwie 119 g/km, a w pierwszych miesiącach 2008 roku dostępny będzie również filtr cząstek stałych); cichszą pracę (w związku z „wielokrotnymi wtryskami”); mniejsze wibracje i błyskotliwe osiągi (prędkość maksymalna wynosi 157 km/h).
Również jeśli chodzi o bezpieczeństwo, nowy Fiorino plasuje się na szczycie swojej kategorii. Przykładem jest między innymi nadwozie o zróżnicowanej sztywności, mocny i skuteczny układ hamulcowy, system ABS wraz z EBD, 3-punktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami obciążenia, hydrauliczne wspomaganie kierownicy oraz poduszka powietrzna kierowcy (na zamówienie dostępne są również poduszka dla pasażera, boczne poduszki powietrzne oraz tylne czujniki parkowania).
Nowy Fiorino może się poszczycić dynamicznym zachowaniem oraz doskonałą przyczepnością do drogi. To przede wszystkim zasługa niezawodnego i sprawdzonego schematu zawieszeń (przód – niezależne typu Mc Pherson, tył z „belką skrętną”) oraz wysokiej wytrzymałości skrętnej: 133 000 daNm/rad kompletnego samochodu (nadwozie, przednia szyba, przednie drzwi, drzwi skrzydłowe bez bocznych drzwi przesuwnych). Nie mniej ważne jest to, że do zabezpieczenia ładunku przed ewentualną kradzieżą, w nowym samochodzie dostawczym zapewniono osobne zamykanie przednich i tylnych drzwi (można więc korzystać z przedziału ładunkowego gdy kabina jest zamknięta) oraz blokadę „dead-lock”, która chroni auto przed próbami włamania, dezaktywując klamki wewnętrzne drzwi oraz wszystkie mechanizmy połączone z zamkami.
Nowy Fiorino Cargo występuje w szerokiej i rozbudowanej gamie, która powstała z połączenia dwóch poziomów wyposażenia i dziesięciu kolorów nadwozia. Uzupełniają ją długa lista kolorów pozaseryjnych, przeznaczonych głównie dla specjalnych klientów, dwa typy tapicerki oraz aż dziewięć możliwych konfiguracji nadwozia bez drzwi przesuwnych, z jednymi lub dwoma bocznymi drzwiami przesuwnymi, blaszanymi lub przeszklonymi oraz z tylnymi drzwiami z dwoma asymetrycznymi skrzydłami (60/40), również blaszanymi lub przeszklonymi. Ponadto samochód zapewnia wyspecjalizowanym firmom, zajmującym się adaptacją samochodów, możliwość przerobienia nowego Fiorino z zastosowaniem różnego typu wyposażenia, jak chłodnia, ruchomy warsztat, itp.
W pierwszych miesiącach 2008 roku będzie dostępny pakiet wyposażenia o nazwie Adventure, który rozszerzy możliwości zastosowania Fiorino Cargo. Jego wyjątkowe „powołanie miejskie”, zostanie wzbogacone również o opcje przeznaczone specjalnie do użytkowania na wsi, lub na trasach trudnych, nieutwardzonych drogach (place budowy, budowa sieci dróg i kolei, itp.). Fiorino Cargo z pakietem Adventure będzie wyposażony w podniesione zawieszenie, koła 15″, fartuchy przeciwbłotne w standardzie, osłonę pod silnikiem zintegrowaną z przednim zderzakiem oraz szersze osłony nadwozia.
Równocześnie zadebiutuje gama Combi przeznaczona do przewozu osób i towarów (aż do 5 osób + 270 kg) i dostępna z dwoma typami wyposażenia. Oferta Combi, wywodząca się bezpośrednio z rodziny Cargo, spełnia potrzeby specjalnych klientów, łącząc komfort oraz styl z praktycznością i racjonalnością. Mocne punkty tej wersji to precyzyjność wykończeń oraz duża możliwość konfigurowania części ładunkowej, co sprawia, że jest to idealna odpowiedź na potrzeby związane z pracą typu mieszanego (przewóz brygad robotników oraz materiałów i narzędzi lub samych materiałów). Ponadto, tylną 3-osobową kanapę można złożyć, a nawet wyjąć, co sprawia że Combi może mieć praktycznie tę samą pojemność co wersja Cargo.
Należy podkreślić, że również w gamie Combi dostepny będzie pakiet wyposażenia Adventure z tymi samymi elementami wyposażenia co w wersji Cargo Adventure. Całość tych rozwiązań sprawia, że Combi Adventure to idealny samochód do najcięższych i najtrudniejszych zadań, takich jak jazda po placach budowy, obszarach wiejskich i po wszelkich drogach z nieutwardzonymi nawierzchniami.
źródło: Fiat