Premiera tego modelu miała miejsce w 1983 roku. „33” zastąpił model Alfa Romeo Alfasud. Przez cały okres produkcji, auto dwukrotnie poddano „face liftingowi”: pierwszy w 1986 roku (Serie 2), drugi w 1989 roku (Serie 3 – Nuova).
Na rynku można było także kupić wersję kombi – tzw. SportWagon.
Dostępnych było kilka wersji silnikowych począwszy od 1.4 do 1.7, oraz 1.8 diesel. „33” produkowana była przede wszystkim z przednim napędem. Dostępne były również modele ze zmiennym napędem na cztery koła oraz ze stałym – tzw. Permanent 4. Alfa Romeo 33 charakteryzowały się mocnymi silnikami – od 90 KM do 132 KM.
Standardowe wyposażenie Alfa Romeo 33 stanowił m.in. w centralny zamek i elektrycznie opuszczane szyby. Dodatkowo wyposażano auta we wspomaganie kierownicy, ABS, klimatyzację, elektryczne lusterka, felgi aluminiowe.
Samochody początkowo wyposażone były w gaźnik, z czasem zastąpiony wersjami z dwoma gaźnikami lub we wtrysk paliwa. W najlepszej wersji silnikowej auto osiągało przyspieszenie od 0 – 100 km/h w 8,4 sekundy, co jak na ówczesne czasy, było imponującym osiągnięciem.
Wybrane modele Alfa Romeo 33 posiadały również komputer pokładowy, nazywany Alfa Control, zawierający zestaw diod w desce sygnalizujących awarię: żarówek świateł stopu, przednich świateł, układu wspomagania, układu chłodzenia i układu smarowania.