Zewnętrzny kształt całkiem nowego Volvo S40 stanowi ewolucję nowoczesnej stylizacji nadwozi Volvo zaś wnętrze jest czymś rewolucyjnym. Najbardziej widoczną nową cechą jest unikatowa opływowa wolno stojąca środkowa konsola, która w elegancki sposób łączy konsolę na tunelu z tablicą rozdzielczą.
Jest to całkowicie nowe rozwiązanie w przemyśle motoryzacyjnym, które opracowano specjalnie dla nowego Volvo S40, a ostatnio pokazane w modelu samochodu studyjnego Volvo VCC.
Elementy sterowania w tej konsoli mają ergonomiczną i funkcjonalną konstrukcję. Większość z nich spełnia kilka funkcji – w logiczny i wygodny sposób. Górna połowa tablicy rozdzielczej służy do obsługi systemu audio i zintegrowanego telefonu, zaś w części dolnej znajdują się elementy sterujące układem klimatyzacji. Za konsolą umieszczono praktyczny schowek na rzeczy osobiste, który jest łatwo dostępny z obu stron.
Krótszy, szerszy i wyższy
Nowe Volvo S40 jest krótsze, ale jednocześnie szersze i wyższe niż jego poprzednik. Dzięki temu jest w nim więcej miejsca we wnętrzu. Maska silnika jest krótka z wyraźnie zaznaczonym przednim profilem kabiny.
Patrząc z góry, nadwozie przypomina kadłub łodzi z zaokrąglonym dziobem, szerokim środkiem i zwężającą się rufą. Wraz z szerokimi przetłoczeniami bocznymi, ten kształt kadłuba tworzy zwarte i atletyczne wrażenie i wpływa na doskonałą aerodynamikę auta.
Rozstaw kół i osi został powiększony – przez co koła znalazły się w zasadzie w narożach pojazdu. Daje to bardzo sportowy wygląd i zapewnia stateczność jazdy . Duży rozstaw osi umożliwia również zastosowanie szerokich drzwi tylnych.
Drzwi Volvo S40 mają wypukły profil – przeciwnie do wklęsłych drzwi większych modeli Volvo. Ta wypukłość wzmacnia wrażenie zwartości i zwiększa szerokość kabiny.
Nowa opatentowana konstrukcja przodu z kilkoma strefami zgniotu
Całkiem nowe Volvo S40 jest samochodem zwartym o niezwykle wysokim poziomie bezpieczeństwa – zarówno czynnego jak i biernego. Intencją firmy Volvo było osiągnąć ten sam wysoki poziom bezpieczeństwa jak w większych modelach Volvo.
Konstrukcja przodu nadwozia Volvo S40 podzielona została na kilka stref. Każda ma inne zadanie w procesie zgniotu auta. Strefy zewnętrzne odpowiadają za większość odkształceń. Im bliżej kabiny pasażerskiej działają siły wyzwolone w momencie zderzenia, tym mniejsze odkształcenia zastosowanych materiałów. Intencja jest taka, aby przy większości zderzeń, kabina pasażerska pozostała nienaruszona.
Aby nadać tym strefom pożądane właściwości, zastosowano stal o różnej wytrzymałości. Zastosowano zatem cztery różne gatunki stali. Poza konwencjonalnym materiałem nadwoziowym, mamy tu trzy stale o podwyższonej wytrzymałości: stal o dużej wytrzymałości, stal o bardzo dużej wytrzymałości i stal o ultra wysokiej wytrzymałości. System podziału na strefy pozwala na to, aby siły zderzenia były pochłaniane w wielce pomysłowy i skuteczny sposób.
Zwarte silniki zwiększają bezpieczeństwo zderzeniowe
Dzięki zwartości konstrukcji, silniki w całkiem nowowym Volvo S40 są o 200 mm węższe. Ponieważ silniki te są instalowane poprzecznie, mniejsza szerokość tworzy więcej miejsca pomiędzy silnikiem i kabiną pasażerską. W razie zderzenia silnik ma możliwość przesunięcia się o co najmniej 150 mm do tyłu, zanim wał korbowy zetknie się z poprzeczką przy przegrodzie.
Całkiem nowe Volvo S40 ma tego samego typu zabezpieczenie wnętrza jakie znajdujemy w większych modelach Volvo – łącznie z układem WHIPS (ochrony kręgosłupa szyjnego), SIPS (ochrony przed skutkami uderzeń bocznych), bocznymi poduszkami powietrznymi i nadmuchiwanymi kurtynami. Całkiem nowe Volvo S40 jest o 54 mm szersze od swojego poprzednika. Mamy w ten sposób więcej miejsca na odkształcenia nadwozia przy uderzeniu w bok. Na obu tylnych siedzeniach zewnętrznych można zainstalować zintegorwane siedzenie dla dzieci w wieku do trzech lat.
Ochrona innych użytkowników drogi
Konstrukcja nowego Volvo S40 charakteryzuje się czystymi gładkimi liniami i zaokrąglonymi narożami. Łuki i płaty są tak ukształtowane, aby w razie wypadku ograniczyć ryzyko obrażeń odnoszonych przez pieszych i rowerzystów. Przed zderzakiem mamy konstrukcję pochłaniającą energię tak, aby ograniczyć możliwość urazów nóg.
Maska silnika i przednie błotniki zaprojektowano tak, aby pochłaniały energię zderzenia. Pomaga to ograniczyć zagrożenie urazów głowy. Poza tym, nowe zwarte silniki benzynowe dają duży – 70-milimetrowy – prześwit pomiędzy głowicą silnika i maską.
Stabilna charakterystyka prowadzenia
Dzięki zaawansowanym metodom projektowania, nadwozie całkiem nowego Volvo S40 jest o 68 procent sztywniejsze niż w przypadku jego poprzednika. Sztywność na skręcanie zwiększa stabilność i przewidywalność zachowania się na drodze. Konstrukcja podwozia auta z szerokim rozstawem kół i dużym rozstawem osi ma również doskonały wpływ na stateczność pojazdu.
Zawieszenie kół jest całkowicie niezależne. Zastosowano kolumny ze sprężynami z przodu i wielowahaczowy układ z tyłu. Tylne zawieszenie cechuje się, w pewnym stopniu, bierną kierowalnością tak, aby przeciwdziałać uślizgom kół.
Całkiem nowe Volvo S40 wyposażono w niezwykle potężny układ hamulcowy z ABS – z elektronicznym rozdziałem siły hamowania tylnych kół i automatycznym wspomaganiem hamowania awaryjnego – EBA (wspomaganie hamowania awaryjnego). Tarcze hamulcowe przednich kół są chłodzone. Średnica tarcz zależna jest od mocy silnika (do 16,5 cala – ok. 419 mm).
Unikalny inteligentny system informacji kierowcy (IDIS)
Całkiem nowe Volvo S40 otrzymało system IDIS – inteligentny system informacji kierowcy. IDIS jest światową nowinką w przemyśle samochodowym, która powstała pod wpływem techniki stosowanej w samolotach myśliwskich. System ten pomaga kierowcy w unikaniu rozpraszania uwagi podczas prowadzenia.
Kiedy sytuacja drogowa wymaga od kierowcy pełnej uwagi i koncentracji – na przykład podczas wyprzedzania lub hamowana, sygnały ze zintegrowanego telefonu GSM i pewne informacje peryferyjne zostają opóźnione do czasu, gdy sytuacja na drodze staje się łatwiejsza.
IDIS stanowi wyposażenie standardowe wszystkich wersji całkiem nowego modelu Volvo S40 – niezależnie od tego, czy auto jest wyposażone w zintegrowany telefon, czy nie.
Potężne silniki zapewniają aksamitnie płynną jazdę
Pomimo swej zwartości, całkiem nowe Volvo S40 ma poprzeczny rzędowy silnik pięciocylindrowy, który jest czymś wyjątkowym w tej klasie pojazdów.
Większość zewnętrznych podzespołów silnika zaprojektowano w taki sposób, aby można go niezwykle ciasno umieścić.
Wynik jest taki, że silnik jest o 200 mm węższy i 25 mm krótszy niż w większych modelach Volvo. Taka zwartość powoduje, że silnik jest lżejszy. Wraz z architekturą pojazdów Volvo – czyli poprzecznym ustawieniem – daje to również wysokie bezpieczeństwo zderzeniowe, ponieważ mamy w komorze silnikowej więcej przestrzeni na odkształcenia.
Nowe rzędowe silniki pięciocylindrowe mają pojemność skokową 2,4 i 2,5 litra. Pięć cylindrów i duża pojemność skokowa zapewniają duży moment obrotowy już przy małej prędkości obrotowej – i płynne przyspieszanie auta.
Najmocniejszy silnik – T5 – osiąga moc maksymalną 220 KM i moment 320 Nm. Volvo S40 T5 będzie z czasem oferowane z napędem na wszystkie koła – w wersji AWD, która weszła do sprzedaży w roku 2004.
Volvo S40 było również dostępne z silnikami wolnossącymi (o mocy 170 i 140 KM) – oraz z całkiem nowym silnikiem wysokoprężnym (136 KM).
Skrzynia biegów z modeli R
Sześciostopniowa mechaniczna skrzynia biegów, którą opracowano dla modeli Volvo S60 R i V70 R była zastosowana w Volvo S40 T5.
Auta napędzane silnikami wolnossącymi będą wyposażone w pięciostopniową skrzynię biegów Volvo nowej generacji.
Automatyczna skrzynia biegów dla Volvo S40 jest taka sama, jaką stosowano w większych modelach Volvo. Jest to jednostka pięciostopniowa z adaptacyjnym schematem zmiany przełożeń. Inaczej mówiąc przystosowuje się ona do aktualnego stylu jazdy.
Silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem będzie standardowo kojarzony z sześciostopniową mechaniczną skrzynią biegów. Pozwoli to na płynne przyspieszanie, które zawdzięczamy doskonałemu momentowi obrotowemu w każdym zakresie pracy silnika.
Podwozie o właściwościach dużego samochodu
Volvo S40 zostało opracowane w tym samym duchu co Volvo S60 i Volvo S80. Doświadczenia zdobyte przy produkcji zaawansowanego technologicznie modelu Volvo S60 R stanowiły podstawę do opracowania nowego modelu S40.
Układ przeniesienia mocy z silnikiem pięciocylindrowym stanowi podstawę charakterystyki typowej dla dużego auta. Technika podwozia została również zaczerpnięta z większych modeli Volvo. Niezależne zawieszenie kół z układem wielowahaczowym z tyłu daje znakomitą kombinację komfortu i spójnego reagowania. Szerszy rozstaw kół i większy rozstaw osi – w porównaniu z obecnie produkowanym modelem Volvo S40 – również przyczyniają się do stabilnego zachowania się pojazdu na drodze. Układ kierowniczy jest elektrohydrauliczny, bardzo lekki i precyzyjny.
Staranny dobór materiałów i technologii
Volvo S40 produkowane było w najnowocześniejszych na świecie zakładach produkcyjnych. Technologia produkcji, jak również stosowane materiały i substancje wykorzystywane podczas produkcji, były dobierane tak, aby zminimalizować zagrożenie dla zdrowia – zarówno pracowników jak i użytkowników.
Technologie były dobrane pod kątem minimalnego wpływu na otoczenie, a więc uzyskania minimalnej toksyczności spalin. Tak jak w przypadku wszystkich aut Volvo, nowe Volvo S40 było przygotowane w dużym stopniu do recyklingu.
źródło: Volvo