Volvo S40 i Volvo V40 – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Zewnętrzny kształt całkiem Volvo S40 stanowi ewolucję nowoczesnej stylizacji nadwozi Volvo zaś wnętrze jest czymś rewolucyjnym. Najbardziej widoczną nową cechą jest unikatowa opływowa wolno stojąca środkowa konsola, która w elegancki sposób łączy konsolę na tunelu z tablicą rozdzielczą.

Jest to całkowicie nowe rozwiązanie w przemyśle motoryzacyjnym, które opracowano specjalnie dla nowego Volvo S40, a ostatnio pokazane w modelu samochodu studyjnego Volvo VCC.

Elementy sterowania w tej konsoli mają ergonomiczną i funkcjonalną konstrukcję. Większość z nich spełnia kilka funkcji – w logiczny i wygodny sposób. Górna połowa tablicy rozdzielczej służy do obsługi systemu audio i zintegrowanego telefonu, zaś w części dolnej znajdują się elementy sterujące układem klimatyzacji. Za konsolą umieszczono praktyczny schowek na rzeczy osobiste, który jest łatwo dostępny z obu stron.

Krótszy, szerszy i wyższy
Nowe Volvo S40 jest krótsze, ale jednocześnie szersze i wyższe niż jego poprzednik. Dzięki temu jest w nim więcej miejsca we wnętrzu. Maska silnika jest krótka z wyraźnie zaznaczonym przednim profilem kabiny.

Patrząc z góry, nadwozie przypomina kadłub łodzi z zaokrąglonym dziobem, szerokim środkiem i zwężającą się rufą. Wraz z szerokimi przetłoczeniami bocznymi, ten kształt kadłuba tworzy zwarte i atletyczne wrażenie i wpływa na doskonałą aerodynamikę auta. Rozstaw kół i osi został powiększony – przez co koła znalazły się w zasadzie w narożach pojazdu. Daje to bardzo sportowy wygląd i zapewnia stateczność jazdy . Duży rozstaw osi umożliwia również zastosowanie szerokich drzwi tylnych. Drzwi Volvo S40 mają wypukły profil – przeciwnie do wklęsłych drzwi większych modeli Volvo. Ta wypukłość wzmacnia wrażenie zwartości i zwiększa szerokość kabiny.

Nowa opatentowana konstrukcja przodu z kilkoma strefami zgniotu
Całkiem nowe Volvo S40 jest samochodem zwartym o niezwykle wysokim poziomie bezpieczeństwa – zarówno czynnego jak i biernego. Intencją firmy Volvo było osiągnąć ten sam wysoki poziom bezpieczeństwa jak w większych modelach Volvo.

Konstrukcja przodu nadwozia Volvo S40 podzielona została na kilka stref.  Każda ma inne zadanie w procesie zgniotu auta. Strefy zewnętrzne odpowiadają za większość odkształceń. Im bliżej kabiny pasażerskiej działają siły wyzwolone w momencie zderzenia, tym mniejsze odkształcenia zastosowanych materiałów. Intencja jest taka, aby przy większości zderzeń, kabina pasażerska pozostała nienaruszona.

CZYTAJ DALEJ  Audi 50 - dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie


Aby nadać tym strefom pożądane właściwości, zastosowano stal o różnej wytrzymałości. Zastosowano zatem cztery różne gatunki stali. Poza konwencjonalnym materiałem nadwoziowym, mamy tu trzy stale o podwyższonej wytrzymałości: stal o dużej wytrzymałości, stal o bardzo dużej wytrzymałości i stal o ultra wysokiej wytrzymałości. System podziału na strefy pozwala na to, aby siły zderzenia były pochłaniane w wielce pomysłowy i skuteczny sposób.

Zwarte silniki zwiększają bezpieczeństwo zderzeniowe
Dzięki zwartości konstrukcji, silniki w całkiem nowym Volvo S40 są o 200 mm węższe. Ponieważ silniki te są instalowane poprzecznie, mniejsza szerokość tworzy więcej miejsca pomiędzy silnikiem i kabiną pasażerską. W razie zderzenia silnik ma możliwość przesunięcia się o co najmniej 150 mm do tyłu, zanim wał korbowy zetknie się z poprzeczką przy przegrodzie.

Całkiem nowe Volvo S40 ma tego samego typu zabezpieczenie wnętrza jakie znajdujemy w większych modelach Volvo – łącznie z układem WHIPS (ochrony kręgosłupa szyjnego), SIPS (ochrony przed skutkami uderzeń bocznych), bocznymi poduszkami powietrznymi i nadmuchiwanymi kurtynami. Całkiem nowe Volvo S40 jest o 54 mm szersze od swojego poprzednika. Mamy w ten sposób więcej miejsca na odkształcenia nadwozia przy uderzeniu w bok.
Na obu tylnych siedzeniach zewnętrznych można zainstalować zintegorwane siedzenie dla dzieci w wieku do trzech lat.

Ochrona innych użytkowników drogi
Konstrukcja całkiem nowego Volvo S40 charakteryzuje się czystymi gładkimi liniami i zaokrąglonymi narożami. Łuki i płaty są tak ukształtowane, aby w razie wypadku ograniczyć ryzyko obrażeń  odnoszonych przez pieszych i rowerzystów. Przed zderzakiem mamy konstrukcję pochłaniającą energię  tak, aby ograniczyć możliwość urazów nóg.

Maska silnika i przednie błotniki zaprojektowano tak, aby pochłaniały energię zderzenia. Pomaga to ograniczyć zagrożenie urazów głowy. Poza tym, nowe zwarte silniki benzynowe dają duży – 70-milimetrowy – prześwit pomiędzy głowicą silnika i maską.

Stabilna charakterystyka prowadzenia
Dzięki zaawansowanym metodom projektowania, nadwozie całkiem nowego Volvo S40 jest o 68 procent sztywniejsze niż w przypadku  jego poprzednika. Sztywność na skręcanie zwiększa stabilność i przewidywalność zachowania się na drodze. Konstrukcja podwozia auta z szerokim rozstawem kół i dużym rozstawem osi ma również doskonały wpływ na stateczność pojazdu.

Zawieszenie kół jest całkowicie niezależne. Zastosowano kolumny ze sprężynami z przodu i wielowahaczowy układ z tyłu. Tylne zawieszenie cechuje się, w pewnym stopniu, bierną kierowalnością tak, aby przeciwdziałać uślizgom kół.

Całkiem nowe Volvo S40 wyposażono w niezwykle potężny układ hamulcowy z ABS – z elektronicznym rozdziałem siły hamowania tylnych kół i automatycznym wspomaganiem hamowania awaryjnego – EBA (wspomaganie hamowania awaryjnego). Tarcze hamulcowe przednich kół są chłodzone. Średnica tarcz zależna jest od mocy silnika (do 16,5 cala – ok. 419 mm).

Unikalny inteligentny system informacji kierowcy (IDIS)
Całkiem nowe Volvo S40 otrzymało system IDIS – inteligentny system informacji kierowcy. IDIS jest światową nowinką w przemyśle samochodowym, która powstała pod wpływem techniki stosowanej w samolotach myśliwskich. System ten pomaga kierowcy w unikaniu rozpraszania uwagi podczas prowadzenia.

Kiedy sytuacja drogowa wymaga od kierowcy pełnej uwagi i koncentracji – na przykład podczas wyprzedzania lub hamowana, sygnały ze zintegrowanego telefonu GSM i pewne informacje peryferyjne zostają opóźnione do czasu, gdy sytuacja na drodze staje się łatwiejsza.
IDIS stanowi wyposażenie standardowe wszystkich wersji całkiem nowego modelu Volvo S40 – niezależnie od tego, czy auto jest wyposażone w zintegrowany telefon, czy nie.

CZYTAJ DALEJ  Audi A4 - dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Potężne silniki zapewniają aksamitnie płynną jazdę
Pomimo swej zwartości, całkiem nowe Volvo S40 ma poprzeczny rzędowy silnik pięciocylindrowy, który jest czymś wyjątkowym w tej klasie pojazdów. Większość zewnętrznych podzespołów silnika zaprojektowano w taki sposób, aby można go niezwykle ciasno umieścić. Wynik jest taki, że silnik jest o 200 mm węższy i 25 mm krótszy niż w większych modelach Volvo. Taka zwartość powoduje, że silnik jest lżejszy. Wraz z architekturą pojazdów Volvo – czyli poprzecznym ustawieniem – daje to również wysokie bezpieczeństwo zderzeniowe, ponieważ mamy w komorze silnikowej więcej przestrzeni na odkształcenia.


Nowe rzędowe silniki pięciocylindrowe mają pojemność skokową 2,4 i 2,5 litra. Pięć cylindrów i duża pojemność skokowa zapewniają duży moment obrotowy już przy małej prędkości obrotowej – i płynne przyspieszanie auta.
Najmocniejszy silnik – T5 – osiąga moc maksymalną 220 KM i moment 320 Nm. Volvo S40 T5 będzie z czasem oferowane z napędem na wszystkie koła – w wersji AWD, która wejdzie do sprzedaży w roku 2004. Całkiem nowe Volvo S40 będzie również dostępne z silnikami wolnossącymi (o mocy 170 i 140 KM) – oraz z całkiem nowym silnikiem wysokoprężnym (136 KM).

Skrzynia biegów z modeli R
Sześciostopniowa mechaniczna skrzynia biegów, którą opracowano dla modeli Volvo S60 R i V70 R będzie zastosowana w Volvo S40 T5. Auta napędzane silnikami wolnossącymi będą wyposażone w pięciostopniową skrzynię biegów Volvo nowej generacji. Automatyczna skrzynia biegów dla Volvo S40 jest taka sama, jaką stosowano w większych modelach Volvo. Jest to jednostka pięciostopniowa z adaptacyjnym schematem zmiany przełożeń. Inaczej mówiąc przystosowuje się ona do aktualnego stylu jazdy.


Silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem będzie standardowo kojarzony z sześciostopniową mechaniczną skrzynią biegów. Pozwoli to na płynne przyspieszanie, które zawdzięczamy doskonałemu momentowi obrotowemu w każdym zakresie pracy silnika.

Podwozie o właściwościach dużego samochodu
Całkiem nowe Volvo S40 zostało opracowane  w tym samym duchu co Volvo S60 i   Volvo S80. Doświadczenia zdobyte przy produkcji zaawansowanego technologicznie modelu Volvo S60 R stanowiły podstawę do opracowania nowego modelu S40. Układ przeniesienia mocy z silnikiem pięciocylindrowym stanowi podstawę charakterystyki typowej dla dużego auta. Technika podwozia została również zaczerpnięta z większych modeli Volvo. Niezależne zawieszenie kół z układem wielowahaczowym z tyłu daje znakomitą kombinację komfortu i spójnego reagowania. Szerszy rozstaw kół i większy rozstaw osi – w porównaniu z obecnie produkowanym modelem Volvo S40 – również przyczyniają się do stabilnego zachowania się pojazdu na drodze. Układ kierowniczy jest elektrohydrauliczny, bardzo lekki i precyzyjny.

Staranny dobór materiałów i technologii
Całkiem nowe Volvo S40 produkowane jest w najnowocześniejszych na świecie zakładach produkcyjnych. Technologia produkcji, jak również stosowane materiały i substancje wykorzystywane podczas produkcji, są dobierane tak, aby zminimalizować zagrożenie dla zdrowia – zarówno pracowników jak i użytkowników.

CZYTAJ DALEJ  Opel Ascona B — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie


Technologie są dobrane pod kątem minimalnego wpływu na otoczenie, a więc uzyskania minimalnej toksyczności spalin. Tak jak w przypadku wszystkich aut Volvo, całkiem nowe Volvo S40 będzie przygotowane w dużym stopniu do recyklingu.

 

źródło: Volvo