Wprowadzenie na rynek modelu Yeti to jednocześnie debiut Škoda Auto w segmencie samochodów SUV, czyli Sport Utility Vehicle. Pod tą nazwą kryje się pojazd łączący cechy komfortowego samochodu osobowego z samochodem o bardzo dobrych zdolnościach do poruszania się w terenie. Oficjalna premiera Škody Yeti miała miejsce podczas Geneva Motor Show 2009.
Yeti to kompaktowy SUV rywalizujący z modelami takimi jak Nissan Qashqai, Kia Sportage, Hyundai Tucson, Suzuki Grand Vitara czy Toyota RAV4.
Należy podkreślić jedną z głównych cech, znacząco wyróżniającą go spośród grona konkurentów – wyjątkowe niskie spalanie przy znakomitych osiągach. – Takie zapewnienia producenta to dobry sygnał w obecnych czasach, kiedy SUV-y kojarzą się często z autami paliwożernymi i trującymi środowisko.
Połączenie dobrych właściwości jezdnych z dbałością o kieszeń kierowcy i czyste powietrze zapewnia przede wszystkim odpowiednio skonfigurowana gama silników. Klienci mają do wyboru dwa silniki benzynowe i trzy jednostki wysokoprężne dostępne w zależności od wyposażenia auta w napęd na przednią lub obie osie.
Premierą w koncernie Škoda Auto będzie zastosowanie pod maską Yeti turbodoładowanej jednostki 1.2 TSI o mocy 105 KM. Zużycie paliwa mieści się w jego przypadku zgodnie z ideą downsizingu na bardzo niskim poziomie, ale jednocześnie wysoki moment obrotowy dostępny już przy niskich obrotach zapewnia autu dobrą dynamikę.
Drugim motorem benzynowym jest 1.8 TSI o mocy 160 KM (stosowany z napędem na cztery koła), dobrze znany z najnowszych generacji modeli Octavia i Superb. Wszystkie turbodoładowane silniki wysokoprężne dostępne w Yeti wykorzystują technologię common rail. Ich gamę otwiera 2.0 TDI o mocy 110 KM (z napędem na przednie koła lub 4×4), a pozostałe dwa to: 2.0 TDI/140 KM (4×4) oraz 2.0 TDI/170 KM (4×4).
Podobnie jak w Nowej Škodzie Octavia 4×4 i Škodzie Superb 4×4, w Yeti także zastosowano system Haldex czwartej generacji. Stały napęd na obie osie błyskawicznie reaguje na zmieniające się warunki drogowe, a moment obrotowy jest niezwłocznie rozdzielany na poszczególne koła w proporcjach zależnych od przyczepności nawierzchni. Haldex dba dodatkowo o pełną kompatybilność z innymi systemami kontroli trakcji jak ABS i ESP, dzięki czemu podnosi się bezpieczeństwo jazdy, a samochód znakomicie prowadzi się na każdej drodze. W modelu dostępne będą także automatyczne przekładnie DSG występujące w wariancie 6- i 7-stopniowym.
Płyta podłogowa, na której zbudowany został model Yeti, jest konstrukcją świetnie sprawdzającą się już w znanej i docenianej Škodzie Octavia. Nowe tylne zawieszenie wielowahaczowe o zmodyfikowanej konstrukcji zapewnia bardzo dobrą przyczepność i stabilność pojazdu nawet w trudnych warunkach drogowych. Dodatkowo pozwala na wygospodarowanie większej ilości miejsca dla pasażerów podróżujących z tyłu oraz na przestrzeń bagażową – atrybutów charakterystycznych dla wszystkich modeli Škoda. Podstawową przestrzeń bagażową wynoszącą 405 litrów można dodatkowo powiększyć do poziomu 1760 litrów dzięki wykorzystaniu znanego z modelu Roomster systemu aranżacji tylnych foteli VarioFlex. Pozwala on na łatwe przesuwanie niezależnych siedzeń, składanie oparć lub całkowity demontaż w ciągu kilkudziesięciu sekund.
Warto zwrócić uwagę, że długość produkcyjnej wersji modelu Yeti zwiększyła się o ok. 40 cm w stosunku do modelu koncepcyjnego. Wymiary zewnętrzne bryły samochodu to 4,22 m długości, 1,68 m wysokości i 1,79 m szerokości przy rozstawie osi 2,58 m, identycznym jak w Škodzie Octavia.
Nowością w modelu Yeti, nieznaną do tej pory w innych modelach wyposażonych w napęd 4×4, np. uterenowionej Škodzie Octavia Scout, Octavia 4×4 i Superb 4×4, jest tryb Off-road. Przy pomocy jednego gestu możemy przełączyć elektroniczne systemy auta na zestrojenie terenowe. Dzięki temu, specyficznie do warunków drogowych, zareagują systemy ABS, ASR i EDS i zmieni się czułość pedału gazu, ułatwiając utrzymanie pełnej kontroli podczas ruszania na powierzchni o małej przyczepności. Tryb Off-road ułatwia także zjazd ze stoków o dużym nachyleniu oraz we współpracy z Hill Hold Control zapobiega staczaniu się pojazdu podczas ruszania pod górę.
źródło: Skoda