SEAT Ibiza trzeciej piątej generacji stanowi innowacyjną propozycję, której jakość, sportowy charakter oraz nowa koncepcja „wzornictwa strzały” („Arrow Design”) doskonale łączą się z wysokim poziomem bezpieczeństwa oraz komfortem. Samochód pokazuje, jak dobrze nowa platforma, opracowana przez Grupę VW dla tego segmentu samochodów, adaptuje się do tej nowej konstrukcji.
Prezentowana Ibiza produkowany jest wyłącznie w zakładach Martorell przy zastosowaniu najnowszych technologii. Pozwoliło to skrócić czas opracowania konstrukcji o 14 miesięcy, w porównaniu z poprzednim modelem SEAT-a Ibizy. Na wstępnym etapie rozwoju, zamiast tradycyjnych, fizyczny modeli, wykorzystano komputerowe modele wirtualne. W rezultacie, skrócono czas opracowywania konstrukcji, obniżono koszty projektu, lecz przede wszystkim uzyskano najwyższą jakość w segmencie.
Szczególną uwagę zwrócono na detale samochodu, tak zewnętrzne, jak i wewnętrzne. W nowym modelu można znaleźć szereg elementów, które zostały opracowane z niezwykłą dbałością o szczegóły, na przykład detale deski rozdzielczej, tablicy przyrządów, nowe dysze układu nawiewu lub też konsola centralna, w której możliwe jest umieszczenie nowo zaprojektowanego radioodbiornika, wyposażonego w łącze Bluetooth, którym można sterować także za pomocą przełączników umieszczonych w kolumnie kierownicy.
Zewnętrznie, nowa koncepcja „wzornictwa strzały” („Arrow Design”) stanowi odważną deklarację, w której nisko umieszczone przednie reflektory oraz osłona chłodnicy nadają samochodowi sportową , dynamiczną sylwetkę. Nowa filozofia projektowania jest także widoczna w zmienionej, dynamicznej linii opływającej boki samochodu. Solidna konstrukcja tyłu samochodu oraz atrakcyjny kształt nadkoli stanowią dopełnienie wyglądu nowego SEAT-a Ibizy, pierwszego produkcyjnego modelu, zaprojektowanego przez dyrektora ds. projektowania firmy SEAT, Luca Donckerwolke.
Nowa platforma
Nowa platforma, wykorzystana w konstrukcji nowego SEAT-a Ibizy, pozwoliła na wydłużenie rozstawu osi 7 mm oraz na poszerzenie rozstawu kół, o 30 mm z przodu oraz, o 33 mm z tyłu samochodu. Oznacza to modyfikację konstrukcji przekładni kierowniczej, elementów przedniego podwozia, drążków stabilizatora, drążków wahacza oraz mocowanych do nadwozia silent-bloków.
Zwiększona odległość pomiędzy osiami oraz koła o większej średnicy pozwoliły na ewolucję koncepcji „zwinnego podwozia” („Agile Chassis”), co wpłynęło na poprawienie sprawności zawieszenia, układu kierowniczego oraz układu hamulcowego.
Wszystkie te zmiany zapewniły nowemu modelowi SEAT-a poprawioną dynamikę, zwiększony komfort jazdy, więcej miejsca w środku oraz większą praktyczność. Zwiększona o 8% pojemność bagażnika czyni z nowej Ibizy lidera w tym segmencie samochodów – 292 litry pojemności (25 więcej, niż w poprzednim modelu SEAT-a Ibizy.)
Wsparcie dla środowiska
Nowy model SEAT-a Ibizy jest przyjazny dla środowiska – pojazd może niemalże w całości zostać poddany recyklingowi, a jego poziom emisji CO2 został obniżony dla wszystkich wersji silnikowych. W przypadku silników wysokoprężnych, poziomy emisji nie przekraczają 120 g/km, a w przypadku silników benzynowych, są one niższe, niż 160 g/km.
Dużo czasu poświęcono również bezpieczeństwu, wykorzystując rozbudowane symulacje komputerowe, przeprowadzając rzeczywiste testy zderzeniowe oraz pokonując samochodem, w ramach testów drogowych, ponad 2 miliony kilometrów. Dodanie standardowej poduszki powietrznej, chroniącej głowę i klatkę piersiową, zwiększa w nowej Ibizie bezpieczeństwo pasażerów. Zadbano również o bezpieczeństwo pieszych, wraz z wprowadzeniem nowej konstrukcji maski oraz przedniego zderzaka.
Co więcej, Ibiza 2008 jest wyposażana standardowo, na wybranych rynkach takich, jak Hiszpania, czy też Niemcy, w elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy ESP, jak również w układ Hill Hold Control, który pozwala na utrzymanie samochodu w miejscu, na pochyłej drodze, przez dwie sekundy, w czasie pomiędzy puszczeniem pedału hamulca oraz naciśnięciem pedału przyspieszenia. W pojeździe w wersjach Stylance i Sport (w wersji Reference w opcji) zastosowano także funkcję sterowania kierunkiem świecenia lamp przeciwmgielnych, która znacznie poprawia widoczność w zakrętach. Mechanizm sterowania kierunkiem wiązki światła uruchamia się przy prędkości poniżej 40 km/h, po włączeniu kierunkowskazu albo też, kiedy kąt skrętu kierownicy przekracza określoną wartość progową.
Inne ważne, nowe opcjonalne rozwiązania, o których warto wspomnieć, to: reflektory biksenonowe z układem AFS (Adaptive Frontlighting System), tylne czujniki parkowania, zintegrowany z radioodbiornikiem moduł Bluetooth oraz umieszczona w centralnej części deski rozdzielczej instalacja, umożliwiająca podłączenie określonych modeli przenośnych systemów nawigacji satelitarnej.
Silniki
SEAT Ibiza oferuje trzy silniki benzynowe i cztery wersje wysokoprężne. Obecnie dostępne jednostki benzynowe to: 3-cylindrowy, 70-konny silnik o pojemności 1,2 litra oraz dwa 4-cylindrowe, o pojemnościach 1,4 i 1,6 litra osiągające moce 85 KM i 105 KM. W palecie silników wysokoprężnych znajdują się: 3-cilindrowy, 80-konny silnik 1,4 TDI oraz trzy wersje jednostki 1,9 TDI, 90-konna i dwie wersje 105-konne. Wszystkie jednostki napędowe są sprzęgnięte z pięciobiegową, manualną skrzynią biegów. Nowy SEAT Ibiza będzie dostępny w trzech wersjach wykończenia – Reference, Stylance oraz Sport, charakteryzujących się bardzo bogatym wyposażeniem, nawet w przypadku podstawowego modelu. SEAT planuje również w najbliższym czasie wprowadzenie benzynowej wersji 1,6 105 KM sprzęgniętej ze skrzynią automatyczną DSG.
źródło: Seat