Mitsubishi Lancer Evolution I – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Ikona motoryzacji, symbol osiągów i technologiczny majstersztyk swojej ery – tak w skrócie można opisać Mitsubishi Lancer Evolution I. To właśnie ten model zdefiniował pojęcie sportowej limuzyny, łącząc w sobie surową siłę, precyzję i niezawodność. Zapraszamy do głębszego poznania tej motoryzacyjnej legendy, gdzie odkryjecie fascynujące dane techniczne, wymiary, które zapewniają doskonałą aerodynamikę, a także silniki wibrujące mocą. Poznajcie też opinie ekspertów i użytkowników, którzy mieli okazję cieszyć się dynamiką jazdy oraz dowiedzcie się, jak w rzeczywistości przedstawia się spalanie tej ikony rajdowych tras.

Dane techniczne i wymiary Mitsubishi Lancer Evolution I

Pierwsza generacja Mitsubishi Lancer Evolution I, znana również jako Evo I, zadebiutowała na rynku w 1992 roku. Wyróżniającym elementem były imponujące dane techniczne, które stanowiły o sile i charakterze tego samochodu. Evo I napędzany był 2.0-litrowym, czterocylindrowym silnikiem DOHC o mocy 244 KM, co w połączeniu z manualną skrzynią biegów i napędem na wszystkie koła, gwarantowało porywające doznania z jazdy.

Pod względem wymiarów, Mitsubishi Lancer Evolution I był kompaktowy, ale jednocześnie agresywny w swojej sylwetce. Długość samochodu wynosiła 4310 mm, szerokość 1690 mm, a wysokość 1425 mm. Te wymiary, w połączeniu z niskim środkiem ciężkości i lekką konstrukcją, przekładały się na doskonałe właściwości aerodynamiczne i łatwość manewrowania na każdym rodzaju nawierzchni.

Dostępne silniki i ich specyfikacje

Mitsubishi Lancer Evolution I oferowało swoim użytkownikom jedynie jeden, ale za to niezwykle efektywny silnik. Była to jednostka oznaczona jako 4G63T – dwulitrowy, turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 244 KM. Ten czterocylindrowy silnik DOHC z systemem wtrysku paliwa MPI, był w stanie rozpędzić samochód do prędkości maksymalnej 228 km/h, co na tamte czasy było osiągiem godnym podziwu.

Silnik 4G63T był wyposażony w turbosprężarkę i intercooler, co przekładało się na znakomite osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmowało zaledwie 5,3 sekundy. Co więcej, maksymalny moment obrotowy wynoszący 309 Nm dostępny był już przy 3000 obr/min, co gwarantowało świetne osiągi przy niskich i średnich obrotach.

Ten innowacyjny na tamte czasy silnik, był nie tylko wydajny, ale również niezawodny. Mitsubishi zastosowało w nim wiele rozwiązań technologicznych, które przyczyniły się do jego długowieczności i odporności na uszkodzenia. Wysoka jakość materiałów, z których wykonano elementy silnika, gwarantowała jego bezawaryjność nawet przy agresywnym stylu jazdy.

Warto zaznaczyć, że silnik 4G63T był jednym z najczęściej modyfikowanych silników tamtych czasów. Wielu entuzjastów motoryzacji doceniło jego potencjał i możliwości modyfikacji. W rezultacie, Mitsubishi Lancer Evolution I z silnikiem 4G63T stał się legendą zarówno na ulicach, jak i na torach wyścigowych.

Spalanie i pojemność silnika

Spalanie Mitsubishi Lancer Evolution I z silnikiem 4G63T, mimo imponującej mocy, utrzymywało się na akceptowalnym poziomie jak na samochód sportowy. Średnie spalanie w cyklu mieszanych jazd oscylowało w granicach 10-12 litrów na 100 km. Oczywiście, intensywna jazda mogła znacząco zwiększyć te wartości. Jednak przy umiarkowanej eksploatacji, Evo I nie przekształcało się w „paliwożercę”.

Pojemność silnika, jak wcześniej wspomniano, wynosiła 2 litry. Mitsubishi zdecydowało się na taki rozmiar jednostki napędowej, aby zapewnić optymalny balans między mocą a zużyciem paliwa. Dwa litry to pojemność, która pozwala na uzyskanie znakomitych osiągów, jednocześnie nie powodując nadmiernego spalania.

Aktualne ceny i wartość rynkowa

Aktualne ceny Mitsubishi Lancer Evolution I na rynku wtórnym mogą istotnie różnić się w zależności od stanu technicznego, przebiegu oraz stopnia oryginalności pojazdu. Samochody w dobrym stanie kolekcjonerskim osiągają ceny znacznie wyższe od tych z widocznymi śladami użytkowania czy modyfikacjami.

Wartość rynkowa Mitsubishi Lancer Evolution I jest dość stabilna i nawet wykazuje tendencję do wzrostu, co czyni go obiektem zainteresowania inwestorów i miłośników motoryzacji. Rzadkość modelu na rynku oraz jego kultowy status sprawiają, że jest to pojazd nie tylko o wysokich walorach użytkowych, ale również inwestycyjnych.

Opinie użytkowników i ekspertów o Mitsubishi Lancer Evolution I

Opinie użytkowników Mitsubishi Lancer Evolution I często koncentrują się na niezrównanej dynamice i niezawodności tego modelu. Właściciele chwalą ten samochód za emocje, które dostarcza podczas jazdy, a także za fakt, że mimo upływu lat, zastosowana w Evo I technologia wciąż zapewnia fantastyczne osiągi i przyjemność z prowadzenia.

Ekspertów z dziedziny motoryzacji nieustannie fascynuje sposób, w jaki Mitsubishi Lancer Evolution I zrewolucjonizował segment sportowych sedanów. Wielu z nich podkreśla, że to właśnie ten model stał się wzorcem dla przyszłych generacji samochodów o wysokich osiągach i do dziś pozostaje etalonem w kategorii połączenia mocy z użytkowością.

Zarówno wśród pasjonatów, jak i codziennych użytkowników, Mitsubishi Lancer Evolution I cieszy się opinią samochodu kultowego. Jego wyjątkowy charakter i niezapomniane wrażenia za kierownicą sprawiają, że mimo wieku, pozostaje on obiektem pożądania wielu miłośników czterech kółek.

Podsumowanie

Mitsubishi Lancer Evolution I to bez wątpienia ikona motoryzacji, która nadal budzi podziw swoimi osiągami i niezawodnością. Fascynujące dane techniczne, wymiary sprzyjające aerodynamice, mocny i elastyczny silnik oraz umiarkowane spalanie sprawiają, że jest to model wart uwagi każdego miłośnika sportowych samochodów. Jego wartość rynkowa i potencjał kolekcjonerski dodatkowo podkreślają unikalność tego auta. Jeśli jesteś pasjonatem motoryzacji lub po prostu cenisz sobie dynamiczną i emocjonującą jazdę, zachęcamy do dalszego odkrywania tajemnic Mitsubishi Lancer Evolution I. Ten samochód to nie tylko część historii, ale także inspiracja dla przyszłych pokoleń entuzjastów czterech kółek.

foto: Mitsubishi