Mercedes GL – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Dynamiczna, elegancka, a nade wszystko silna – nowa Klasa GL zdecydowanie manifestuje swoją przynależność do gamy SUV-ów z gwiazdą. Potężne wloty powietrza zapewniają jej stały dostęp świeżego powietrza, a wyrafinowane wzornictwo przednich lamp podkreślają łańcuchy diod LED w chromowanej oprawie. Lśniące listwy ochronne zderzaków i progów tylko pieczętują pewność, z jaką Klasa GL pokonuje kolejne kilometry.


Monumentalne nadwozie (dł./szer./wys.: 5120 mm/2141 mm/1850 mm) ma wyważone proporcje, a to dzięki krótkim zwisom, wznoszącej się ku górze linii bocznych okien i spojlerowi tylnej klapy. Tak jak w poprzedniku, na odległość między osiami przypada tu aż 3075 mm. W standardowej specyfikacji Klasa GL przemieszcza się na kołach z 10-ramiennymi obręczami o średnicy 18 cali. W opcji dostępne są felgi o średnicy do 21 cali. Po raz pierwszy Mercedes-Benz GL dostępny jest także z pakietem stylizacyjnym AMG Exterior Sport. Poza ospojlerowaniem przedniego i tylnego zderzaka, obejmuje on podświetlane, aluminiowe progi, wydatne osłony nadkoli oraz 5-ramienne obręcze AMG o średnicy 21 cali. Za nimi kryją perforowane tarcze hamulcowe o średnicy 19 cali i osłony zacisków sygnowane przez Mercedes-Benz.


Wewnętrzne bogactwo. Mnóstwo przestrzeni, starannie dopracowane detale i zaprojektowana ze smakiem deska rozdzielcza – kabina Klasy GL to spokojna przystań, tak charakterystyczna dla wszystkich Mercedesów. Wytworną atmosferę podkreślają inkrustacje z drewna lub aluminium, chromowane akcenty i tapicerka z oddychającej skóry ARTICO z kontrastowymi przeszyciami. Czytelne, okrągłe wskaźniki rozdzielone kolorowym wyświetlaczem sąsiadują z wysoko zamocowaną konsolą środkową, nad którą dominuje ekran systemu komunikacji, nawigacji i rozrywki. Pojemniki na kubki na życzenie mogą być podgrzewane lub chłodzone.


Sterowanie poszczególnymi funkcjami systemu COMAND odbywa się za pośrednictwem kontrolera, zlokalizowanego między fotelami. Obok znalazły się sterowniki służące do zmiany ustawień zawieszenia pneumatycznego AIRMATIC oraz do wyboru programów terenowych. Wyposażenie seryjne obejmuje obszytą skórą nappa kierownicę z manetkami do zmiany biegów oraz dwunastoma klawiszami funkcyjnymi. W ramach opcjonalnego pakietu designo Exclusive, dostępna jest ekskluzywna, pikowana tapicerka ze skóry nappa.


Fotele w układzie 2-3-2 zapewniają więcej miejsca od poprzednika na wysokości ramion, kolan i głowy. Środkowa kanapa oferuje dodatkowe możliwości ustawień i dopasowania przestrzeni bagażowej o pojemności od 680 do 2300 litrów. Standardowo model wyposażony jest w elektrycznie sterowany trzeci rząd siedzeń. Kolejna nowość to układ EASY-ENTRY, ułatwiający dostęp do ostatnich dwóch miejsc – również dostępny z elektrycznym sterowaniem.

Nowy wymiar bezpieczeństwa. Obok standardowych systemów aktywnego i pasywnego bezpieczeństwa (m.in. siedem poduszek powietrznych, trzypunktowe pasy dla pasażerów wszystkich siedzeń, pirotechniczne napinacze pasów z ogranicznikami siły napięcia, ESP®, ASR, ABS i PRE-SAFE®), lista standardowego wyposażenia nowego modelu obejmuje niedostępne wcześniej rozwiązania, jak na przykład układ ostrzegania przed kolizją COLLISION PREVENTION ASSIST (CPA) oraz ATTENTION ASSIST, monitujący stopień zmęczenia kierowcy. Jedną z innowacji jest seryjny system Crosswind Assist, który ogranicza wpływ bocznego wiatru na prowadzenie pojazdu poprzez wybiórcze impulsy, generowane w układzie hamulcowym. Nad stabilnością na drodze czuwa także system kontroli ładunku oraz układ STEER CONTROL, sugerujący kontry kierownicy w momentach krytycznych, takich jak utrata przyczepności. Na życzenie dostępny jest system kontroli odległości DISTRONIC PLUS, asystent hamowania BAS PLUS oraz układ PRE-SAFE® Brake z autonomiczną funkcją hamowania w sytuacjach niebezpiecznych, zbyt późno dostrzeżonych przez kierowcę. Wśród opcji znalazły się również systemy Active Lane Keeping Assist, Active Blind Spot Assist oraz Speed Limit Assist. Asystent parkowania Active Parking Assist wyręcza kierowcę w zajmowaniu i opuszczaniu miejsca parkingowego, a kamera 360° pozwala śledzić na wyświetlaczu systemu COMAND pozycję pojazdu z lotu ptaka oraz obraz ze wszystkich stron nadwozia, dostarczany przez cztery osobne kamery. Bezpieczeństwo w warunkach kiepskiej widoczności zapewniają biksenonowe reflektory wraz z systemami Intelligent Light System (ILS), Adaptive Highbeam Assist oraz Night View Assist Plus.
Nowy Klasa GL wykazuje również najwyższy poziom ochrony niezmotoryzowanych uczestników ruchu – pieszych i rowerzystów. Gładkie kontury elementów przedniego pasa, lusterek i zwiększenie odległości między maską a elementami silnika ograniczają ryzyko odniesienia obrażeń, podobnie jak montowana standardowo aktywna maska, która ma zwiększoną powierzchnię deformacji i ogranicza siły działające na ciało pieszego lub rowerzysty.


Moc bez wyrzeczeń: jednostki napędowe Klasy GL. Zastosowanie wydajnościowego pakietu BlueEFFICIENCY i nowoczesnych jednostek napędowych umożliwiło znaczne ograniczenie apetytu nowego modelu. Zasilany silnikiem wysokoprężnym GL 350 BlueTEC 4MATIC zużywa średnio 7,4 l/100 km, o około 20 procent mniej od poprzednika, a do tego już dzisiaj spełnia normę emisji spalin Euro 6. W przypadku GL 500 4MATIC BlueEFFICIENCY, napędzanego benzynowym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem paliwa BlueDIRECT o mocy 300 kW (408 KM), zużycie paliwo spadło o około 18 procent.

źródło: Daimler