Mercedes Klasy A – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Klasa A intryguje od pierwszego spojrzenia. Jej nadwozie mierzy aż o 180 mm mniej od poprzedniczki (długość/szerokość/wysokość: 4292/1780/1433 mm). Tak radykalny zwrot to zasługa doskonale przyjętego prototypu Concept A-CLASS. Dwubryłowy kompakt z wyraźnym zacięciem sportowym w niemal nietkniętej formie trafił do produkcji seryjnej.

Wyraźnie zaakcentowane krawędzie podkreślają wzajemną grę wklęsłych i wypukłych powierzchni. Zależnie od oświetlenia, ich interakcja przechodzi od łagodnej do wyzywającej formy. Sportowe aspiracje Klasy A wyraża pocięty wlotami powietrza przedni pas w kształcie litery V. Dominuje nad nim trójramienna gwiazda Mercedesa i design przednich lamp ze światłami LED do jazdy dziennej.

Ale Klasa A to nie tylko nowa, młoda twarz. Energetyczne oblicze modelu podkreślają zmysłowo tłoczone boki nadwozia. Napięte linie nadają im głęboki, trójwymiarowy kształt. Mocnej budowy tył przywodzi na myśl nadwozia samochodów typu coupé. Efekt ten potęguje horyzontalna orientacja tylnych lamp, których wyrafinowana forma pełni dodatkową rolę: poprawia przepływ powietrza wokół pojazdu.

Wystrój wnętrza tylko dopełnia dynamiczne oblicze karoserii. Niespotykanej w klasie jakości materiały współgrają tu z designem charakterystycznym dla aut sportowych. Przykłady? Wysmakowany kształt otworów wentylacyjnych, opcjonalne zintegrowane przednie fotele czy galwanizowana powierzchnia elementów wykończenia w kolorze „silver chrom”, nadająca im metaliczny blask z efektem „cool touch”. Starannie dobrane okładziny sprawiają wrażenie odlanych z jednego kawałka metalu.

Jakość kabiny nowej Klasy A nie została zaprojektowana wedle klasycznych, utartych schematów wykończenia, ale poprzez spójny design i zastosowanie konkretnych materiałów. Podczas prac przyświecało nam motto: „sportowy klimat, nowa interpretacja”.

Tablica przyrządów ma wyraźny profil skrzydła z wyodrębnioną dolną sekcją instrumentów sterowania. Dominująca, górna sekcja pokryta została specjalnym filmem o trójwymiarowej strukturze. Wzrok kierowcy i pasażerów przykuwają galwanizowane otwory wentylacyjne, kształtem przypominające turbiny lotnicze, lśniąca, czarna oprawa wyświetlacza systemu telematycznego oraz poręczna, trójramienna kierownica. Za rozmieszczenie poszczególnych instrumentów, schowków oraz podłokietnika odpowiadają specjaliści Mercedes-Benz w zakresie ergonomii. Szeroka gama obić i krojów foteli oraz kombinacji kolorystycznych zapewnia bogate możliwość indywidualizacji.

Tak jak prototyp Concept A-CLASS, nowa Klasa A na życzenie oferuje telematykę w pełni zintegrowaną ze smartfonem. Dedykowane aplikacje pozwalają korzystać w samochodzie z funkcjonalności iPhone’a® i innych urządzeń mobilnych. Poza wersją bazową z bogatą listą opcji, dostępne są trzy wersje stylizacji i wyposażenia, dopasowane do różnych wymagań klientów: Urban, Style oraz AMG Sport.

Światowa premiera Klasy A odbyła się podczas Geneva Motor Show (od 8 do 18 marca 2012 r.). Auto trafi do europejskich dealerów we wrześniu br.

Świeża, intensywna, dynamiczna: Klasa A Sport. Po raz pierwszy ekipa z AMG brała udział już we wczesnej fazie projektowania kompaktowego modelu. W efekcie narodziła się wersja Sport – najbardziej charakterne oblicze nowej Klasy A, żywo nawiązujące do prototypu Concept A-Class.

– Oddział AMG zaangażował się w projekt nowej Klasy A już na starcie. To coś niespotykanego w klasie kompaktowych samochodowych. Coś, co można zobaczyć i poczuć za kierownicą Klasy A Sport, opatrzonej metką „engineered by AMG” – mówi Ola Källenius, szef Mercedes-AMG GmbH.

Klasa A Sport porusza się na 18-calowych, lekkich obręczach AMG o 5 ramionach w kolorze lśniącej czerni, zaopatrzonych w ogumienie 235/40 R18. Za nimi kryją się polakierowane na czerwono zaciski hamulców. Cechy te zdradzają sportowy sznyt wersji A 250 Sport oraz A 220 CDI Sport. Każda z nich otrzymała zresztą osobno zestrojone przez specjalistów z AMG elementy przedniej osi i zawieszenia. Ekspresję modelu podkreśla także pakiet ospojlerowania z czerwonymi akcentami. Kontrast czerwieni i czerni trwa w kabinie – karminowe przeszycia zdobią wieniec kierownicy, fotele i pasy bezpieczeństwa, ten sam kolor ma również dyskretne podświetlenie oraz obręcze otworów wentylacyjnych.

Nowe silniki benzynowe i wysokoprężne. Szeroka gama jednostek napędowych spełnia zróżnicowane potrzeby i demonstruje najnowocześniejsze rozwiązania w dziedzinie wydajności. Nowa Klasa A to pierwszy Mercedes-Benz, emitujący średnio zaledwie 99 gramów dwutlenku węgla na kilometr.
Benzynowe silniki o pojemności 1,6 oraz 2 litrów generują moc 90 kW (115 KM) pod maską A 180, 115 kW (156 KM) pod maską A 200 oraz 155 kW (211 KM) w przypadku A 250. Wszystkie jednostki posiadają bezpośredni wtrysk paliwa i turbodoładowanie. W 1,6-litrowym motorze debiutuje innowacyjny układ CAMTRONIC z regulacją wzniosu zaworów dolotowych, pozwalający ograniczyć apetyt w przypadku częściowego obciążenia.

Niewielkie zapotrzebowanie na paliwo silniki wysokoprężne zawdzięczają zaawansowanemu układowi wtryskowemu i turbodoładowaniu. Klasa A 180 CDI generuje moc 80 kW (109 KM) i maksymalny moment obrotowy 250 Nm, zaś 200 CDI – 100 kW (136 KM) oraz, odpowiednio, 300 Nm. Zasilany 2,2-litrowym silnikiem model A 220 CDI osiąga moc 125 kW (170 KM) i maksymalny moment obrotowy 250 Nm. Wszystkie wersje nowej Klasy A seryjnie uzbrojone są w funkcję ECO start/stop. Silniki mogą współpracować z nową, 6-biegową przekładnią mechaniczną lub opcjonalną, dwusprzęgłową skrzynią zautomatyzowaną 7G-DCT.

Nowości od kół aż po dach: zawieszenie, aerodynamika, bezpieczeństwo. Żywiołowa natura nowej Klasy A nie kończy się na stylizacji i wydajnych silnikach. Zauważalnie niższy środek ciężki i nowa, 4-wahaczowa tylna oś zapewniają stabilne i precyzyjne zachowanie na drodze, podobnie jak możliwość zamontowania napędu na cztery koła 4MATIC. Klienci mają do wyboru kilka wersji zawieszenia, w tym opcjonalne zawieszenie sportowe z systemem Direct-Steer. Elektromechaniczny układ kierowniczy Klasy A został całkowicie przeprojektowany. Elektryczna pompa została teraz zainstalowana bezpośrednio na przekładni i tworzy zwarty układ Dual Pinion EPS.
Opływowe nadwozie Klasy A notuje najlepszy w klasie współczynnik oporu powietrza Cd, równy 0,26. Pomaga w tym seryjny spojler dachowy z wbudowaną anteną. Jako jedyny w segmencie aut kompaktowych model, Klasa A została seryjnie wyposażona w radarowy system ostrzegania przed kolizją Collision Prevention Assist z adaptacyjnym układem Brake Assist. Duet ten wykrywa ryzyko uderzenia w tył poprzedzającego pojazdu i ostrzega kierowcę za pomocą sygnałów wizualnych i akustycznych oraz przygotowuje do układ hamulcowy do precyzyjnej reakcji, chroniąc przed skutkami ewentualnej kolizji.

Po raz pierwszy Klasa A oferuje także układ PRE-SAFE®, zaprezentowany w Klasie S w 2002 roku. Potrafi on rozpoznawać krytyczne sytuacje podczas jazdy i w razie potrzeby uruchamia systemy bezpieczeństwa, które mogą zmniejszyć ryzyko odniesienia obrażeń przez pasażerów samochodu. Jeżeli system rozpozna sytuację krytyczną, może w ciągu ułamków sekundy uruchomić elektroniczne napinacze pasów bezpieczeństwa, zamknąć boczne szyby i szyberdach oraz ustawić w optymalnej pozycji regulowany elektrycznie fotel pasażera. W tym celu PRE-SAFE® stale analizuje dane przekazywane przez czujniki systemów ESP® i BAS, co pozwala mu przykładowo rozpoznać silną nad- lub podsterowność czy gwałtowne hamowanie.

Lista standardowego wyposażenia nowej Klasy A obejmuje również inne systemy, zarezerwowane dotychczas dla większych modeli:

• ATTENTION ASSIST (standard)
• funkcja HOLD (standard)
• Hill-Start Assist (standard)
• DISTRONIC PLUS
• Adaptive Highbeam Assist
• Blind Spot Assist i Lane Keeping Assist
• Speed Limit Assist (system rozpoznawania ograniczeń prędkości)
• Active Parking Assist
• LINGUATRONIC
• kamera cofania

 

źródło: Daimler