Mazda MX-5 – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Obie wersje trzeciej generacji MX-5, zarówno z miękkim dachem, jak i Roadster Coupe wy-rażają swoim stylem satysfakcję z jazdy, w sposób charakterystyczny dla Mazdy. Niewielkie rozmiary MX-5 i charakterystyczne dla roadsterów proporcje pozwalają wręcz zobaczyć Jin-ba Ittai, jedność samochodu i kierowcy. W najnowszej wersji projektanci nadali karoserii jeszcze bardziej dynamiczny wygląd za pomocą elementów  zoptymalizowanych aerodyna-micznie, a Roadster Coupe uzyskał atrybuty samochodu wyższej klasy – zarówno z ze-wnątrz, jak i we wnętrzu.

Wygląd zewnętrzny. MX-5 facelift  to genetyczny wzorzec nowej stylizacji Mazdy, który nic nie traci ze swego przyjaz-nego charakteru roadstera. W obecnej MX-5 zastosowano pojedynczy przedni zderzak, który nie tylko ma bardziej agresywny wygląd, ale jest również bardziej skuteczny aerodynamicznie. Znajdu-je się w nim charakterystyczna dla Mazdy, pięciokątna osłona chłodnicy, a po bokach – nowo za-projektowane lampy, które wyginają się w stronę szczytowych punktów osłony chłodnicy.  We-wnętrzne soczewki kierunkowskazów, umieszczonych na zewnętrznych krawędziach przednich lamp, są teraz białe. Nowe, trójkątne oprawy przednich lamp przeciwmgłowych, umieszczono głę-boko i nisko na dolnej krawędzi zderzaka, a ich grube ramki dodają im  sportowego wyglądu.

Na pierwszy rzut oka można rozpoznać sylwetkę auta po nowych listwach i ozdobach, które są te-raz bardziej śmiałe i większe niż w poprzedniczce. Listwy kierują wzrok na tylne koła, co podkreśla sportowy charakter auta. Z tyłu rozpoznamy bez trudu MX-5, ale delikatne zmiany nadają jej bar-dziej śmiały wygląd. Nowy tylny zderzak jest bardziej zintegrowany z resztą karoserii, rozciąga się na boki i w górę, obejmując dolną część tylnych lamp, co podkreśla jego grubość. Niższa partia tylnych błotników jest bardziej rozciągnięta na zewnątrz i w dół, na wzór przednich. Nowe tylne lampy zespolone, po oświetleniu lampami jadących za MX-5 samochodów mają wyjątkowy kształt litery “U”, co wzmaga poczucie obcowania z produktem wysokiej jakości.

Zaawansowana aerodynamika. Kształt przodu nie tylko wygląda dynamiczniej i atrakcyjniej, ale również przyczynia się do stabil-ności samochodu podczas jazdy z wysokimi prędkościami dzięki swoim własnościom aerodyna-micznym. Nowe cechy, które pomagają osiągnąć ten efekt to:

  • powiększony obszar poniżej przednich lamp przeciwmgłowych o zoptymalizowanym kształcie,
  • bardziej wysunięta dolna krawędź osłony chłodnicy,
  • szersze deflektory aerodynamiczne przednich kół
  • nowe listwy, które poszerzają samochód, dzięki czemu mniej powietrza trafia w obszar tylnych kół,
  • lusterka o zoptymalizowanym kształtcie dla obniżenia oporów powietrza,
  • nowe szersze tylne lampy, obniżające poziom turbulencji za samochodem.

Nowa MX-5 dostępna jest w siedmiu kolorach, w tym w dwóch nowych – Aluminium Metallic oraz szary Metropolitan Grey Mica. Lakier  Aluminium Metallic zawiera drobiny aluminium, które rozpra-szają światło tworzą rozmaite efekty światłocienia, w zależności od natężenia światła. Pozostałe kolory to znane już True Red, Copper Red Mica, Stormy Blue Mica, Marble White i Brilliant Black.

Wnętrze. Dusza roadstera, tak dobrze odzwierciedlona w karoserii MX-5, widoczna jest również w środku. Model po zmianach dziedziczy czystą formę pierwowzoru, wzbogacając ją o nowe materiały, wy-kończenia i zestawienia kolorów, dla zapewnienia poczucia lepszej jakości.
Poprzeczny panel dekoracyjny na desce rozdzielczej zmienił barwę z czerni na ciemne srebro. Li-ternictwo wskaźników poprawiono, rozkładając poszczególne napisy dalej od siebie, co polepsza ich czytelność. W wersji z silnikiem dwulitrowym i ręczną skrzynią biegów, poszerzono zakres czerwonego pola obrotomierza ze względu na podniesienie ogranicznika obrotów (p. dalej, rozdział 3). Drogomierz i licznik przebiegu dziennego mają teraz wspólny wyświetlacz ciekłokrystaliczny z czerwonym podświetleniem. W konsoli środkowej umieszczono nowe pokrętła regulacji klimatyza-cji, ozdobione srebrnymi pierścieniami. Więcej srebrnych akcentów odnajdziemy na uchwytach które pasują idealnie do posrebrzanych pierścieni deski rozdzielczej. Najnowszy system nagło-śnienia Mazdy, ten sam, który montowany jest w Mazdzie6, został również dopasowany wyglądem do wnętrza MX-5.

Pokrywa schowka w konsoli środkowej jest teraz wyściełana miękką pianką. Nowe schematy kolo-rystyczne, utrzymujące tapicerkę drzwi i foteli w jednej barwie, a wszystko inne czarne, nadają wnętrzu sportowego charakteru.

Siedzenia poprawiono z myślą o wzmocnieniu poczucia jedności kierowcy z samochodem. Więk-sze poduszki boczne i zmienione powierzchnie siedzisk oraz oparć zapewniają optymalne trzyma-nie boczne i wrażenie obejmowania pasażerów przez fotele. Dwubarwne fotele sportowe Recaro z obiciem łączącym skórę i perforowaną Alcantarę® są dostępne jako dodatkowe wyposażenie.

Zespoły napędowe. Jeszcze więcej mocy. MX-5 facelift dziedziczy znane z trzeciej generacji modelu dynamiczne silniki MZR i precy-zyjne, ręczne skrzynie biegów. Wprowadzone udoskonalenia pozwalają na jeszcze więcej doznań z jazdy roadsterem: inżynierowie zmienili dwulitrowy silnik MZR,  aby kierowca od-czuwał jeszcze większą moc, a wszystkie silniki zestrojono tak, że zużywają mniej paliwa i emitują mniej CO2. Dodano również, po raz pierwszy w Europie, sześciostopniową prze-kładnię automatyczną.

Dwulitrowy silnik benzynowy MZR: podniesione maksymalne obroty i inne udoskonalenia
Dwulitrowy silnik MZR, połączony z pięcio- i sześcioprzełożeniowymi skrzyniami ręcznymi generuje 118 kW/160 KM i dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 188 Nm. Wartość ta osiągana jest jak poprzednio przy  5,000 obr/min, jednak maksymalna moc pojawia się przy 7000 obr/min (300 obr/min wyżej niż poprzednio). Odcięcie paliwa następuje dopiero przy 7500 obr/min (o 500 obr/min wyżej niż poprzednio) co czyni sportową jazdę jeszcze bardziej ekscytującą.

Do silnika montowany jest teraz odkuwany wał, co zapewnia niezawodność przy wysokich prędko-ściach obrotowych. Również nowe są w pełni pływające tłoki ze wzmocnionymi sworzniami, zmie-nione sprężyny zaworów, które zapobiegają zjawisku unoszenia zaworów, które może występować przy wysokich prędkościach obrotowych, oraz nowe materiały panewek korbowodów o podwyż-szonej odporności. W połączeniu z podwyższoną maksymalną prędkością obrotową, nowy dwuli-trowy silnik MZR zapewnia najlepsze w historii osiągi.

Poprawiona manualna skrzynia sześciobiegowa
. Możliwości nowego silnika są szczególnie odczuwalne, gdy korzysta się z udoskonalonej ręcznej przekładni sześciobiegowej. Zoptymalizowane synchronizatory pozwalają zmieniać biegi jeszcze szybciej i płynniej. Średnicę synchronizatora 3 – 4 biegu powiększono o 6 mm, natomiast krzywizny wszystkich synchronizatorów zostały poprawione. Powierzchnie robocze synchronizatorów biegów 1 – 4 pokryto warstwą węglików spiekanych. Dzięki temu poprawiono osiągi samochodu, który obecnie przyspiesza od 0 – 100 km/h w 7,6 sekundy (soft top) i osiąga maksymalną prędkość
218 km/h (Roadster Coupe).

Bardziej sportowe brzmienie silnika. Wersje Mazdy MX-5 facelift brzmią teraz bardziej sportowo. Inżynierowie Mazdy zmienili te ele-menty silników, które mają kluczowe znaczenie dla generowanego dźwięku – na przykład zbiornik wyrównawczy oraz kolektory: dolotowy i wydechowy. Nadają one silnikowi bardziej sportowe i bar-dziej charakterystyczne brzmienie, wyraźnie zmieniające się w zależności od wychylenia pedału gazu.

Skrajnie sportowy dźwięk wydobywa się spod maski samochodu wyposażonego w dwulitrowy sil-nik MZR oraz ręczną skrzynię biegów. Jest to wynikiem zastosowania nowego rozwiązania nazy-wanego wzmacniaczem dźwięków dolotu (induction sound enhancer, ISE). Ten element wzmacnia dźwięki, które pojawiają się przy pełnym otwarciu przepustnicy, gdy przez układ dolotowy przecho-dzi największa ilość powietrza. Dźwięk ten jest kierowany ze wzmacniacza w stronę deski roz-dzielczej, a przez specjalne kanały – również w okolice konsoli środkowej, na podszybie, ramę  przedniej szyby i przednią część dachu. Dzięki temu, szczególnie intensywne doznania dźwiękowe towarzyszą jeździe z otwartym dachem.

Zmniejszone zużycie paliwa
. Mimo że moc i moment obrotowy zespołu napędowego nie zmieniły się, kierowca odczuwa teraz znacznie lepsze osiągi. Równocześnie poprawiona MX-5 z dwulitrowym silnikiem i ręczną skrzynią biegów zużywa teraz mniej paliwa i emituje mniej CO2. W połączeniu z ręczną skrzynią o pięciu przełożeniach, średnie zużycie wynosi 7,4 l/100 km (spadek o 4 procent) a emisja CO2 – 177 g/km. W wersji ze skrzynią sześciobiegową, dwulitrowy silnik MZR zużywa 7,6 l/100 km (spadek o 7 pro-cent) i emituje 181 g CO2 /km.

Premiera europejska – sześciostopniowa skrzynia automatyczna. Dwulitrowy silnik MZR jest od teraz – po raz pierwszy w Europie – dostępny z sześciobiegową skrzynią automatyczną. Posiada ona funkcję Direct Activematic (DAM), która pozwala zmieniać biegi ręcznie, przy pomocy łopatek umieszczonych na kierownicy, bez konieczności przełączania w tryb manualny.

Zapewnia to sportowe wrażenia z jazdy i jest szczególnie przydatne podczas jazdy po wzniesie-niach, w zakrętach lub przy wyprzedzaniu. Gdy system kontrolujący skrzynię biegów ustali, że dal-sza jazda na niższym biegu nie jest konieczna, mechanizm powraca do pracy w trybie automa-tycznym. System  Activematic® zawiera również funkcję Active Adaptive Shift (AAS), która monitoruje nachylenie drogi oraz analizuje zakręty, wychylenia pedału gazu i hamulca, przyspieszenie samochodu oraz sposób kierowania nim – w celu ustalenia optymalnej strategii zmiany biegów. Zapewnia to liniową, dynamiczną charakterystykę pracy skrzyni biegów, zgodną z zamierzeniami kierowcy. W efekcie udało się połączyć sportową jazdę z wygodą automatu. W połączeniu z automatyczną skrzynią biegów, dwulitrowy silnik MZR rozwija 118 kW/160 KM przy 6700 obr/min i 188 Nm at 5000 obr/min. Ogranicznik obrotów ustawiono na 7000 obr/min. Ta kombinacja układu napędowego zużywa średnio 7,9 l/100 km i emituje 188 g CO2/km.

Silnik benzynowy MZR o pojemności 1,8 l. Popularny silnik MZR 1,8 l ze skrzynią pięciobiegową przeniesiono z poprzedniego modelu. Gene-ruje on 93 kW/126 KM mocy maksymalnej przy 6500 obr/min i maksymalny moment obrotowy 167 Nm przy 4500 obr/min. Przełożenie główne zmieniono z 4,100 na 3,909 w celu zmniejszenia zuży-cia paliwa. Silnik MZR 1,8 l zużywa średnio 7l/100 km (o 4 procent mniej niż poprzednio) i emituje 167 g CO2/km.

Podwozie i bezpieczeństwo. Dzięki idealnemu rozkładowi mas, niewielkim wymiarom, sprawnemu układowi kierowniczemu i świetnemu podwoziu, MX-5 daje kierowcy czystą przyjemność z jazdy roadsterem. Teraz, w now-szej wersji, Mazda redefiniuje wyjątkowe poczucie Jinba Ittai (jedności kierowcy i samochodu), czyniąc MX-5 jeszcze bardziej zwinną i zwrotną.

Udoskonalenia podwozia. Trzecia generacja miała konstrukcję znacznie sztywniejszą, ale równocześnie lżejszą, niż po-przednia. Model MX-5 po zmianach kontynuuje tę tradycję: jest wyjątkowo sztywny wzdłużnie i skrętnie, a równocześnie wciąż lekki, i charakteryzujący się idealnym, 50:50 rozkładem mas. Po-zostawiono sprawdzone, dwuwahaczowe zawieszenie przednie, jak i tylny układ wielowahaczowy, oraz oczywiście założenia konstrukcyjne: silnik z przodu, a napęd na tylną oś. Kręgosłupem MX-5 jest sztywny tunel wału napędowego, który tworzy solidne połączenie między silnikiem, skrzynią biegów, tylnym dyferencjałem. Dzięki niemu, podwozie MX-5 nie odkształca się podczas intensyw-nej, sportowej eksploatacji. Modele z silnikiem dwulitrowym i ręcznymi skrzyniami biegów wyposa-żone są w mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym (LSD), który zapewnia ide-alną trakcję we wszystkich warunkach pogodowych.

Ulepszając MX-5 inżynierowie Mazdy zmodyfikowali przednie zawieszenie, zmieniając położenie osi obrotu wahacza, dzięki czemu udało się obniżyć punkt rotacji przedniego zawieszenia o 26 mm. Ta zmiana wpływa na znaczące zmniejszenie zmian obciążenia przedniego, zewnętrznego koła podczas jazdy po zakrętach. W konsekwencji, inicjacja zakrętu i podążanie za ruchem kierownicy jest teraz bardziej liniowe. Dodatkowo zespół inżynierów dostroił ustawienia zawieszenia w taki sposób, aby poprawiona MX-5 reagowała precyzyjniej na działania kierowcy. Nowo zestrojone zawieszenie podnosi równocześnie komfort jazdy dzięki bardziej naturalnym ruchom nadwozia. Wszystkie te zmiany przekładają się na poczucie większego ‘Jinba Ittai’, pełnej kontroli – szcze-gólnie podczas jazdy na zakrętach.

Tak jak poprzedni model trzeciej generacji MX-5, również nowa wersja z silnikiem dwulitrowym i sześciobiegową skrzynią wyposażony jest w sportowe zawieszenie z amortyzatorami firmy Bilstein.

Bezpieczeństwo. Obecny model MX-5 charakteryzuje się tym samym, wyjątkowo bogatym w tej klasie pakietem wyposażenia bezpieczeństwa aktywnego i biernego, co poprzednia wersja. Układ hamulcowy, z przednimi, wentylowanymi tarczami o średnicy 290 mm i tylnymi, o średnicy 280 mm, zapewnia znakomite czucie na pedale hamulca i świetne wartości opóźnień. Standardowym wyposażeniem na większości rynków europejskich jest w nowym modelu dynamiczna kontrola stabilności  (DSC) i kontrola trakcji (TCS). Kolejną nowością jest system kontroli ciśnienia powietrza w oponach (w za-leżności od wersji wyposażenia i rynku docelowego). Nowy termometr zewnętrzny zapewnia kie-rowcy informację o warunkach i podnosi poziom bezpieczeństwa jazdy w zimie.

 Bezpieczeństwo bierne nowej MX-5 wynika z zastosowania do budowy kabiny superwytrzymałej stali, a do konstrukcji słupków A, ramy szyby, wzmocnień bocznych oraz podłogi – stali ultrawyso-kowytrzymałej. Standardowym wyposażeniem są przednie poduszki powietrzne (z możliwością wy-łączenia poduszki pasażera), a na większości rynków również specjalne, dwukomorowe poduszki boczne, które zabezpieczają zarówno klatkę piersiową, jak i głowę. Te poduszki boczne instalowane są w oparciach foteli i uruchamiane wspólnym generatorem gazu, który napełnia obie komory szybciej niż napełniają się zwykłe poduszki jednokomorowe.

Komfort, wygoda i wyposażenie. Mniej hałasu, więcej wygody. MX-5 nie służy wyłącznie do jazdy z otwartym dachem. W nowej wersji Mazda wprowadziła również elementy, dzięki którym zarówno wersja soft top, jak i Roadster Coupe są cichsze i bardziej komfortowe również podczas jazdy z zamkniętym dachem.

Wyciszona kabina. Aby wyciszyć kabinę w obu wersjach nadwoziowych, inżynierowie zastosowali sztywniejsze drzwi wyłożone nowymi materiałami izolującymi, które eliminują wibracje boków samochodu i zmniejsza-ją rezonans kół. Dla wersji Roadster Coupe podjęto dodatkowe działania, które miały na celu wyci-szenie hałasów toczenia – a przez to podkreślenie wyjątkowej klasy tego auta. Belka główna przedniego zawieszenia wypełniona jest uretanem, co zmniejsza przenoszenie dźwięków zawie-szenia i hałasu toczenia do kabiny. Druga belka poprzeczna podłogi została w tym samym celu dodatkowo wzmocniona. Hałas wynikający z wibracji tłumiony jest również za pomocą dodatko-wych wygłuszeń w przedniej części dachu. W sumie, wszystkie te modyfikacje izolują pasażerów Roadstera Coupe od hałasu o niskich częstotliwościach pochodzącego od nawierzchni, jak też od irytujących, wysokich dźwięków.  W rezultacie zastosowanych zmian, hałas we wnętrzu MX-5 Ro-adster Coupe facelift przy prędkości 60 km/h na szorstkim asfalcie jest obniżony o 2,7 dB w sto-sunku do poprzedniego modelu.

Komfort i prostota użytkowania. Kabina MX-5 jest teraz bardziej komfortowa. Przykładowo, uchwyty na napoje, umieszczone w drzwiach, nie wnikają już w przestrzeń wnętrza, dzięki czemu pasażerowie mają więcej miejsca na nogi. Podłokietniki i konsola między fotelami wyłożone są dodatkowym, miękkim obiciem. Rozkła-dany metalowy dach Roadstera Coupe jest jednym z najprostszych w użytkowaniu w całym seg-mencie. Otwiera się i zamyka w czasie zaledwie 12 sekund – co jest jednym z najlepszych wyni-ków w klasie – a po otwarciu nie zajmuje miejsca w bagażniku. Miękki dach z materiału otwiera się i zamyka ręcznie w kilka sekund. Sam bagażnik pozostał bez zmian i wciąż ma  150 litrów pojem-ności. Otwiera się go bez trudu, za pomocą przycisku na desce rozdzielczej lub na pilocie zinte-growanym z kluczykiem.
 
Wygoda i wyposażenie. W obecnej wersji Mazdy MX-5 powiększono schowki, a nowe wyposażenie dodatkowe czyni sa-mochód jeszcze bardziej przyjaznym i łatwym w użytkowaniu. Przednia półeczka, umieszczona przed dźwignią zmiany biegów,  jest teraz wystarczająco duża, aby pomieścić telefon komórkowy lub odtwarzacz MP3, a jej gumowa wykładzina eliminuje hałasy i zabezpiecza umieszczone w niej przedmioty przed wypadnięciem. Dwa uchwyty na napoje umieszczone w konsoli mają teraz wyj-mowaną przegrodę, która pozwala zmienić je w jeden duży schowek. Mają one również gumową wykładzinę. W stosunku do poprzedniego modelu powiększono schowki w drzwiach, a trzy prak-tyczne schowki za fotelami (jeden, w przypadku Roadstera Coupe) pozostały niezmienione.

W zależności od rynku i wersji, nowa Mazda MX-5 prezentuje wyjątkowo długą listę wyposażenia seryjnego: przednie poduszki powietrzne z możliwością deaktywacji poduszki pasażera, boczne po-duszki zabezpieczające klatkę piersiową i głowę, DSC z możliwością wyłączenia, kontrolę trakcji (TCS), ksenonowe lampy przednie, felgi z lekkich stopów, metalowe pedały i podnóżek kierowcy, osłonę przeciwwiatrową, podgrzewaną, szklaną tylną szybę, zdalne otwieranie i zamykanie, nowy system audio firmy Bose® z siedmioma głośnikami, sterowanie systemem audio przyciskami na kole kierownicy, klimatyzację ze specjalnym trybem pracy przy otwartym dachu, pięciostopniowe podgrzewanie foteli, skórzaną kierownicę i gałkę zmiany biegów oraz nowo wprowadzony tempo-mat.

Jako wyposażenie dodatkowe (w zależności od rynku i wersji) zamówić można między innymi sportowe fotele Recaro i zestaw głośnomówiący w technologii Bluetooth® wyposażony w system rozpoznawania głosu, który pozwala na telefonowanie bez konieczności użycia rąk i automatycznie  wycisza radio podczas rozmowy.

źródło: Mazda