Honda Civic I — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Zapraszamy do podróży w czasie, by przyjrzeć się klasykowi, który zdefiniował segment kompaktowych aut miejskich – poznajmy Honda Civic I. Ten ikoniczny model, który zadebiutował na rynku w latach 70., do dziś wzbudza zainteresowanie swoją niezawodnością, ekonomicznymi silnikami oraz kompaktowymi wymiarami. Czy jest tak samo praktyczny, jak mówią entuzjaści motoryzacji? Odkryjmy razem, jak techniczne detale przełożyły się na legendarny status tego samochodu i jak po latach wypada w oczach współczesnych użytkowników.

Dane techniczne i wymiary Honda Civic I

Podstawowe dane techniczne Honda Civic I obejmują przede wszystkim kompaktowe wymiary, które zdecydowanie wyznaczyły trend dla segmentu miejskich aut kompaktowych. Długość tego modelu wynosiła 3555 mm, szerokość 1495 mm, a wysokość 1335 mm. Te wymiary sprawiały, że Civic I był niezwykle łatwy w manewrowaniu, zwłaszcza w gęsto zabudowanych obszarach miejskich.

Napęd w Honda Civic I zapewniał benzynowy silnik o pojemności 1169 cm³. Ten czterocylindrowy silnik SOHC generował moc 50 KM, co dla standardów lat 70. było wynikiem więcej niż zadowalającym. Zaskakująco dobrze radził sobie zarówno na krótszych, jak i dłuższych trasach.

Co więcej, Honda Civic I oferowała niezwykle ekonomiczne zużycie paliwa. Średnie spalanie na poziomie 6,5 l/100km w cyklu mieszanym było wynikiem imponującym, szczególnie biorąc pod uwagę technologię tamtych lat. To właśnie niskie spalanie przyczyniło się do popularności tego modelu.

Pod względem technicznym Honda Civic I oferowała również niezawodne zawieszenie i skuteczne hamulce. Zawieszenie oparte na układzie niezależnym z przodu oraz belka skrętna z tyłu zapewniało komfort jazdy, a hamulce bębnowe na wszystkich kołach gwarantowały skuteczne zatrzymanie pojazdu w każdych warunkach.

Dostępne silniki i ich specyfikacje

Oprócz podstawowej jednostki napędowej o pojemności 1169 cm³ i mocy 50 KM, Honda Civic I była również dostępna z silnikiem o nieco większej pojemności – 1238 cm³. Ten silnik był również czterocylindrowym układem SOHC, generującym moc 52 KM, co stanowiło niewielką, ale zauważalną różnicę w osiągach.

W roku 1974, Honda Civic I doczekała się silnika o jeszcze większej pojemności – 1488 cm³. Ten silnik, również czterocylindrowy, ale już z układem DOHC, generował moc aż 70 KM. Wprowadzenie tej jednostki napędowej znacznie zwiększyło atrakcyjność modelu dla osób poszukujących większych osiągów.

Warto zwrócić uwagę, że wszystkie silniki dostępne w Honda Civic I były silnikami benzynowymi. Zgodnie z duchem tamtych czasów, producent nie oferował jednostek napędowych zasilanych innym paliwem, takim jak diesel czy LPG.

Silniki montowane w Honda Civic I były sprzężone z czterobiegową manualną skrzynią biegów. Była to skrzynia o prostej i niezawodnej konstrukcji, która dobrze współpracowała z silnikami tego modelu, zapewniając płynną i komfortową jazdę.

Spalanie i pojemność silnika w różnych modelach

Choć każdy model Honda Civic I wyróżniał się ekonomicznym spalaniem, różne jednostki napędowe oferowały nieco odmienne parametry. Najmniejsza pojemność silnika, 1169 cm³, zapewniała spalanie na poziomie około 6,5 l/100km. Natomiast większy silnik o pojemności 1238 cm³ charakteryzował się nieco wyższym spalaniem, wynoszącym około 6,8 l/100km. Największy silnik, o pojemności 1488 cm³, generował moc 70 KM i miał średnie spalanie na poziomie 7 l/100km.

Spalanie silnika w Honda Civic I było ściśle powiązane z pojemnością silnika. Jak pokazują powyższe dane, większa pojemność silnika wiązała się z nieco wyższym spalaniem. Jednakże, nawet największy silnik tego modelu, o pojemności 1488 cm³, charakteryzował się spalaniem, które dla standardów lat 70. było nadal bardzo ekonomiczne. To jedna z cech, które przyczyniły się do ogromnej popularności tego samochodu.

Ceny Honda Civic I na rynku wtórnym

Ceny Honda Civic I na rynku wtórnym mogą być zaskakująco przystępne, biorąc pod uwagę status kultowego klasyka. Wiele zależy od stanu technicznego pojazdu oraz jego historii serwisowej. Znalezienie egzemplarza w dobrym stanie konserwacyjnym może wymagać cierpliwości, ale za dobrze utrzymane modele miłośnicy marki są gotowi zapłacić odpowiednią cenę.

Wartość rynkowa Honda Civic I jest również kształtowana przez stopień oryginalności pojazdu oraz jego wersję modelową. Rzadziej spotykane wersje z silnikami o większej pojemności czy dodatkowym wyposażeniem mogą być wyceniane wyżej, co czyni je bardziej pożądanymi wśród kolekcjonerów i entuzjastów motoryzacji.

Opinie użytkowników i ekspertów o Honda Civic I

Opinie użytkowników Honda Civic I często podkreślają niezawodność i prostotę konstrukcyjną tego modelu, co przekłada się na niskie koszty eksploatacji. Właściciele chwalą sobie także kultową stylistykę oraz klasyczną linię nadwozia, która mimo upływu lat, wciąż przyciąga spojrzenia na ulicach.

Ekspertom w dziedzinie motoryzacji imponuje, jak dobrze Honda Civic I radzi sobie z wyzwaniami miejskiej mobilności. Podkreślają oni także, że ten model był swoistym prekursorem w swojej klasie, łącząc kompaktowe wymiary z ekonomicznym spalaniem i zaskakująco przestronnym wnętrzem.

Zarówno wśród miłośników motoryzacji, jak i codziennych użytkowników, Honda Civic I zyskał reputację samochodu kultowego, który z powodzeniem łączy w sobie praktyczność i ekonomiczne prowadzenie. To sprawia, że nawet po latach od premiery, ten model jest wciąż ceniony za swoje unikalne cechy i trwałość.

Podsumowanie

Honda Civic I to samochód, który wyznaczył nowe standardy w segmencie kompaktowych aut miejskich i do dziś pozostaje symbolem innowacyjności i niezawodności. Jego ekonomiczne silniki, kompaktowe wymiary oraz przystępne ceny na rynku wtórnym sprawiają, że model ten cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem zarówno wśród miłośników motoryzacji, jak i osób poszukujących praktycznego auta do codziennego użytku. Jeśli fascynuje Cię duch motoryzacyjnej historii lub po prostu rozważasz zakup klasycznego i sprawdzonego pojazdu, Honda Civic I może okazać się idealnym wyborem. Zachęcamy do dalszego zgłębiania tematu, by odkryć więcej o tym kultowym modelu i być może stać się częścią jego bogatej historii.