Ford Fiesta I — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Zapraszamy do podróży w czasie, by przyjrzeć się ikonie motoryzacji, jaką bez wątpienia jest Ford Fiesta I. To właśnie ten model zrewolucjonizował rynek małych samochodów w latach 70. i 80. Przeanalizujemy jego specyfikacje techniczne, wymiary, rodzaje silników oraz spalanie, a także przyjrzymy się, jak kształtowały się ceny i jakie opinie zbierał ten kultowy samochód. Dołącz do nas i odkryj, co czyniło Ford Fiesta I motoryzacyjnym fenomenem swoich czasów.

Dane techniczne i wymiary Ford Fiesta I

Pierwsza generacja Ford Fiesta I miała wymiary typowe dla segmentu B. Długość pojazdu wynosiła 3,56 metra, szerokość – 1,57 metra, a wysokość – 1,37 metra. Kompaktowe rozmiary czyniły ten model idealnym samochodem miejskim.

Warto również zwrócić uwagę na dane techniczne dotyczące masy pojazdu. Ford Fiesta I ważył zaledwie 800 kg, co wpływało na jego zwinność i osiągi. Mimo niewielkiej masy, samochód oferował komfortową przestrzeń dla kierowcy i pasażerów.

Kolejnym elementem, który zasługuje na uwagę, jest rozstaw osi. W modelu Ford Fiesta I wynosił on 2,29 metra, co gwarantowało stabilność jazdy i dobrą manewrowość. Rozstaw osi miał również wpływ na komfort jazdy, zwłaszcza podczas dłuższych tras.

W przypadku Forda Fiesty I, producent postawił na różnorodność silników. Klienci mogli wybierać spośród jednostek benzynowych o pojemnościach od 1,0 do 1,6 litra. Takie spektrum możliwości pozwalało dostosować samochód do indywidualnych potrzeb i oczekiwań.

Dostępne silniki i ich specyfikacje

Ford Fiesta I oferował różne opcje silnikowe, charakteryzujące się różnymi specyfikacjami. Podstawowym silnikiem, który można było znaleźć pod maską tego modelu, była jednostka benzynowa o pojemności 1,0 litra. Ten czterocylindrowy motor generował moc 45 KM i oferował maksymalny moment obrotowy 67 Nm, co czyniło go idealnym rozwiązaniem dla użytkowników, którzy cenią sobie ekonomiczną jazdę.

Mocniejszą opcją była jednostka o pojemności 1,1 litra. Ta również czterocylindrowa jednostka benzynowa generowała moc 53 KM i moment obrotowy 82 Nm. Silnik ten, mimo większej mocy, zachowywał rozsądne parametry spalania, co czyniło go atrakcyjnym wyborem dla osób, które szukały kompromisu między osiągami a ekonomią.

Najmocniejszym dostępnym silnikiem dla Ford Fiesta I była jednostka o pojemności 1,6 litra. Generując moc 84 KM i moment obrotowy 126 Nm, ten silnik gwarantował znacznie lepsze osiągi i dynamikę jazdy. Jednakże, większa moc oznaczała również wyższe spalanie, co mogło być istotnym czynnikiem decydującym dla potencjalnych nabywców.

Spalanie i pojemność baku w Ford Fiesta I

Jednym z kluczowych aspektów, które zasługują na uwagę w kontekście Ford Fiesta I, jest spalanie. Dla wersji z silnikiem 1,0 litra średnie spalanie wynosiło około 6,5 litra na 100 km w cyklu mieszanym. W przypadku silnika 1,1 litra, spalanie zwykle kształtowało się na poziomie 7,0 l/100 km, podczas gdy najmocniejszy silnik 1,6 litra zużywał około 7,5 litra paliwa na 100 km. Warto jednak pamiętać, że rzeczywiste spalanie może różnić się w zależności od stylu jazdy i warunków drogowych.

Kolejnym istotnym parametrem jest pojemność baku. W Ford Fiesta I wynosiła ona 40 litrów, co dawało zasięg na jednym tankowaniu paliwa w granicach od 530 do 615 km, w zależności od silnika i spalania. Taka pojemność baku w połączeniu z ekonomicznymi silnikami czyniła Fiestę nie tylko wygodnym, ale również ekonomicznym samochodem, zarówno na krótkie, jak i dłuższe trasy.

Ceny i wersje wyposażenia Ford Fiesta I

W latach 70. i 80., kiedy Ford Fiesta I dominował na rynku, ceny nowych egzemplarzy były wyjątkowo konkurencyjne i przystępne dla szerokiego grona odbiorców. Wartość pojazdu zależała od wybranej wersji wyposażenia oraz od rodzaju silnika, co pozwalało klientom na dopasowanie Fiesty do swoich indywidualnych potrzeb finansowych i użytkowych.

Wersje wyposażenia Ford Fiesta I różniły się między sobą pod względem komfortu oraz dostępności dodatków – od podstawowych modeli, po bogato wyposażone warianty Ghia. Różnice te miały bezpośrednie przełożenie na cenę, co umożliwiało konsumentom wybór optymalnej konfiguracji samochodu.

Ceny Ford Fiesta I z biegiem lat podlegały naturalnym wahaniom, związanym z inflacją oraz zmianami na rynku motoryzacyjnym. Niemniej jednak, Fiesta zachowała status ekonomicznego samochodu, co do dziś jest jednym z powodów, dla których pozostaje ona w pamięci jako atrakcyjna propozycja cenowa swoich czasów.

Opinie użytkowników i ekspertów o Ford Fiesta I

Opinie użytkowników na temat Ford Fiesta I często podkreślają jego niezawodność i niskie koszty eksploatacji. Zadowoleni kierowcy chwalą się również prostotą konstrukcji, dzięki której wiele napraw można przeprowadzić samodzielnie. Taka możliwość przekłada się na znaczne oszczędności w długim okresie użytkowania.

Ekspertów motoryzacji urzeka funkcjonalność i zwinność Ford Fiesta I w miejskim zgiełku. Doceniają oni także jego rolę w rozwoju segmentu małych samochodów i wprowadzanie innowacji, które na trwałe zmieniły rynek motoryzacyjny w tamtym okresie.

Podsumowanie

Ford Fiesta I to bez wątpienia klasyk, który wciąż budzi zainteresowanie miłośników motoryzacji. Jego kompaktowe wymiary, różnorodność silników i ekonomiczne spalanie sprawiają, że jest to fascynujący model do analizy. Jeśli zaintrygowała Cię ta ikona motoryzacyjnych lat 70. i 80., zachęcamy do dalszego zgłębiania tematu. Może to być początek pasjonującej przygody z historią motoryzacji lub inspiracja do poszukiwania własnego egzemplarza Forda Fiesty I. Odkryj więcej historii i opinii na temat tego kultowego samochodu i dołącz do grona entuzjastów, którzy doceniają jego unikatowy charakter.