Do optymalnego napełniania cylindrów w obu silnikach V6 TDI służą turbosprężarki ze zmienną geometrią łopatek kierownicy. Za przygotowanie mieszanki odpowiada system Common Rail najnowszej generacji. Dysponuje on pompą wysokiego ciśnienia i po jednej listwie rozdzielczej („rail”) na każdy rząd cylindrów. Wysokie ciśnienie wtrysku wynoszące maksymalnie 1.600 barów umożliwia jeszcze dokładniejsze rozpylenie paliwa i w ten sposób przyczynia się do lepszego przygotowania mieszanki paliwowo-powietrznej i bardziej efektywnego spalania.
Lekka konstrukcja w szczegółach: iglica wtryskiwacza waży 4 gramy
Najważniejsze novum w aktualnie stosowanym systemie Common Rail stanowią bez wątpienia liniowe wtryskiwacze piezoelektryczne (piezo-inline). Wykorzystują one efekt piezoelektryczny: do ceramiki przyłożone zostaje napięcie elektryczne, które zmienia jej struktury krystaliczne. Rezultatem jest określone wydłużenie stosu piezoelementów, które przenoszone jest przez element hydrauliczny inline na iglicę wtryskiwacza. Ruchoma masa iglicy każdego z wtryskiwaczy została zredukowana z 16 do 4 gramów. Pozwala to na realizację zdecydowanie mniejszych i precyzyjniej dozowanych dawek wtrysku.
Za pomocą wtryskiwaczy piezoelektrycznych liczba wtrysków przypadająca na cykl roboczy daje się prawie dowolnie zmieniać i optymalizować. W silniku 3.0 TDI konstruktorzy Audi zdecydowali się na realizację maksymalnie do pięciu wtrysków. W dolnym zakresie obrotów następuje, oprócz wtrysku głównego, dodatkowy podwójny wtrysk wstępny, a w środkowym zakresie obrotów - pojedynczy wtrysk wstępny. Przy częściowym obciążeniu i do obrotów 2.500 1/min odbywa się jeszcze pojedynczy dotrysk paliwa.
Strategia ta przyczynia się zarówno do redukcji emisji spalin, jak i do miękkiego przebiegu spalania, z którego korzysta przede wszystkim akustyka silnika – oba TDI są najciszej pracującymi silnikami w swojej klasie. Wtrysk wielokrotny obniża również poziom emisji spalin. Redukcję emisji azotu uzyskano przez doprowadzenie części spalin z powrotem do komory spalania, po uprzednim ich schłodzeniu w znajdującej się po drodze chłodnicy spalin.
450 Nm: silnik 3.0 TDI
Potężny pakiet mocy oferuje silnik V6 3.0 TDI, 171 kW /233 KM przy 4.000 1/min i 450 Nm. Maksymalna wartość momentu obrotowego jest dostępna już od 1.400 1/min – dla kierowcy oznacza to dynamiczne przyspieszanie we wszystkich warunkach.
Za optymalne napełnianie cylindrów we wszystkich stanach pracy silnika 3.0 TDI odpowiada turbosprężarka, która w celu jak najlepszego wykorzystania miejsca została umieszczona w rozwidleniu cylindrów. Dwie równolegle połączone chłodnice powietrza doładowującego obniżają skutecznie temperaturę sprężonego powietrza i zwiększają w ten sposób napełnienie cylindrów. Świece żarowe szybkiego grzania, umieszczone w komorach spalania, służą do rozruchu silnika w najniższych temperaturach; w ciągu zaledwie dwóch sekund rozgrzewają się do temperatury 1.000 stopni C.
Spaliny oczyszcza katalizator wstępny zamontowany blisko turbosprężarki i umieszczonego pod podłogą katalizatora głównego. A6 allroad quattro 3.0 TDI spełnia bez problemu wymagania normy emisji spalin EU4.
Audi A6 allroad quattro jest dostępne z 6-biegową przekładnią manualną oraz z 6-stopniową przekładnią automatyczną tiptronic. Podczas sprintu od zera do 100 km/h upływa zaledwie 7,5 sekundy (ze skrzynią tiptronic 7,8 sekundy); maksymalna prędkość jazdy wynosi 231 km/h (ze skrzynią tiptronic 230 km/h). Ten dysponujący siłą niedźwiedzia diesel, obchodzi się niezwykle oszczędnie z paliwem – 8,4 litra /100 km (tiptronic: 8,8 l).
Mocny i oszczędny: silnik 2.7 TDI
Dający radość z jazdy, ekonomiczny, o dużej kulturze pracy i przyjazny dla środowiska: V6 2.7 TDI prezentuje się jako niezwykle wszechstronny silnik. Również on wyróżnia się dużą mocą oraz wysokim momentem obrotowym i łączy te zalety z wyjątkowo oszczędnym zużyciem paliwa.