Nowe Audi A6 allroad – Avant na drogi i bezdroża

Trzecia generacja z pewnością odniesie taki sam sukces. Nowe Audi A6 allroad quattro dzięki swoim uniwersalnym zdolnościom rozszerza możliwości wykorzystania A6 Avant: dojedzie nawet tam, gdzie nie ma już asfaltowych dróg. W porównaniu z poprzednim modelem jego osiągi poprawiły się a zużycie paliwa spadło nawet o 20 procent.

Nadwozie i wygląd zewnętrzny. Nowe A6 allroad quattro ma długość 4,94 metra, szerokość 1,90 metra i wysokość 1,47 metra i jest o kilka milimetrów większe od A6 Avant. Jego nadwozie wykonano w około 20 procentach z aluminium zgodnie ze znaną z limuzyny zasadą lekkiej konstrukcji Audi ultra. W porównaniu z poprzednim modelem nowe A6 allroad quattro waży nawet o 70 kilogramów mniej.

Audi A6 allroad quattro ma sportową sylwetkę i wyważone proporcje. Ostro wykreślone krawędzie dzielą pełne napięcia płaszczyzny, a linia dachu kończy się mocno pochylonym słupkiem D. Reflektory i tylne światła dostępne są opcjonalnie w innowacyjnej technologii LED. Dla świateł ksenonowych plus można wybrać system adaptive light, oświetlający drogę odpowiednio do sytuacji.

Nadwozie nowego A6 allroad quattro jest podniesione sześć centymetrów wyżej, niż nadwozie A6 Avant. Szczegółami różniącym allroad quattro od „normalnego” wariantu są progi ze specjalnymi nakładkami, szersze błotniki i osłona chłodnicy Singleframe z pionowymi listwami. Podwozie z przodu i z tyłu chronione jest przez osłony ze stali nierdzewnej. Układ wydechowy kończy się dwiema dużymi, spłaszczonymi końcówkami rur.

Krawędzie nadkoli, zderzaki i progi pokryte są lakierem w kontrastowym kolorze. Na życzenie Audi oferuje także pełną powłokę lakierniczą w połączeniu z pakietem Aluminium Exterieur. Kolor lakieru brązowy Java został zarezerwowany wyłącznie dla nowego A6 allroad quattro.

Wnętrze i bagażnik. Dzięki rozstawowi osi 2,91 metra wnętrze Audi A6 allroad quattro jest bardzo przestronne. Dominuje w nim elegancja, ergonomia jest wprost wzorcowa a jakość wykonania utrzymana na najwyższym poziomie. System obsługi MMI został rozszerzony o funkcję informacji o kącie pochylenia samochodu. Przyciski MMI posiadają aluminiowe nakładki. System MMI należy do wyposażenia standardowego, podobnie jak komputer pokładowy z programem ułatwiającym efektywną jazdę. Rozbudowany pakiet poduszek powietrznych, pasów bezpieczeństwa i zagłówków pozwala zminimalizować skutki wypadków.

Optyczne różnice w stosunku do A6 Avant można zauważyć na podłodze i tablicy rozdzielczej, utrzymanych w czarnym kolorze. Kolejne cechy charakterystyczne dla allroad quattro to kolor tapicerki brązowy Santos oraz opcjonalne aplikacje dekoracyjne z aluminium. Listwy na progach, również wykonane z aluminium, zdobią napisy „allroad”.

CZYTAJ DALEJ  Czym jest ochrona zniżek OC?

Bagażnik nowego A6 allroad quattro ma pojemność 565 litrów. Oparcia tylnej kanapy można wygodnie złożyć odblokowując dźwignię w bagażniku. Po złożeniu oparć pojemność bagażnika wzrasta do 1680 litrów. Praktyczny charakter nowego modelu podkreślają elementy wyposażenia standardowego, takie jak system szyn wraz z zestawem mocującym, umożliwiający podział przestrzeni bagażowej, pasy mocujące przy lewej ściance i dwustronna mata na podłodze.

Wyposażenie i Audi connect. Audi oferuje dla nowego A6 allroad quattro szeroki wybór opcji. Na przykład wyświetlacz Head-up wyświetlający ważne informacje na przedniej szybie, nastrojowe, diodowe oświetlenie wnętrza, przednie komfortowe fotele z wieloma możliwościami regulacji i na życzenie z funkcją wentylacji oraz masażu. Kolejne elementy wyposażenia to czterostrefowa automatyczna klimatyzacja, panoramiczny szklany dach i komfortowy kluczyk, którego nie trzeba wyjmować z kieszeni czy torebki.

Paleta systemów infotainment ma modułową konstrukcję. Najbardziej rozbudowana wersja nawigacji to MMI Navigation plus z twardym dyskiem i obsługą przy użyciu panelu dotykowego (MMI touch) oraz sterowaniem za pomocą komend głosowych. Wysuwany elektrycznie ośmiocalowy monitor tego systemu wyświetla obrazy o wysokiej rozdzielczości i dużym kontraście. Advanced Sound System firmy Bang & Olufsen odtwarza dźwięk przez 15 głośników.

Pod względem możliwości połączenia z Internetem, nowe A6 allroad quattro dysponuje wszystkimi aktualnie dostępnymi technologiami. Opcjonalny telefon samochodowy online z Bluetooth łączy się z Internetem korzystając z UMTS, hotspot WLAN umożliwia pasażerom surfowanie po sieci i wysyłanie maili. Kierowca może pobrać potrzebne mu usługi do samochodu, na przykład aktualne informacje drogowe Audi online lub słuchać radia internetowego Audi music stream. Ponadto dostępne są atrakcyjne usługi Google, jak Google Earth, Google Street View oraz wyszukiwanie celów podróży przy użyciu poleceń głosowych.

Systemy wspierające kierowcę. Systemy wspomagające kierowcę i poprawiające bezpieczeństwo czynią jazdę Audi jeszcze przyjemniejszą i wygodniejszą. Współpracujący z radarem system adaptive cruise control z funkcją Stop & Go utrzymuje nowe A6 allroad quattro w stałej odległości do jadącego z przodu pojazdu. Przy prędkości poniżej 30 km/h system inicjuje pełne hamowanie w przypadku zagrożenia zderzeniem. ACC Stop & Go współpracuje z systemem Audi pre sense, dostępnym w zróżnicowanych wersjach.

Audi active lane assist pomaga kierowcy utrzymać pas ruchu, Audi side assist ułatwia mu jego zmianę. Asystent widoczności nocą z funkcją oznaczania pieszych sprawia, że jazda po zmierzchu jest łatwiejsza i bezpieczniejsza. Komputer pokładowy z funkcją rozpoznawania zmęczenia kierowcy zaleca przerwanie jazdy w celu odpoczynku, gdy stwierdzi spadek koncentracji osoby prowadzącej pojazd.

CZYTAJ DALEJ  SKODA Citigo najlepszym autem

Parkowanie ułatwia kilka zróżnicowanych systemów. Asystent parkowania z czujnikami otoczenia przejmuje na siebie manewrowanie kierownicą przy parkowaniu, czujniki parkowania z czterema małymi kamerami szerokokątnymi obserwują otoczenie wokół samochodu i przekazują jego obraz na monitor MMI. Do wyboru jest kilka perspektyw, na przykład widok z lotu ptaka.

Układ napędowy. Nowe A6 allroad quattro opuszcza zakład produkcyjny z jednym z czterech mocnych i spokojnie pracujących silników V6 – jednym benzynowym TFSI i trzema TDI. Wszystkie jednostki napędowe mają pojemność trzech litrów, bezpośredni wtrysk i turbodoładowanie. Wykorzystują one technologie z Modułowego Zespołu Efektywności Audi: system Start-Stop oraz innowacyjny system zarządzania temperaturą. Zużycie paliwa zmniejszyło się nawet o 20 procent w porównaniu z poprzednim modelem.

Silnik 3.0 TFSI z mechanicznym kompresorem rozwija moc 228 kW (310 KM) i moment obrotowy 440 Nm. Przyspiesza A6 allroad quattro do 100 km/h w 5,9 sekundy. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 250 km/h. Średnie zużycie paliwa wynosi 8,9 l/100 km.

Silniki 3.0 TDI rozwijają moc 150 kW (204 KM), 180 kW (245 KM) i 230 kW (313 KM), momenty obrotowe wynoszą odpowiednio 450, 580 i 650 Nm. Najmniejsza wersja zużywa średnio tylko 6,1 litra paliwa (159 g CO2/km).

Silnik wysokoprężny o mocy 180 kW (245 KM) będzie wkrótce dostępny także w wersji clean diesel. Silnik 3.0 TDI o mocy 230 kW (313 KM) z bi-turbo to mocna jednostka o pełnym brzmieniu. Przyspiesza A6 allroad quattro od zera do 100 km/h w 5,6 sekundy, prędkość maksymalna jest również ograniczona elektronicznie do 250 km/h.

Najmocniejszy TDI przekazuje swoją moc przez miękko i szybko zmieniającą biegi ośmiostopniową skrzynię tiptronic, trzy pozostałe silniki współpracują ze sportową przekładnią dwusprzęgłową – siedmiobiegową S tronic. Automatyczne przekładnie ze swoim szerokim rozstawem przełożeń znacznie poprawiają efektywność A6 allroad quattro. Kierowca może sterować przekładnią manualnie przy użyciu opcjonalnych przełączników na kierownicy.

Stały napęd na wszystkie koła quattro rozdziela siły napędowe indywidualnie na każde z kół. Przy dynamicznej jeździe na zakrętach przyhamowuje odciążone koła wewnętrzne zanim jeszcze zaczną się ślizgać, przez co poprawia trakcję i stabilność. Na życzenie sportowy mechanizm różnicowy rozdziela w sposób płynny siły między tylne koła.

Zawieszenie. Zawieszenie A6 allroad quattro łączy sportowy charakter i komfort. Nowe elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego pracuje z dużą precyzją i efektywnością. Jako alternatywa dostępny jest dynamiczny układ kierowniczy, który dostosowuje swoje przełożenie do prędkości jazdy.

CZYTAJ DALEJ  Światowa premiera Rallycross Beetle w Chicago

Korzystając z systemu Audi drive select kierowca może wybrać sposób pracy układu kierowniczego, pneumatycznego zawieszenia, pedału przyspieszenia, automatycznej skrzyni biegów, sportowego mechanizmu różnicowego, automatycznej klimatyzacji, oświetlenia i systemu adaptive cruise control. W trybie efficiency systemy te pracują w możliwie najbardziej ekonomiczny sposób, w trybie individual kierowca może ustawić swoją dowolną, osobistą konfigurację.

Pneumatyczne zawieszenie z regulowanym tłumieniem adaptive air suspension stanowi element wyposażenia seryjnego. Przy dużej prędkości jazdy obniża ono nadwozie o 15 milimetrów, po wciśnięciu przycisku trybu allroad podnosi je o 35 milimetrów. Przy niewielkiej prędkości kierowca może wybrać także tryb lift: z dodatkowymi dziesięcioma milimetrami prześwitu nowe A6 allroad quattro pokona nawet duże nierówności terenu.

Audi A6 allroad quattro porusza się na 18-calowych obręczach ze stopu metali lekkich z pięcioma ramionami i oponami 235/55. Na życzenie Audi oraz quattro GmbH oferuje inne obręcze o średnicy 18, 19 i 20 cali. Duże hamulce zapewniają wysoką skuteczność hamowania. Podczas zjeżdżania z pochyłości kierowca może aktywować asystenta zjazdu, który ogranicza prędkość do 10 – 20 km/h, w zależności od podłoża.

 

źródło: Audi

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *