Ten kompaktowy, pięciodrzwiowy samochód, który zadebiutuje w roku 2013, będzie napędzany wytwarzanym przez Audi e-gazem – paliwem, w wyniku spalania którego nie powstaje CO2. Nowy model połączy w sobie w pionierski sposób ekologię, ekonomię i najbardziej zaawansowane technologie.
Wszystkie szczegóły budowy Audi A3 Sportback TCNG, z bakami paliwa na czele, są przykładem zastosowania najnowszych rozwiązań w dziedzinie technologii napędu na gaz. Zbiorniki ciśnieniowe umiejscowiono pod podłogą bagażnika i mogą pomieścić ok. osiem kilogramów gazu ziemnego.
Zgodnie ze stosowaną przez Audi zasadą ultralekkiej konstrukcji, zbiorniki wykonane są z kompozytów tworzyw sztucznych. Pozwalają na zatankowanie gazu pod ciśnieniem do dwustu barów, a ważą ok. 70 procent mniej niż tradycyjne. Każdy z nich jest o ok. 27 kg lżejszy. Ich obudowa składa się z nowatorskiego połączenia kilku warstw. Wewnętrzną warstwę tworzy nieprzepuszczające gazu tworzywo poliamidowe. Druga warstwa, wykonana z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP) zapewnia możliwie najwyższą wytrzymałość. Trzecia warstwa z tworzywa wzmocnionego włóknem szklanym (GRP), skutecznie chroni bak przed zewnętrznymi uszkodzeniami. Jako środek wiążący włókna CRP i GRP użyto żywicy epoksydowej o dużej wytrzymałości.
Kolejnym wiodącym rozwiązaniem technologicznym zastosowanym w Audi A3 Sportback TCNG jest elektroniczny regulator ciśnienia gazu. Ten nieduży i lekki element obniża o dwa stopnie, do wartości od ok. pięciu do dziewięciu barów, wysokie ciśnienie z jakim gaz wypływa z butli. Dzięki temu, w listwie wtryskowej panuje zawsze odpowiednie ciśnienie. Niskie podczas ekonomicznej jazdy przy niskiej liczbie obrotów, wysokie, jeśli kierowca zwiększy moc i liczbę obrotów.
Gdy ciśnienie w zbiorniku spadnie poniżej dziesięciu barów, układ sterujący pracą silnika sprawia, że jednostka samoczynnie przełącza się na pobór benzyny. Audi A3 Sportback TCNG jest samochodem z podwójnym układem zasilania (gazowo-benzynowym), co oznacza, że mimo dostosowania do napędu gazem ziemnym, silnik pracując w tradycyjnym, benzynowym trybie spalinowym, osiąga taką samą moc i taki sam moment obrotowy.
W trybie napędu gazowego, samochód może przejechać ponad 400 km, a w razie potrzeby przejedzie dalsze 780 km napędzany benzyną. Łącznie, pokona zatem taki sam dystans jak Audi A3 TDI. Dwa wskaźniki na desce rozdzielczej, informują kierowcę o poziomie napełnienia zbiorników. Wlew paliwa – benzyny, jak i zawór gazu, znajdują się w tym samym miejscu.
Bazą dla budowy silnika TCNG jest nowo skonstruowana jednostka napędowa 1.4 TFSI. Znaczącym zmianom poddano w niej głowicę i turbo doładowanie. Również układ wtryskowy i katalizator dostosowano do zasilania gazowego. Dzięki mocy 81 kW (110 KM) i momentowi obrotowemu 200 Nm, Audi A3 Sportback TCNG osiąga prędkość maksymalną ponad 190 km/h. Ten pięciodrzwiowy kompakt klasy premium, jest naszpikowany szeregiem autorskich rozwiązań technicznych Audi. Dzięki zastosowanej technologii ultralekkiej konstrukcji cechuje się niskim ciężarem, a pod względem zamontowanych w nim systemów infotainment i systemów wsparcia kierowcy, wyznacza nowe trendy w swojej klasie.
Wysoce efektywne Audi A3 Sportback TCNG zużywa na 100 km jedynie 3,6 kg gazu ziemnego lub e-gazu Audi, czyli paliwa nad wytwarzaniem którego prowadzone są prace w ramach projektu Audi e-gas project. W przypadku obu rodzajów gazu, zawartość CO2 w spalinach wynosi poniżej 100 g na km. Jeszcze lepiej wypada jego wartość GWP (potencjału tworzenia efektu cieplarnianego), rozpatrywana z perspektywy wskaźnika cyklu well to wheel czyli „od źródła energii do energii napędzającej koło”. Wskaźnik ten uwzględnia wszystkie czynniki, począwszy od wytworzenia paliwa, aż do wykorzystania go w pojeździe. Gdy Audi A3 Sportback TCNG jedzie na e-gazie Audi, dwutlenek węgla nie jest emitowany, ponieważ gaz ten jest elementem reakcji chemicznej zachodzącej w procesie spalania tego paliwa. Mamy tu do czynienia z obiegiem zamkniętym.
Jeśli dokonamy całościowego bilansu nakładu energii wykorzystanej do produkcji instalacji gazowej Audi oraz turbin wiatrowych, wytwarzających konieczną w procesie energię, okaże się, że emisja CO2 wynosi poniżej 30 g na km.
źródło: Audi
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.