Klienci na całym świecie znają sportowe wcielenia różnych modeli Audi, oznaczone charakterystycznym symbolem RS. To znak gwarantujący najwyższe osiągi, komfortowe, ponadstandardowe wyposażenie i ogromną satysfakcję z jazdy samochodem Audi. Kierowca otrzymuje je dzięki odpowiedzialnej za produkcję modeli RS, ale także za przygotowywanie zindywidualizowanej oferty dla klientów oraz za przygotowywanie wyścigowych modeli Audi, spółce córce Audi – quattro GmbH, która w tym roku obchodzi trzydzieste urodziny.
30 lat działalności quattro GmbH, to symbol efektywności i najbardziej zaawansowanych rozwiązań technicznych. Pojęcie quattro oznacza nie tylko technikę, która odniosła ogromny sukces, ale też dynamiczny styl życia pod znakiem Audi. Jako spółka zależna od Audi AG, firma odpowiada za trzy zakresy działania koncernu. Pierwszy z nich to rozwój nowych rozwiązań technicznych i konstruowanie najbardziej efektywnych samochodów marki Audi – modeli RS i R8. Drugi zakres to indywidualizacja pojazdów i akcesoria, a trzeci, najnowszy zakres, to sport motorowy.
Samochody produkowane przez quattro GmbH mają specjalną misję. Intencją wprowadzania na rynek modeli RS jest zaoferowanie pełnej oferty w danej serii. Każdy z nich to wielki indywidualista z niezależnym, właściwym tylko sobie charakterem. Skrót RS poświadcza, że oznaczone nim modele posiadają najmocniejszy silnik w danej rodzinie, cechują się ekstremalną dynamiką jazdy i oszczędnością formy przy doskonałych własnościach użytkowych na co dzień oraz wyposażone są w stały napęd na cztery koła quattro.
„Tworzymy takie samochody, bo nasi klienci to indywidualiści. Duże znaczenia ma dla nich własny styl i różnorodność. Są to ludzie, którzy mają ambicję znajdowania się w czołówce.” – mówi Franciscus van Meel, szef spółki quattro GmbH.
Wchodząc w czwartą dekadę swej działalności, firma ma się czym poszczycić. Jeszcze nigdy w swej historii nie oferowała tylu unikalnych modeli, co obecnie. W ofercie znajdziemy Audi R8 z trzema silnikami i dwiema formami karoserii do wyboru, Audi RS 4 Avant, RS 5 w wersji Coupe i Cabriolet, RS 6 Avant, RS 7 Sportback, TT RS w dwóch wariantach Coupe i Roadster oraz RS Q3, pierwszy w ofercie Audi sportowy SUV.
Zadaniem przedsiębiorstwa, jako sportowej twarzy Audi, jest ciągłe przesuwanie granic tego, czego wykonanie umożliwia aktualny stan wiedzy technicznej. To właśnie quattro GmbH, po raz pierwszy zastosowało mechanizm różnicowy z koronowym kołem zębatym w układzie napędowym quattro i tarcze hamulcowe o falowym kształcie. Także w dziedzinie ultralekkiej konstrukcji, tak ważnej dla Audi, nieustannie proponuje pionierskie rozwiązania w zakresie wykorzystywania elementów z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym. Zlokalizowany w Neckarsulm i ściśle współpracujący z Audi AG Dział Rozwoju quattro GmbH, zatrudnia 120 pracowników. Kompetencjom w dziedzinie rozwoju nowatorskich rozwiązań towarzyszy szeroka wiedza dotycząca również produkcji seryjnej samochodów. Inżynierowie quattro GmbH sami zajmują się prawie wszystkimi zadaniami, począwszy od badań aż po testy, w tym też konstruowaniem nowych silników, np. jednostki 2.5 TFSI. Wraz z konstruktorami Audi opracowali także silnik 4.0 TFSI, w którym w nowy, inteligentny sposób zastosowano koncepcję downsizingu. Mieli również ogromny wkład w powstanie systemu Dynamic Ride Control, w który wyposaża się trzecią już generację aut ze znakiem czterech ringów.
Audi R8 wytwarzane jest w zakładach w Neckarsulm. 80 procent pracy wykonuje się tu ręcznie. Z taśmy w tamtejszej fabryce zjeżdża także Audi RS 5 Cabriolet, Audi RS 6 Avant i Audi RS 7 Sportback. W przypadku pozostałych modeli, firma ściśle kooperuje z tymi zakładami Audi, w których dane pojazdy powstają – fabrykami w niemieckim Ingolstadt, w Martorell w Hiszpanii i w Győr na Węgrzech.
Świetnie rozwija się również projekt specjalny spółki – Audi Sport customer racing. Wytwarzane przez quattro GmbH wyczynowe Audi R8 LMS, wraz ze swoim poprzednikiem, ponad 150 razy zwyciężało w wyścigach. W 2012 roku ten wyścigowy samochód serii GT wygrał m. in. 24-godzinny wyścig na torze Nürburgring i wyścig w Spa-Francorchamps. Nie tak dawno, bo na początku kwietnia tego roku, firma oddała do użytku setny już egzemplarz tego wyczynowego auta. Trafiło ono do wyścigowego zespołu MS RACING. „Bilans naszych sukcesów w sporcie to 18 tytułów mistrzowskich oraz zwycięstwa w 24-godzinnych wyścigach długodystansowych na torze w Nürburgring, w Spa, Daytona i Zolder. Wszystkie sukcesy, to widoczny dowód wysokiej jakości samochodów sportowych Audi, które co należy podkreślić, w połowie bazują na rozwiązaniach z pojazdów seryjnych. Oddając do użytku setny już egzemplarz wyczynowego Audi, umacniamy naszą wiodącą pozycję w świecie sportów motorowych. Audi R8 startuje bowiem w wyścigach w Australii, Azji, Europie, Północnej i Południowej Ameryce.“ – podsumowuje sukcesy szef spółki, Franciscus van Meel.
Od roku 1996, spółka quattro GmbH wyprodukowała ok. 75 500 samochodów o nieprzeciętnej, sportowej mocy. Sprzedaż znacznie wzrosła przede wszystkim w minionej dekadzie; z 2,5 tysiąca egzemplarzy w roku 2000, do 11,5 tysiąca aut w roku 2012. W tym samym roku, do rąk klientów oddano 160 tysięcy zindywidualizowanych pojazdów i sprzedano prawie 2,5 mln akcesoriów. W bieżącym roku quattro GmbH zamierza sprzedać 15 tysięcy egzemplarzy R8 i RS. Motorem wzrostu sprzedaży mają być nowe modele: RS 5 Cabriolet, RS 6 Avant, RS 7 Sportback i RS Q3. Oferując łącznie osiem modeli RS, stworzono największą paletę w dotychczasowej historii tych pojazdów. By móc oferować je klientom na całym świecie, firma intensywnie rozwija działalność w USA, Chinach, Rosji i w krajach Bliskiego Wschodu. „Zdobywamy nowe rynki i zwiększamy sprzedaż. Kluczem do tego są nowe krótkie serie „wykonane na miarę“, które po części oferujemy w ramach „Audi exclusive concept”. Stanowią one silną, ugruntowaną stronę quattro GmbH.” – zapewnia Franciscus van Meel
Zindywidualizowane Audi to unikat, niemożliwy do podrobienia, podobnie jak odciski palców jego posiadacza. Klienci quattro GmbH to wymagający indywidualiści. Interesują się techniką i wzornictwem, przykładają duże znaczenie do wyrafinowanych, indywidualnych rozwiązań szczegółowych. W programie Audi exclusive znaleźć można najszerszą ofertę w tym zakresie, jaka dostępna jest na rynku. Dotyczy to wszystkich modeli, od A1 do R8. Klienci mogą zdecydować się na jeden z pakietów w ramach Audi exclusive line lub stworzyć całkowicie własne Audi.
W przypadku wszystkich możliwości personalizacji wyglądu zewnętrznego i wnętrza pojazdu jakie oferowane są klientom, dużą uwagę przykłada się do tradycyjnych zalet marki Audi – pełnego pasji charakteru, stylu sportowej elegancji i nienagannej jakości wykończenia. Taka strategia przynosi sukcesy. W ubiegłym roku firma dokonała indywidualizacji 160 tysięcy pojazdów, czyli ponad dziesięciu procent wszystkich sprzedanych samochodów marki Audi. W 2015 roku ma to być już 200 tysięcy samochodów.
W ramach programu indywidualizacji, karoseria dostępna jest w jednym z około 100 lakierów. Do tego dochodzi szereg pakietów stylizacyjnych, dokładnie dopasowanych do danej serii. Klienci, dla których indywidualny charakter ich pojazdu ma szczególne znaczenie, mogą nawet zamówić karoserię w skomponowanym przez siebie kolorze. Program stylistyki wnętrza oferuje 16 kolorów, dwa rodzaje skóry, tkaninę alcantara i dziewięć kolorów wykładzin. Wygląd prawie wszystkich elementów siedzeń można określić niezależnie od siebie i ozdobić je kontrastowymi szwami. Można także dowolnie wybrać kolor elementów skórzanych. Zależnie od wybranego rodzaju skóry, quattro GmbH oferuje ekskluzywne listwy ozdobne – pokryte lakierem fortepianowym, z metalu lub cennego drewna. W przypadku dużych modeli, program Audi exclusive obejmuje wyrafinowaną stylistykę podsufitki i tablicy rozdzielczej. Dla przykładu, Audi A8 dostępne jest z takimi udogodnieniami jak chłodzony schowek, składany stolik i wysuwane lampki do czytania na tylnych siedzeniach.
Jednym z punktów strategii quattro GmbH jest poszerzanie oferty w zakresie małych serii produkcyjnych. Limitowane serie specjalne, oferowane są pod logo Audi exclusive concept od roku 2009. Na podstawie pomysłów skierowanych do niewielkiego grona miłośników, firma wyznacza nowe trendy w stylistyce wnętrza i testuje, jak są przyjmowane przez klientów.
Jesienią 2009 roku quattro GmbH wyprodukowała po raz pierwszy limitowaną serię specjalną pod nazwą Audi exclusive concept. Audi Q7 V12 TDI o mocy 368 kW (500 KM) dostępne było w kolorze brązowym Ipanema z efektem perłowym – połyskującym odcieniami koloru brązowego i koloru stopu brązu. Jego skórzane elementy utrzymane były w dwóch kolorach – siedzenia i obicia drzwi w alabastrowej bieli, a tablica rozdzielcza i tunel środkowy miały kolor jadalnych kasztanów. Listwy dekoracyjne wykonano z amerykańskiego orzechowca, z wstawkami z wędzonego drewna dębowego. Także podłoga bagażnika i oparcia tylnych siedzeń od strony bagażnika zrobione były z tego materiału. Kolejna edycja serii pojawiła się na rynku w roku 2011, w postaci Audi A8 L W12 Audi exclusive concept o mocy 368 kW (500 KM). Karoseria tego flagowego Audi w kolorze zielonym Monsun, kryła w sobie wnętrze, w którym królowała skóra o koniakowym odcieniu, dostarczana przez specjalnie wybraną włoską manufakturę meblarską. Skóra była bardzo miękka, jednolita i dawała bardzo naturalny efekt. Listwy dekoracyjne wykonano z naturalnego jesionu oliwkowego, a ich szarobrązowa barwa doskonale komponowała się z granatowoszarymi obszyciami siedzeń.
Najmłodszy model stworzony w tej koncepcji, to Audi SQ5 TDI Audi exclusive concept o mocy 230 kW (313 KM). Jego lakier w kolorze niebieskim Ara z efektem kryształowym ma niezwykłą głębię. Wnętrze oferuje duże kontrasty: obicia są czarne, ozdobione białymi szwami, a środkowe części siedzisk obciągnięto plecioną skórą. Podsufitka i nakładki w drzwiach lśnią śnieżną bielą. Listwy dekoracyjne wykonano z jesionowego drewna czeczotowego. W specjalny sposób uszlachetniona powierzchnia podkreśla rysunek słojów forniru.
źródło: Audi
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.