Od momentu debiutu Yarisa w Europie w 1999 roku, wszystkie generacje modelu były projektowane w myśl zasady „mały z zewnątrz, przestronny i wszechstronny w środku”. Yaris trzeciej generacji kontynuuje ten trend.
Nadwozie
Całkowita długość nowego Yarisa wynosi 3 885 mm, czyli zaledwie 100 mm więcej niż w przypadku drugiej generacji. Szerokość pozostaje bez zmian i wynosi 1 695 mm. O 20 mm (do 1 510 mm) zmniejszona została natomiast wysokość pojazdu, co pozwoliło uzyskać niżej położony środek ciężkości i bardziej sportową sylwetkę. Jednocześnie rozstaw osi powiększył się o 50 mm.
Wygląd przedniej części nadwozia zwiastuje nową linię stylistyczną, którą w przyszłości przejmą pozostałe modele Toyoty. Najbardziej widoczną nowością jest zmiana proporcji górnego i dolnego grilla, który stał się wyraźnie większy niż dotychczas. Nowego kształtu nabrały także przednie reflektory.
Wnętrze
Jednym z najważniejszych zadań projektantów wnętrza nowego Yarisa było stworzenie symetrycznie podzielonej deski rozdzielczej. Sam jej projekt odbiega nieco od linii stylistycznej poprzedników. Dominującym elementem jest szeroki pas centralny wykonany z miękkiego materiału. W jego środkowej części umiejscowiony został system Toyota Touch, czyli duży wyświetlacz multimedialny łączący szereg nowoczesnych systemów. W trzeciej generacji Yarisa zestaw zegarów został umieszczony za kierownicą, a nie jak w poprzednich wersjach modelu centralnie. Zupełnie nowy jest także projekt i kształt przednich foteli, które zyskały wyraźnie lepsze podparcie boczne oraz dłuższe i szersze siedziska.
Całkowita pojemność bagażnika wzrosła do 286 l. Po rozłożeniu tylnej kanapy uzyskuje się płaską podłogę i 768 l przestrzeni bagażowej. Ponadto, dla większej wygody korzystania z bagażnika, tylna klapa otwiera się o 20 mm wyżej niż w poprzedniku.
Nowością w trzeciej generacji Yarisa będzie duży dach panoramiczny (opcja), zbudowany z jednolitej tafli szkła. Pasażerowie przednich i tylnych foteli będą mieli do dyspozycji niezależne rolety ograniczające dostęp światła przez dach.
Silniki
Nowy model jest dostępny w trzech wersjach silnikowych: z benzynowymi jednostkami 1.0 i 1.33 l, oraz dieslem 1.4 D-4D.
Podstawowy silnik 1.0 współpracuje z 5-biegową manualną skrzynią biegów, osiągając moc 69 KM przy 6 000 obr./min. oraz moment obrotowy 93 Nm przy 3 600 obr./min. Z kolei większa jednostka o pojemności 1.33 l produkuje 99 KM przy 6 000 obr./min. i 125 Nm przy 4 000 obr./min. Diesel 1.4 D-4D jest standardowo wyposażony w filtr cząstek stałych (DPF). W połączeniu z 6-biegową manualną skrzynią biegów osiąga on moc 90 KM przy 3 800 obr./min. i 205 Nm momentu obrotowego już przy 1 800 obr./min.
Opcjonalna skrzynia Multidrive S jest najnowszym rozwinięciem technologii typu CVT (Continous Variale Transmission). W nowy Yarisie będzie możliwość kontrolowania pracy skrzyni przez manualne wybranie jednego z siedmiu zakresów przełożeń za pomocą manetek umieszczonych za kierownicą lub drążka zmiany przełożeń.
Ceny
Cena wyjściowa Yarisa trzeciej generacji wyniesie 39 900 zł (Yaris 1.0 Terra, nadwozie 3-drzwiowe). Samochód będzie oferowany w Polsce w pięciu wariantach wyposażenia. Do znanych już z poprzednich modeli wersji Terra, Luna i Sol dołączą dwie zupełnie nowe specyfikacje – Prestige i Dynamic.
źródło: Toyota / Mototarget.pl