Mercedes-Benz Sprinter to wybór numer jeden wśród nabywców aut użytkowych w klasie 3,5 t. Oferując trzy wersje rozstawu osi, cztery długości, trzy warianty wysokości i zakres dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu między 3,0 a 5,0 ton, Mercedes-Benz Sprinter jest w stanie spełnić wszystkie wymagania stawiane przed pojazdami tej klasy. Szeroki wybór fabrycznie dostępnych zamkniętych wariantów nadwoziowych można podzielić na dwie podstawowe wersje: furgon i minibus, z mnogością możliwości aranżacji miejsc siedzących.
Mercedes-Benz w wersji fabrycznej dostarcza samochody osobowo-ciężarowe w trzech kategoriach długości, dysponujące przestrzenią ładunkową między 5,8 m² a 9,2 m². Wszystkie te modele są również dostępne w wersji z podwójną kabiną (skrzynia ładunkowa od 4,3 do 7,7 m²). Mercedes-Benz Sprinter w wersji podwozia z pojedynczą bądź podwójną kabiną jest przystosowany do montażu różnorodnych zabudów, również tych ze specjalnym przeznaczeniem. Maksymalna ładowność Sprintera o DMC 5 ton sięga ponad trzech ton. Dostępne są także wersje podwoziowe pod zabudowę wyposażone w powiększoną kabinę, dzięki czemu w pojeździe znajdzie miejsce nawet siedem osób.
Mnogość wariantów z przeznaczeniem dla sektora budowlanego. W ramach programu „Mercedes-Benz VanSolution”, Mercedes-Benz poszerzył ofertę Sprinterów m.in. o pojazdy przeznaczone dla branży budowlanej. Trójstronne wywrotki Meiller dają nowe możliwości potencjalnych zastosowań. Nadwozia z ruchomą skrzynią ładunkową występują w czterech wielkościach i są montowane na podwoziach pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 i 5,0 t. Tradycyjne elementy wyposażenia, takie jak prowadnice czy dobudowana przegroda czołowa, są opcją dla tych nadwozi. Program „Partnerzy pojazdów dostawczych Mercedes-Benz” („VanPartner by Mercedes-Benz”) zapewnia jeszcze bogatszą, wysokospecjalistyczną ofertę nadwozi. Szereg producentów oferujących doskonałe jakościowo nadwozia proponuje wywrotki trójstronne, nadwozia osobowo-ciężarowe ze skrzynią ładunkową, a także konstrukcje z dźwigiem załadowczym czy mobilne warsztaty.
Mercedes-Benz Sprinter: samochód dostawczy z temperamentem. Jedną z zalet wyróżniających model Mercedes-Benz Sprinter jest bogactwo wersji napędowych. Napęd na tylną oś zapewnia doskonałe walory trakcyjne, szczególnie przy dużym obciążeniu i podczas pokonywania wzniesień czy wyjazdu z kopalni, gdzie niejednokrotnie panują ciężkie warunki terenowe.
Gamę jednostek napędowych rozpoczyna ekonomiczny i niezawodny czterocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 2,2 litra, o mocy od 65 kW (88 KM), poprzez 80 kW (109 KM) i 95 kW (129 KM), aż do 110 kW (150 KM). Wysoki maksymalny moment obrotowy osiągalny przy niskich obrotach to ważna cecha tej jednostki napędowej. Warunkuje ona dużą moc, wysoką kulturę pracy pojazdu i żwawe przyśpieszenie. Okazuje się to szczególnie istotne, gdy naszemu Sprinterowi serii 300 przyjdzie ciągnąć ciężką przyczepę, o całkowitej masie dopuszczalnej do 2,8 t. Silnik V6 CDI (moc 135 kW/184 KM) oraz dwie benzynowe jednostki napędow o czterech i sześciu cylindrach i mocy odpowiednio 115 kW (156 KM) i 190 (258 KM) uzupełniają wszechstronną ofertę silnikową. Warto również zwrócić uwagę na najnowszy model Mercedes-Benz Sprinter 316/516 NGT – pojazd dwupaliwowy, napędzany zamiennie benzyną i gazem ziemnym. Mając na względzie dbałość o środowisko naturalne i niskie koszta eksploatacji stanowi on bardzo atrakcyjną alternatywę dla pojazdów z napędem konwencjonalnym. Moc w tej wersji przenoszona jest poprzez sześciobiegową manualną skrzynię biegów, bądź skrzynię automatyczną.
Mistrz w pokonywaniu wzniesień: Sprinter 4×4 z dołączanym napędem 4×4. Sprinter 4×4 z dołączanym napędem na cztery koła gwarantuje doskonałą przyczepność nawet w ekstremalnych warunkach użytkowania. Kierowca komfortowo i z zapasem mocy wyjedzie z każdego placu budowy: wybranie trybu napędu na wszystkie koła następuje poprzez naciśnięcie przycisku. Moc jest przenoszona na przednią oś za pośrednictwem skrzyni rozdzielczej umieszczonej za główną przekładnią. Zamiast tradycyjnej mechanicznej blokady mechanizmu różnicowego, układ napędu na cztery koła w Sprinterze 4×4 wyposażony jest w elektroniczny system kontroli trakcji 4ETS. Jeśli jedno lub więcej kół straci przyczepność na śliskiej nawierzchni, układ 4ETS automatycznie przyhamowuje te buksujące koła, zwiększając tym samym moment napędowy kół z dobrą przyczepnością. Automatyczna interwencja hamulca w wyniku działania systemu 4ETS zastępuje pracę nawet trzech blokad mechanizmu różnicowego. Dostępny w opcji reduktor dodatkowo zwiększa właściwości trakcyjne oraz siłę pociągową Sprintera 4×4.
Szeroka gama wyposażenia standardowego i specjalnego. Mercedes-Benz Sprinter może pochwalić się bogatym wyposażeniem już w standardowej specyfikacji, obejmującej m.in. elektrycznie sterowane szyby i centralny zamek. Systemy bezpieczeństwa Sprintera wyznaczają standardy w tej klasy pojazdów: elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) wraz z systemem zapobiegania blokowaniu się kół podczas hamowania (ABS), system kontroli trakcji zapobiegający powstawaniu poślizgu podczas przyspieszania (ASR), układ elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBD), wspomaganie układu hamulcowego (Brake Assist, BAS). Aktywne bezpieczeństwo i optymalne parametry trakcyjne uzupełniają się wzajemnie, niezależnie od obciążenia, przy którym pojazd jest użytkowany. Sprintera można idealnie dopasować do wielu różnych zastosowań, a to dzięki bogactwu elementów wyposażenia dodatkowego. Wśród tych, które szczególnie zainteresują przedstawicieli branży budowlanej, można wymienić – dostępne w opcji – pakiety przełożeń przekładni głównej i zawieszenia, ze zmienioną charakterystyką sprężyn, amortyzatorów i stabilizatorów. Jest ona dostosowana m.in. do dużego obciążenia, w tym zwiększonego obciążenia przedniej osi. Mercedes-Benz Sprinter dla branży budowlanej to podwozia kompatybilne z różnorodnymi, specjalistycznymi zabudowami, skrzynie ładunkowe czy wersje osobowo-ciężarowe z wielu wariantach wyposażenia. Można wybierać rodzaj opon (uniwersalne, M+S, mieszane), typ sprzęgu samochodu z przyczepą (hak, złącze paszczowe), obecność chlapacza, dodatkowych grzejników czy tachografu.
źródło: Daimler