Honda CR-Z – dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Bryła modelu CR-Z powstała w oparciu o koncepcję „opływowego klina”. Nisko poprowadzona linia maski silnika oraz duża szerokość nadwozia nadały autu atletycznego wyglądu. W projekcie eleganckiego coupe, o zaokrąglonym i starannie wyrzeźbionym nadwoziu, uwzględniono typowe dla Hondy elementy stylistyczne, takie jak np. przeszklona, podzielona na dwa poziomy tylna część nadwozia, czy aerodynamiczna linia dachowa.

Moc maksymalna i maksymalny moment obrotowy jednostki spalinowej wspomaganej silnikiem elektrycznym to odpowiednio 124 KM i 174 Nm. Szczytowa wartość momentu obrotowego – dostępna już przy 1500 obr./min., czyli w obszarze wcześniej zarezerwowanym wyłącznie dla silników turbodoładowanych – jest taka sama, jak w przypadku Hondy Civic 1.8l, jednak emisja CO2 jest o 35 g/km** niższa. Emisja pozostałych składników spalin również utrzymuje się na bardzo niskim poziomie, a po zakończeniu okresu eksploatacji samochodu wykorzystywane w nim akumulatory niklowo-metalowo-wodorkowe mogą zostać oddane do ponownego przetworzenia za pośrednictwem dealerów Hondy.

Po raz pierwszy połączono także wydajny i ekologiczny równoległy system hybrydowy z precyzyjną, manualną skrzynią biegów o 6 przełożeniach, która zapewnia kierowcy dużą przyjemność z jazdy i pozwala na pełne zaangażowanie się w prowadzenie pojazdu. Duża elastyczność równoległego systemu hybrydowego Hondy pozwala na łączenie go z różnymi skrzyniami biegów, a nie tylko z przekładniami typu CVT.

Manualna skrzynia biegów współpracuje z debiutującym w Europie, 1.5-litrowym, czterocylindrowym silnikiem benzynowym i-VTEC, który w dużym stopniu zdecydował o charakterze modelu CR-Z. Ta mocna, a jednocześnie wydajna jednostka powstała na bazie silnika montowanego w niektórych pozaeuropejskich wersjach Hondy Jazz. Motor o średniej pojemności skokowej chętnie „wchodzi na obroty” i zapewnia doskonałe osiągi dzięki dodatkowym 78 Nm momentu obrotowego, dostarczanym przez silnik elektryczny o mocy 14 KM, umieszczony pomiędzy jednostką spalinową a skrzynią biegów. Jednostka elektryczna zwiększa wartość momentu obrotowego w niskim i średnim zakresie prędkości obrotowych, dzięki czemu model CR-Z odznacza się doskonałą elastycznością, typową dla pojazdów z silnikami turbodoładowanymi.

W celu zwiększenia przyjemności z prowadzenia pojazdu w codziennych warunkach, Honda CR-Z została wyposażona w unikalną funkcję dającą kierowcy możliwość wyboru jednego z trzech trybów jazdy (3-Mode Drive System). Każdy z nich zakłada inne ustawienia reakcji przepustnicy, układu kierowniczego, czasu uruchamiania systemu, zatrzymywania silnika spalinowego na postoju (auto stop), klimatyzacji oraz poziomu wspomagania systemem IMA. Zaprojektowany przez Hondę system umożliwia wybór pomiędzy jazdą dającą najwięcej przyjemności z podróżowania, jazdą maksymalnie ekonomiczną lub jazdą w trybie będącym kompromisem między dwiema poprzednimi opcjami.

CZYTAJ DALEJ  Opel Tigra I — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

W najnowszych modelach samochodów coraz częściej montowane są przyciski „sport”, za pomocą których kierowca może zmienić charakterystykę reakcji przepustnicy z normalnej na bardziej agresywną. System trzech trybów jazdy w Hondzie CR-Z to jednak coś więcej – zmienia nie tylko charakterystykę przepustnicy, ale także działanie hybrydowego układu napędowego i układu kierowniczego.

Podczas podróżowania poza terenem zabudowanym, kierowca pragnący poczuć prawdziwe emocje za kierownicą może włączyć tryb SPORT.

Reakcje przepustnicy staną się wówczas bardziej wyostrzone, hybrydowy system IMA zadba o dodatkowe wspomaganie silnikiem elektrycznym, a układ kierowniczy będzie działał z większym oporem.

Honda zdaje sobie jednak sprawę z faktu, iż nawet samochody zaprojektowane z myślą o dostarczaniu niezapomnianych wrażeń, na co dzień będą eksploatowane przy dużym natężeniu ruchu, gdzie oszczędność paliwa odgrywa większe znaczenie niż sportowe osiągi. W takich sytuacjach sprawdzi się tryb ECON, który poprzez odpowiednie sterowanie przepustnicą typu drive-by-wire, klimatyzacją i systemem hybrydowym zapewni możliwie najniższe spalanie. W sytuacjach, gdy sportowa jazda nie będzie możliwa lub pożądana, funkcja Eco Assist, w połączeniu z trybem ECON, pozwoli kierowcy na bicie osobistych rekordów niskiego spalania paliwa w ulicznym korku.

Tryb NORMAL znajdzie zastosowanie w większości sytuacji drogowych, zapewniając odpowiedni kompromis pomiędzy osiągami, ilością zużytego paliwa i poziomem emisji zanieczyszczeń do atmosfery.

Podświetlenie prędkościomierza pełni taką sama rolę, jak w modelu Insight, czyli pomaga kierowcy prowadzić samochód w sposób bardziej ekonomiczny i ekologiczny. Poza funkcją Eco Assist, podświetlenie wskaźnika w modelu CR-Z jest powiązane z wybranym trybem jazdy. W trybie NORMAL i ECON prędkościomierz podświetlony jest na niebiesko, a podczas ekonomicznej jazdy zmienia kolor na zielony. Dodatkowo w trybie ECON zapala się symbol zielonego ekokwiatka. Prędkościomierz podświetlony na czerwono oznacza, iż w Hondzie CR-Z został uaktywniony tryb SPORT.

Wiele uwagi poświęcono konstrukcji układu wydechowego, którego brzmienie – zupełnie nietypowe, jak na kompaktowe auto hybrydowe – zachęca kierowcę do dynamicznej jazdy. Pozostałe komponenty, takie jak mocowania silnika czy materiały wygłuszające, zostały tak zaprojektowane, aby do uszu kierowcy docierały sportowe odgłosy pracy układu wydechowego, a inne natarczywe dźwięki były tłumione.

Stylistyka nadwozia modelu CR-Z nawiązuje do projektu kultowej Hondy CR-X z lat osiemdziesiątych ubiegłego stulecia, która z założenia miała pełnić rolę niewielkiego, aczkolwiek stylowego i wyjątkowo ekonomicznego środka transportu. Cechy charakterystyczne dla modelu CR-X, jak przeszklona, podzielona na dwa poziomy, tylna część nadwozia, czy aerodynamiczna linia dachowa, zostały przeniesione do nowego coupe i połączone z harmonijnie zaprojektowanymi liniami wnętrza.

CZYTAJ DALEJ  Jaguar X — dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Płaska linia dachowa i ostro ścięty tył CR-Z to elementy typowe dla wielu modeli Hondy, zarówno tych nowoczesnych, jaki i produkowanych w przeszłości. Design tego typu pozwala na pokonywanie oporów powietrza przy minimalnych zaburzeniach pędu, co przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa i emisji spalin. Uzupełnieniem reflektorów modelu CR-Z są diody LED do jazdy dziennej, umieszczone w dolnej części przednich świateł. Ich niecodzienny układ podkreśla dużą szerokość sportowego coupe z napędem hybrydowym. Warto także podkreślić, iż diody LED nigdy wcześniej nie były stosowane w przednich reflektorach produkcyjnej Hondy.

Wnętrze produkcyjnej wersji Hondy CR-Z, z trójwymiarowym prędkościomierzem i przyjaznym kierowcy kokpitem, powstało na bazie projektu CR-Z Concept, zaprezentowanego w 2007 roku podczas Salonu Samochodowego w Tokio. Wszystkie najczęściej wykorzystywane funkcje zaawansowanej tablicy wskaźników umieszczono w zasięgu rąk kierowcy, co umożliwia pełną koncentrację na prowadzeniu pojazdu w każdych warunkach.

Deska rozdzielcza nowego coupe to dwupoziomowa konstrukcja, której ciemna górna sekcja zdaje się „unosić” ponad dolną, jasnoszarą częścią, przechodzącą aż do środka wewnętrznych paneli drzwiowych.

W standardowym wyposażeniu wszystkich wersji Hondy CR-Z znajduje się zestaw sześciu poduszek powietrznych, układ kontroli stabilności jazdy VSA, układ Hill Start Assist ułatwiający ruszanie na wzniesieniu oraz aktywne zagłówki. Wszystkie modele CR-Z otrzymają także automatyczną klimatyzację, odtwarzacz CD, oraz przycisk uruchomienia silnika „start”. Modele w średniej i wyższej wersji wyposażeniowej będą dodatkowo posiadały wejście USB iPod®, przyciski do sterowania systemem audio na kierownicy, podgrzewane przednie fotele oraz aluminiowe nakładki pedałów. W najbogatszej odmianie znajdą się także takie elementy, jak interface głośnomówiącego zestawu telefonicznego Bluetooth®, tempomat, światła HID i system audio o wysokiej mocy (360W) z montowanym w bagażniku głośnikiem niskotonowym. Właściciele najwyższej wersji wyposażeniowej będę mogli także wybrać pakiet opcjonalny, na który składa się panoramiczny przeszklony dach i skórzana tapicerka.

Honda CR-Z w europejskiej specyfikacji posiada układ siedzeń typu 2+2. Na krótkich dystansach na tylnej kanapie podróżować mogą dwie niewysokie dorosłe osoby lub dwójka dzieci. W razie potrzeby tylne siedzenia mogą zostać złożone jednym ruchem – stworzy to płaską powierzchnię o zaskakująco dużej (w porównaniu z autami hatchback segmentu C) pojemności 382 litrów. Pod podłogą bagażnika znajduje się także schowek o pojemności 19 litrów, w którym można ukryć dodatkowe przedmioty.

CZYTAJ DALEJ  Renault 14 - dane techniczne, wymiary, silniki, spalanie, pojemność, ceny, opinie

Model CR-Z został zaprojektowany w celu dostarczenia kierowcy przyjemności z jazdy, dlatego dużą rolę w kształtowaniu charakteru pojazdu odgrywa konfiguracja podwozia. Niektóre komponenty płyty podłogowej zostały zapożyczone z modeli Jazz i Insight, jednak rozstaw osi, rozstaw kół oraz poszczególne ustawienia to cechy typowe wyłącznie dla nowego modelu. W porównaniu z rodzinną, 5-drzwiową i 5-miejscową Hondą Insight, model CR-Z ma o 115 mm krótszy rozstaw osi, a jego nadwozie jest krótsze o 310 mm, co przyczynia się do polepszenia zwrotności i zredukowania masy własnej o 57 kilogramów.

Ponadto, charakterystyka pracy sprężyn i amortyzatorów w zawieszeniu modelu CR-Z została inaczej skonfigurowana, z uwzględnieniem indywidualnych cech kompaktowego coupe. Jedną z ważniejszych zmian było zastosowanie wahaczy przedniego zawieszenia z elementami z kutego aluminium w miejsce elementów ze stali tłoczonej, wykorzystanych w modelu Insight. Wszystko to pozwoliło na zredukowanie wagi każdego zestawu o 2 kilogramy, a także zwiększenie wytrzymałości w obliczu większego rozstawu kół i szerszych opon.


źródło: Honda / Mototarget