Opel Astra GTC 1.4 Turbo 140 KM Enjoy – mocy przybywaj

Na swoją silną pozycję pracuje już od wielu lat i doczekał się już czwartej odsłony. Dzisiaj przyjrzymy się nieco usportowionej Astrze, a mianowicie wersji GTC.

Wygląd obecnie produkowanej Astry może zachwycić. Auto prezentuje się naprawdę pięknie bez względu na to czy mówimy o wersji hatchback czy Sports Tourer. Dla kierowców rządnych jeszcze większych wrażeń Opel przygotował drugą generację Astry GTC.


Stylistyka. Już na pierwszy rzut oka widać, że testowa Astra w porównaniu ze zwykłą wersją jest jeszcze bardziej atletyczna, żeby nie powiedzieć „nadmuchana”. Gdy patrzymy na GTC z boku zwracamy uwagę na duże drzwi, niewielką trójkątną tylną szybę boczną kontrastującą z masywnym błotnikiem. Wzrok przyciąga opadającą ku tyłowi linia dachu zakończona spoilerem. 18-calowe koła nadają Astrze jeszcze bardziej sportowego charakteru. Uwypuklenie „owiewające” klamkę drzwi sprawia wrażenie jakby Astra non stop była w ruchu.

Przód Opla GTC to przede wszystkim większy bardziej aerodynamiczny wlot powietrza na zderzaku, mniejsza i nieco inna atrapa chłodnicy z wyraźnie wyeksponowanym logo, a także bardziej agresywne reflektory i okrągłe halogeny.

Tył testowego Opla spodobał się nam najbardziej. Projektanci postawili na minimalizm, co w tym przypadku okazuję się być zaletą. Niewielka tylna szyba nad którą dumnie prezentuje się spoiler, niezbyt duża pokrywa bagażnika z wyeksponowanym logo, naciśnięcie którego otwiera klapę. Dodatkowo agresywne lampy wyjątkowo dobrze prezentujące się nocą. Uwagę przyciąga masywny i budzący poczucie bezpieczeństwa zderzak z ładnie zarysowaną dolną częścią imitującą dyfuzor.

Wnętrze. Zajmując miejsce za kierownicą mamy wrażenie jakbyśmy siedzieli w zwykłej Astrze. Ta sama deska rozdzielcza (dla wielu zbytnio przeładowana przyciskami), ta sama kierownica, te same dobrej jakości materiały i ten sam problem z dużym przednim słupkiem mocno ograniczającym widoczność zwłaszcza w trakcie jazdy po krętej drodze. Problematyczne może też okazać się parkowanie tyłem, szczególnie w trakcie wykonywania tzw. „koperty”, masywny słupek i bardzo mała boczna szyba mocno utrudniają ten manewr.


Mimo dużej ilości przełączników na desce rozdzielczej panuje ład. Przyciski są pogrupowane intuicyjne, dzięki czemu każdy kierowca szybko przyzwyczai się do Opla Astry. Przednie fotele są bardzo wygodne wyposażone w zagłówki regulowane w dwóch płaszczyznach.

Tylna kanapa mimo że wygodna nie pozwoli nam zapomnieć, że siedzimy w GTC. Dla trzech dorosłych osób będzie zdecydowanie za ciasna, to tego pasażerowie mają dość mało miejsca nad głowami. Jeśli ktoś ma np. problem z kręgosłupem, to już samo dostanie się na nią będzie nie lada wyzwaniem.


Bagażnik. Mimo wysokiej krawędzi załadunkowej nie ma powodów do narzekania. 380 litrów, funkcjonalne schowki i haczyki na zakupy zaspokoją najbardziej wymagających kierowców. Pamiętajmy jednak, że Astra GTC nie jest samochodem rodzinnym i bez składania oparć tylnej kanapy raczej nie wciśniemy tu dziecięcego wózka, ale za to bez problemu przewieziemy np. narty.


Po złożeniu oparć tylnej kanapy przestrzeń bagażowa wzrasta do 1165 litrów.


Napęd i spalanie. Testowy Opel Astra GTC został wyposażony w benzynową turbodoładowaną 140-konną jednostkę napędową o pojemności zaledwie 1,4 l współpracującą z 6-biegowa manualną skrzynią biegów. Wygenerowana moc pozwala cieszyć się dynamiczną jazdą, wyłącznie przy wyższych obrotach. Do kabiny dociera wtedy bardzo przyjemny pomruk silnika. Przyspieszenie 0-100 km/h zajmuje testowej Astrze 9,9 s. Prędkość maksymalna wynosi 201 km/h. Patrząc na zadziorne GTC możemy czuć pewien niedosyt, dlatego fani mocniejszych wrażeń powinni zainwestować dodatkowe 3.800 PLN w 180-konny silnik 1.6 Turbo.


Wyprzedzanie w tzw. polskich realiach nie stanowi dla prezentowanej Astry większego problemu. W trakcie tego typu manewrów niezwykle pomocny okaże się trzeci bieg. Właśnie po wrzuceniu trójki dynamicznie wyprzedzimy np. tira poruszającego się z prędkością 80-90 km/h.


W trakcie testu przejechaliśmy około 840 km. W cyklu miejskim, na kilkukilometrowych odcinkach prezentowana Astra GTC spalała 11 litrów. Dłuższe odcinki po zakorkowanej Warszawie z włączonym systemem „Start & Stop” wiązały się ze spalaniem 9,5-10 litrów.

W cyklu pozamiejskim testowa Astra spalała nieco ponad 7 litrów, ale prędkość z jaką się poruszaliśmy nie przekraczała 95 km/h. Wynik spalania jaki zadowolił testowe 1.4 Turbo w trakcie jazdy po autostradzie z prędkością 150 km/h i z włączonym tempomatem wynosił 9,5 litra benzyny. Niestety są to wyniki sporo wyższe niż deklaruje producent.

Wyposażenie. Testowa Astra GTC Enjoy została wyposażona m.in. w fabryczną nawigację z 7-calowym ekranem, czujniki zmierzchu, deszczu, czy cofania. Słowa uznania dla bardzo dobrych skrętnych reflektorów umilających jazdę w nocy oraz dla systemu Flex Ride, dzięki któremu sami decydujemy czy zawieszenie oraz układ kierowniczy ma pracować z jeszcze bardziej sportowym zacięciem.

Podsumowanie. Opel Astra GTC 1.4 Turbo 140 KM Enjoy to idealna opcja dla kierowców pragnących wyróżnić się na drodze samochodem o niebanalnej linii nadwozia. Warto jednak zainwestować w nieco mocniejszy silnik, aby auto zachwycało nie tylko wyglądem, ale też osiągami. To bez wątpienia idealny pojazd dla aktywnego singla, starszego małżeństwa z fantazją czy nowoczesnej pani domu.
Cena wersji podstawowej Opla Astry GTC to 78.600 PLN. Bazowa wersja z silnikiem 1.4 Turbo to wydatek 80.600 PLN. Cena egzemplarza testowego to około 105.000 PLN.

Dane techniczne:

  • Pojemność silnika:  1362 ccm
  • Maksymalna moc silnika: 103 kW / 140 KM
  • Maksymalny moment obrotowy:  200 Nm
  • Napęd: Oś przednia
  • Przyśpieszenie 0-100 km/h:  9,9 s
  • Prędkość maksymalna:  201 km/h
  • Koła i ogumienie: R18 225/45

Spalanie według producenta:

  • Cykl miejski: 7,8 l/100km
  • Cykl pozamiejski:  4,9 l/100km
  • Cykl mieszany:  6,0 l/100 km
  • Emisja CO2  139 g/km

Nadwozie:

  • Długość / Szerokość / Wysokość:  4466/1840/1482 mm
  • Rozstaw osi: 2695 mm
  • Pojemność zbiornika paliwa: 56 l
  • Pojemność bagażnika: 380 / 1165 l
  • Masa własna: 1428 kg

Więcej zdjęć testowej Astry GTC znajduje się TUTAJ.

 

Dziękujemy General Motors za użyczenie samochodu do testu.


Tekst i foto: 7doSetki.pl

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3234

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *