Volkswagen Golf 4 Variant 1.9 TDI – jak z plecakiem

Wersja Variant podnosi zdecydowanie funkcjonalność testowego Golfa. Volkswagen Golf IV w wersji debiutował w 1997 roku. Golf Variant pojawił się dwa lata później i był doskonałą alternatywą dla sympatyków tego modelu, narzekających na mały bagażnik wersji kompaktowej. Każda generacja Golfa budzi wiele emocji. Przez jednych auto uważane jest za nudne, brzydkie i pozbawione jakiegokolwiek polotu, przez innych za solidne, funkcjonalne, tanie w eksploatacji, solidne i trwałe.


Testowy samochód wyprodukowano w 2002 roku. Prezentowany Golf wyposażony jest silnik 1.9 TDI o mocy 100KM. Auto dotychczas przejechało 130.000km. Średnia rynkowa wartość testowego samochody wynosi 21.000 PLN.

 

Stylistyka. Linia auta faktycznie nie zachwyca i sprawia wrażenie dość kanciastej, jednak dzięki temu samochód wizualnie szybko się nie znudzi. Naszym zdaniem wersja variant (kombi) o długości prawie 440cm wygląda znacznie okazalej w porównaniu z kompaktem, mimo że oparta jest na tej samej płycie podłogowej. Przód auta niczym nie różni się od Golfa IV w wersji krótkiej. Ładnie wkomponowane, zintegrowane reflektory i solidny zderzak sprawiają, że Golf wygląda dość agresywnie. Patrząc na Golfa Varianta z tyłu widzimy dość masywne i ładnie harmonijnie zaprojektowane auto. Mamy jedynie zastrzeżenia do tylnej szyby – naszym zdaniem mogłaby ona być nieco mniejsza.

 

Wnętrze. Volkswagen Golf IV to wygodna pozycja za kierownicą, bardzo dobra widoczność, czytelna deska rozdzielcza, ergonomicznie rozmieszczone przełączniki oraz lepsza jakość użytych materiałów. W testowym Golfie brakuje nam lepszej i lżejszej estetyki, uchwytów na kubki, elektrycznie sterowanych i podgrzewanych lusterek bocznych oraz podłokietnika między przednimi fotelami, który szczególnie przydaje się w trakcie długich podróży.


Na tylnej kanapie także siedzi się wygodnie, jednak podróż Golfem w cztery dorosłe i wysokie osoby może być mało komfortowa, z racji umiarkowanej ilości miejsca na nogi.
Bagażnik o regularnych kształtach mieści 460 litrów co znacznie podnosi funkcjonalność Golfa Varianta. Po złożeniu siedzeń spokojnie można nim przewieść nieco większe ładunki.

 

Napęd i właściwości jezdne. Kierownica mimo, że nie skórzana jest przyjemna w dotyku, a wspomaganie umożliwia komfortowe prowadzenie Golfa. 5-biegowa skrzynia biegów pracuje lekko i bez żadnych zastrzeżeń.

100-konny silnik pracuje bardzo równo i cicho oraz jest w stanie rozpędzić ważącego 1320kg Golfa do 188 km/h. W naszych testach na jednej z niemieckich autostrad przekroczyliśmy 195 km/h. Od 0-100 km/h 1.9 TDI rozpędza auto w nieco ponad 12 sekund.

 

Zawieszenie i komfort jazdy. Podróżując testowym Golfem byliśmy pod wrażeniem pracy zawieszenia. Nierówności oraz wyboje pokonywaliśmy lekko i bez żadnych nieprzyjemnych wstrząsów czy odgłosów. W szybko pokonywanych zakrętach zawieszenie okazywało się dość  twarde, dzięki czemu auto zachowywało się w nich bardzo dobrze i nie miało najmniejszych tendencji do podsterowności. Po odpowiednim obciążeniu prezentowanego Volkswagena jazda po zakrętach stawała się jeszcze przyjemniejsza.


Zawieszenie po 130.000km nie wykazuje żadnych uszkodzeń sygnalizujących konieczność wizyty w serwisie.


Przednie fotele trzymają bardzo dobrze, jednak mogłyby mieć nieco wyższe oparcie, co znacznie poprawiłoby komfort. Od czasu do czasu na nierównościach sporadycznie docierały do nas trzaski plastikowych elementów wnętrza oraz poskrzypywanie jednego z oparć przednich foteli.

 

Spalanie. Na stacji benzynowej byliśmy bardzo miło zaskoczeni. W trakcie naszych testów Golf Variant 1.9 TDI w trasie przy bardzo dynamicznej jeździe z czterema osobami na pokładzie oraz z pełnym bagażnikiem spalił około 5,5 litra oleju napędowego na 100km. Spalanie nieznacznie wzrosło, gdy włączyliśmy klimatyzację. Zbiornik paliwa mieści 55 litrów, jednak korzystając z przycisku do odpowietrzania spokojnie zmieściliśmy jeszcze 8 litrów, dzięki czemu zasięg testowego Golfa wyniósł blisko 1100km! W mieście auto spala około 6,5l oleju napędowego na 100km.

 

Podsumowanie. W trakcie jazd testowych przejechaliśmy Golfem Variantem około 3.600km. Dopatrując się słabych stron auta wymieniliśmy nieco przestarzałą linię nadwozia, mało atrakcyjne i dość ciasne wnętrze, słabej jakości, łuszczący się materiał osłaniający dźwignię zmiany biegów, dość ubogie wyposażenie.


Zdecydowane zalety to wyjątkowo niskie spalanie przy zachowaniu dużej dynamiki silnika, niskie koszty eksploatacyjne – np. co 15.000km wymienia się olej, filtry itp., a koszt z tym związany nie przekracza 450PLN. Kolejny atut to duży i funkcjonalny bagażnik oraz bardzo dobrze pracujące zawieszenie Golfa.


Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI to bez wątpienia bardzo atrakcyjny samochód dla osób, które cenią solidność wykonania, prostotę, niskie koszty utrzymania i dużą niezawodność dostępną w bardzo atrakcyjnej cenie.

 

źródło: 7doSetki.pl

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3211

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *