Nowa Skoda Octavia Elegance 2.0 TDI DSG – kompaktowe D?

18-calowe koła. W pierwszej chwili można pomyśleć, że czytamy listę wyposażenia jakiejś wygodnej limuzyny reprezentującej co najmniej segment D. Nic bardziej mylnego, to tylko niektóre elementy wyposażenia nowej Skody Octavi w wersji Elegance, którą przez 7 dni mieliśmy okazję testować. Nie jeden kierowca w tym momencie poczuje niesmak, bo to czeskie, złe, z kurą w logo itp., inny westchnie z podziwu. Podstawową wersję Octavi można kupić za niespełna 60.000 PLN, jednak żeby nabyć auto z bardziej dynamicznym silnikiem i z bogatszym wyposażeniem, trzeba wydać około 80.000 PLN. Jeśli zapragniemy więcej dodatków jak elektrycznie sterowana klapa bagażnika, nawigacja, wysokiej jakości nagłośnienie, sportowe zawieszenie, asystent parkowania czy chromowe dodatki, to cena zbliży się niebezpiecznie do 100.000 PLN. Dodatkowo jeśli zdecydujemy się na combi z silnikiem diesla, skrzynią DSG i napędem 4×4, to musimy przygotować się na wydatek rzędu 120.000 – 130.000 PLN, a to już sporo jak na auto z segmentu C. Czy nowa Octavia jest warta swojej ceny? Naszym zdaniem tak, ale o tym w dalszej części.

Stylistyka. Design Skody może nigdy nie zachwycał jak stylistyka Alfa Romeo czy Mazdy, ale o nowej Octavi na pewno nie można powiedzieć, że jest samochodem brzydkim. Jeśli dodamy do tego sporo funkcjonalnych rozwiązań, pojemny, 590-litrowy bagażnik, względnie niskie koszty utrzymania, oraz tanie ubezpieczenie, którym kusi producent, to ciężko nam będzie przejść obojętnie obok nowej Skody.


Skoda Octavia trzeciej generacji wygląda lżej i nowocześniej od poprzedniczki. Auto zyskało atrakcyjniejszą linię nadwozia, agresywne reflektory ze światłami LED do jazdy w dzień, 18-calowe koła, krótki zwis przedni  a także nowoczesne lampy tylne kształtem przypominające Audi A6 C6 w wersji sedan. Całość tworzy całkiem atrakcyjne i spore auto, które gabarytami wręcz nie pasuje już do segmentu kompaktów. Testowe auto dodatkowo przyciągało uwagę przechodniów za sprawą charakterystycznego niebieskiego koloru Race, dotychczas zarezerwowanego wyłącznie dla Skody Octavi RS.

Wnętrze. Dostęp do przestronnej kabiny ułatwia bezkluczykowy system KESSY. Mieszczą się w niej wygodnie czterej wysocy (190 cm wzrostu) pasażerowie i nie mają najmniejszych powodów do narzekania na brak miejsca. Materiały użyte do wykończenia jej wnętrza zyskały na jakości, a ich spasowanie nie budzi zastrzeżeń. Z myślą o pasażerach tylnej kanapy Octavię można doposażyć w ogrzewane miejsca zewnętrzne, boczne poduszki powietrzne oraz gniazdko 230V. Testowa Octavia została dodatkowo wyposażona w jasną, skórzaną tapicerkę, dzięki czemu wnętrze jest bardziej przestronne i przyjazne dla pasażerów, a podróż umila bardzo dobre nagłośnienie Canton z wbudowanym w bagażniku subwooferem.

Pozycja za kierownicą jest bardzo wygodna, a wszystkie przełączniki znajdują się w zasięgu ręki kierowcy. Prowadzenie auta uprzyjemnia nowoczesna, masywna, wielofunkcyjna kierownica obszyta skórą oraz duży podłokietnik Jumbo Box. Manewrowanie na zatłoczonych parkingach wykona za kierowcę intuicyjny w obsłudze i skuteczny w działaniu asystent parkowania prostopadłego i równoległego. Zastrzeżenia podczas nocnych podróży budzą kierunkowskazy wbudowane w lusterka boczne. Ich ustawienie po prostu oślepię kierowcę. O ile w trakcie jazdy po mieście można to zignorować, tak w dłuższej trasie staje się uciążliwe. W tak bogato wyposażonej Octavi może nieco irytować brak klasycznego złącza USB.


Bagażnik to bez wątpienia jeden z największych atutów Octavi, oprócz 590 litrów pojemności posiada praktyczne siatki, haczyki i przegródki. Za mankament można uznać fakt, że potężna przestrzeń (1580 litrów) ukazująca się po złożeniu oparć tylnej kanapy pozbawiona jest równej podłogi.

Napęd i spalanie. Testowa Skoda Octavia została wyposażona w 150-konny silnik TDI z systemem Start-Stop oraz wygodną, 6-stopniową skrzynię DSG. Auto przyspiesza 0-100 km/h w 8,6 sekundy. Prędkość maksymalna wg producenta, to 215 km/h. Motor pracuje bardzo przyjemnie, a wyprzedzanie nawet przy większych prędkościach należy do przyjemności. Dynamiczna podróż po krętych, górskich drogach nie pozwalała nam zapomnieć o tylnym zawieszeniu i belce skrętnej. Auto faktycznie było delikatnie nadsterowne. Co ciekawe, w Octavi z silnikiem 1.8 TSI zastosowano już zawieszenie wielowahaczowe.


W trakcie testu przejechaliśmy około 1200 km. W cyklu miejskim (godziny szczytu na Śląsku), Octavia spalała średnio 6,8 litra na 100 km. Krótkie dystanse nie przekraczające 3-4 km w mieście, to spalanie na poziomie nawet 9 litrów. W trakcie dynamicznej jazdy w cyklu pozamiejskim i na autostradzie, testowa Octavia spalała około 7,4 litra oleju napędowego. Płynne podróżowanie z prędkością nie przekraczającą 90 km/h to spalanie 5,6 litra, a z tempomatem ustawionym na 120 km/h 6,4 litra.

Podsumowanie. Nowa Octavia ma przed sobą bardzo trudne zadanie, a wszystko za sprawą Octavi drugiej generacji, która cieszyła się ogromnym powodzeniem jako auto flotowe oraz rodzinne. Owszem w najnowszej Skodzie Czesi poprawili jakość oraz design, ale dość mocno zmodyfikowali też cennik, żądając od klientów dopłat za najmniejsze drobiazgi. Wystarczy nieco zagłębić się w ofercie Skody, by dostrzec, że za około 8.000 PLN więcej możemy kupić bardzo dobrze wyposażonego Superba Combi w wersji Elegance!

Dane techniczne:

  • Silnik: Diesel, turbo, CR
  • Pojemność silnika: 1968 ccm
  • Maksymalna moc silnika: 113 kW / 150 KM
  • Maksymalny moment obrotowy: 320 Nm przy 1750-3000 obr./min.
  • Skrzynia biegów: automatyczna, 6-biegowa
  • Zawieszenie (przód/tył): kolumny MacPhersona / belka skrętna
  • Przyśpieszenie 0-100 km/h: 8,6 s
  • Prędkość maksymalna: 215 km/h
  • Koła i ogumienie: R18 225/40

Spalanie według producenta:

  • Cykl miejski: 5,4 l/100km
  • Cykl pozamiejski: 4,1 l/100km
  • Cykl mieszany: 4,5 l/100 km
  • Emisja CO2: 119 g/km

Nadwozie:

  • Długość / Szerokość / Wysokość: 4659/1814/1461 mm
  • Rozstaw osi: 2686 mm
  • Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
  • Pojemność bagażnika: 590 / 1580 l
  • Masa własna: 1325 kg

Cena bazowa modelu Skoda Octavia Active, to 59.500 PLN, cena wersji testowej 100.050, cena egzemplarza testowego to 130.000 PLN (dane wg konfiguratora Skoda Auto). Dziękujemy Skoda Auto za udostępnienie samochodu do testu.

 

Wiecej zdjęć testowego samochodu znajduje się TUTAJ.

 

Tekst i fot.: 7doSetki.pl

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3211

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *