Skoda Fabia 1.2 TSI 85 KM Ambition – lider segmentu B

Skoda Fabia jest bez wątpienia jednym z mocniejszych graczy w segmencie aut miejskich w Polsce. Pierwsza generacja może nie zachwycała urodą, ale za to pozwalała (niektórym nadal pozwala) na długotrwałe użytkowanie pozbawione kosztownych napraw. Skupmy się jednak na drugiej generacji modelu Fabia.


Stylistyka. Skoda Fabia drugiej generacji produkowana jest od 2007 roku, dlatego dość  mocno wpisała się już w krajobraz naszych ulic. W 2010 roku auto poddano liftingowi, jednak oprócz modyfikacji atrapy chłodnicy, kształtu świateł i zderzaka nie wprowadzono żadnych drastycznych zmian stylistycznych.


Wnętrze. Kierowca ma wrażenie, jakby siedział w dużo wyższym samochodzie. Pozycja za kierownicą bardziej przypomina tą ze Skody Yeti. Odczucie to z pewnością potęguje dość pionowo umieszczona przednia szyba. Bez względu na wzrost kierowca ma do dyspozycji bardzo dużo miejsca nad głową. Dość małe fotele obito przyjemnym materiałem, a między nimi ulokowano niewielki, ale przydatny podłokietnik z symbolicznym schowkiem.


Deska rozdzielcza zdominowana przez plastik, ale znaczenie lepszej jakości niż ten z pierwszej generacji Fabii. Skrawki materiałowego obicia pojawiają się na drzwiach. Początkowo mieszane odczucia budzą plastikowe klamki wewnętrzne. Sprawiają wrażenie bardzo delikatnych i podatnych na uszkodzenia, w praktyce trzeba pewnie użyć sporo siły by je złamać/wyłamać. Przełączniki (mimo, że nie ma ich za wiele) rozmieszczono ergonomiczne. Zegary i wyświetlacz radia spójny z innymi modelami Skody. Testowe auto wyposażono w rozszerzony pakiet schowków, dzięki czemu wnętrze robi się jeszcze bardziej funkcjonalne.


Tylna kanapa zaprojektowana została (umownie) dla trzech pasażerów. Mimo niewielkiej przestrzeni na nogi, dwie osoby średniego wzrostu nie będą narzekały na brak miejsca, natomiast wtłoczenie tam trzech dorosłych pasażerów może być nie lada wyzwaniem.


Bagażnik o pojemności 315 litrów to mocny punkt Skody Fabia. Jego kubatura pozwala na przewożenie całkiem sporego ładunku. Przydatne okazują się też haczyki na siatki z zakupami, boczne kieszenie oraz półokrągły koszt świetnie sprawdzający się przy przewożeniu przedmiotów wymagających transportu w pionie. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń zwiększa się do 1180 litrów.

Napęd, właściwości jezdne i spalanie. Dynamiczna i elastyczna jednostka 1.2 TSI 85 KM (63 kW) połączona jest 5-stopniową, manualną skrzynią biegów. Na wyższych obrotach silnik wydziela bardzo przyjemny pomruk. Na uwagę zasługuje turbosprężarka nagrzewana i chłodzona oddzielnym obiegiem cieczy.

CZYTAJ DALEJ  Opel Vectra 1.8 o mocy 122 KM - nie tylko dla tajniaków

Przyspieszenie od 80 km/h do 120 km/h:

  • 6,9 s (trzeci bieg),
  • 9,1 s (czwarty bieg),
  • 11,8 s (piąty bieg).

1.2 TSI lubi wysokie obroty, jednak przekłada się to negatywnie na spalanie. Podróżując w dwie osoby w cyklu pozamiejskim z prędkością 90 km/h, stosując się do wskazań komputera pokładowego osiągnęliśmy wynik 5,3 l. Wzrost prędkości do 100 km/h, to spalanie na poziomie 5,8 l, a 120 km/h 7,2 l.


Płynna jazda autostradą z prędkością 140 km/h wiązała się ze spalaniem 8,8 l na 100 km. Przy wyższych prędkościach trzeba uważać na mocne podmuchy bocznego wiatru, gdyż wysoka Fabia jest na nie bardzo podatna. Dość mocno we znaki daje się hałas opływającego rozpędzone auto powietrza.


Jazda po krętych mazurskich drogach z prędkością 70-80 km/h pozwoliła na przełamanie magicznej bariery 5 litrów. Spalanie wyniosło wówczas 4,9 l. W cyklu miejskim nie trzeba specjalnych starań by zbliżyć się do 9 litrów na 100 kilometrów. Średnie spalanie w trakcie testu to 7,7 l.


Podsumowanie. Skoda Fabia jest jednym z najczęściej kupowanych aut flotowych w Polsce. Niemieckie rozwiązania dostępne w czeskim aucie stawiają Fabię na mocnej pozycji wśród modeli segmentu B. Testowa wersja Ambition z silnikiem 1.2 TSI 85 KM stanowi ciekawą alternatywę dla osób, które rozważają wyłączenie zakup samochodu w salonie. Za około 50.000 PLN można nabyć solidne i funkcjonalne auto. Przed zakupem warto jednak rozważyć wybór bardziej ekonomicznej jednostki napędowej.


Dane techniczne:

  • Pojemność silnika: 1197 ccm
  • Maksymalna moc silnika: 63 kW / 85 KM przy 4.800 obr./min.
  • Maksymalny moment obrotowy: 160 Nm przy 1.500 obr./min.
  • Napęd: Oś przednia
  • Przyśpieszenie 0-100 km/h: 11,7 s
  • Prędkość maksymalna: 177 km/h
  • Koła i ogumienie: R15 195/55

Spalanie według producenta:

  • Cykl miejski: 7,0 l/100km
  • Cykl pozamiejski: 5,7 l/100km
  • Cykl mieszany: 6,5 l/100 km
  • Emisja CO2: 121 g/km
CZYTAJ DALEJ  Skoda Octavia RS Combi 2.0 TDI 170 KM DSG - pakowny rajdowiec

Nadwozie:

  • Długość / Szerokość / Wysokość: 4000/1642/1498 mm
  • Rozstaw osi: 2465 mm
  • Pojemność zbiornika paliwa: 45 l
  • Pojemność bagażnika: 315/1180 l
  • Masa własna: 1130 kg

Cena wersji bazowej: 45.550 PLN, cena wersji testowej: 53.450 PLN. Dziękujemy Skoda Polska za użyczenie samochodu do testu.

 

Więcej zdjęć testowej Skody znajduje się TUTAJ.

 

Tekst i fot.: 7doSetki.pl

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *