Renault Megane Grandtour 1.6 dCi Energy 130 KM – mega eko

Służbowy samochód (bez względu na markę), to marzenie wielu kierowców. Dlaczego? Jeździ „za darmo”, nie trzeba się martwić o serwisowanie, utratę wartości czy usterki. Gdybym miał wymienić najpopularniejsze modele flotowe to obok Skody Fabia czy Toyoty Auris z pewnością wspomniałbym o Megane Grandtour. Takie właśnie auto dostałem do testów.

Biały kolor nadwozia testowego Megane kombi jak najbardziej pasował do wizerunku służbowego samochodu. Tu wszelkie podobieństwa do aut flotowych się kończą. Adaptacyjne światła ksenonowe, panoramiczny dach, przyjemna skórzana tapicerka, kamera cofania, nawigacja satelitarna to tylko niektóre elementy wyposażenia, które wyróżniają testowy samochód od większości flotowych „Meganek”.


Stylistyka. Wersje kombi większości aut kojarzone są z niezbyt atrakcyjną linią nadwozia. Renault Megane Grandtour przeczy tej teorii. Spójna bryła i wysoko zarysowana dolna linia okien oraz nisko opadająca linia dachu nadają autu charakteru nie gubiąc przy tym funkcjonalności rodzinnego kombi. Podobają mi się też charakterystyczne tylne lampy.


Wnętrze. Kabina testowego Renault Megane Grandtour jest przytulna i jasna. Materiały użyte do jej wykończenia nie budzą zastrzeżeń. Po zajęciu miejsca za kierownicą doceniłem wygodne fotele i wręcz rewelacyjne zagłówki. Komfort poprawia też obszerny podłokietnik oraz skórzana kierownica wielofunkcyjna. Przycisk uruchamiający silnik zlokalizowano w dość nietypowym miejscu, w dolnej części deski rozdzielczej, obok radia oraz specjalnego doku na kartę Renault. Tuż poniżej znajduje się miejsce na napoje. Szkoda tylko, że nie mieści się w nim standardowej wysokości kubek termiczny.


Zegary sprawiały wrażenie jakby były złożone z trzech różnych samochodów. Cyfrowy, biały prędkościomierz, żółty wskazówkowy obrotomierz i niebiski wyświetlacz komputera pokładowego niezbyt przypadły mi do gustu. W porównaniu np. z Renault Scenic prędkościomierz „wrócił” bardziej na lewą stronę deski rozdzielczej. Za to rewelacyjnie prezentuje się centralny wyświetlacz nawigacji satelitarnej.


Tylna kanapa zapewni wygodne podróżowanie dwóm pasażerom. Trzy dorosłe osoby oczywiście zmieścimy, ale nie będzie im już tak wygodnie. Wysocy pasażerowie mogą narzekać na nieco ograniczoną przestrzeń nad głowami.


Bagażnik. Renault Megane Grandtour oferuje 524 litry pojemności. Po złożeniu tylnej kanapy mamy do dyspozycji 1595 litrów. Zastępując koło zapasowe zestawem naprawczym zyskujemy dodatkowe 38 litrów. Na plus wyjątkowo niski próg załadunku oraz specjalne miejsce na roletę, którą możemy schować w trakcie przewożenia dużych ładunków.

Właściwości jezdne.Silnik diesla o pojemności 1.6 l w pierwszej chwili nie zachwyca, jednak większość kierowców zmieni zdanie już po pierwszej przejechanej trasie. 130-konne dCi całkiem żwawo rozpędza Megane Grandtour i pozwala w pełni wykorzystywać moc samochodu już od około 2000 obrotów. Wyprzedzanie w polskich warunkach drogowych nie daje kierowcy najmniejszych powodów do narzekań na brak mocy. 6-biegowa manualna skrzynia biegów pracuje bez zarzutów, a zawieszenie pewnie pokonuje wszelkie nierówności, dzięki czemu podróżowanie Renault Megane jest naprawdę wygodne. Jesienno- zimowa aura zmuszała mnie do częstego używania spryskiwacza przedniej szyby. Wraz z nim co jakiś czas uruchamia się spryskiwacz reflektorów. Częstotliwość jego pracy jest zbyt duża, co sprawia, że szybko zużywa się płyn.


Spalanie. Jednostka 1.6 dCi Energy o mocy 130 KM to jeden z bardziej ekonomicznych silników jaki spotkałem. Przy spokojnej jeździe w trasie nie przekraczając 90 km/h komputer pokładowy wskaże około 4,3 l na 100 km!! Kolejne 0,2 l można zaoszczędzić włączając tempomat. Jazda takim tempem może być jednak dość męcząca i nieakceptowalna zwłaszcza przez kierowców tirów. Warunki autostradowe i prędkość zbliżona do 150 km/h to spalanie około 7,2 l. Cykl miejski i jazda po mocno zakorkowanym Wrocławiu to wynik 6,8 l. Dodam, że testowy samochód wyposażono w System Start & Stop.


W trakcie testu przejechałem 820 km. Po zakończeniu testu komputer pokładowy wskazywał zasięg 190 km. Mistrzowie ecodrivingu na jednym zbiorniku w cyklu pozamiejskim spokojnie przejadą Megane około 1100 km.

Podsumowanie. Renault Megane Grandtour 1.6 dCi Energy 130 KM Eco 2 to ciekawa opcja dla kierowców, którzy szukają wygodnych, dynamicznych, a przy tym funkcjonalnych i oszczędnych samochodów. Osobiście polubiłem to jedno z popularniejszych aut flotowych w Polsce. Przyjemność prowadzenia, dynamiczny silnik oraz wysoki komfort podróżowania to tylko niektóre atuty Megane w wersji kombi.

Dane techniczne:

  • Pojemność silnika: 1598 ccm
  • Maksymalna moc silnika: 96 kW / 130 KM przy 4.000 obr./min.
  • Maksymalny moment obrotowy: 320 Nm przy 1.750 obr./min.
  • Napęd: Oś przednia
  • Przyśpieszenie 0-100 km/h: 10,1 s
  • Prędkość maksymalna: 200 km/h
  • Koła i ogumienie: R16 205/55

Spalanie według producenta:

  • Cykl miejski: 4,8 l/100km
  • Cykl pozamiejski: 3,6 l/100km
  • Cykl mieszany: 4,0 l/100 km
  • Emisja CO2 104 g/km

Nadwozie:

  • Długość / Szerokość / Wysokość: 4559/1804/1507 mm
  • Rozstaw osi: 2703 mm
  • Pojemność zbiornika paliwa: 60 l
  • Pojemność bagażnika: 489 l / 1.595 l
  • Masa własna: 1462 kg

Cena bazowa wersji testowej: 87.250 PLN. Dziękujemy Renault Polska za użyczenie samochodu do testu.

Więcej zdjęć testowego Renault znajduje się TUTAJ.

Tekst i fot.: 7doSetki.pl

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *