Opel Astra Sports Tourer 2.0 CDTI 160 KM – kompaktowe kombi

Według nas to puste słowa. Utwierdziliśmy się w naszym przekonaniu po tym jak mieliśmy okazję testować Nową Astrę Sports Tourer z najmocniejszym turbodoładowanym dieslem. Auto zostało wyprodukowane w 2010 roku, a jego dotychczasowy przebieg to 20.000km.

Stylistyka. Nowa Astra ST przerosła poprzedniczkę o około 18cm i ma blisko 4,7m długości. Projektantom niemal perfekcyjnie z kombi udało się stworzyć samochód ze sportowym pazurem. Atrakcyjna linia nadwozia z dość mocno opadającą linią dachu zakończona spoilerem sprawiają, że samochód robi wrażenie jakby się rwał do jazdy. Duże, 17-calowe koła, dodatki chromowe oraz eleganckie relingi delikatnie wystające znad linii dachu powodują, że Astra ST nie przypomina klasycznego kombi. Bez wątpienia charakteru dodaje ognisty czerwony kolor testowego samochodu.


Patrząc na Astrę z przodu widzimy podkreślające temperament auta agresywne reflektory, duży zderzak z halogenami oraz kierunkowskazami, a także obszerne wloty powietrza.


Tył Astry na pierwszy rzut oka można pomylić z większą Insignią. Duża zaokrąglona szyba, harmonijne i czytelne światła, duże logo Opla oraz ładny zderzak w który wkomponowano światła odblaskowe sprawiają, że Astra Sports Tourer wyróżnia się na drodze.

Wnętrze. Siadamy za kierownicą. Bardzo wygodny fotel, regulacja na wielu płaszczyznach pozwala na idealne dopasowanie do sylwetki kierowcy. Rozsuwalne siedzisko to dodatkowa powierzchnia na podudzia, która przydaje się zwłaszcza w trakcie długich tras. W kieszeniach przednich drzwi wygospodarowano także miejsce na butelki 1,5l. Duże czytelne zegary oraz wyświetlacz komputera pokładowego nie budzą najmniejszych zastrzeżeń. Wysokiej jakości sprzęt audio firmy Infiniti oraz wejście USB znajdujące się tuż przy gnieździe zapalniczki z pewnością ucieszą największego melomana.


Wielofunkcyjna, skórzana i podgrzewana kierownica, skórzana tapicerka oraz bardzo staranne wykończenie sprawiają, że najbardziej wymagający kierowca w Nowej Astrze poczuje się jak w samochodzie znacznie wyższej klasy. Elegancji i przytulności dodaje delikatne, ciepłe podświetlenie klamek oraz obudowy dźwigni zmiany biegów.

W pierwszej chwili przerażający wydaje się ogrom różnych przycisków w środkowej części deski rozdzielczej. Jednak wystarczy kilka minut i od razu widzimy, że każdy z przełączników został bardzo logicznie rozmieszczony, a znalezienie każdego z nich w trakcie jazdy nie stanowi najmniejszego problemu. Na samej górze środkowej części deski rozdzielczej znajduje się duży i czytelny wyświetlacz nawigacji satelitarnej, audio i klimatyzacji itp.

Miejsca na tylnej kanapie jest wystarczająco dużo, pod warunkiem, że przodu nie siedzi osoba o wzroście powyżej 185cm. Również nad głową znajduje się bardzo dużo miejsca mimo opadającej linii dachu – w podsufitce znajduje się wycięcie dzięki któremu nad głowami nawet wysokich pasażerów jest sporo miejsca.

Bagażnik. Duża pokrywa bagażnika oraz niska linia podłogi ułatwia załadunek nawet ciężkich przedmiotów. Jego pojemność to 500 litrów. Używając dwóch przycisków zlokalizowanych w bagażniku oparcie tylnej kanapy kładzie się samoczynnie, a przestrzeń bagażowa powiększa się do 1550 litrów. Do naprawy uszkodzonej opony używa się specjalnego płynu oraz mini kompresora podłączanego do gniazda zapalniczki dlatego pod podłogą bagażnika zamiast koła zapasowego znajduje się około 70 litrów dodatkowej przestrzeni ładunkowej. Idealne miejsce np. na laptopa czy sprzęt tenisowy.


Producenci pomyśleli także o specjalnej wykładzinie bagażnika, która standardowo jest złożona na pół, jednak gdy zechcemy położyć oparcie tylnej kanapy w celu przewiezienia np. roweru, wówczas wykładzinę można rozłożyć na całej podłodze przestrzeni ładunkowej, dzięki temu będzie ona zabezpieczona przed zabrudzeniami czy przetarciami, a jej śliska powierzchnia jest łatwa do wyczyszczenia.


Naszym zdaniem oświetlenie bagażnika zamiast na lewej ścianie powinno się znaleźć na suficie. W nocy lampka delikatnie oślepia osobę zaglądającą do bagażnika, a w przypadku gdy bagażnik jest zapakowany po brzegi łatwo ją zasłonić ładunkiem.


Napęd. Uruchamiamy silnik. Automatycznie włącza się oświetlenie do jazdy dziennej. We wnętrzu Astry panuje przyjemna cisza. Wrzucamy pierwszy bieg i ruszamy. Przy starcie silnik potrzebuje trochę więcej obrotów. 6-biegowa skrzynia biegów pracuje bardzo precyzyjnie. Przyspieszamy bardzo dynamicznie, a frajda jaką dostarcza 160KM w pełni rekompensuje brak pomruku kojarzonego z jednostkami benzynowymi.


Aby auto nie straciło dynamiki warto utrzymywać około 2.000 – 2.200 obr/min. Wyprzedzanie testową Astrą ST mimo masy własnej przekraczającej znacznie 1.600kg nie stanowi najmniejszego problemu. Co ciekawe, gdy podróżujemy z prędkością 180km/h na szóstym biegu obrotomierz wskazuje jedynie 3.000 obr/min.

Spalanie.Miła niespodzianka spotka właściciela Astry Sports Tourer 2.0 CDTI na stacji benzynowej. Mimo szybkiej jazdy z częstymi manewrami wyprzedzania w trasie testowa astra spaliła około 7,1l oleju napędowego. Gdy jednak poruszamy się płynnie z prędkością nie przekraczającą 100km/h wówczas spalanie spadło do 4,8l. Zużycie paliwa w mieście przetestowaliśmy w zatoczonym Krakowie i we Wrocławiu. Według komputera pokładowego wyniosło ono 7,9l na 100/km.

 

Łącznie w trakcie testu pokonaliśmy 1.750km. Na przejechanie tego dystansu prezentowany Opel potrzebował niespełna dwóch zbiorników paliwa.


Komfort. Fotele bardzo dobrze trzymają w trakcie dynamicznej jazdy po krętych drogach. Zawieszenie działa bardzo precyzyjnie i wręcz idealnie pochłania wszelkie nierówności, układ kierowniczy pracuje bardzo lekko. W trakcie nawet bardzo szybkiej jazdy w Astrze jest cicho. Jedynie od czasu do czasu słyszeliśmy trzask rolety zakrywającej bagażnik.


Jak będziemy chcieli zażyć nieco sportowej jazdy Astrą ST mamy do dyspozycji przycisk „Sport” zlokalizowany tuż pod wyświetlaczem nawigacji. Po jego włączeniu kolorystyka zegarów zmienia się na agresywną pomarańczową, zawieszenie robi się nieco twardsze, a układ kierowniczy pracuje ciężej. Dzięki temu mamy wrażenie, że siedzimy w innym samochodzie, a radość z jazdy jest jeszcze większa.


Dwustrefowa klimatyzacja, szyberdach, duży podłokietnik między przednimi fotelami, elektroniczny hamulec postojowy czy tempomat sterowany z koła kierownicy sprawiają, że jazda prezentowaną Astrą jest jeszcze przyjemniejsza.


Zabrakło nam wygodniejszego podnóżka zlokalizowanego obok pedału sprzęgła, który przydaje się zwłaszcza w czasie jazdy w korkach. Zastrzeżenia budzi też podwójny słupek między drzwiami, a przednią szybą, który bardzo mocno ogranicza widoczność w trakcie jazdy po krętej drodze czy ciasnym parkingu podziemnym.


Bardzo duży plus za reflektory. Po pierwsze czujniki zmierzchu, po drugie doświetlanie zakrętów, po trzecie inteligentne soczewki ruszające się zgodnie z kierunkiem jazdy, po czwarte automatycznie zwiększający się zasięg świateł przy 60 i 120km/h. Jakby tego było mało prezentowana Astra ST jest wyposażona w automatyczne światła drogowe. Nie będziemy już wspominać o takich funkcjach jak włączające się światła gdy po zmroku otwieramy samochód, czy automatycznie włączające się światła doświetlające pobocza w momencie gdy wrzucamy bieg wsteczny.


Wycieraczki w trakcie pracy przesuwają się w kierunku bocznych słupków. Ich wychylenie mogłoby być nieco mocniejsze, wtedy pole widzenia w trakcie jazdy w deszczu byłoby jeszcze większe. Bardzo dobrze działa czujnik deszczu. Dodatkowo możemy regulować jego czułość korzystając z pokrętła na włączniku wycieraczek.

Podsumowanie. Opel Astra Sports Tourer 160KM to bez wątpienia model wart zainteresowania mający nie wiele wspólnego z Oplami sprzed lat. Oszczędny i bardzo dynamiczny silnik, nowoczesna i atrakcyjna linia nadwozia, duża funkcjonalność to tylko niektóre zalety sprawiające, że AstraST sprawdzi się jako auto dla rodziny z małym dzieckiem jak i dla 35-letniego kawalera lubiącego pływanie na windsurfingu.

 

DANE TECHNICZNE:
Napęd

  • Rodzaj silnika: turbo diesel
  • Pojemność: 1956 cm3
  • Typ napędu: przedni
  • Moc maksymalna: 160 KM (przy 4000 obr/min)
  • Maks. moment obr.: 350 Nm (1.750-2.500 obr/min)
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa, manualna

Nadwozie

  • Długość / Szerokość / Wysokość: 4698 / 1819 / 1535 mm
  • Pojemność bagażnika w litrach: 500 / 1550
  • Masa własna: 1625 kg
  • Ładowność: 640 kg
  • Rozstaw osi: 2685 mm

Dane eksploatacyjne producenta

  • Przyspieszenie od 0 do 100 km/h: 9.5 s
  • Prędkość maksymalna: 212 km/h
  • Zużycie paliwa – trasa: 4.2 l/100km
  • Zużycie paliwa – miasto: 6.5 l/100km
  • Zużycie paliwa – cykl mieszany: 5.1 l/100km
  • Pojemność zbiornika paliwa: 56 litrów
  • Emisja CO2 [g/km]: 134

Orientacyjna wartość rynkowa prezentowanej Astry to 95.000 PLN.


Więcej zdjęć testowej Astry ST 2.0 CDTI znajduje się TUTAJ.

 

WK – 7doSetki.pl

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3211

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *