Wszystkie samochody Jeep Cherokee Trailhawk 2014 ze standardowym pakietem wyposażenia Off-Road klasyfikowane są jako Trail Rated. Plakietka Jeep Trail Rated na błotniku Cherokee Trailhawk oznacza, iż pojazd ten zdolny jest do jazdy w różnorodnych warunkach off-roadowych i zaliczył próby w pięciu kategoriach: właściwości trakcyjne, prześwit w stosunku do podłoża, zdolność manewrowa, artykulacja zawieszenia oraz głębokość brodzenia.
Architektura klasy światowej. Podstawą konstrukcji nowego Cherokee 2014 jest modularna architektura Compact U.S. Wide (CUS-wide) rodem z FIAT Group – umożliwiająca budowanie różnych modeli samochodów na jednej bazie. Efektem wdrożenia platformy CUS-wide jest wyższa jakość produkcji i niezawodność eksploatacyjna przy ograniczeniu kosztów badawczo-rozwojowych oraz wymiany oprzyrządowania. Architektura podwozia Cherokee 2014 opiera się na wspólnych, wymiennych komponentach modularnych pozwalających odpowiednio dobierać rozstaw osi i kół przednich/tylnych a także zwis przedni, długość i szerokość platformy w obrębie danej linii modelowej. Od strony strukturalnej nadwozie Cherokee 2014 składa się w około 65 procentach ze stali o dużej wytrzymałości, a swą lekkość przy wysokiej odporności mechanicznej skorupa karoserii zawdzięcza zastosowaniu kluczowych elementów tłoczonych na gorąco ze stali o dużej wytrzymałości i nadwytrzymałej.
Znakomita charakterystyka jezdna na drodze i oszczędne zużycie paliwanowego Cherokee 2014 to efekt innowacyjnych rozwiązań zaproponowanych przez zespół konstruktorów Jeepa. Jeep Cherokee 2014 napędzany jest dwoma nowymi silnikami do wyboru, połączonymi z pierwszą w tym segmencie pojazdów, 9-stopniową automatyczną skrzynią biegów. Tego rodzaju kombinacja zapewnia nie tylko optymalną moc do jazdy autostradowej lecz także obniżone nawet o 45 procent zapotrzebowanie na paliwo – w stosunku do schodzącego modelu Liberty. Przy zużyciu paliwa rzędu 7,6 l/100 km i zasięgu niemal 800 km na jednym zbiorniku paliwa , nowy Jeep Cherokee 2014 stanowić może bezkompromisową propozycję dla każdego kierowcy. Jako pierwszy pojazd segmentu SUV klasy średniej, każdy Jeep Cherokee MY 2014 wyposażony jest seryjnie w dziewięciostopniową automatyczną skrzynię biegów, w tym przypadku jest to przekładnia typu 948TE firmowana przez Chrysler Group. Do jej zalet w porównaniu ze skrzynią sześciostopniową należą lepsze wartości przyspieszeń i elastyczności, płynność przekazu mocy przy prędkościach autostradowych oraz znaczące obniżenie zużycia paliwa.
Standardowy czterocylindrowy (I-4), 16-zaworowy silnik Tigershark MultiAir2 o pojemności 2,4 litra charakteryzuje się ograniczonym apetytem na paliwo i wyrafinowaną kulturą pracy. W cyklu mieszanym zużywa minimalnie około 7,6 l/100 km (tj. ponad 45 procent mniej niż model poprzedni), co zapewnia zasięg niemal 800 km na jednym zbiorniku paliwa. Silnik 2.4 MutiAir2 Tigershark rozwija moc 184 KM (137 kW) i moment obrotowy 232 Nm. Znany ze swej skuteczności, elektrohydrauliczny system zmiennego wzniosu zaworów wykorzystuje ciśnienie oleju zamiast tradycyjnego. mechanicznego ‘łącznika’ pomiędzy wałkiem rozrządu a zaworami dolotowymi. Pozwala to niezwykle precyzyjnie kontrolować całość cyklu pracy zaworów i w efekcie – obniżyć straty przepływowe silnika przy podwyższeniu jego wydajności wolumetrycznej. W porównaniu z silnikami o tradycyjnym systemie rozrządu, oprócz ograniczenia emisji dwutlenku węgla – system MultiAir zmniejsza zapotrzebowanie na paliwo o rząd 7,5 procent.