Sedan zdecydowanie mniej rzuca się w oczy, ale nie oznacza to, że jest samochodem obok którego można przejść obojętnie.
Stylistyka. Trójbryłowe nadwozie nie budzi zastrzeżeń. Biały lakier, srebrne klamki i duże koła nadają autu elegancji. Patrząc na tył Civica (z delikatnym przymrużeniem oka) można dopatrzyć się niewielkiego podobieństwa do Mercedesa Klasy C, a wszystko za sprawą kształtu lamp. Przód, to nadające charakteru reflektory ładnie spasowane z chromowymi ozdobnikami, atrapą chłodnicy i masywnym zderzakiem.
Wnętrze. Kabinę wygodnie otworzymy bez używania kluczyka, wystarczy załapać za klamkę by zamek się otworzył. W trakcie zamykania drzwi do uszu kierowcy nie docierają żadne niepożądane dźwięki, co świadczy o doskonałym spasowaniu elementów karoserii i plastików. Po zajęciu miejsca za kierownicą od razu odczujemy, że siedzimy znacznie niżej niż w futurystycznej wersji 5d.
Wygodne fotele oraz jasna welurowa tapicerka sprawiają, że w testowym Civicu aż chce się siedzieć. Sporo cennego (zwłaszcza zimą) światła dostaje się do wnętrza auta przez szyberdach. Kierowca ma dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Przyjemność prowadzenia dodatkowo potęguje skórzana, wielofunkcyjna kierownica. Projektantom udało się wygenerować sporo miejsca na funkcjonalne schowki. Deska rozdzielcza sprawia wrażenie bardziej stonowanej w porównaniu z wersją hatchback. Również plastiki nieco ucierpiały na jakości.
Elektroniczny wyświetlacz oprócz prędkości pokazuje też poziom paliwa oraz jego aktualne zużycie. Wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej zniknął z deski rozdzielczej, a jego funkcję poniekąd spełnia niewielka, niebieska kontrolka, która gaśnie wraz z nagrzewaniem się silnika. Duży wskazówkowy obrotomierz wypełnił przestrzeń poniżej cyfrowych zegarów. Przyciski rozmieszczono ergonomicznie, a także logicznie je pogrupowano, dlatego opanowanie większości funkcji Civica nie wymaga wnikliwego studiowania przełączników. Na 5-calowym wyświetlaczu i-MID zobaczymy m.in. zegar, audio, liczniki przebiegu, obraz z kamery cofania i wskazania komputera pokładowego. Sterowanie tym ostatnim wymaga przyzwyczajenia i wydaje się nieco trudniejsze w porównaniu z innymi samochodami.
Spodobał nam się oddzielny włącznik spryskiwacza reflektorów. Kierowca sam go uruchamia, dzięki czemu można zaoszczędzić sporo płynu. W większości samochodów włącza się on automatycznie wraz ze spryskiwaczem przedniej szyby (co 3-4 cykle).
Podróż na tylnej kanapie dostarcza samych pozytywnych doznań, pod warunkiem, że nie mamy 190 cm wzrostu. Wysocy pasażerowie będą narzekać na zbyt małą ilość miejsca nad głowami. Na uwagę zasługuje wygodny podłokietnik z dużymi uchwytami na napoje.
Bagażnik ma pojemność 440 litrów, ale przestrzeń jest dość mocno ograniczona przez duże zawiasy klapy. Hondą Civic 4d ciężko będzie przewieźć np. duży telewizor, bo mimo złożenia oparcia tylnej kanapy funkcjonalność ogranicza wyjątkowo mały otwór między bagażnikiem a kabiną. W sedanie na próżno też szukać Magic Seats, które wersję Civic 5d potrafiły błyskawicznie przeistoczyć w praktyczną bagażówkę.
Napęd, właściwości jezdne i spalanie.Testowa Honda Civic 4d Executive wyposażona w 142-konny silnik 1.8 i-VTEC mimo mniej funkcjonalnej części bagażowej oraz nieco gorszej jakości plastików użytych do wykończenia kokpitu bardzo przypadła nam do gustu. W trakcie testu pokonaliśmy tym samochodem ponad 1320 km. Duży rozstaw osi sprawił, że nikt z naszej ekipy nie narzekał na brak komfortu. Zawieszenie doskonale radziło sobie z nierównościami, a Civic prowadził się bardzo dobrze zarówno po krętych, górskich drogach jak i po autostradach.
W niskich zakresach pracy silnika w zasadzie nie było go słychać, a po przekroczeniu około 4.000 obr./min wydawał przyjemny dla ucha pomruk.
Benzynowa jednostka napędowa lubi wysokie obroty. Co negatywnie przekłada się na wyniki spalania. Mimo to średnie spalanie w trakcie całego testu wyniosło 8,1 l. Spokojna jazda z prędkością 90 km/h bez problemu pozwalała osiągnąć wynik 6,4 l. Jeśli zdecydowaliśmy się na bardziej agresywne prowadzenie, pełne manewrów wyprzedzania, wtedy spalanie wyniosło 10-11 l. Uśredniając wyniki spalania w cyklu pozamiejskim otrzymaliśmy 7,8 l. Jazda po zakorkowanym mieście wiązała się ze spalaniem na poziomie około 10 l.
Civic 4d podobnie jak wersja 5d tuż obok cyfrowego prędkościomierza posiada ekomizer składający się z dwóch charakterystycznych pasków zmieniających kolor, w zależności od wysokości obrotów silnika. Dzięki nim, kierowca śledząc zalecenia komputera i stosując się do jego wskazań może zadbać o bardziej ekonomiczny styl jazdy nie odrywając przy tym oczu od drogi. Jeśli by tego było mało, to po wciśnięciu zielonego przycisku „ECON”, Civic zamienia się w jeszcze większego sprzymierzeńca stylu EKO, a przepustnica i układ kierowniczy przechodzą w stan uśpienia.
Podsumowanie. Większość Polaków nie uchodzi za wielbicieli stylistycznie krzykliwych samochodów. Honda Civic 4d stanowi hybrydę nowoczesności i tradycji. Z jednej strony mamy tu do czynienia z dość klasyczną, nienaganną linią nadwozia, z drugiej zaś futurystyczne zegary deski rozdzielczej. Jeśli wspomnieć o atrakcyjnych cenach oraz o marce słynącej z niezawodności, to otrzymujemy całkiem ciekawy samochód.
Dane techniczne:
- Pojemność silnika: 1798 ccm
- Maksymalna moc silnika: 104 kW / 142 KM przy 6.500 obr./min.
- Maksymalny moment obrotowy: 174 Nm przy 4.300 obr./min.
- Napęd: Oś przednia
- Przyśpieszenie 0-100 km/h: 9,0 s
- Prędkość maksymalna: 200 km/h
- Koła i ogumienie: R16 205/55
Spalanie według producenta:
- Cykl miejski: 8,9 l/100 km
- Cykl pozamiejski: 5,6 l/100 km
- Cykl mieszany: 6,7 l/100 km
- Emisja CO2 156 g/km
Nadwozie:
- Długość / Szerokość / Wysokość: 4545/1755/1435 mm
- Rozstaw osi: 2675 mm
- Pojemność zbiornika paliwa: 50 l
- Pojemność bagażnika: 440 l
- Masa własna / ładowność: 1206 / 456 kg
Cena wersji bazowej: 79.000 PLN. Dziękujemy Honda Poland za użyczenie samochodu do testu.
Więcej zdjęć testowej Hondy znajduje się TUTAJ.
Zapraszamy do dyskusji na Forumsamochodowe.com
Tekst i fot. 7doSetki
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.