Auta tego typu słyną z nieco podwyższonego nadwozia, bardzo przestronnego wnętrza i dużej funkcjonalności.
Nasze testowe auto wyprodukowano w 2002 roku. Samochód został wyposażony w silnik 1.9TDI o mocy 115KM. Przebieg prezentowanej Alhambry to 131.000km.
Stylistyka. Vany charakteryzują się nisko opadającą maską oraz wyraźną, jednobryłową konstrukcją. Prezentowana Alhambra jest bardzo dobrze przeszkolona, dzięki czemu auto ważące ponad 1700kg sprawia wrażenie lekkiego. Przód Alhambry to zespolone reflektory oraz duże wloty powietrza nadające autu agresywny wygląd. Tył wygląda bardzo nowocześnie i od razu dostrzec można charakterystyczne dla SEATA tylne światła.
Wnętrze. Europejscy producenci vanów zrezygnowali z odsuwanych drzwi tylnych znanych choćby z Chryslerów Voyagerów. Tradycyjne rozwiązania okazały się w tym przypadku dużo wygodniejsze.
Plastikowe elementy wykończenia okazały się w porównaniu do SEATów z lat ’90 XX wieku dużo lepszej jakości, jednak już gołym okiem widać ich gorszą jakość w porównaniu choćby do Volkswagena. Spoglądając na deskę rozdzielczą oraz przełączniki od razu widzimy mnóstwo elementów zapożyczonych właśnie z Volkswagenów. Ich rozmieszczenie nie budzi żadnych uwag.
Przestrzeń pasażerską można dowolnie konfigurować, gdyż każdy fotel posiada opcję montażu i demontażu. Alhambra może przewieźć maksymalnie 7 osób wraz z kierowcą i niewielkim bagażem. Dodatkowe dwa fotele umieszczono w trzecim rzędzie, jednak podróż w nich nie jest już tak wygodna z uwagi na ograniczoną przestrzeń nad głową wywołaną opadającą linią dachu. Mniej jest też miejsca na nogi. Problematyczne okazuje się również zajmowanie miejsc w trzecim rzędzie. Najlepszym ustawieniem siedzeń jest opcja 2+3, gdzie w miejscu wymontowanego trzeciego rzędu znajduje się obszerny bagażnik zasłaniany specjalną roletą.
Jeśli potrzebujemy niewielkie auto dostawcze, które jest w stanie przewieźć ładunek o całkiem sporej kubaturze, wystarczy jedynie wymontować tylne rzędy siedzeń.
Samochód jest sporo wyższy od tradycyjnej osobówki, dzięki czemu siedząc za kierownicą Alhambry mamy bardzo dobrą widoczność do przodu i na boki . Fotele zastosowane w testowym aucie są bardzo wygodne, a komfort podróżowania dodatkowo podnoszą podłokietniki.
Napęd. 115-konny diesel pracuje bardzo równo i przyjaźnie dla uszu. Silnik jest bardzo elastyczny i mimo sporej masy własnej Alhambry rozpędza testowego SEATa od 0 do 100km/h w niespełna 15 sekund. Turbina zaczyna działać przy około 1700 obrotach i wówczas jazda naszym vanem sprawiała jeszcze więcej przyjemności. Prędkość maksymalna wg producenta to blisko 180km/h. W trakcie naszych testów takiej prędkości nie rozwinęliśmy, ale przy około 170km/h dało się odczuć, że to nie koniec możliwości testowego auta. Bardzo dużym atutem prezentowanego modelu jest sześciobiegowa skrzynia biegów. Szósty bieg szczególnie docenialiśmy w trakcie podróży autostradami.
Zawieszenie i komfort jazdy. Jazda Alhambrą po równych drogach jest bardzo przyjemna. Zawieszenie działa wzorowo doskonale amortyzując wszelkie nierówności. Przy większych prędkościach we znaki daje się nieco sportowy charakter samochodów marki SEAT.
Nasze obawy co do bocznego wiatru okazały się zbędne, mimo to przy większych podmuchach sugerujemy ostrożniejsze prowadzenie. Pokonując ciasne zakręty z nieco wyższą prędkością we znaki może dawać się wyższy środek ciężkości vana, dlatego mieliśmy wrażenie, że auto delikatnie buja się na boki – być może to kwestia przyzwyczajenia do nadwozia niestandardowej wysokości.
Spalanie. W trakcie naszego testu przejechaliśmy około 3000km, z czego ponad 2800km w trasie. Spalanie przy płynnej, autostradowej jeździe z prędkością około 140km/h, z sześcioma osobami i bagażem na pokładzie oscylowało w okolicach 7,8l oleju napędowego na 100km.
Alhambra okazała się idealnym samochodem na wyjazd narciarski sześciu osób. Celem podróży były włoski lodowiec. Z uwagi na duży opór powietrza i prędkości osiągane na autostradach, zdecydowaliśmy się na zapakowanie sprzętu narciarskiego do wnętrza testowego SEATa, dlatego siedzenia ustawiliśmy w opcji 2+2+2. Powyższe rozwiązanie zdało egzamin.
Podsumowanie. Słabe strony testowej Alhambry to nie najlepszej jakości plastiki użyte do wykończenia wnętrza, zbyt mała moc silnika jak na ważące ponad 1700kg auto, wolno nagrzewająca się kabina oraz niezbyt wydajna klimatyzacja. Zalety to bez wątpienia niskie spalanie, przestronne i komfortowe wnętrze oraz funkcjonalność samochodu.
źródło: 7doSetki.pl
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.