Peugeot 308 SW 1.6 e-HDi 112 KM – pogromca kombi

Dla jednych funkcjonalny i rodzinny dla innych zbyt przekombinowany. Przyjrzyjmy się bliżej nowemu Peugeotowi 308 w wersji kombi.


Stylistyka. Agresywny przód nadaje autu charakteru. Wyjątkowo spodobał nam się kształt reflektorów. Wzrok przyciągają pionowe LED-owe światła do jazdy dziennej rodem z modelu RCZ ładnie spasowane z halogenami i wkomponowane w masywny zderzak.


Patrząc na Peugeota 308 SW z boku zwracamy uwagę na masywne nadkola, szeroki słupek w tylnej części auta ładnie współgrający z zaokrągloną szybą pokrywy bagażnika, wyjątkowo długą i płasko opadającą linię przedniej szyby oraz ładnie wyeksponowane w bocznej części zderzaka halogeny. Lekkości całej sylwetce nadają 17-calowe koła oraz srebrne relingi dachowe.

Tył auta wydaje się dość zwyczajny, żeby nie powiedzieć poprawnie nudny, ale należy zwrócić uwagę, że stylistycznie odbiega od współczesnych aut typu kombi. Duża szyba wkomponowana w masywną klapę ułatwiającą dostęp do bagażnika, czytelne światła. Wiele osób zapytanych o opinię ta temat 308 SW stwierdzało, że bryła, a w szczególności tył tego samochodu delikatnie nawiązuje do tzw. oldtimerów. Cóż, ile osób tyle opinii.


Wnętrze. Nie odkryjemy niczego nowego mówiąc, że samochody „made in France” są wyjątkowo wygodne. Tak też jest w przypadku Peugeota 308 SW. Przednie fotele oferują komfortowe siedziska i dobrze trzymające oparcia. Materiały użyte do wykończenia kabiny są znacznie lepszej jakości niż w Peugeotach sprzed kilku lat. Przełączniki rozmieszczono bardzo intuicyjnie, jedyne zastrzeżenia mogą budzić nieco ukryte włączniki ogrzewania foteli. W testowym samochodzie zastosowano wiele jasnych elementów wykończenia, a do obicia foteli użyto jasnej tkaniny dzięki czemu wnętrze jest bardzo przytulne. Wrażenie przestrzenności oraz jasności dodatkowo potęguje szklany dach oraz wyjątkowo duża przednia szyba.


Białe zegary nie dość że czytelne to jeszcze ciekawie ożywiają deskę rozdzielczą. Wyświetlacz komputera pokładowego podobał nam się już w trakcie testu Peugeota 3008. Nie dość że widać na nim równocześnie trzy wartości, to jeszcze są one pokazane w graficzne ciekawy sposób.

Skórzana kierownica mimo, że wygodna oraz przyjemna w dotyku, to wydaje się dość pusta i duża. Wszystko przez to, że sterowanie radiem czy tempomatem umieszczono na kolumnie kierownicy.


Tylna kanapa, a raczej trzy oddzielnie regulowane fotele zapewnią komfortową podróż trójce dzieci lub dwóm dorosłym osobom. Do dyspozycji pasażerów są składane stoliki z uchwytami na napoje oraz rolety przeciwsłoneczne wbudowane w drzwi.

Otwieramy bagażnik, a tu niespodzianka w postaci dwóch dodatkowych foteli. Naszym zdaniem nietrafiony pomysł który nie dość że oferuje kiepskie warunki podróżowania to jeszcze zajmuje cenną przestrzeń bagażnika i wymaga sporej dopłaty. Dobrze, że fotele można łatwo demontować.


Bagażnik. Jeśli podróżujemy w siedem osób wówczas przestrzeń bagażowa praktycznie znika. Po zdemontowaniu trzeciego rzędu foteli dysponujemy bagażnikiem o pojemności 508 litrów. Chcąc powiększyć przestrzeń bagażową do maksimum wystarczy zdemontować też drugi rząd siedzeń, wówczas wyniesie ona 1736 litrów.


Napęd i spalanie. Wysokoprężna jednostka 1.6 e-HDi 82 kW rozwija moc 112 KM. Auto osiąga 100 km/h po około 11,9 s. Prędkość maksymalna wynosi 185 km/h. Jak każda jednostka napędowa wymaga wyczucia. Odpowiednio redukując biegi możemy w polskich warunkach drogowych łatwo wyprzedzać pojazdy nie przekraczające 100 km/h, natomiast wyprzedzanie osobówki jadącej z prędkością około 120 km/h wymaga sporo czasu, co w przełożeniu na bezpieczeństwo bierne wypada dość miernie.


Sześciobiegowa manualna skrzenia biegów pracuje bez zastrzeżeń. Zawieszenie pewnie pokonuje wszelkie nierówności i daje kierowcy poczucie panowania nad pojazdem. Dodatkowo komfort podróżowania tym kompaktowym kombi jest naprawdę zadowalający.


Testowy Peugeot 308 SW został wyposażony w system Start & Stop. Dodatkowo na wyświetlaczu komputera pokładowego zamieszono zegar zliczający każdą sekundę w trakcie której silnik był wyłączony. Podróżując w cyklu miejskim na krótkim odcinku (około 6-7 km) po zakorkowanej Warszawie, silnik był wyłączony przez około 5 minut, co pozytywnie przekładało się na wyniki spalania. Auto spaliło maksymalnie 7,1l w naprawdę dużych korkach.

 

W trakcie testu pokonaliśmy około 850 km. Jazda w cyklu pozamiejskim z prędkością 90-95 km/h wiązała się ze spalaniem na poziomie 5l na 100 km. W trakcie bardziej dynamicznej podróży (do 120 km/h) komputer pokładowy wskazywał średnio 6,2l, natomiast na autostradzie jadąc z prędkością do 150 km/h testowe auto spalało około 7,9l. Niestety po przekroczeniu 140 km/h w kabinie Peugeota 308 SW robiło się bardzo głośno, we znaki mocno dawał się pęd powietrza.

Wyposażenie. W testowym Peugeocie 308 SW zainstalowano duży, czytelny ekran centralny na którym możemy obejrzeć DVD (wyłączenie w trakcie postoju), sprawdzić parametry nawigacji, włączyć ulubioną stację radiową, przeglądnąć książkę telefoniczną naszej komórki lub prześledzić informacje o przeszkodach wysyłane przez czujniki cofania. Dodatkowo oprócz wbudowanego twardego dysku czy złącza USB mamy do dyspozycji miejsce na kartę SIM dzięki czemu możemy nadać testowemu Peugeotowi swój własny numer telefonu.

Zwróciliśmy uwagę niby na banalny element jakim jest spryskiwacz przedniej szyby, ale jego praca zasługuje na uznanie. Nawet przy dużych prędkościach płyn pokrywał niemal całą powierzchnię szyby dzięki czemu wycieraczki łatwo usuwały z niej wszelkie zabrudzenia.

Podsumowanie. Peugeot 308 SW 1.6 e-HDi 112 KM to rozsądna propozycja szczególnie dla rodzin z małymi dziećmi. Świetnie sprawdzi się jako auto dla kierowcy, który szuka oszczędnego pojazdu z funkcjonalnym wnętrzem. To także ciekawa propozycja dla pani domu, która po pracy musi odebrać ze szkoły sporą gromadkę dzieci i przy okazji musi zrobić nie małe zakupy, a w weekend pojechać z koleżanką po nową komodę do salonu.

Cena wersji bazowej to 78.400 PLN. Cena egzemplarza testowego to około 89.000 PLN.

Dane techniczne:

  • Pojemność silnika: 1560 ccm
  • Maksymalna moc silnika: 82 kW / 112 KM
  • Maksymalny moment obrotowy: 270 Nm
  • Napęd: Oś przednia
  • Przyśpieszenie 0-100 km/h: 11,9 s
  • Prędkość maksymalna: 185 km/h
  • Koła i ogumienie: R17 225/45

Spalanie według producenta:

  • Cykl miejski: 6,3 l/100km
  • Cykl pozamiejski: 4,1 l/100km
  • Cykl mieszany: 4,9 l/100 km
  • Emisja CO2: 129 g/km

Nadwozie:

  • Długość / Szerokość / Wysokość: 4500/1815/1555 mm
  • Rozstaw osi: 2708 mm
  • Pojemność zbiornika paliwa: 60 l
  • Pojemność bagażnika: 508/1736 l
  • Masa własna: 1485 kg

Więcej zdjęć testowego Peugeota znajduje się TUTAJ.

 

Dziękujemy Peugeot Polska za użyczenie samochodu do testu.


Tekst i foto: 7doSetki.pl

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3210

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *