Peugeot 3008 2.0 HDi 150 KM – z głową w chmurach

Patrząc na polskie drogi stwierdzamy, że model 3008 nie jest zbyt popularnym Peugeotem w naszym kraju. Dlaczego? Na pierwszy rzut oka wizualnie nie zachwyca, cenowo do najtańszych nie należy. Przyjrzyjmy mu się bliżej.


Stylistyka. Peugeot 3008 jest dłuższy od modelu 308 jedynie o 8,9cm. Uwagę przyciągają duże 18-calowe koła, zwiększony prześwit, a także charakterystyczna sylwetka z mocno opadającą linią dachu. Wyraźnie zarysowane nadkola nadają autu bardziej atletycznego wyglądu. Całość ładnie dopełniają masywne drzwi i aluminiowe dodatki.


Patrząc na auto z przodu mamy wrażenie, że Peugeot 3008 to masywna terenówka, a nie rodzinny crossover czy minivan. Potężny wlot powietrza z charakterystyczną atrapą chłodnicy, wysoko umieszczone logo ładnie nachodzące na maskę, szeroko rozstawione reflektory i duża szyba. Elegancji dodaje srebrne wykończenie dolnej części zderzaka ładnie komponujące się ze srebrnymi bocznymi lusterkami.


Tył auta to duża szyba ładnie wkomponowana w klapę, charakterystyczne światła z daleka przypominające trójkąty równoramienne o nieregularnych podstawach, a także duży zderzak, którego dolną część obudowano czarnym plastikiem i srebrnymi dodatkami.

Wnętrze. Z uwagi na nieco wyższe niż w klasycznej osobówce zawieszenie w modelu 3008 łatwo i wygodnie można zająć miejsce w kabinie, jeszcze łatwiejsze jest wysiadanie z samochodu.


Zostańmy jednak dłużej w przytulnym wnętrzu. Jasno szare obicia drzwi oraz skórzana tapicerka w tym samym kolorze, delikatnie przyciemniony panoramiczny dach sprawiają, że kabina testowego Peugeota 3008 jest bardzo przestrzenna. W upalne dni dach można zasłonić roletą, która automatycznie wysuwa się po naciśnięciu przycisku znajdującego się na masywnym tunelu między przednimi siedzeniami. Na wspomnianym tunelu znalazł się też podłokietnik z olbrzymim i głębokim schowkiem, miejsce na napoje, gniazdo zapalniczki, włącznik hamulca postojowego oraz dźwignia zmiany biegów.


Przednie fotele regulowane w trzech płaszczyznach zapewniają wygodne podróżowanie. Kierowca ma bardzo dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Na trasie docenimy wysokie zawieszenie i co za tym idzie doskonałą widoczność do przodu. Przy manewrach na parkingu pomocne okazują się czujniki parkowania i wyświetlacz centralny informujący kierowcę z której strony samochodu znajduje się przeszkoda.

Skórzana trójramienna kierownica, czytelne zegary, ergonomicznie rozmieszczone przełączniki oraz dobrej jakości materiały sprawiają, że Peugeot 3008 zadowoli najbardziej wymagających kierowców. Zaznaczmy, że testowy egzemplarz to najbogatsza wersja Allure.

 

Bardzo spodobało nam się czytelne wyświetlenie informacji z komputera pokładowego. Dane o średniej prędkości, średnim spalaniu oraz dystansie pokazują się po jednym przyciśnięciu przełącznika.


Po włączeniu stacyjki w górnej części deski rozdzielczej wysuwa się duży czytelny ekran LCD. Widoczne są na nim m.in. dane nawigacji, radia, CD, telefonu, który łatwo podłączymy za pomocą bluetooth’a. Dodatkowo w trakcie postoju na ekranie możemy oglądać materiały DVD. Obraz jest blokowany, aby nie rozpraszać kierowcy, gdy tylko ruszymy z miejsca, dlatego oglądanie filmów może nam się nie udać, natomiast świetnie sprawdzają się płyty DVD np. z koncertami.


Oprócz LCD tuż nad zegarami pojawia się niewielkie „szkiełko” na którym wyświetlany jest cyfrowy prędkościomierz, ustawienia tempomatu, czy informacja ile sekund dzieli nas od poprzedzającego samochodu. Wyświetlacz posiada pełną regulację zarówno jasności emitowanych danych, jak i kąta pochylenia „szkiełka”. Jeśli kierowca nie chce z niego korzystać, wystarczy jeden przycisk i „szkiełko” się chowa.

Tylna kanapa rodzinnego Peugeota jest bardzo wygodna przy założeniu, że podróżują na niej maksymalnie dwie osoby. Mocno opadająca linia dachu sprawia, że wysocy pasażerowie odczują mały dyskomfort z powodu ograniczonego miejsca nad głową.


Oprócz schowków w podłodze, praktycznego podłokietnika i nawiewu pasażerowie mają do dyspozycji ekrany LCD wbudowane w zagłówki przednich foteli. Każdy ekran posiada osobne wejście do podłączenia DVD czy konsoli gier. Aby dźwięk z dwóch źródeł się nie nakładał, a przede wszystkim żeby nie rozpraszał kierowcy w schowku znajdują się dwa wygodne i lekkie zestawy słuchawkowe zapakowane w estetyczne etui. Uzupełnieniem DVD jest doskonałe nagłośnienie JBL. Szkoda, że na ekranach nie można wyświetlić tego samego materiału co na ekranie w przedniej części kabiny. Jeśli ekrany nie są używane na zagłówki można założyć specjalne pokrowce wykonane z tego samego materiału co obicia foteli.


Jednym z największych mankamentów wnętrza Peugeota 3008 jest bardzo mała ilość schowków. Te które udało nam się znaleźć były albo trudno dostępne, albo mało pojemne.


Bagażnik. Konstruktorzy pomyśleli o uniwersalnym zastosowaniu Peugeota 3008, dlatego zadbali o łatwy dostęp do przestrzeni bagażowej. Klapa podzielona jest na dwie części. Dolna część zwana przez niektórych „burtą” może udźwignąć nawet 200kg. Jej opuszczenie nie stanowi najmniejszego problemu, za to znacząco ułatwia załadowanie ciężkich przedmiotów.

Pojemność bagażnika przy standardowym ustawieniu foteli to 426 litrów. Używając dwóch przycisków znajdujących się na ścianach bocznych bagażnika łatwo kładziemy oparcia tylnej kanapy i powiększamy go do 1241 litrów.

 

Dodatkowym atutem bagażnika jest ruchoma podłoga, którą montując na jednym z trzech poziomów zwiększamy lub zmniejszamy głębokość przestrzeni bagażowej. Pomyślano także o uchwytach mocujących bagaż, siatce na pojedyncze przedmioty czy choćby podręcznej latarce znajdującej się w lewej ścianie bagażnika. Latarka jest automatycznie ładowana i spełnia też rolę drugiego źródła światła w bagażniku.

 

Jeżeli będziemy musieli przewieźć bardzo długi przedmiot wystarczy oprócz tylnej kanapy złożyć jednym ruchem oparcie przedniego fotela pasażera, które kładzie się do przodu. Mamy wtedy do dyspozycji ponad 260cm długości.

Napęd i zawieszenie. Po uruchomieniu silnika we wnętrzu Peugeota panuje przyjemna cisza. 6-biegowa skrzynia biegów pracuje bardzo lekko, ale naszym zdaniem dźwignia jest zbyt długa i trzeba dość wysoko podnosić rękę, aby zmienić bieg. Po 10-20 kilometrach można się przyzwyczaić i wysoki lewarek nie stanowi już problemu.

Podwyższone nadwozie Peugeota 3008 sugeruje bardziej terenowy charakter. Niestety to tylko pozory. Samochód jest napędzany na przednią oś i nadaje się wyłącznie do jazdy po asfalcie, ewentualnie polnych czy utwardzonych drogach.


Zawieszenie doskonale tłumi  nierówności.  W ciasnych zakrętach pokonywanych z dużą prędkością Peugeot 3008 mimo podwyższonego środka ciężkości radzi sobie doskonale.

Silnik 2.0 HDi o mocy 150KM żwawo rozpędza rodzinne auto. Setka pojawia się na liczniku po 9,7 sekundy. Prędkość maksymalna testowanego Peugeota to 195km/h. Jednostka napędowa jest bardzo elastyczna, a wyprzedzanie mimo, 162 cm wysokości nadwozia nie stanowi problemu.

Spalanie. Na trasie, przy bardzo dynamicznej jeździe pełnej manewrów wyprzedzania na wysokich obrotach, a także podróży po autostradzie z dużą prędkością testowy Peugeot 3008 spalił średnio 7,9l oleju napędowego na 100km. Wizyta w Krakowie w trakcie piątkowych godzin szczytu wiązała się ze spalaniem sięgającym 9-9,5 litrów.

 

Przy 160km/h silnik testowego samochodu ma 3.000 obr./min. Bariera prędkości po przekroczeniu której spalanie w cyklu pozamiejskim znacząco rośnie to 120 km/h.

 

W trakcie naszego testu pokonaliśmy około 1.100km, a średnie spalanie wyniosło 6,9l na 100km.

Jeśli kierowca wie na czym polega dynamiczny, a przy tym oszczędny styl jazdy może ograniczyć spalanie nawet do 6-6,5l w cyklu pozamiejskim oraz 7,5l w cyklu miejskim. Pomocne okazują się też informacje wyświetlane na desce rozdzielczej sugerujące kierowcy zmianę biegu na wyższy. Prezentowany Peugeot posiada ogranicznik prędkości, po włączeniu którego możemy też ograniczyć spalanie.

Wyposażenie i bezpieczeństwo. Nie będziemy się tu zachwycać poduszkami powietrznymi czy ABS’em, bo dzisiaj to bezapelacyjny standard, za to w trakcie testu na wąskich, krętych, górskich drogach doceniliśmy inteligentne reflektory, których soczewki zakręcały wraz z ruchem kierownicy. Bardzo komfortowy i korzystnie wpływający na bezpieczeństwo jest też czujnik deszczu sterujący wycieraczkami.

Podsumowanie. Peugeot 3008 z silnikiem 2.0 HDi o mocy 110kW i 150KM to wręcz idealny samochód dla osób ceniących komfort podróżowania, niewielkie gabaryty ułatwiające parkowanie w zatłoczonych miastach i dużą funkcjonalność.

Dane techniczne:

  • Pojemność silnika: 1997 ccm
  • Maksymalna moc silnika: 110 kW / 150 KM
  • Pojemność zbiornika paliwa: 60 l
  • Przyśpieszenie 0-100 km/h: 9,7 s
  • Prędkość maksymalna: 195 km/h
  • Koła i ogumienie: R18 235/45
  • Pojemność bagażnika: 426/1241 l
  • Masa własna: 1529 kg

Spalanie według producenta:

  • Cykl miejski: 6.9 l/100 km
  • Cykl pozamiejski: 4.6 l/100 km
  • Cykl mieszany: 5.4 l/100 km
  • Emisja CO2: 142 g/km

Cena podstawowego Peugeota 3008 to 71.700 PLN. Wersja Allure ze 150-konnym silnikiem diesla to wydatek od 98.200 PLN. Cena auta testowego to około 130.000 PLN*.

 

Więcej zdjęć testowego Peugeota 3008 2.0 HDi znajduje się TUTAJ.

 

*Ceny na podstawie konfiguratora Peugeot Polska


Zapraszamy do dyskusji na Forumsamochodowe.com

 

DZ – 7doSetki.pl

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *