Audi A3 1.8 Turbo 150KM – solidny ścigacz

Nasze auto testowe to Audi A3 (8L) pierwszej generacji poddane przez koncern niewielkiemu listingowi. Samochód został wyprodukowany w 2002 roku i od nowości używany był jako tzw. „drugi w rodzinie”, dzięki czemu jego przebieg to jedyne 55.000km. Prezentowane Audi A3 wyposażone jest w bardzo dynamiczny silnik benzynowy o pojemności 1.8l i mocy 150KM. Średnia rynkowa wartość samochodu to około 29.000PLN.

Stylistyka. Przyglądając się Audi A3 z boku widzimy linię, która mimo 14-letniej historii może się nadal podobać. Auto jest umiarkowanie zaokrąglona, a dzięki 3-drzwiowej wersji nadwozia posiada zwartą i bardziej sportową bryłę zakończoną dość masywnym tyłem. Grafitowe felgi z lekkich stopów dodatkowo dodają testowemu Audi charakteru. Przód auta to ładnie zespolone reflektory, charakterystyczny grill z logo Audi i duże wloty powietrza.

 

Wnętrze. Audi A3 oparte jest na tej samej płycie podłogowej co VW Golf IV, dzięki czemu od razu widać, że oba auta mają podobną przestronność wnętrza. Jednak na przestronności kończy większość podobieństw między Audi A4 a Volkswagenem Golfem IV. Już otwierając drzwi Audi widzimy mocniejsze niż w Golfie oświetlenie wnętrza. Również przestrzeń przy samochodzie jest lepiej doświetlona, a wszystko za sprawą lampek zamontowanych w drzwiach (po dwa źródła światła na jedne drzwi).


Widoczność z miejsca kierowcy jest bardzo dobra. Łatwo dopasować ustawienie kierownicy oraz fotela. Fotele sprawiają wrażenie solidniejszych, bardzo dobrze trzymają w trakcie jazdy, a deska rozdzielcza jest wykonana z dużo lepszych materiałów. Jednak miejscami widać pewne niedoróbki w postaci odrapanej okleiny plastiku – szczególnie widoczne przy włączniku świateł oraz na przyciskach sterujących klimatyzacją. Problem stanowi także zanikający w bardzo upalne dni wyświetlacz komputera pokładowego. Jak na auto z segmentu Premium ww. wady stawiają go w gorszym świetle. We wcześniej wspomnianym Golfie podobnych problemów nie spotkaliśmy. Mankament to także zajmowanie miejsca na tylnej kanapie, ale znajdziemy go w zasadzie w każdym samochodzie 3-drzwiowym.


Bagażnik o regularnej kubaturze ma pojemność 350 litrów. Posiada dodatkowo praktyczne schowki oraz podwójne oświetlenie.

 

Napęd. Silnik pracuje bardzo cicho, natomiast dźwignia zmiany biegów mogłaby pracować nieco lżej. Podobnie ma się rzecz wspomagania kierownicy. W naszym odczuciu kręcenie kierownicą na parkingu wcale nie jest takie lekkie, ale po przejechaniu kilkuset kilometrów przyzwyczailiśmy się zarówno do pracy skrzyni biegów jak i wspomagania kierownicy.


Rozpędzanie testowego A3 to prawdziwa frajda. Auto osiąga setkę  w 8 sekund, a na drugim biegu jest w stanie rozpędzić się nawet do 110km/h. 150-konna jednostka napędowa jest bardzo elastyczna i na piątym biegu można już spokojnie jechać od 60km/h.

Prawdziwa frajda zaczyna się powyżej 2000 obrotów, gdy wyraźnie da się odczuć działanie turbiny. Słychać wtedy charakterystyczny syk oraz bardzo przyjemny dla uszu pomruk silnika.
Wyprzedzanie nawet na zatłoczonych polskich drogach ważącym 1320kg Audi A3 to sama przyjemność. Jadąc 90km/h tuż przed manewrem redukcja na trzeci bieg, silnik osiąga wyższe obroty i jest w stanie bardzo dynamicznie rozpędzić Audi z trzeba osobami na pokładzie nawet do 160km/h.


Na autostradzie testowe A3 osiągnęło 220km/h, jednak jest to już stanowczo za duża prędkość na auto, którego długość to 415,2cm.
W trakcie testów stwierdziliśmy, że Audi z silnikiem 1.8T powinno być wyposażone w 6-biegową skrzynię. Prezentowane A3 posiada 5 biegów i już przy około 120km/h osiąga dostatecznie wysokie obroty by wrzucić kolejny bieg, który w znacznym stopniu obniżyłby obroty silnika, a co za tym idzie hałas w kabinie pasażerskiej. Niższe obroty to także mniejsze spalanie, ale o tym za chwilę.

 

Zawieszenie i komfort jazdy. Audi A3 bardzo dobrze pokonuje nierówności. Jedynie poprzeczne przeszkody wywołują delikatne bujanie się auta. Ostre zakręty pokonuje ze sportowym zacięciem, a wszystko za sprawą nieco twardszego zawieszenia. Podróżując w dwie osoby ma się wrażenie, że A3 to średniej wielkości limuzyna. Pozytywnie zaskoczył nas także brak jakichkolwiek trzasków plastikowych elementów wykończenia wnętrza.


Spalanie. W trakcie testów Audi A3 1.8T pokonaliśmy około 2500km. Początkowo byliśmy przekonani, że Trójka na trasie przy płynnej jeździe z prędkością około 100km/h „pożre” 10l benzyny. Rzeczywistość okazała się bardziej łaskawa gdyż auto spalało średnio 7,9l na 100km. Dynamiczna jazda, częste manewry wyprzedzania i prędkość około 130-140km/h to spalanie rzędu 9,5l/100km. W zatłoczonym mieście, z włączoną klimatyzacją Audi spala 11,5l.

 

Podsumowanie. Mankamenty, które dostrzegliśmy, to odpadająca okleina włącznika świateł oraz niektórych przycisków sterujących klimatyzacją. Kolejna dość istotna sprawa to słabe reflektory soczewkowe. Być może A3 z lampami ksenonowymi lepiej doświetla drogę w trakcie nocnej jazdy. I dający się odczuć w trakcie jazdy po autostradzie brak szóstego biegu.


Plusy to bez wątpienia solidność wykonania, wysokiej jakości materiały użyte we wnętrzu A3, bardzo dynamiczna jednostka napędowa, w naszym odczuciu także względnie oszczędna jak na oferowane osiągi. Testowe A3 oferowało także bardzo bogate wyposażenie poprawiające komfort jady.

 

źródło: 7doSetki.pl

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3211

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *