Ford Galaxy 1.9 TDI 110KM – przestrzenna galaktyka

Testowe auto wyprodukowano w 2000 roku. Zostało ono wyposażone w silnik 1.9 TDI o mocy 110KM. Przebieg Galaxy to 236.000km.

 

Stylistyka. Auto mimo swoich 10 lat bardzo dobrze się prezentuje, nie ma żadnych śladów korozji i zawiera wszystkie charakterystyczne dla vanów elementy (jednobryłowa konstrukcja o długości ponad 460cm, duże fabrycznie przyciemniane  szyby tylne, które bardzo poprawiają komfort podróżowania, charakterystyczna niewielka i mocno opadająca ku przodowi maska).
Przód auta to duże reflektory, niewielkie wloty powietrza oraz bardzo duża przednia szyba. Tył bardzo masywny, z dużą szybą zapewniającą dobrą widoczność oraz wysoko otwieraną pokrywą bagażnika zapewniającą łatwy załadunek nawet ciężkich towarów.

 

Wnętrze. Zaprojektowane dla 7-osobowej rodziny podróżującej z niewielkim bagażem. Fotele można dowolnie konfigurować, dzięki czemu wnętrze Forda Galaxy jest bardzo funkcjonalne. Zaznaczamy jednak, że z uwagi na nieco ograniczoną przestrzeń w trzecim rzędzie siedzeń powinny podróżować osoby o niskim wzroście. W naszym odczuciu najwygodniejszym ustawieniem wnętrza jest wymontowanie trzeciego rzędu foteli. Dzięki temu Galaxem podróżuje wygodnie pięć osób ze sporym bagażem.


Auto może też spełniać rolę samochodu dostawczego – po wymontowaniu tylnych siedzeń przestrzeń bagażowa wynosi ponad 2600 litrów !!
Z uwagi na większą niż w klasycznym aucie osobowym wysokość -173cm, siedząc za kierownicą mamy doskonałą widoczność. Bardzo dobrze zaprojektowano wygodne podłokietniki, które przydają się zwłaszcza w trakcie dłuższych podróży.


Materiały użyte do wykończenia wnętrza są bardzo przyzwoitej jakości. Można też zauważyć wiele elementów znanych z VW Sharan czy SEATa Alhambra, np. pokrętła sterowania dmuchawą.

 

Napęd i właściwości jezdne. Wygodne koło kierownicy oraz dobrze pracujące wspomaganie zapewnia kierowcy łatwe prowadzenie auta. 5-biegowa skrzynia biegów pracuje bez zarzutów. Jedynie pedał sprzęgła działał dość ciężko jak na osobowe auto.
110-konny turbo diesel według producenta rozpędza ważącego 1640kg w ponad 14 sekund. Auto osiąga prędkość 172 km/h. W naszym odczuciu silnik mógłby być bardziej dynamiczny i lepiej wyciszony. Wyprzedzanie ciężarówek testowym Galaxem nie należało do najprzyjemniejszych, gdyż auto wydawało się za ciężkie dla zamontowanej jednostki. Przy 80-90 km/h chcąc wyprzedzić trzeba było koniecznie redukować bieg na „czwórkę” mimo to Galaxy nie wgniatał w fotel. Lepszym rozwiązaniem jest podróż ze stałą prędkością oraz płynne wyprzedzanie na piątym biegu.
Za to podróż Galaxy po autostradzie czy dwupasmowej drodze jest bardzo wygodna.

CZYTAJ DALEJ  Ford Focus 1.6 16V 100KM - jak przyklejony

 

Zawieszenie i komfort jazdy. W testowym Fordzie doceniliśmy dobrze zestrojone zawieszenie, które niemal perfekcyjnie wybiera wszelkie nierówności drogowe. Rozstaw osi wynoszący ponad 283cm zapewnia duży komfort podróżowania. Przy bocznym wietrze także Galaxy nie ma tendencji do podsterowności. Jedynie ostre zakręty pokonywane z dużą prędkością dość mocno przechylają wysokie nadwozie testowego Forda, mimo to auto cały czas porusza się po wytyczonym torze.


Przy większych prędkościach w Fordzie pojawią się nieco wyraźnie słyszalny szum pędzącego powietrza, ale pamiętajmy, że jedziemy wysokim samochodem. Jeśli np. zaplanują Państwo wyjazd Fordem Galaxy na narty, sugerujemy przewożenie sprzętu wewnątrz auta, gdyż kolejne 30-35cm wysokości skibox’u może negatywnie wpłynąć na właściwości jezdne zwłaszcza przy bocznych podmuchach wiatru. Samo wydobywanie sprzętu z bagażnika dachowego zamontowanego na wysokim vanie także nie będzie należało do najłatwiejszych, no chyba, że ktoś ma ponad 190cm wzrostu.

 

Spalanie. 75-litrowy zbiornik paliwa zapewnia rzadkie wizyty na stacjach benzynowych. Nasz testowy Galaxy w trasie przy płynnej i dynamicznej jeździe spalał około 7,5l na 100km. Jak łatwo wyliczyć zasięg tego rodzinnego auta to nawet 1000km!
W mieście Galaxy spalił około 8-8,5l na 100km.
Jeśli włączaliśmy klimatyzację powyższe wartości wzrastały o około litr na 100km.

 

Podsumowanie. W trakcie testów pokonaliśmy około 1400km i podróżowaliśmy głównie po polskich drogach. Mieliśmy sporo czasu i okazji by lepiej „poznać” testowego Forda Galaxy. Wymieniając jego słabe strony Galaxy zwróciliśmy uwagę na mało dynamiczny silnik, bardzo źle zaprojektowane lusterka boczne, przez które mimo poprawnego ustawienia nie widać tego co dzieje się z boku samochodu i wcale nie chodzi nam o tzw. martwy punkt, lecz o przestrzeń ograniczoną ścięciem dolnej krawędzi luster.


Kolejny słaby punk to długo nagrzewająca się zimą kabina pasażerska, niewydajna klimatyzacja mająca spore problemy z wychłodzeniem kabiny, słabej jakości delikatne klamki wewnętrzne oraz często zacinający się centralny zamek.

CZYTAJ DALEJ  SEAT Ibiza 1.2 12V 64 KM - mieszczuch z pazurem


Zwróciliśmy też uwagę na trudne manewrowanie na ciasnych parkingach sporym Galaxy nie wyposażonym w czujniki parkowania. Trzeba dobrze wyczuć auto i bardziej się do niego przyzwyczaić, aby parkowanie nie stwarzało nam trudności.


Mocne strony Forda Galaxy 1.9 TDI to przede wszystkim bardzo przestronne i funkcjonalne wnętrze znacząco podnoszące komfort podróżowania, niskie koszty eksploatacyjne i oszczędny silnik.

 

źródło: 7doSetki.pl

Michał Kiermanowicz
Michał Kiermanowicz

Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.

Artykuły: 3209

Tagi

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *