bagażnikiem mieszczącym średniej wielkości zakupy oraz z silnikiem nie wiele mocniejszym od tego zainstalowanego w odkurzaczu. Na plus tego typu aut przemawia umiarkowanie niskie spalanie i niewielkie gabaryty ułatwiające poruszanie się po zatłoczonych aglomeracjach. Niestety tu najczęściej kończą się zalety większości miejskich samochodów. Podobnych „wrażeń” spodziewaliśmy się po Nissanie Note.
Jednak od pierwszych chwil testowy samochód budził w nas wyłącznie pozytywnie emocje. Kilka dodatków takich jak przyciemnione szyby, aluminiowe felgi czy atrakcyjny kolor nadwozia sprawia, że Note wygląda bardziej rasowo. Testowe auto okazało się całkiem przestronne. Przestrzeń, to zasługa dwubryłowego, pudełkowatego kształtu nadwozia. Stylistyka może nie powala, ale z pewnością znamy brzydsze auta od Nissana Note.
Prezentowany egzemplarz, to wersja I-Way wyposażona m.in. w nawigację satelitarną z dużym dotykowym ekranem, inteligentny kluczyk, skórzaną tapicerkę, czujniki cofania i 110-konny silnik benzynowy o pojemności 1.6 l.
Wnętrze. Dzięki dość wysokiej pozycji za kierownicą kierowca ma dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Czytelne zegary, ergonomiczne przełączniki oraz dotykowy wyświetlacz centralny sprawiają, że podróż Nissanem jest jeszcze przyjemniejsza. Nie można też narzekać na jakość materiałów użytych do wykończenia kabiny. Wygodne fotele oraz przyjemna, wielofunkcyjna kierownica zostały obszyte nicią kolorystycznie zbliżoną do koloru nadwozia, co nadaje wnętrzu elegancji i charakteru. Jak w każdym rodzinnym samochodzie, również w Note nie brakuje funkcjonalnych schowków, w tym bardzo obszernego pod siedziskiem pasażera. Schowek po stronie pasażera jest dodatkowo chłodzony, ale zabrakło w nim oświetlenia, co w trakcie jazdy nocą jest dość uciążliwe.
Tylna kanapa oferuje pasażerom bardzo dużo miejsca na nogi. Za kierowcą mierzącym około 190cm wzrostu bez problemu zmieści się jego brat bliźniak. Niestety będzie się on musiał trochę zgarbić, bo delikatnie opadająca linia dachu zabiera cenną przestrzeń nad głową.
Bagażnik. Na pierwszy rzut oka nie zachwyca. Po chwili okazuje się, że podłogę można łatwo zdemontować powiększając przestrzeń bagażową. Dwa ruchome elementy podłogi można zamontować w specjalnych uchwytach, dzięki czemu uzyskamy praktyczne przegrody np. na bagaże wymagające spionizowanego transportowania. Jeśli potrzebna jest jeszcze większa przestrzeń bagażowa, to można złożyć tylną kanapę lub jednym ruchem przesunąć ją do przodu, wówczas bagażnik zwiększy się kosztem przestrzeni dla pasażerów. Uciążliwa możne okazać się dość nisko otwierającą się pokrywa bagażnika. Na podobną przypadłość cierpi Nissan Qashqai.
Napęd, właściwości jezdne i spalanie. Zawieszenie Nissana Note pewnie pokonuje nierówności. Auto prowadzi się bardzo przyjemnie i mimo niewielkich gabarytów pozwala na komfortową podróż. Niestety lekki i dość wysoki Note jest bardzo podatny na mocne podmuchy bocznego wiatru. Benzynowa jednostka napędowa o pojemności 1.6 generuje moc 110 KM (81 kW) i mimo braku turbiny dobrze sobie radzi ważącym ponad 1100-kiligramowym Nissanem.
W trakcie testu przejechaliśmy 1.032 km. W cyklu miejskim spalanie Nissana Note 1.6 (81 KW) 110 KM w wersji I-Way wynosiło 7,5 litra. Na krótkich odcinkach z tzw. zimnym silnikiem spalanie wzrastało do 8,5-9 litrów. Cykl pozamiejski, dwie osoby na pokładzie i tempomat ustawiony na 140 km/h, to spalanie zbliżone do 10-11 litrów! Przy tej prędkości we wnętrzu Nissana Note we znaki daje się pęd powietrza i dość głośna praca silnika.
110-konny motor w trakcie dynamicznej jazdy pełnej manewrów wyprzedzania zgłosił zapotrzebowanie na niespełna 6 litrów. Spokojna jazda z prędkością nie przekraczającą 90 km/h to rewelacyjnie niskie spalanie 4,6-4,7l. Średnie spalanie w trakcie naszego testu to zadowalające 6,1l.
Przyspieszenie od 80 km/h do 120 km/h:
- 5,2 s (trzeci bieg),
- 6,1 s (czwarty bieg),
- 9,0 s (piąty bieg).
Podsumowanie. Niepozorny reprezentant aut z segmentu K dzielnie walczy z silną konkurencją. Również w rodzinie Nissana model Note pozostaje w cieniu swoich braci. Qashqai’owi może pozazdrościć charakterystycznej linii nadwozia, Navarze popularności, a miejskiej Micrze wieloletniej tradycji. Mimo to Note coraz śmielej wpisuje się w krajobraz naszych dróg.
Dane techniczne:
- Pojemność silnika: 1598 ccm
- Maksymalna moc silnika: 81 kW / 110 KM przy 6.000 obr./min.
- Maksymalny moment obrotowy: 153 Nm przy 4.400 obr./min.
- Napęd: Oś przednia
- Przyśpieszenie 0-100 km/h: 10,7 s
- Prędkość maksymalna: 183 km/h
- Koła i ogumienie: R16 185/55
Spalanie według producenta:
- Cykl miejski: 8,5 l/100km
- Cykl pozamiejski: 5,5 l/100km
- Cykl mieszany: 6,6 l/100 km
- Emisja CO2: 149 g/km
Nadwozie:
- Długość / Szerokość / Wysokość: 4100/1691/1550 mm
- Rozstaw osi: 2600 mm
- Pojemność zbiornika paliwa: 46 l
- Pojemność bagażnika: 280-437/1332 l
- Masa własna / ładowność: 1165 kg / 395 kg
Cena wersji bazowej: 43.490 PLN, cena wersji testowej: 58.890 PLN. Dziękujemy Nissan Polska za użyczenie samochodu do testu.
Więcej zdjęć testowego Nissana znajduje się TUTAJ.
Tekst i fot.: 7doSetki.pl
Redaktor naczelny portalu motoryzacyjnego 7dosetki.pl. W branży motoryzacyjnej praktycznie od dziecka. Odpowiada za całą część merytoryczną i plan redakcyjny na portalu.